INTERVIU Nicolas Maure, director general Dacia: Avem probleme de competitivitate nu doar cu Marocul, ci mai nou si cu Turcia. Unele proiecte ar putea fi alocate in viitor uzinei din Turcia si nu celei din Romania

de Vlad Barza     HotNews.ro
Luni, 29 septembrie 2014, 12:00 Economie | Auto

Nicolas Maure
Foto: Dacia
Uzina Dacia de la Mioveni nu mai are doar probleme de competitivitate cu Marocul, ci pe "fir" a intrat si Turcia care sta mult mai bine la acest capitol, riscul fiind ca viitoare proiecte de motoare si transmisii sa fie alocate uzinei din Turcia, si nu celei din Arges, a spus intr-un interviu pentru HotNews.ro, seful Dacia, Nicolas Maure. La 15 ani de cand Dacia e parte a Groupe Renault, directorul companiei vorbeste despre cum vede viitorul Dacia si ce trebuie sa se schimbe pentru ca in 15 ani de acum inainte sa mai existe o mare uzina a Groupe Renault la noi in tara.  

Informatia pe scurt

Despre Dacia si viitorul ei
  •  Dacia a ajuns la o cota record de 3% pe piata UE si inca mai poate creste "Sunt foarte mandru de cota de piata fiindca in 2004 nici nu ne propusesem sa intram pe pietele din Europa de Vest"
  •  Cele mai scumpe versiuni de Dacia costa in Europa 20.000 de euro, insa nu se va depasi pe viitor acest nivel
  •  Lodgy nu este in pericol de a fi scos din productie, chiar daca vanzarile sunt in scadere. "Intregul segment al monovolumelor scade si ar fi greu in aceste conditii ca Lodgy sa castige volume"
  •  Estimarile pentru productia din intreg 2014 la Mioveni au fost imbunatatite de la 310.000, la 330.000 de masini.
  •  Uzina de la Mioveni e in fata unor probleme de competitivitate nu doar cu Marocul, ci mai nou si cu Turcia. Turcia devine mult mai competitiva decat Romania in acest moment, salariile au crescut mai moderat acolo si exista riscul ca unele proiecte de motoare si transmisii sa fie alocate Turciei, in loc de Romania.
  •  Daca salariile vor creste in ritmul alert din ultimii ani, ar putea creste gradul de automatizare la Mioveni si o parte din productie ar putea fi  transferata catre alte tari.
  •  In discutiile cu sindicatul, in noiembrie, se doreste gasirea unui compromis: moderarea cresterilor salariale in schimbul pastrarii unui anumit nivel al productiei in urmatorii ani.
  •  Daca exista vointa politica, autostrada dintre Pitesti si Sibiu se va face "Romanii se descurca foarte bine cu provocarile pe termen scurt, insa cand e vorba de termen lung si de multe planuri, apar probleme. Dar cred ca autostrada se va face si ca pana in 2020 va fi gata. Trebuie sa fie gata!"
Despre Romania si cateva experiente personale.

  •  Din 2006 si pana in prezent infrastructura s-a schimbat putin, insa oamenii mult mai mult "Sunt mai moderni, mai sofisticati, deschisi spre viitor si conectati la tot ce este nou. Mult diferiti de generatiile de dinainte de Revolutie".
  •  Un aspect care nu ii place la angajatii romani? "Uneori prefera sa nu informeze superiorii cand exista o problema" Insa per total lucrurile negative sunt mult mai rare fata de trecut.
  •  Ce experienta profesionala l-a marcat? Marea greva din 2008 si faptul ca sindicatul a reusit sa mobilizeze timp de aproape trei saptamani mare parte dintre angajatii de la uzina Vehicule. "In Franta sindicatele mobilizeaza in general intre 5 si 30% din forta de munca si intrerup munca poate cateva ore sau cel mult cateva zile, dar nu cateva saptamani"
Interviul, pe larg

Vlad Barza: Ati venit prima oara acum aproape zece ani in Romania. Ce lucruri vi se pare ca s-au schimbat cel mai mult de atunci in tara?

