O piata care in 2010 a totalizat 5,9 miliarde lei

Consiliul Concurentei propune liberalizarea pietei pieselor de schimb auto, prin introducerea clauzei de reparatii

de Adrian Vasilache     HotNews.ro
Miercuri, 18 aprilie 2012, 11:06 Economie | Auto

Consiliul Concurentei a finalizat investigatia de cunoastere a pietei pieselor de schimb pentru automobile, care in 2010 a totalizat 5,9 miliarde lei, iar analiza arata ca exista situatii de monopol al constructorilor auto pe piata pieselor de schimb de origine vizibile (caroserie, unitati iluminare, geamuri auto), pentru care exista protectie juridica acordata in baza legii privind protectia modelelor si desenelor. Practic fiecare producator auto devine unicul furnizor de piese de schimb, concurenta fiind "complet exclusa". Autoritatea propune astfel modificarea legislatiei, prin introducerea 'clauzei de reparatii', care consta in faptul ca nu se va mai acorda protectie pentru un desen sau model care constituie o piesa dintr-un produs complex (spre ex., automobilul) utilizata in procesul de reparatie a acestuia cu scopul de a-i reda aspectul initial.

Investigatia CC a fost deschisa in luna februarie 2009, avand ca obiectiv identificarea mecanismelor de functionare a pietei, cu scopul de a descoperi si corecta eventualele disfunctionalitati de natura concurentiala.

In acest scop a fost efectuata o cercetare de piata, la nivel national, in randul companiilor din sector: constructori de automobile, producatori de piese, comercianti de piese, vanzatori de automobile (dealeri auto), unitati de service (reparatori). In plus, au fost chestionate si societati de asigurare. De asemenea, in cadrul investigatiei a fost analizata legislatia specifica sectorului si a fost realizat un sondaj de opinie in randul consumatorilor.

  • Piata pieselor de schimb a totalizat 5,9 miliarde de lei in 2010

In urma prelucrarii datelor obtinute a rezultat ca piata pieselor de schimb pentru automobile a fost in 2010 de 5,9 miliarde lei, in crestere cu 2% fata de anul precedent, dupa ce in 2009 a suferit o diminuare de 11% comparativ cu anul anterior. Comparativ cu 2008, in anul 2010 s-a inregistrat o scadere de 10%.

Comerciantii de piese detin circa trei sferturi din valoarea vanzarilor de piese de schimb estimata pentru anii 2008-2010 (ponderea detinuta de comercianti, in crestere de la un an la altul). Un numar de 11 comercianti detineau in 2010 aproape o treime din cifra de afaceri estimata pentru intreaga piata (in crestere, de la un sfert in 2008). Marii importatori (majoritar, din segmentul independent) au obtinut cele mai bune rezultate, spre deosebire de reprezentantele auto ale caror venituri din vanzarea de piese de schimb au fost in scadere in toata perioada.

  • Este necesara modificarea legislatiei prin introducerea clauzei de reparatii

Analiza a aratat ca exista situatii de monopol al constructorilor auto pe segmentul reprezentat de piesele de schimb de origine vizibile (caroserie, unitati iluminare, geamuri auto), pentru care exista protectie juridica acordata in baza legii privind protectia modelelor si desenelor. In vederea deschiderii la concurenta a pietei pieselor de schimb vizibile Consiliul Concurentei propune modificarea legislatiei nationale privind protectia desenelor, prin introducerea 'clauzei de reparatii'.

Modificarea legislatiei interne este permisa statelor membre in baza art. 14 din Directiva 98/71/CE (transpusa in legislatia romaneasca prin Legea nr.129/1992, cu modificarile si completarile ulterioare), care contine o dispozitie tranzitorie potrivit careia statele membre mentin legile lor existente in aceasta privinta si le modifica numai in scopul liberalizarii pietei pieselor de schimb.

