Uzina Dacia de la Mioveni nu mai are doar probleme de competitivitate cu Marocul, ci pe "fir" a intrat si Turcia care sta mult mai bine la acest capitol, riscul fiind ca viitoare proiecte de motoare si transmisii sa fie alocate uzinei din Turcia, si nu celei din Arges, a spus intr-un interviu pentru HotNews.ro, seful Dacia, Nicolas Maure. La 15 ani de cand Dacia e parte a Groupe Renault, directorul companiei vorbeste despre cum vede viitorul Dacia si ce trebuie sa se schimbe pentru ca in 15 ani de acum inainte sa mai existe o mare uzina a Groupe Renault la noi in tara.

Nicolas MaureFoto: Dacia

Informatia pe scurt

Despre Dacia si viitorul ei

  •  Dacia a ajuns la o cota record de 3% pe piata UE si inca mai poate creste "Sunt foarte mandru de cota de piata fiindca in 2004 nici nu ne propusesem sa intram pe pietele din Europa de Vest"
  •  Cele mai scumpe versiuni de Dacia costa in Europa 20.000 de euro, insa nu se va depasi pe viitor acest nivel
  •  Lodgy nu este in pericol de a fi scos din productie, chiar daca vanzarile sunt in scadere. "Intregul segment al monovolumelor scade si ar fi greu in aceste conditii ca Lodgy sa castige volume"
  •  Estimarile pentru productia din intreg 2014 la Mioveni au fost imbunatatite de la 310.000, la 330.000 de masini.
  •  Uzina de la Mioveni e in fata unor probleme de competitivitate nu doar cu Marocul, ci mai nou si cu Turcia. Turcia devine mult mai competitiva decat Romania in acest moment, salariile au crescut mai moderat acolo si exista riscul ca unele proiecte de motoare si transmisii sa fie alocate Turciei, in loc de Romania.
  •  Daca salariile vor creste in ritmul alert din ultimii ani, ar putea creste gradul de automatizare la Mioveni si o parte din productie ar putea fi  transferata catre alte tari.
  •  In discutiile cu sindicatul, in noiembrie, se doreste gasirea unui compromis: moderarea cresterilor salariale in schimbul pastrarii unui anumit nivel al productiei in urmatorii ani.
  •  Daca exista vointa politica, autostrada dintre Pitesti si Sibiu se va face "Romanii se descurca foarte bine cu provocarile pe termen scurt, insa cand e vorba de termen lung si de multe planuri, apar probleme. Dar cred ca autostrada se va face si ca pana in 2020 va fi gata. Trebuie sa fie gata!"

Despre Romania si cateva experiente personale.

  •  Din 2006 si pana in prezent infrastructura s-a schimbat putin, insa oamenii mult mai mult "Sunt mai moderni, mai sofisticati, deschisi spre viitor si conectati la tot ce este nou. Mult diferiti de generatiile de dinainte de Revolutie".
  •  Un aspect care nu ii place la angajatii romani? "Uneori prefera sa nu informeze superiorii cand exista o problema" Insa per total lucrurile negative sunt mult mai rare fata de trecut.
  •  Ce experienta profesionala l-a marcat? Marea greva din 2008 si faptul ca sindicatul a reusit sa mobilizeze timp de aproape trei saptamani mare parte dintre angajatii de la uzina Vehicule. "In Franta sindicatele mobilizeaza in general intre 5 si 30% din forta de munca si intrerup munca poate cateva ore sau cel mult cateva zile, dar nu cateva saptamani"

Interviul, pe larg

Vlad Barza: Ati venit prima oara acum aproape zece ani in Romania. Ce lucruri vi se pare ca s-au schimbat cel mai mult de atunci in tara?

Nicolas Maure: Am lucrat intre 2006 si 2008, iar acum dupa sase ani am revenit. As spune ca schimbarile sunt mai mari la oameni decat la infrastructura. La infrastructura ati facut mici avansuri, cum ar fi autostrada spre Constanta si mici portiuni intre Sibiu si Arad. La oameni insa schimbarile au fost mai mari: sunt mai moderni, mai sofisticati. E un semn foarte bun pentru tara si inseamna ca noile generatii sunt mult schimbate in comparatie cu cele de dinainte de Revolutie: sunt mult mai conectate la Europa, la intreaga lume. Si daca vorbim de diferente intre 2006 si 2014 v-as da exemplu Mioveniul care s-a transformat enorm. Acum vad blocuri reabilitate, flori peste tot, o catedrala mare la care preotul foloseste telefonul mobil pentru a trage clopotele... Dupa cum stiti, salariile au crescut foarte mult la Dacia din 2007 si pana in prezent, iar asta se vede si in aspectul general al Mioveniului

Vlad Barza: Dar la mentalitate cum vi se pare ca stam. Chiar si noi romanii spunem despre noi ca suntem comozi, chiar lenesi. Ati observat asta la angajatii romani?

