VIDEO Duminica au intrat in vigoare noile modificari in legislatia rutiera: Amenzi pentru soferii care nu transporta copiii in scaune speciale sau cu centura; probele biologice, recoltate si la locul accidentului

de I.C.     HotNews.ro
Duminică, 28 septembrie 2014, 13:23 Economie | Auto

Trafic de Bucuresti
Foto: Agerpres
Noile modificari ale legislatiei rutiere, ce aduc, printre altele, amenzi de pana la 450 de lei pentru soferii care nu transporta copiii in scaune speciale sau cu centura, precum si posibilitatea recoltarii de probe biologice la locul accidentului, au intrat in vigoare duminica, informeaza Mediafax.

Ordonanta de urgenta nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice a fost modificata si completata printr-o ordonanta publicata in Monitorul Oficial din 29 august, aceasta urmand sa intre in vigoare duminica, 28 septembrie.

Una dintre cele mai importante completari aduse legislatiei rutiere aduce sanctiuni pentru soferii care nu transporta copiii in conditii de siguranta.

Astfel, va fi sanctionata cu trei puncte de penalizare "nerespectarea obligatiei conducatorului de autovehicul de se asigura ca persoanele minore poarta centuri de siguranta sau sunt transportate in dispozitive de fixare in scaune pentru copii omologate".

"La asta se adauga patru sau cinci puncte de amenda, care inseamna, in bani, 360 sau 450 de lei, tinand cont ca un punct de amenda este 90 de lei in prezent. Amenda se reduce la jumatate daca este platita pe loc. Practic, noutatea o reprezinta sanctionarea soferului care transporta copii fara respectarea regulilor de siguranta. Regulile existau si pana acum - scaun special pentru copiii pana in trei ani si centura de siguranta pentru cei de pana la 12 ani -, insa nu exista posibilitatea de a sanctiona direct soferul autovehicului", a precizat, pentru sursa citata, seful Directiei Rutiere din Politia Romana, comisarul sef Florin Bracea.

Aceeasi sanctiune o vor primi soferii care transporta copii in varsta de pana la trei ani in autovehicule care nu sunt echipate cu sisteme de siguranta, cu exceptia celor destinate transportului public de persoane, precum si a taxiurilor, daca in acestea din urma ocupa orice alt loc decat cel de pe scaunul din fata.

"Copiii cu varsta de peste 3 ani, avand o inaltime de pana la 150 cm, pot fi transportati in autovehicule care nu sunt echipate cu sisteme de siguranta doar daca ocupa, pe timpul transportului, orice alt loc decat cel de pe scaunul din fata", mai prevede noul act normativ.

Mai mult, soferii autovehicule avand locuri prevazute prin constructie cu centuri de siguranta trebuie sa informeze pasagerii cu privire la obligatia legala de a le purta in timpul circulatiei pe drumurile publice.

Potrivit initiatorului actului normativ (Ministerul Afacerilor Interne), clarificarea procedurii de sanctionare pentru nerespectarea obligatiei de a purta centura de siguranta, in cazul persoanelor minore transportate, este necesara intrucat actuala norma nu permite sanctionarea conducatorului de vehicul pentru savarsirea faptei de catre o persoana minora, in realitate acestuia revenindu-i obligatia de a se asigura ca minorul este transportat in conditii de siguranta.

"Aceasta norma instituie un mecanism concret de responsabilizare a conducatorului auto care transporta persoane minore, acestea neavand reprezentarea necesara a pericolului la care se expun in situatia implicarii vehiculului intr-un eveniment rutier. Modificarile referitoare la minori sunt conforme cu directivele europene", spun reprezentantii MAI.

Conform acelorasi surse, prin intermediul Directivei 2014/37/UE, se urmareste reglementarea unitara la nivel european a obligatiilor privind transportul copiilor si tipurile de dispozitive de fixare in scaune pentru copii utilizate, astfel incat protejarea acestora sa fie mai eficienta in cazul unei coliziuni.



Probele biologice, recoltate si la locul accidentului, de personalul de la SMURD sau Ambulanta

Noua legislatie rutiera aduce noutati si in ceea ce priveste locul unde se poate face recoltarea mostrelor biologice. Astfel, acestea vor putea fi recoltate si in ambulante avand echipaj cu medic ori autospeciale cu aceasta functie apartinand Serviciului Mobil de Urgenta, Reanimare si Descarcerare (SMURD).

