Ministrul delegat pentru Proiecte de Infrastructura de Interes National si Investitii Straine, Dan Sova, a declarat in emisiunea "Dupa 20 de ani", difuzata duminica dimineata de Pro TV, ca pentru taxarea masinilor care circula pe autostrazi se au in vedere mai multe posibilitati, precum varianta electronica cu telefonul mobil, printr-un cod de bare amplasat pe geam sau prin achizitia unei viniete, potrivit Mediafax.

HotNews.roFoto: Hotnews

"Sunt mai multe posibilitati. O sa fie si taxa electronica, cu telefonul mobil, o sa fie si cu un cod de bare pe geam, cine circula mai mult, eventual, o sa fie si cu posibilitatea sa-ti cumperi vinieta de la benzinarie si sa ti-o pui in geam, o sa fie mai multe mecanisme", a afirmat Sova.

Ministrul delegat a precizat ca nu va fi utilizat sistemul cu bariere, care ar genera aglomeratie si nu este agreat de potentialii investitori in constructia de autostrazi.

Intrebat ce va presupune taxarea cu cod de bare, el a aratat ca aceasta formula vizeaza achizitia unui tip de vinieta amplasata pe geam. "Cand treci, camera de luat vederi iti ia codul de bare si iti ia banii din cont automat", a explicat ministrul.

Sova a aratat ca tronsoanele de autostrada Comarnic - Brasov si Craiova - Pitesti, precum si centura Sud a Bucurestiului, pe care autoritatile isi propun sa le construiasca prin concesiune pana la alegerile din 2016, vor fi taxate dupa intrarea in exploatare.

Referindu-se la cuantumul taxei, Sova a aratat ca modelul financiar are la baza ideea de trei euro pe suta de kilometri.

"In mod normal, noi ar trebui sa dam in concesiune, ca sa scapam de cheltuielile de la buget, adica sa-i dai omului sa o exploateze, sa ia taxa pe ea si sa o intretina, sa o reabiliteze, ar trebui sa dam toate autostrazile. Acum, cand dam centura Sud, vom da in concesiune de la Pitesti pana la Constanta. Cei care construiesc centura Sud vor avea de la Pitesti pana la Constanta in concesiune, sa le intretina, sa le exploateze", a spus ministrul.

Sova a afirmat ca in cazul in care nu vor exista suficiente incasari, statul va interveni prin plati de disponibilitate.

"Cand faci un asemenea contract, pornesti de la o ipoteza simpla. Faci un model financiar, care are la baza un studiu de trafic, si spui 'trec atatea masini, cu taxa respectiva'. Cele mai multe taxe, pe toate autostrazile din lumea asta, si la noi va fi la fel, se colecteaza de la masinile comerciale, adica de la tiruri, camioane si microbuze. Niciodata nu faci un model financiar la o autostrada pe autoturisme, pentru ca ele platesc taxe mici. Pe autostrada Soarelui, de exemplu, intra cetateanul roman de trei ori pe an, vara cand se duce la mare. Ea se poate sprijini numai pe transportul de marfa ca incasare continua si asa va fi peste tot. Craiova - Pitesti de exemplu e pe zona industriala, este clar, se face tocmai ca sa poata ajunge toata industria din sudul tarii in port la Constanta, deci va avea trafic. Faci modelul financiar pe taxe, si spui 'Noi evaluam ca se va incasa atat' si se face un model de risc dupa aia. Vine banca si spune 'Bun, dar s-ar putea sa nu incasezi atat si luam risc 40%. Cine-l acopera?'. Pai il acopera statul prin plata de disponibilitate. Daca respectivul care administreaza ia mai mult decat este prevazut - si el trebuie sa ia o suma fixa, nu poate lua mai mult - diferenta o da statului", a adaugat ministrul.

Pe de alta parte, Sova a afirmat ca daca in cazul autostrazilor realizate prin concesiune, taxarea va intra in vigoare dupa darea in folosinta, in cazul celor cofinantate cu fonduri europene situatia ar putea fi diferita.

"E o chestiune pe care personal inca nu mi-am lamurit-o nici eu foarte clar. Autostrazile construite cu fonduri europene au o perioada, trei ani sau cinci ani, in care nu poti sa pui taxa pe ele. Dar nu m-am lamurit nici eu exact", a spus Sova.