Nicolas Maure: Am lucrat intre 2006 si 2008, iar acum dupa sase ani am revenit. As spune ca schimbarile sunt mai mari la oameni decat la infrastructura. La infrastructura ati facut mici avansuri, cum ar fi autostrada spre Constanta si mici portiuni intre Sibiu si Arad. La oameni insa schimbarile au fost mai mari: sunt mai moderni, mai sofisticati. E un semn foarte bun pentru tara si inseamna ca noile generatii sunt mult schimbate in comparatie cu cele de dinainte de Revolutie: sunt mult mai conectate la Europa, la intreaga lume. Si daca vorbim de diferente intre 2006 si 2014 v-as da exemplu Mioveniul care s-a transformat enorm. Acum vad blocuri reabilitate, flori peste tot, o catedrala mare la care preotul foloseste telefonul mobil pentru a trage clopotele... Dupa cum stiti, salariile au crescut foarte mult la Dacia din 2007 si pana in prezent, iar asta se vede si in aspectul general al Mioveniului

Vlad Barza: Dar la mentalitate cum vi se pare ca stam. Chiar si noi romanii spunem despre noi ca suntem comozi, chiar lenesi. Ati observat asta la angajatii romani?


Nicolas Maure: Depinde. In primul rand trebuie facuta o diferentiere intre femei si barbati. Femeile au muncit mult si muncesc mult si mereu am spus ca ele reprezinta un punct forte al companiei si 30% dintre angajati sunt femei. Daca vorbim insa in general despre cele trei mari grupuri de angajati: inginerie, fabricatie, vanzari-marketing,  cred ca diferentele legate de atitudine fata de munca si seriozitate sunt mult mai mici fata de cum erau in trecut si in comparatie cu alte tari, inclusiv Franta. Iar asta se intampla datorita imbunatatirii aptitudinilor angajatilor, dar si fiindca generatiile trecute au fost inlocuite de oameni noi care privesc spre viitor si sunt mult mai interesati de o cariera in strainatate spre deosebire de cei din trecut. Tin minte ca atunci cand am venit aici in 2006 cativa directori din companie spuneau ca romanii vor sta mereu in tara si nu vor pleca in strainatate, insa acum chiar ii motivam pe romani sa lucreze si in "afara" si avem 85 de expati romani in diverse tari, lucru de neconceput in 2006.

Vlad Barza: Dar sunt totusi lucruri care nu va plac la angajatii romani?

Nicolas Maure: Cum va spuneam, depinde de fiecare om, nu putem generaliza, insa sunt unele probleme cu lipsa de transparenta si de initiativa. Nu vorbim de lene, nu se pune problema, insa uneori intentionat sau neintentionat prefera sa nu informeze superiorii cand exista o problema. Noi, cei din top-management, preferam sa stim cand e o problema, ii rugam sa ne spuna si o rezolvam, in loc sa descoperim ca a fost o problema importanta, dar nimeni n-a stiut. Sunt deci lucruri precum acest exemplu, insa mult mai rare ca in trecut.

Vlad Barza: Povestiti-ne ce v-a impresionat, ce v-a uimit cel mai mult in Romania, tara surpinzatoare si plina de contraste.


Nicolas Maure
: Am calatorit cu sotia si fiicele mele si e impresionant cum poti porni din secolul XXI in Bucuresti si apoi mergi inapoi in timp spre secolul XIX si XVIII in anumite parti ale tarii. E genul de aventura care te duce in trecut si imi amintesc sate unguresti din zona Apusenilor unde viata se desfasoara ca acum 150 de ani, iar ca cetatean european mi s-a parut uimitor ca trecutul este inca viu aici.

Vlad Barza: Aveti un loc preferat in Romania, ceva ce v-a uimit in mod special?


Nicolas Maure
: Ca regiuni: Transilvania si Bucovina. Ca locuri: Sibiu, Sighisoara, Voronet, Moldovita si Sucevita.