"Medicul, asistentul medical sau persoana cu pregatire medicala de specialitate din echipajul ambulantei sau autospecialei apartinand SMURD, care intervine la evenimentele in legatura cu traficul rutier, poate recolta probe biologice in masura in care prin aceasta nu se afecteaza acordarea asistentei medicale de urgenta sau de prim ajutor, precum si in situatia in care persoana implicata intr-un accident de circulatie refuza transportul de urgenta la o unitate sanitara sau starea sa de sanatate nu impune acest transport", prevede ordonanta.

Potrivit initiatorilor actului normativ, aceasta noutate a avut ca ratiune logica si practica urmatoarele considerente: situatiile practice in care la locul unui eveniment rutier se prezinta echipajul ambulantei pentru a acorda ingrijiri medicale, fara a mai fi necesara deplasarea ulterioara a victimei la spital (inclusiv in situatia in care aceasta refuza internarea); norma juridica din Codul de procedura penala [art.190 alin.(8)] potrivit careia recoltarea trebuie facuta in cel mai scurt timp inclusiv de catre o persoana cu pregatire medicala de specialitate.

"Apreciem ca ambulantele sunt spatii in care se poate efectua recoltarea mostrelor biologice, reprezentand o parte constitutiva a institutiilor medicale. In plus in mod practic o astfel de reglementare are drept rezultat reducerea costurilor asociate operatiunii de recoltare, simplificarea procedurii in sine si asigurarea celeritatii desfasurarii activitatii, ceruta in mod expres de art. 190 alin.(8) din Codul de procedura penala. Mentionam faptul ca, in mediul rural, de exemplu, exista situatii in care recoltarea se poate face la o statie de ambulanta (aflata in aceeasi localitate) fara a mai fi necesara deplasarea 30-40 km pentru efectuarea aceleiasi operatiuni la o unitate medicala in primul oras", explica reprezentantii MAI.

Pe de alta parte, noua ordonanta prevede ca o persoana careia i-a fost anulat permisul auto, ca urmare a condamnarii pentru o infractiune care a fost dezincriminata, se poate prezenta la autoritatea competenta pe raza careia isi are domiciliul sau resedinta, pentru eliberarea unui nou permis de conducere, fara a mai sustine examen si cu prezentarea documentului care atesta o astfel de situatie.

"In situatia in care anularea permisului de conducere nu a fost dispusa pana la depunerea cererii de restituire de catre titularul permisului de conducere, condamnat definitiv pentru o infractiune care a fost dezincriminata, in conditiile art. 4 din Codul penal, seful serviciului rutier competent dispune restituirea acestuia, in baza documentului care atesta o astfel de situatie", se mai precizeaza in actul normativ.

Potrivit MAI, aceasta propunere este fundamentata pe considerentul lipsei unui cadru legal adecvat in materie de contencios administrativ, in sensul inexistentei unei prevederi care sa confere autoritatii posibilitatea reexaminarii actului administrativ (dispozitia de anulare a permisului de conducere) dupa intrarea acestuia in circuitul civil si producerea de efecte juridice (anulare permis distrugerea documentului, comunicarea masurii catre alte autoritati etc.). "In acest context precizam ca mai multe persoane s-au adresat instantelor de contencios pentru anularea actelor administrative si restituirea permiselor de conducere, interpretarea prevederilor art. 4 din Codul penal fiind foarte diferita cu privire la intinderea efectelor in materia altor acte sau sanctiuni decat cele penale", mai spun politistii.

Tot incepand de duminica se modifica si conditiile in care studentii straini pot obtine pemisul de conducere pe teritoriul Romaniei. Astfel, daca pana acum acestia trebuiau sa faca dovada faptului ca urmeaza sa studieze in Romania pe o perioada de cel putin sase luni, acum ei vor trebui sa prezinte documente care sa ateste ca au studiat deja timp de sase luni in tara noastra.


Citeste mai multe despre   






















17982 vizualizari

  • +9 (13 voturi)    
    aproape bine (Sâmbătă, 27 septembrie 2014, 15:55)

    cchris [utilizator]

    Modificarea legata de copii va salva multe vieti. S-au petrecut multe accidente usoare in care copilul stand practic in picioare in masina a fost ranit grav. Cu sau fara lege m-a surprins sa vad cati parinti sunt complet dezinteresati de siguranta copiilor lor.