  • Clauza de reparatii consta in faptul ca nu se va mai acorda protectie pentru un desen sau model care constituie o piesa dintr-un produs complex (spre ex., automobilul) utilizata in procesul de reparatie a acestuia cu scopul de a-i reda aspectul initial. Cu ocazia reparatiilor la propriul automobil, consumatorul va fi informat corespunzator cu privire la originea produsului utilizat pentru reparare, astfel incat acesta sa poata alege, in deplina cunostinta de cauza, intre produse concurente oferite pentru reparare (piese de origine distribuite prin reteaua producatorului automobilului, piese de origine furnizate direct de catre producatorul piesei sau piesele alternative care au o calitate echivalenta pieselor de origine).

In urma sondajului de opinie, a rezultat ca sunt dealeri auto care impun cumparatorului, prin contractul de achizitie a automobilului, sa-si efectueze reparatiile doar la reprezentante auto sau care sugereaza, inca de la cumparare, ca se pierde garantia daca merg la alti reparatori decat cei din reteaua constructorului auto.

Mai mult, aproape trei sferturi din participantii la sondaj au afirmat ca au fost obligati sa accepte folosirea marcii constructorului auto in operatiunile de service care nu fac obiectul garantiei.

Consiliul Concurentei va sesiza Autoritatea Nationala de Protectie a Consumatorului (ANPC) cu privire la abuzul de garantii al dealerilor auto, acesta fiiind singura institutie in masura sa descopere si sa sanctioneze astfel de abuzuri ale vanzatorilor de automobile. Potrivit O.G. nr.21/1992  privind protectia consumatorilor, 'libertatea de a lua decizii la achizitionarea de produse si servicii, fara a li se impune in contracte clauze abuzive sau care pot favoriza folosirea unor practici comerciale incorecte in vanzare, de natura a influenta optiunea acestora reprezinta un drept al consumatorilor, la incheierea contractelor'.

  • Vanzarea produselor contrafacute utilizate la vehiculele rutiere sa fie considerata infractiune, propune Concurenta

In privinta pieselor de schimb contrafacute, perceptia celor prezenti pe piata pieselor de schimb este ca ponderea pieselor de schimb contrafacute folosite in Romania este de 27%, mult peste cea europeana. Analizand O.G. nr.80/2002 care reglementeaza omologarea si certificarea produselor folosite la vehiculele rutiere s-a constatat ca prevederile legate de sanctionarea comercializarii pieselor contrafacute nu sunt corelate cu cele prevazute, pentru aceeasi fapta, in Legea nr.84/1998 privind marcile si indicatiile geografice. Potrivit O.G. nr.80/2000, introducerea pe piata a produselor pirat sau contrafacute constituie contraventie, iar in conformitate cu  Legea nr.84/1998 privind marcile si indicatiile geografice, contrafacerea unei marci este considerata infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 3 luni la 3 ani sau cu amenda de la 50.000 lei la 150.000 lei.

In consecinta, Consiliul Concurentei propune ca si vanzarea produselor contrafacute utilizate la vehiculele rutiere sa fie considerata infractiune. O astfel de masura ar putea avea ca efect reducerea pietei pieselor de schimb contrafacute.

In urma prelucrarii informatiilor primite de la societatile chestionate a rezultat ca procedura de omologare/certificare a R.A.R este considerata de catre importatorii de piese de schimb bariera administrativa la intrarea pe piata. Acestia sustin ca procedura este una greoaie, complexa si ambigua. Neclaritati de ordin legislativ invoca si importatorii de anvelope (conditii de garantie, limite de utilizare s.a.). In opinia vanzatorilor de anvelope, prezenta pe piata a anvelopelor second-hand constituie cea mai importanta chestiune care ar trebui indreptata.