Vlad Barza: Profesional ce experienta v-a marcat?


Nicolas Maure: Marea greva din 2008 a fost o experienta incredibila, Am ramas uimit de procedura complexa de declansare a unui conflict de munca si de modul in care sindicatul a urmat-o pas cu pas in mod corect si cum a reusit sa mobilizeze un numar foarte mare de angajati pentru o greva atat de lunga. Si noi, cei din management am inceput sa ne organizam si timp de trei saptamani am avut o viata cu totul diferita, am fost mult mai sociali, am asistat la intalniri cu multa lume, am discutat cu angajatii si am incercat sa aflam de ce sunt acolo si cum ne vedem viitorul impreuna. A fost greu fiindca uzina de Vehicule era blocata, eu eram la Mecanica unde operatiunile mergeau normal, erau presiuni mari si asupra noastra, dar a fost o ocazie de a sta de vorba cu oamenii, iar din acest punct de vedere a fost o perioada foarte fructuoasa.

Vlad Barza: Banuiesc ca erati uimit de numarul mare de oameni mobilizati de catre sindicate, dar in Franta e o puternica traditie de protest, de greva..

Nicolas Maure: In Franta sindicatele mobilizeaza in general intre 5 si 30% din forta de munca si intrerup munca poate cateva ore sau cel mult cateva zile, dar nu cateva saptamani. Atunci in 2008 nivelul de mobilizare a fost urias - 80% la uzina de vehicule - total neasteptat.

Vlad Barza: Dacia a ajuns in Uniunea Europeana la o cota de piata record de 3%. Cat de mult credeti ca mai poate marca sa-si creasca ponderea?

Nicolas Maure: In primul rand trebuie sa spun ca sunt foarte mandru de cota de piata fiindca in 2004 nici nu ne propusesem sa intram pe pietele din Europa de Vest si acum dupa ce am lansat mai multe modele avem gama total reinnoita. 2014 e primul an in care se simte total impactul reinnoirii gamei si ne descurcam foarte bine si in Marea Britanie unde Sandero e trimis de la Mioveni si de putin timp este trimis si Duster, a carui productie am mutat-o din India. Marea Britanie si alte piete au inca potential de crestere, nu va pot da cifre, insa acest 3% e un punct de inceput si vrem sa consolidam aceste trei procente si sa mergem si mai sus.

Vlad Barza: Daca vorbim de lucruri care au mers peste asteptari as mentiona si faptul ca Dacia a pornit cu Logan la 6.000 de euro si a ajuns sa vanda in Europa chiar si versiuni de Duster la 20.000 de euro. Cat de sus poate Dacia sa mai urce la pret pe continent, la peste 20.000 de euro?

Nicolas Maure
: In cazul Europei vrem sa pastram conceptul smart buy, adica sa oferim valoare pentru banii platiti, dotari suficiente, insa nu prea multe, dar suficiente cat sa ne satisfacem clientii. Nu intrevedem versiuni de pret cu mult peste cele existente si cum ati vazut, cand am lansat noul Logan pretul a ramas la fel, ideea fiind sa oferim mai mult, dar la aceleasi preturi.

Vlad Barza: Presa franceza a scris, plecand de la declaratii ale unor oficiali Renault, ca Dacia ar putea scoate din gama un model, cel mai probabil fiind vorba de Lodgy. Care sunt planurile pe aceasta chestiune?


Nicolas Maure: A fost vorba de o declaratie a sefului gamei Entry a Renault care a fost gresit interpretata de presa franceza. Ce putem spune e ca Lodgy e o masina buna, iar clientii sunt foarte multumiti de produs. Apoi, la Salonul Auto de la Paris vom prezenta versiunea Stepway a lui Lodgy si asta ne va permite sa vindem mai mult. Asadar continuam sa propulsam vanzarile de Lodgy, Dokker si MCV.

Vlad Barza: Totusi, de ce vanzarile lui Lodgy au scazut atat de mult, mai ales ca e inca o masina la inceput de viata?