    Totusi, asa cum la noi este deja obisnuinta, chiar daca este corectata o tampenie (nu era clar cine e responsabil ca copilul nu circula in siguranta), se introduce o alta tampenie: copilul poate circula si doar cu centura de siguranta.

    Unul dintre rolurile scaunelor pt copii este de a asigura o pozitie mai inalta a copilului si de a ghida centura peste abdomenul copilului, evitandu-se trecerea ei peste gat sau peste fata, situatie f. periculoasa in caz de accident. Sub 150cm inaltime sub nici o forma nu este suficienta purtarea centurii. Un copil este si asa atat de fraged incat chiar si cu un scaun eficient sufera traume semnificative intr-un accident, semnficative fiind accidentele cu impact lateral, unde si asa masina nu ofera siguranta foarte buna. Scaunul de copil este esential in aceasta situatie.
    • +6 (6 voturi)    
      Politia = zero (Duminică, 28 septembrie 2014, 12:35)

      rov [utilizator] i-a raspuns lui cchris

      Nu pot intelege de ce in intersectii sunt stationate masini, iar la semafor pe prima banda sunt opriti taximetristi. Pe linia de tramvai dupa scuar se circula in voie, iar FRAIERII asteapta cuminti pe benzi...
      Cine aplica legea in asta tara ???!!! Suntem impotenti sau doar tampiti??
      Avem legi complicate si elaborate DAR CINE LE APLICA ????
      DE CE PLATIM BANI GREI CATRE BUGETUL POLITIEI ?????
  • -10 (18 voturi)    
    amenda este prea mare (Sâmbătă, 27 septembrie 2014, 16:51)

    gigel de luxembourg [utilizator]

    inainte de introducerea acestei legi puteai merge cu copilul fara centura fara nicio problema asa ca mi se pare cam mare amenda, 450 de lei este o suma mare raportat la salariile din RO si legea nu va avea efectele dorite ci doar vor creste spagile. in RO ar fi mult mai bine daca s-ar da amenzi mai mici pt ca nu s-ar mai risca nici soferii nici politistii sa dea/ia spagi de 30-50 de lei.
    • +8 (12 voturi)    
      da (Sâmbătă, 27 septembrie 2014, 17:17)

      thebblack [utilizator] i-a raspuns lui gigel de luxembourg

      uite ce propun eu...

      sa marim amenzile atat de mult incat spaga minima sa ajunga sau sa depaseasca 450 de lei sau oricat e necesar incat bizonul cu pedale sa isi zica ca mai bine respecta legea.
    • +11 (13 voturi)    
      Pai daca respecti legea nu e caz de amenda (Sâmbătă, 27 septembrie 2014, 18:34)

      Wanheda [utilizator] i-a raspuns lui gigel de luxembourg

      adica e simplu, nu mai carai ca e MARE.
    • +7 (11 voturi)    
      nu (Sâmbătă, 27 septembrie 2014, 20:47)

      DioDreamer [utilizator] i-a raspuns lui gigel de luxembourg

      este mare pentru cine este inconstient, altfel nu ajungi sa platesti asa amennda
    • +10 (10 voturi)    
      sau nu (Sâmbătă, 27 septembrie 2014, 21:04)

      cchris [utilizator] i-a raspuns lui gigel de luxembourg

      In Romania amenzile incep sa fie foarte mari, si se circula incredibil de periculos in continuare. Evident, nu doar cu amenzi se face disciplina, oamenii trebuiesc si educati, dar nu sunt pentru scaderea lor pana cand oamenii incep sa inteleaga.
      Sistemul german mi se pare exceptional in acest sens. Amenzile pt greseli usoare sunt mici, foarte mici. Pentru depasirea vitezei cu 10-15km/h iei 10euro afara din localitate sau 15 in localitate, doar cat sa intelegi ca ai gresit si ca cineva te urmareste, dar daca sari in sus, cand e clar ca ai facut-o intentionat nu iti vine sa crezi ce pedepse sunt, n-ai vrea sa incerci.
      Infrastructura la noi e asa cum e, dar asta nu justifica ca trebuie sa ne sinucidem sau ucidem intre noi pe sosele. Mai incet, dar sa ajungem acasa intregi. Momentan, sorry, la romani le trebuie amenzi mari.
    • +1 (1 vot)    
      Ia uite aici (Duminică, 28 septembrie 2014, 11:26)

      war4peace [utilizator] i-a raspuns lui gigel de luxembourg

      În ziua intrării în vigoare:
      http://www.hotnews.ro/stiri-esential-18194338-accident-circulatie-prahova-sase-persoane-intre-care-trei-copii-pierdut-viata-1.htm
    • -2 (4 voturi)    
      da si nu (Duminică, 28 septembrie 2014, 11:50)