Operatorii din sectorul auto propun ca solutii pentru imbunatatirea legislatiei specifice si clarificarea unor aspecte legate de interpretarea acesteia: existenta unui ghid unic de reglementari privind activitatea de comercializare a pieselor de schimb asa incat normele tehnice RNTR sa fie mai adecvat structurate pentru a fi accesibile subiectilor vizati, debirocratizarea procesului de omologare/certificare si implicarea R.A.R. in privinta certificarii produselor, in sensul testarii acestora, la solicitarea importatorului, precum si colaborarea (schimbul de informatii) cu autoritati de omologare/organisme de certificare din alte state membre UE in scopul obtinerii de informatii privind produse omologate in alte state.

Raportul integral poate fi consultat aici.


Citeste mai multe despre   




















Articol sustinut de BRD Groupe Société Générale

Atelier de idei. Cum te ajuta tehnologia sa-ti faci mai mult timp pentru tine si planurile tale

Munca multa, stres, ore peste program, termene limita, sedinte lungi. Uneori, asa arata ziua de lucru a multora dintre noi. Din acest motiv e foarte important sa investesti in lucruri care te pot ajuta sa iti folosesti mai bine timpul petrecut la birou. Sa lucrezi mai bine, mai usor si mai repede poate insemna mai mult timp pentru tine si pentru cei dragi. Iti propunem, asadar, cinci directii care te pot ajuta pe plan profesional si personal.

3541 vizualizari

  • +1 (1 vot)    
    .. (Miercuri, 18 aprilie 2012, 11:37)

    anonim [anonim]

    Sa fim seriosi, marii producatori nu vor accepta niciodata o astfel de modificare. In primul rand ca pierd bani, si pana la urma asta e scopul lor, odata cu masina sa-ti vanda si servicii si consumabile care sa-i asigure un cashflow cat mai constant.
    In al doilea rand chiar nu au cum sa ofere garantie daca tu iti montezi o piesa a carei calitate el nu o poate controla si care poate duce la degradarea performantei sau a altor componente.
    Din punct de vedere al producatorului aceasta e adevarata regula a pietei, sa oferi servicii si produse care sa te diferentieze de ceilalti pentru a avea o concurenta cat mai scazuta.
  • 0 (0 voturi)    
    Imi aminteste de piesele de Dacia 1310 (Miercuri, 18 aprilie 2012, 12:46)

    Mihai [anonim]

    O bara din spate din fabrica era solida iar una facuta de nu stiu ce firma o indoiai cu mana, in caz de o tamponare usoara era ca si inexistenta. La fel cu aripile, apasai cu mana pe ea si se indoia fara nici o problema, era la fel de groasa ca si tabla de conserva, sa nu mai punem ca ruginea dupa o luna sub stratul de grund aplicat de cel care o fabrica. Daca la parbrize sau elemente de iluminat poate mai merge, ma indoiesc ca la elemente de caroserie ar fi chiar ok, mai bine cauti la dezmembrari si stii sigur ca se potriveste piesa respectiva.
  • 0 (0 voturi)    
    Idee buna (Miercuri, 18 aprilie 2012, 13:11)

    anonim [anonim]

    Intr-un automobil, foarte multe piese sunt fabricate de alti producatori, automobilul in sine este o "coproductie".
    De ce sa pierzi garantia daca schimbi bujia, pui una de la X, dar nu prin service-ul de firma, cu toate ca pe masina este chiar aceeasi bujie, din fabricatie.
    Evident exemplul este deplasat in mod voit. dar extrem de multe subansable dintr-o masina n-au nici o legatura cu producatorul si cu toate acestea, daca nu au "certificarea" pierzi si platesti inzecit
  • 0 (0 voturi)    
    Consiliul_Incompetentei (Miercuri, 18 aprilie 2012, 15:45)

    eurofil [anonim]

