Ministerul Afacerilor Interne a lansat marti in dezbatere publica un proiect de lege pentru modificarea Codului rutier in care propune, printre altele, ca soferii care conduc bauti, nu acorda prioritate pietonilor sau depasesc viteza regulamentara cu peste 60 de kilometri pe ora sa aiba permisele suspendate timp de 120 de zile sa plateasca amenzile maxime, de la 1.575 la 7.500 de lei, informeaza Mediafax.

Proiectul de lege pentru pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice (Codul rutier) a fost lansat marti in dezbatere publica, pentru 10 zile, pe site-ul Ministerului Afacerilor Interne (MAI).

Amenzile maxime prevazute in ordonanta, in clasa a V-a de sanctiuni, de la 21 la 100 de puncte-amenda (1.575 - 7.500 de lei), care in prezent se aplica numai persoanelor juridice ar urma sa fie aplicate si soferilor care conduc avand o alcoolemie de sub 0,8 grame/ litru, nu acorda prioritate pietonilor angajati regulamentar in traversare sau depasesc limita maxima de viteza pentru sectorul respectiv de drum si categoria de vehicul careia i se aplica cu peste 60 de kilometri pe ora.

Neacordarea prioritatii pietonilor se pedepseste in prezent cu amenda din clasa a II-a de sanctiuni, in valoare de 300 sau 375 de lei, si cu suspendarea permisului timp de 30 de zile, iar condusul sub influenta bauturilor alcoolice cu amenda din clasa a IV-a de sanctiuni, cuprinsa intre 675 si 1.500 de lei, si suspendarea permisului pentru 90 de zile, astfel sanctionandu-se si depasirea limitei maxime de viteza cu peste 50 de kilometri pe ora, pragul de 60 de kilometri nefigurand in actualul Cod rutier.

Proiectul de modificare a Codului rutier prevede si noi termene pentru suspendarea dreptului de a conduce - respectiv o perioada de 120 de zile cand fapta soferului a fost urmarita ca infractiune, dar s-a dispus aplicarea unei sanctiuni administrative, si de 180 de zile, in cazul unui accident de circulatie din care a rezultat decesul sau vatamarea corporala a unei persoane prin incalcarea unei reguli de circulatie care se sanctiona prin suspendarea dreptului de a conduce si in cazul in care fapta nu e urmarita ca infractiune.

Proiectul de lege mai prevede si ca soferii amendati care nu achita valoarea sanctiunii, in termen de 90 de zile, vor avea permisele suspendate pana fac dovada platii, prevedere inclusa si intr-un proiect de ordonanta de urgenta lansat in dezbatere publica pe 22 februarie pe site-ul MAI.

Chiar daca soferul sanctionat face plangere in instanta, amenda nu se suspenda pana la emiterea unei decizii. Impotriva procesului-verbal de constatare a contraventiilor se poate depune plangere, in termen de 15 zile de la comunicare, la judecatoria in a carei raza de competenta a fost constatata fapta. Plangerea depusa suspenda executarea sanctiunilor contraventionale complementare, precum suspendarea dreptului de a conduce autovehicule, se arata intr-un comunicat al MAI.

In prezent, maxim 35 la suta dintre amenzile aplicate in trafic sunt platite de contravenienti, in conditiile in care doar pana la doi la suta dintre ele sunt contestate in instanta, declara in 22 februarie, pentru MEDIAFAX, comisarul-sef Florin Catana, de la Directia Rutiera a Politiei Romane.

Ca si proiectul de OUG din februarie, actualul proiect de lege interzice circulatia masinilor inmatriculate in alte state si detinute cu orice titlu de persoane care au sediul, domiciliul sau resedinta in Romania, pentru mai mult de 30 de zile de la data dobandirii titlului sau de la data inscrierii in evidenta autovehiculelor si remorcilor inmatriculate in alte state.

La cererea politistului rutier, persoanele care conduc pe drumurile publice un vehicul inmatriculat in alt stat vor avea obligatia de a prezenta un document doveditor al titlului cu care este detinut vehiculul, insotit de o traducere legalizata in limba romana a acestuia, potrivit proiectului.

Nerespectarea acestor obligatii va fi sanctionata, daca modificarile vor fi adoptate, cu amenda din clasa a III-a, intre 450 si 600 de lei, daca soferul nu are asupra sa documentul doveditor al titlului cu care este detinut vehiculul si traducerea, si respectiv din clasa a IV-a, intre 675 si 1.500 de lei, pentru cei care circula cu un vehicul inmatriculat in alt stat mai mult de 30 de zile.

Interdictia de a conduce in Romania autovehiculul inmatriculat in alta tara dupa termenul de 30 de zile nu se va aplica persoanelor mentionate in certificatul de inmatriculare, celor care efectueaza transport public de marfuri sau persoane ori transport in regim de inchiriere sau serviciu de inchiriere, celor care sunt angajati sau asociati in raport cu persoanele mentionate in certificatul de inmatriculare si celor care au incheiat un contract de leasing, mai prevede proiectul de lege.

Cei care nu au solicitat transcrierea transmiterii dreptului de proprietate asupra vehiculului in termen de 30 de zile de la data dobandirii acestuia vor fi sanctionati prin suspendarea inmatricularii, mai prevede proiectul de lege.

Conducerea unui autovehicul a carui inmatriculare a fost suspendata se sanctioneaza cu amenda prevazuta in clasa a IV-a de sanctiuni si cu aplicarea sanctiunii complementare a suspendarii exercitarii dreptului de a conduce pentru o perioada de 90 de zile.

"Proiectul de lege urmareste crearea premiselor necesare actualizarii permanente a evidentei vehiculelor inmatriculate, facilitand identificarea utilizatorilor acestora, si instituirea unui mecanism suplimentar de asigurare a executarii sanctiunii amenzii contraventionale pentru a reduce substantial posibilitatea de fraudare a prevederilor legale", se arata in comunicatul MAI.

Seful Directiei Rutiere, Lucian Dinita declara in 22 februarie, pentru MEDIAFAX, ca se intampla frecvent ca cei care conduc masini inmatriculate in alt stat sa fie implicati in incidente in trafic si sa nu aiba valabile inspectia tehnica periodica si asigurarea de raspundere civila, neputand fi despagubita victima.

Inspectia tehnica periodica nu poate fi facuta pentru aceste masini pe teritoriul Romaniei, unde nu va fi recunoscuta, de cele mai multe ori, nici asigurarea de raspundere civila pe care o au, preciza Dinita.