      Nevermind [utilizator] i-a raspuns lui gigel de luxembourg

      Se poate plati jumatate in 48h, deci devine destul de acceptabila suma in cazul asta. Ai dreptate in ceea ce priveste cuantumul amenzilor raportat la salarii, dar ca discutie generala.

      Eu sunt contra obligativitate centura de siguranta, insa pentru copii este ok sa fie obligatorie. Asa cum eu, ca adult, pot hotara pentru mine si mi se pare o tampenie sa mi se impuna portul centurii si sa existe sanctiune copiata slugarnic din considerente corect politice si bugetare, tot asa mi se pare ok ca cei fara putere proprie de decizie/judecata, cum ar fi copiii, sa fie protejati macar prin intermediul legii daca parintii sunt idioti. Am vazut o gramada care-si lasa plozii sa zburde liber printre scaune.

      La alcoolemia stabilita la fata locului... discutabil... In mod normal ar fi o solutie corecta si logica, in realitate se vor putea face manevre mai usor. As fi impus si obligativitatea filmarii si sigilarii inseriate a probei.
    • +2 (4 voturi)    
      . (Duminică, 28 septembrie 2014, 14:59)

      I [utilizator] i-a raspuns lui gigel de luxembourg

      amenzile nu trebuie sa fie suportabile, pentru ca daca sunt atunci nu mai e amenda.
  • -2 (8 voturi)    
    pe jumatate bine (Sâmbătă, 27 septembrie 2014, 16:51)

    Natasa [utilizator]

    Exact, un copil de peste 3 ani prins doar in centura este egal cu zero. Poate nu mai zboara prin parbriz, dar il sugruma centura! Si oricum, parintii romani stiu in general mai bine ce e pentru copilul lor, nici ei nu au avut scaunel de masina si ia uite ce mari s-au facut, ca atare, copiii lor zburda pe scaunele din spate sau stau la unul dintre parinti in brate, pe scaunul din fata.
    • +5 (7 voturi)    
      :))) ai dreptate (Sâmbătă, 27 septembrie 2014, 20:59)

      cchris [utilizator] i-a raspuns lui Natasa

      Daaa, foarte corect spus. Mi-ai adus aminte de faza "hai ca tu stai la mami in brate in spate". Deci nu va imaginati ce uriasa tampenie e asta. In cazul unui accident nu doar ca nu ai forta necesara sa il tii pe copil, nu o ai sa te protejezi nici pe tine, ci mai rau, il si zdrobesti cu corpul tau. Incercati va rog un experiment: Stati cu copilul in brate in spate, mergeti cu o viteza de 30-40km/h si soferul sa puna o frana brusca. Veti obtine cam 10% din efectul unui impact usor. Cred ca va veti lamuri repede cum stau lucrurile.
    • +1 (3 voturi)    
      ! (Duminică, 28 septembrie 2014, 10:50)

      tudorr [utilizator] i-a raspuns lui Natasa

      Nea Nastasa, copiii de 3 ani se pun in scaun special, centura nu este pentru copii de 3 ani......
      • +2 (2 voturi)    
        hai ca poti! (Duminică, 28 septembrie 2014, 21:10)

        Natasa [utilizator] i-a raspuns lui tudorr

        Tudorica, intai citim textul si pe urma comentam, ca altfel ne facem de rusine.
        "Copiii cu varsta de peste 3 ani, avand o inaltime de pana la 150 cm, pot fi transportati in autovehicule care nu sunt echipate cu sisteme de siguranta doar daca ocupa, pe timpul transportului, orice alt loc decat cel de pe scaunul din fata", mai prevede noul act normativ.
        Deci legea permite, idiotii care cred ca un copil tinut in brate e protejat, vor profita!
  • +5 (9 voturi)    
    :) (Sâmbătă, 27 septembrie 2014, 18:07)