    CC a ilustrat si in acest caz incompetenta comunicatorilor sai si gradul de conectare la doctrinele economice socialiste al functionarilor platiti** astazi de toti contribuabilii romani ca sa agreseze pietele si sa hartuiasca competitorii si deopotriva consumatorii. De aceasta data, raportul comis si evacuat in public cu nonsalanta atesta si ignoranta, nepriceperea si lipsa de instruire adecvata a hartogarilor studiosi. Pur si simplu acesti indivizi habar nu au ce este un monopol, fac confuzii grave intre notiuni, de pilda incurca monopolurile cu exclusivitatile, cu drepturile conexe si conditii ale proprietatii industriale. De asemenea, Consiliul tine sa ne arate ca nu cunoaste nici macar legislatia din sfera dreptului comercial la a carei redactare se presupune ca a participat, asa ca propune pur si simplu legalizarea partiala a contrafacerilor sub titulatura de "piese alternative" (contrafacerile sint DEJA incriminate penal de legea romana, nu este nevoie de o noua reglementare*), cu seninatatea unui idiot patentat, si restrictionarea abuziva, in virtutea unei norme aberante, a unui beneficiu important al clientilor: garantia oferita produselor industriale. Si toate acestea sub masca ipocrita a ocrotitorului maret de consumatori blajini de facaturi neaose.
    *nota pentru birocratii zelosi: coroborati art 5[2] din OG80/2000, lit. a), b) si c) cu art 5[4] -unde se vorbeste clar de raspunderea penala si, in special cu art 6 (3) unde este stipulata o categorie de sanctiuni cu mult mai dramatice pentru falsificatori decit banalul dosar penal cu care sint in prezent amenintati. Da, e vorba de confiscari si distrugeri ce pot fi ordonate in urma controlului MTI, insa, deh, e nevoie ca Inaltul Controlor sa imputerniceasca un zapciu, adica sa'si asume raspunderea pentru actele, eventual abuzive, ale inspectorului. Asta asa, consultatiune gratuita, un gest crestinesc pe care nu-l meritati si nu o sa'l mai primiti a doua oara.
    ** 3 ani pentru o ineptie monumentala, costisito
  • 0 (0 voturi)    
    Idee buna???? (Miercuri, 18 aprilie 2012, 23:24)

    Oze [anonim]

    Doar ai impresia ca e o idee buna. Fii atent la ce procent din piesele 'originale' sunt de fapt contrafacute!
    Asta in conditiile in care multe dintre ele au elemente de siguranta foooarte greu de falsificat!
    De unde ai siguranta ca piesa alternativa, direct de la furnizorul de OEM nu e contrafacuta din moment ce nu are nici macar elementele de care vorbeam?
    Oricum procentul in cauza este mult mai mic decat in realitate, controalele sunt rare si la pont sigur.
    Nu isi permite nimeni sa supere rechinii din industrie. Cei care sunt prinsi sunt pestii mici, li se confisca marfa si iau o amenda mica. Peste o saptamana au scos banii la loc. In toata manevra asta e mana asiguratorilor, ei sunt cei mai afectati. Asiguratorii sunt cei prinsi cu matza in sac, cu piese sh si chinezarii de doi lei bagate pe gatul service-urilor pe post de piese de schimb.
    S-au facut teste peste teste si e demonstrat
    - placute de frana inlocuitoare pentru originale care maresc cu mai mult de 50% distanta de franare
    - bielete de directie si pivoti din aceleasi surse care la prima groapa fac joc ce necesita inlocuirea
    - faruri care indiferent cat de mult se regleaza bat aiurea si in loc sa lumineze drumul ca sa vezi pe unde mergi orbesc pilotii de avioane
    - bari antisoc care la impactul chiar si cu un biet caine se sparg de parca sunt din sticla.
    Exemplele pot continua.
    Intamplarea face sa fiu in domeniu si sa fi vazut astfel de cazuri gramada, cam la toate marcile auto din piata.
    Acum depinde si de optiunea fiecaruia. Depinde ce preferi, o economie de 50 de lei si mesiguranta in utilizare sau o piesa cu garantie?
    Mereu, indiferent de piesa am preferat sa stiu de unde vine si pe cine trag la raspundere.


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Marţi