Nicolas Maure: Depinde. In primul rand trebuie facuta o diferentiere intre femei si barbati. Femeile au muncit mult si muncesc mult si mereu am spus ca ele reprezinta un punct forte al companiei si 30% dintre angajati sunt femei. Daca vorbim insa in general despre cele trei mari grupuri de angajati: inginerie, fabricatie, vanzari-marketing, cred ca diferentele legate de atitudine fata de munca si seriozitate sunt mult mai mici fata de cum erau in trecut si in comparatie cu alte tari, inclusiv Franta. Iar asta se intampla datorita imbunatatirii aptitudinilor angajatilor, dar si fiindca generatiile trecute au fost inlocuite de oameni noi care privesc spre viitor si sunt mult mai interesati de o cariera in strainatate spre deosebire de cei din trecut. Tin minte ca atunci cand am venit aici in 2006 cativa directori din companie spuneau ca romanii vor sta mereu in tara si nu vor pleca in strainatate, insa acum chiar ii motivam pe romani sa lucreze si in "afara" si avem 85 de expati romani in diverse tari, lucru de neconceput in 2006.

Vlad Barza: Dar sunt totusi lucruri care nu va plac la angajatii romani?

Nicolas Maure: Cum va spuneam, depinde de fiecare om, nu putem generaliza, insa sunt unele probleme cu lipsa de transparenta si de initiativa. Nu vorbim de lene, nu se pune problema, insa uneori intentionat sau neintentionat prefera sa nu informeze superiorii cand exista o problema. Noi, cei din top-management, preferam sa stim cand e o problema, ii rugam sa ne spuna si o rezolvam, in loc sa descoperim ca a fost o problema importanta, dar nimeni n-a stiut. Sunt deci lucruri precum acest exemplu, insa mult mai rare ca in trecut.

Vlad Barza: Povestiti-ne ce v-a impresionat, ce v-a uimit cel mai mult in Romania, tara surpinzatoare si plina de contraste.

Nicolas Maure: Am calatorit cu sotia si fiicele mele si e impresionant cum poti porni din secolul XXI in Bucuresti si apoi mergi inapoi in timp spre secolul XIX si XVIII in anumite parti ale tarii. E genul de aventura care te duce in trecut si imi amintesc sate unguresti din zona Apusenilor unde viata se desfasoara ca acum 150 de ani, iar ca cetatean european mi s-a parut uimitor ca trecutul este inca viu aici.

Vlad Barza: Aveti un loc preferat in Romania, ceva ce v-a uimit in mod special?

Nicolas Maure: Ca regiuni: Transilvania si Bucovina. Ca locuri: Sibiu, Sighisoara, Voronet, Moldovita si Sucevita.

Vlad Barza: Profesional ce experienta v-a marcat?

Nicolas Maure: Marea greva din 2008 a fost o experienta incredibila, Am ramas uimit de procedura complexa de declansare a unui conflict de munca si de modul in care sindicatul a urmat-o pas cu pas in mod corect si cum a reusit sa mobilizeze un numar foarte mare de angajati pentru o greva atat de lunga. Si noi, cei din management am inceput sa ne organizam si timp de trei saptamani am avut o viata cu totul diferita, am fost mult mai sociali, am asistat la intalniri cu multa lume, am discutat cu angajatii si am incercat sa aflam de ce sunt acolo si cum ne vedem viitorul impreuna. A fost greu fiindca uzina de Vehicule era blocata, eu eram la Mecanica unde operatiunile mergeau normal, erau presiuni mari si asupra noastra, dar a fost o ocazie de a sta de vorba cu oamenii, iar din acest punct de vedere a fost o perioada foarte fructuoasa.

Vlad Barza: Banuiesc ca erati uimit de numarul mare de oameni mobilizati de catre sindicate, dar in Franta e o puternica traditie de protest, de greva..