    Natasa [utilizator]

    Foarte amuzante minusurile date exact de parintii care cred ca in masina lor si cu copilul lor fac ce vor si da indignarea peste ei cand le spui ca e periculos ce fac si nu au dreptul sa se joace asa cu viata nimanui!
    • -4 (4 voturi)    
      ha (Duminică, 28 septembrie 2014, 15:02)

      I [utilizator] i-a raspuns lui Natasa

      daca tu iti inchipui ca il pui in scaun si gata e rezolvata problema, te inseli. Copii nu suporta sa stea legati, mai ales pe distante mari. In oras mai merge. La drum lung nu cred ca poti tine un copil 9-10 ore legat fara sa inceapa sa planga. Isteric!
      • +4 (4 voturi)    
        sigur (Duminică, 28 septembrie 2014, 21:44)

        Natasa [utilizator] i-a raspuns lui I

        Faci pauze, te joci cu el si pleci mai departe, regula e regula. Copiii suporta multe, dar daca vad ca e loc de a obtine ceva prin plans, e normal sa o fac. AM mers 13 ore cu copii de 3 si 4 ani in masina si nu s-au miscat din scaunel. Am cantat, au mancat, au dormit, dar asa ceva nu se discuta daca esti adult responsabil! Am vazut copii plangand isteric ca vor cola si au primit, copii care nu mananca legume si fructe "ca nu le plac", copii care topaie prin masina pentru ca "nu suporta" scaunelul etc. Ca adult ar trebui sa intelegi ca nu copilul face alegerile, ci tu, dar e mai comod sa cedezi si ca sa nu planga. Isteric!
        • -1 (1 vot)    
          :)) (Luni, 29 septembrie 2014, 12:48)

          I [utilizator] i-a raspuns lui Natasa

          "copiii suporta multe". Da! sunt in romania multi care au crescut legati cu lantul de pat. E cam acelasi lucru, doar ca la scaunele de copii lantul e frumos colorat. Poti sa pui oricate sisteme de siguranta, cel mai eficient ramane tot creierul.
  • +5 (5 voturi)    
    omologare (Sâmbătă, 27 septembrie 2014, 19:24)

    martoncs [utilizator]

    Eu sunt curios cine si cum va verifica daca scaunul/scoica este omologat...nu imi aduc aminte sa fie ceva de genul lipit la scaunul copilului chit ca a fost luat de nou.
    • 0 (2 voturi)    
      ideea aia e (Duminică, 28 septembrie 2014, 5:43)

      gopo111 [utilizator] i-a raspuns lui martoncs

      eu am liceenta sa aduc scaune pt copii de afara , dau spaga necesara si ale mele scaunele devin cele omologate, si fac o caruta de bani, pina la anu' cind da cineva mai mult si ale lui devin omologate si face si ala o caruta de bani, deci super treaba
    • 0 (0 voturi)    
      omologarea (Duminică, 28 septembrie 2014, 12:05)

      Pacala se intoarce [utilizator] i-a raspuns lui martoncs

      asta cu omoligarea e intr'adevar o problema.

      Eu am o portbagaj deasupra masinii, la ITP mi-au zis sa-l dau jos ca nu e "omologat"... lada Thule am luat-o SH, normal ca nu am nici o hartie la ea. Lafel si scaunelul de copil. Acuma daca nu ai hartie ca e "omologat" iti iei amenda daca vrea politistul sau nu?

      Probabil vor fi ingaduitori, dar daca nu, atunci o sa trebuiasca sa cumperi numai noi.
  • +3 (5 voturi)    
    Aproape bine. (Duminică, 28 septembrie 2014, 11:29)

    HP [utilizator]

    Lipsește inca obligativitatea tuturor pasagerilor sa poarte centura.
  • 0 (2 voturi)    
    Sper ca Macovei sa interzica legea! (Luni, 29 septembrie 2014, 10:49)

    Miky60 [utilizator]

    Ciuma rosie adusa de iliescu-nastase-ponta-voiculescu vrea sa puna biciul pe Romania si sa supuna la noi chestuieli cum este scaunul de copil? De unde bani pentru asta? Sper ca Monica Macovei sa interzica legea cand va ajunge presedinta!


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Miercuri