In 2006 Renault anunta proiectul RTR, unul dintre cele mai mari centre de inginerie si teste auto pe plan european, iar de atunci s-au schimbat multe, criza a amanat unele proiecte, dar altele s-au si concretizat, numarul de angajati fiind de 2.300. Este activitate febrila insa la centrul de incercari de la Titu, iar in articol puteti vedea cum arata, ce se intampla acolo si ce teste interesante se fac. Centrul de la Tittu este un loc unde se intra rar, iar Renault a organizat prima vizita de presa, dupa mai multi ani de pauza.

Pistele de incercari de la RTR TituFoto: Hotnews

Renault Technologie Roumanie (RTR), polul regional de tehnologie al grupului francez, a luat fiinta ca si companie in 2006, iar in 2008 s-au facut majoritatea angajarilor: peste o mie de oameni noi plus cateva sute transferati de la fabrica din Mioveni.

RTR are trei tipuri mari de activitati si trei locatii: Bucuresti (birouri de proiectare), Titu (centrele de incercari) si Mioveni (echipe de asistenta). Numarul de angajati nu a mai crescut in ultimii trei ani si in prezent sunt 2.300 (din care 1.200 la birourile de proiectare din Bucuresti, 450 la centrul de teste Titu si circa 650 la Mioveni pe partea de asistenta a Uzinei si la teste). Media de varsta este de 33 de ani, numarul de nationalitati trece de zece (in afara de romani fiind 80 de francezi, 40 de turci, dar si tehnicieni din tari precum Rusia, Spania, Germania, Iran sau Rep Moldova). Media de varsta este de 33 de ani, iar numarul femeilor este de peste 30% din total, Renault avand o politica de crestere pe plan mondial a prezentei femeilor in total angajati.

Sorin Buse, directorul RTR, spune ca nu se vor face angajari substantiale, ci numai daca sunt gasiti specialisti cu experienta. Acum sapte ani, la prezentarea proiectului RTR se vorbea de un total de trei faze de dezvoltare cu investitii totale de 450 milioane euro, insa a fost realizata o singura faza, gata in toamna lui 2011, cu investitii de circa 170 milioane euro. Proiectul a fost decalat din cauza crizei si Renault a trebuit sa-si readapteze planurile in functie de situatia grea din piata.

Celelalte doua faze nu sunt anulate, insa sunt puse in asteptare, pana situatia isi mai revine in pietele europene care au scazut sase ani la rand. Intrebat de HotNews.ro despre posibile proiecte de extindere, seful RTR a spus ca ramane de vazut: „Este posibil, in functie de conditiile pietei si de dinamica pietei (…) In Europa pietele au inceput sa creasca, dar nu destul”.

Aici sunt proiectate Daciile pe care le vom vedea in trei-patru ani

RTR are un rol esential in proiectarea, testarea si industrializarea gamei Dacia. Spre exemplu 80% din ingineria pentru noul Logan MCV si pentru Duster facelift a fost realizat aici. Tot RTR lucreaza la viitoarele modele Dacia care vor iesi in anii urmatori, oficialii nedorind sa dea niciun fel de detalii despre ele, stiut fiind ca directia centrala a Renault nu vorbeste despre viitoare modele.

Putem insa specula ca Logan facelift si Sandero restilizat vor ajunge pe piata undeva in 2016-2017, marea intrebare fiind daca Dacia va lansa si micul model de oras despre care s-a scris enorm. Tot pana in 2017 ar trebui sa iasa si noua generatie Duster.

Existau in trecut planuri ca la Titu sa se faca teste si pentru vehicule electrice Renault, insa doar cele din gama Entry sunt testate aici (gama Dacia si modele ale acesteia ce se vand sub sigla Renault in alte tari). Totusi, la Titu exista borne de incarcare pentru masini electrice si circula si peste 25 de astfel de masini, insa nu in scop de teste, ci pentru a duce angajatii dintr-un loc in altul.

Adaptate pentru tari exotice

Modele precum Duster, Sandero si Logan s-au vandut anul trecut mult mai bine pe plan mondial sub sigla Renault, decat sub Dacia, mai ales in tari precum Rusia, Brazilia si, in ceva mai mica masura, Rusia. Pentru aceste tari inginerii romani ai Renault au lucrat pentru a adapta modelele conditiilor din tarile respective, iar Sorin Buse a dat cateva exemple interesante.

Pentru India claxonul este special, trebuie sa se auda mai tare, are trei tonalitati, iar in aceaasta tara s-a pus la Logan un accent deosebit NU pe confortul soferului, cum se face de obicei la o masina, ci pe confortul pasagerului din spate. De ce? Fiindca in India o buna parte din cei care cumpara Logan nu o conduc, ci au sofer, iar proprietarul sta in spate si i s-au creat conditii speciale, fiind proiectat un sistem de climatizare special care a necesitat schimbari la pozitia scaunelor si ceva modificari la caroserie. „Facem versiuni derivate, adaptari care vin dupa feedback-ul primit din pietele locale (…) Activitatea noastra se focalizeaza pe gama M0 si nu este putin lucru, fiindca numai anul trecut am avut 100 de versiuni derivate”, spune Sorin Buse.