Nicolas Maure: In Franta sindicatele mobilizeaza in general intre 5 si 30% din forta de munca si intrerup munca poate cateva ore sau cel mult cateva zile, dar nu cateva saptamani. Atunci in 2008 nivelul de mobilizare a fost urias - 80% la uzina de vehicule - total neasteptat.

Vlad Barza: Dacia a ajuns in Uniunea Europeana la o cota de piata record de 3%. Cat de mult credeti ca mai poate marca sa-si creasca ponderea?

Nicolas Maure: In primul rand trebuie sa spun ca sunt foarte mandru de cota de piata fiindca in 2004 nici nu ne propusesem sa intram pe pietele din Europa de Vest si acum dupa ce am lansat mai multe modele avem gama total reinnoita. 2014 e primul an in care se simte total impactul reinnoirii gamei si ne descurcam foarte bine si in Marea Britanie unde Sandero e trimis de la Mioveni si de putin timp este trimis si Duster, a carui productie am mutat-o din India. Marea Britanie si alte piete au inca potential de crestere, nu va pot da cifre, insa acest 3% e un punct de inceput si vrem sa consolidam aceste trei procente si sa mergem si mai sus.

Vlad Barza: Daca vorbim de lucruri care au mers peste asteptari as mentiona si faptul ca Dacia a pornit cu Logan la 6.000 de euro si a ajuns sa vanda in Europa chiar si versiuni de Duster la 20.000 de euro. Cat de sus poate Dacia sa mai urce la pret pe continent, la peste 20.000 de euro?

Nicolas Maure: In cazul Europei vrem sa pastram conceptul smart buy, adica sa oferim valoare pentru banii platiti, dotari suficiente, insa nu prea multe, dar suficiente cat sa ne satisfacem clientii. Nu intrevedem versiuni de pret cu mult peste cele existente si cum ati vazut, cand am lansat noul Logan pretul a ramas la fel, ideea fiind sa oferim mai mult, dar la aceleasi preturi.

Vlad Barza: Presa franceza a scris, plecand de la declaratii ale unor oficiali Renault, ca Dacia ar putea scoate din gama un model, cel mai probabil fiind vorba de Lodgy. Care sunt planurile pe aceasta chestiune?

Nicolas Maure: A fost vorba de o declaratie a sefului gamei Entry a Renault care a fost gresit interpretata de presa franceza. Ce putem spune e ca Lodgy e o masina buna, iar clientii sunt foarte multumiti de produs. Apoi, la Salonul Auto de la Paris vom prezenta versiunea Stepway a lui Lodgy si asta ne va permite sa vindem mai mult. Asadar continuam sa propulsam vanzarile de Lodgy, Dokker si MCV.

Vlad Barza: Totusi, de ce vanzarile lui Lodgy au scazut atat de mult, mai ales ca e inca o masina la inceput de viata?

Nicolas Maure: Cunoasteti bine piata auto si stiti ca segmentul monovolumelor este in scadere, fie ca e vorba de Touran sau de C-MAX, segmentul scade si ar fi greu pentru Lodgy sa castige volume in acest segment.

Vlad Barza: Dat fiind ca Duster-ul pentru Marea Britanie se va produce aici, estimarile de productie pentru intregul an se imbunatatesc in vreun fel?

Nicolas Maure: Anul trecut am produs 343.000 de masini, la mijlocul anului estimam ca 2014 se va incheia cu 310.000 unitati, dar datorita vanzarilor bune de Duster asteptam 330.000 unitati, nu cu mult sub ce a fost anul trecut. Duster reprezinta 60% din productie si o buna parte din productia modelului e exportata in afara Europei.

Vlad Barza: Romania nu mai e un loc low-cost de productie pentru Renault, dat fiind ca salariile au crescut mult. In aceste conditii anticipati conflicte de munca in 2015 si ce veti face cand veti fi confruntati cu noi solicitari de cresteri salariale?

Nicolas Maure: Dupa cum stiti am investit la Mioveni peste 2 miliarde euro pentru modernizarea uzinei si pentru dezvoltarea noilor produse si ideea ar fi sa nu renuntam. Viitorul depinde insa de competitivitatea Romaniei, de aptitudinile romanilor si de competitivitatea furnizorilor, dar si de situatia economica generala a tarii.

Am sa detaliez mai mult pe partea de competitivitate: ea depinde de doi factori principali: nivelul salariilor si performanta industriala, inclusiv potentialul de automatizare. Salariile au crescut la Mioveni in medie cu 170% din 2007 in 2013, inflatia fiind 30%. ceea ce inseamna ca salariile au crescut in mod real cu 140%, adica foarte mult. In acelasi interval insa performanta s-a imbunatatit cu mult mai putin si astazi suntem in fata unor probleme de competitivitate cu Marocul, iar despre acestea s-au vorbit mult, dar ce este nou e ca apar probleme de competitivitate si cu Turcia si asta poate sa afecteze noile proiecte, in special pe partea de motoare si transmisii.

Vlad Barza: Puteti detalia in ce mod poate fi afectata uzina de la Mioveni de noile probleme de competitivitate cu Turcia?

Nicolas Maure: La Pitesti se fac motoare pentru Renault, Nissan si Dacia, iar uzina din Turcia face si ea motoare pentru Dacia, iar pe partea de motoare si transmisii este un risc semnificativ.

Vlad Barza: De mutare a productiei?

Nicolas Maure: Nu neaparat, ci de alocare a unor noi proiecte de motoare si transmisii catre uzina din Turcia si nu catre Romania. (...) In Turcia salariile au crescut mult mai moderat in comparatie cu Romania si, per total, Turcia devine mult mai competitiva decat Romania in acest moment.

Vlad Barza: Deci avem un nou jucator, nu doar Marocul..

Nicolas Maure: Da, un alt jucator si la doar 600 km de aici, deci nu e deloc departe. Ce am vrea sa discutam cu Sindicatele este cum sa facem un compromis prin pastrarea unui anumit volum de productie pe termen lung, in schimbul acceptarii unor cresteri moderate ale salariilor, dar discutia va incepe la inceput de noiembrie si e cam devreme sa comentam. Insa daca sindicalistii nu sunt intelepti exista riscul ca diferenta de competitivitate intre noi si alte tari sa devina mult mai mare si cu consecinte multiple. O consecinta ar putea fi transferarea unui volum de productie catre alte tari sau cresterea automatizarii in uzina.

Vlad Barza: Bun, dar automatizarea nu este scumpa?

Nicolas Maure: Este deja eficienta ca si costuri. Am inceput de la automatizare zero si am ajuns la 10% si daca salariile cresc in ritmul din ultimii ani, vom creste mai mult gradul de automatizare. Robotii nu fac greva si acesta e un plus, astfel ca exista riscul ca numarul de angajati sa aiba de suferit.

Vlad Barza: Deci veti propune o moderare a cresterilor salariale, in caz contrar productia putand sa fie mutata in alta parte?

Nicolas Maure: Vrem sa privim partea pozitiva. daca putem gasi un compromis bun pe partea de salarii, atunci putem discuta despre pastrarea unui anumit nivel al activitatii la uzina in urmatorii doi-trei ani.

Vlad Barza: Dar ce parere au angajatii din Maroc despre discutiile legate de salarii in Romania? Nu vor cere si ei cresteri mari si nu pot declansa si acolo conflicte de munca?

Nicolas Maure: Nu, sunt multumiti sa aiba un loc de munca in Tanger sau Casablanca, platim la nivelul pietei in Maroc si sunt multumiti, mai ales ca au vazut ca o parte din productia de Sandero a fost mutata de la Mioveni la Tanger si o parte din productia de Logan, de la Mioveni la Casablanca. Au fost foarte multumiti de cresterea volumului si discutiile cu sindicatele din Maroc sunt foarte bune si nu exista riscul sa se intample ce s-a intamplat in trecut in Romania.

Vlad Barza: Dacia are nevoie de o autostrada intre Sibiu si Pitesti si s-au facut multe declaratii pe subiect. Insa tinand cont ca in Romania infrastructura se construieste ingrozitor de greu indiferent cine este la putere, chiar credeti ca poate fi facuta autostrada pana in 2020 2022 si nu pana prin 2040...

Nicolas Maure: Daca e vointa politica da, cred ca se poate face. Exista si fonduri europene, dar intrebarea e in ce mod sa traversezi cel mai bine Carpatii fiindca vorbim de lucrari grele, de vai dificile, de nevoia de tunele numeroase. Insa se poate face, dovada ca sunt in Elvetia, Austria, Franta. Italia sau Spania astfel de autostrazi. Ce e fezabil acolo e fezabil si in Romania, nu vad probleme tehnice de nedepasit.

Vlad Barza: Da, insa la noi se repeta studiile de fezabilitate, se amana termenele, diverse parti implicate se cearta. Nu suntem precum Elvetia, avem alta mentalitate...