Tot la Titu si Bucuresti au fost gasite si proiectate solutiile tehnice pentru masinile care se vand in zone tropicale cu puternice ploi musonice, dar si pentru cele care se vand in zone unde temperatura scade mult sub zero grade.

Centrul de incercari e la Titu are un rol special in ansamblul RTR, misiunea sa fiind testarea vehiculelor si organelor mecanice concepute in birourile de proiectare Renault din Bucuresti sau din lume. Este singurul centru de acest fel din Europa de Est si vine in completarea centrelor Renault de la Aubevoye si Lardy (Franta).

Dincolo de cei 32 km de piste ce simuleaza cele mai diverse suprafete, extrem de importante sunt atelierele ce testeaza diverse componente ale masinii. Exista o camera „calma” puternic izolata de exterior unde se testeaza cum sunt percepute in masina multiplele zgomote din exterior, iar intr-un atelier special un robot inchide si deschide usile si portbagajul masinii. Astfel, pe un vehicul testele de inchidere/deschidere sunt cu adevarat de anduranta fiindca tin 10 saptamani. Si nu e de mirare, fiindca robotii portocalii deschid si inchid de 100.000 de ori usa de la sofer, de 75.000 pe cea a pasagerului din fata si de 30.000 de ori portbagajul masinii. Capota „scapa” mult mai usor: 3.000 de deschideri.

Se fac si teste extensive de software, dar si de rezistenta a componentelor masinii la temperaturi extreme in intervalul -20 si +80 de grade Celsius.

Despre proiectul RTR in general si centrul de la Titu, in special

Centrul de inginerie Renault Technologie Roumanie asigura activitatea de dezvoltare a gamei Entry, in cooperare cu celelalte centre de inginerie ale Renault, din Franta si din lume. Proiectul a fost creat în 2006 si isi desfasoara activitatea in 3 situri:

Birourile de studii de la Bucuresti, care asigura proiectarea si adaptarea vehiculelor si organelor mecanice ale gamei Entry (1200 de angajati)

Un centru de incercari la Titu, a carui misiune consta in testarea si validarea vehiculelor finite si a organelor mecanice (650 de angajati)

Echipe la Mioveni, care asigura asistenta tehnica si industrializarea proiectelor in cadrul Uzinei Vehicule Dacia si a Uzinei Mecanica si Sasiuri Dacia (450 de angajati)

Centrul tehnic Titu este parte a RTR si are ca misiune testarea vehiculelor si organelor mecanice concepute in birourile de proiectare Renault din Bucuresti sau din lume. Este singurul centru de acest fel din Europa de Est si vine in completarea centrelor Renault de la Aubevoye si Lardy (Franta).

Reteaua de piste are o lungime totala de 32 kilometri si un total de zece tipuri de suprafete de rulare (pieste rapide, piste cu praf, piste cu denivelari, pietris si apa). In doar cateva luni, noile modele sunt supuse unor conditii extreme pentru a accelera uzura si pentru a face toate optimizarile necesare inainte de inceperea productiei.

In total, intr-un an de zile, la Titu, se fac 8 milioane de km, adica de 200 de ori ocolul pamantului si 450.000 de ore de teste pe bancurile de testare, care echivaleaza cu utilizarea unui vehicul timp de 52 de ani

Cladirile din Centru adapostesc 100 de bancuri de testare pentru vehicule intregi, dar si pentru componente de vehicul sau componente mecanice (motoare, cutii de viteze sau subansambluri ale acestora). La fel ca si pistele, bancurile reproduc conditii de functionare extreme la care un vehicul ar putea fi supus de-a lungul anilor de utilizare (temperaturi foarte ridicate sau foarte scazute, vant, etc…).

Masina, sau doar anumite componente, sunt expuse ore intregi la simulatoarele de soare sau de frig, in cabinele de ploaie cu intensitati diverse sau merg timp de luni intregi pe bancurile autopilotate cu rulouri, care actioneaza ambreiajul, schimbatorul de viteze si acceleratia la fel ca un pilot care conduce pe diferite rute.

Proiectul RTR a fost anuntat in 2006, iar constructia lui efectiva a demarat in 2007. Initial s-au anuntat investitii de 450 milioane euro esalonate pe mai multi ani, iar in prima etapa care s-a incheiat in 2011 s-au investit circa 170 milioane euro. Lucrarile au fost intrerupte din decembrie 2008 pana in iulie 2009 din cauza crizei, dar au fost reluate cand Renault a gasit banii, de la BERD, BEI si de la statul roman. Totusi, din cauza evolutiei negative a pietelor auto, celelalte doua faze anuntate acum sapte ani nu au fost inca demarate.