Nicolas Maure: Sunteti parte a Europei si trebuie sa credei ca o puteti face. As spune ca romanii se descurca foarte bine cu provocarile pe termen scurt, insa cand e vorba de termen lung si de multe planuri, apar probleme. Dar cred ca autostrada se va face si ca pana in 2020 va fi gata. Trebuie sa fie gata!

Vlad Barza: Renault este de 15 ani in Romania si a investit 2,2 miliarde euro. Ce elemente trebuie sa se imbine, sa se intrepatrunda astfel incat peste 15 ani sa avem, ca si acum, o fabrica mare a Groupe Renault aici?

Nicolas Maure: Raspunsul e legat si de ce am spus mai devreme, de competitivitate si de aptitudinile angajatilor, iar astazi Pitesti e a doua cea mai mare platforma a grupului (dupa Lada-AvtoVAZ). Ambitia mea este ca Pitesti sa ramana a doua mare platforma din grup si pentru asta trebuie sa fim la nivel maxim cu calitatea, cu sincronizarea productiei si mai ales sa avem oameni foarte buni la tehnic si la management pentru a participa cu succes la reinnoirea produselor. Peste 15 ani automobilele vor fi diferite. M-ati intrebat mai devreme de transmisia automata, insa in cativa ani ma veti intreba despre masini electrice, despre hibride, despre masini autonome, despre masini conectate si chiar si la Dacia acestea vor veni intr-o zi. Evolutia va fi uriasa in urmatorii 15 ani pentru a trece de la produsele de acum, la cele foarte diferite de atunci, astfel ca trebuie sa avem oamenii potriviti cu care sa facem toate acestea.

Vlad Barza: Simtiti efectele crizei din Rusia, dat fiind ca trimiteti piese de la Mioveni acolo?

Nicoas Maure: Piata rusa a scazut cu 20% si simtim si noi caderea pietei in transporturile pe care le trimitem de la Mioveni si de la furnziori. Intrebarea politica e cat va dura criza, iar la ea nimeni nu poate raspunde. In afara de asta, de o luna am incetat livrarile catre Iran dupa ce in prima parte a anului am livrat. Embargoul fusese ridicat temporar si acum se poarta discutii pentru reinnoirea autorizarii de a face comert cu Iranul.

Vlad Barza: Daca aveti un mesaj de transmis cititorilor la finalul discutiei, va invit sa o faceti

Nicolas Maure: Ar fi doua puncte Primul: Sunt foarte optimist in ceea ce priveste prognoza pentru urmatorii ani, cu conditia sa putem controla evolutia salariilor si ideea este sa nu fie scaderi, ci sa avem cresteri salariale in concordanta cu performanta, fie ca e vorba de fabricatie sau inginerie. Asta inseamna ca trebuie sa discutam in noi moduri cu sindicalistii si cu muncitorii. Al doilea punct tine de aptitudini si trebuie sa lucram la partea asta si cu universitatile astfel incat sa-si ajusteze programele la ceea ce are nevoie industria in 3 - 5 -10 ani. De exemplu, daca stam sa comparam nivelul de educatie romanesc cu cel din India, cel de acolo e mai bun fata de cel de aici si trebuie lucrat intens cu mediul universitar si cu guvernul pentru un upgrade si pentru a anticipa nevoie viitorului.

Despre Nicolas Maure

Nascut pe 22 aprilie 1960, Nicolas Maure este inginer, absolvent al Ecole Centrale de Paris (ECP) si titular al unui MBA la Institut Europeen d’Administration des Affaires (INSEAD).

Intre 1985 si 1987, Nicolas Maure a fost consultant la Boston Consulting Group (BCG). Cariera sa a continuat in domeniul auto, in cadrul Valeo (1988-1993) si Faurecia (1993-2000). El si-a inceput activitatea la Renault in 2000, ca director cumparari piese si accesorii, devenind apoi director plan calitate si director general al Societe de Transmissions Automatiques.

Intre septembrie 2006 si august 2008, Nicolas Maure a fost directorul Uzinei Mecanica Dacia (UMCD). Dupa perioada petrecuta in Romania, a devenit vicepresedinte pentru Mecanica al Renault-Nissan Purchasing Organization si Director Performanta Fabricatie Renault. De la 1 ianuarie 2014 este director general Dacia, dar si al Renault Romania.