Nicolas Maure: Cunoasteti bine piata auto si stiti ca segmentul monovolumelor este in scadere, fie ca e vorba de Touran sau de C-MAX, segmentul scade si ar fi greu pentru Lodgy sa castige volume in acest segment.

Vlad Barza: Dat fiind ca Duster-ul pentru Marea Britanie se va produce aici, estimarile de productie pentru intregul an se imbunatatesc in vreun fel?

Nicolas Maure: Anul trecut am produs 343.000 de masini, la mijlocul anului estimam ca 2014 se va incheia cu 310.000 unitati, dar datorita vanzarilor bune de Duster asteptam 330.000 unitati, nu cu mult sub ce a fost anul trecut. Duster reprezinta 60% din productie si o buna parte din productia modelului e exportata in afara Europei.

Vlad Barza: Romania nu mai e un loc low-cost de productie pentru Renault, dat fiind ca salariile au crescut mult. In aceste conditii anticipati conflicte de munca in 2015 si ce veti face cand veti fi confruntati cu noi solicitari de cresteri salariale?

Nicolas Maure
: Dupa cum stiti am investit la Mioveni peste 2 miliarde euro pentru modernizarea uzinei si pentru dezvoltarea noilor produse si ideea ar fi sa nu renuntam. Viitorul depinde insa de competitivitatea Romaniei, de aptitudinile romanilor si de competitivitatea furnizorilor, dar si de situatia economica generala a tarii.

Am sa detaliez mai mult pe partea de competitivitate: ea depinde de doi factori principali: nivelul salariilor si performanta industriala, inclusiv potentialul de automatizare. Salariile au crescut la Mioveni in medie cu 170% din 2007 in 2013, inflatia fiind 30%. ceea ce inseamna ca salariile au crescut in mod real cu 140%, adica foarte mult. In acelasi interval insa performanta s-a imbunatatit cu mult mai putin si astazi suntem in fata unor probleme de competitivitate cu Marocul, iar despre acestea s-au vorbit mult, dar ce este nou e ca apar probleme de competitivitate si cu Turcia si asta poate sa afecteze noile proiecte, in special pe partea de motoare si transmisii.

Vlad Barza: Puteti detalia in ce mod poate fi afectata uzina de la Mioveni de noile probleme de competitivitate cu Turcia?


Nicolas Maure: La Pitesti se fac motoare pentru Renault, Nissan si Dacia, iar uzina din Turcia face si ea motoare pentru Dacia, iar pe partea de motoare si transmisii este un risc semnificativ.

Vlad Barza: De mutare a productiei?

Nicolas Maure
: Nu neaparat, ci de alocare a unor noi proiecte de motoare si transmisii catre uzina din Turcia si nu catre Romania. (...) In Turcia salariile au crescut mult mai moderat in comparatie cu Romania si, per total, Turcia devine mult mai competitiva decat Romania in acest moment.

Vlad Barza: Deci avem un nou jucator, nu doar Marocul..

Nicolas Maure
: Da, un alt jucator si la doar 600 km de aici, deci nu e deloc departe. Ce am vrea sa discutam cu Sindicatele este cum sa facem un compromis prin pastrarea unui anumit volum de productie pe termen lung, in schimbul acceptarii unor cresteri moderate ale salariilor, dar discutia va incepe la inceput de noiembrie si e cam devreme sa comentam. Insa daca sindicalistii nu sunt intelepti exista riscul ca diferenta de competitivitate intre noi si alte tari sa devina mult mai mare si cu consecinte multiple. O consecinta ar putea fi transferarea unui volum de productie catre alte tari sau cresterea automatizarii in uzina.

Vlad Barza: Bun, dar automatizarea nu este scumpa?

Nicolas Maure: Este deja eficienta ca si costuri. Am inceput de la automatizare zero si am ajuns la 10% si daca salariile cresc in ritmul din ultimii ani, vom creste mai mult gradul de automatizare. Robotii nu fac greva si acesta e un plus, astfel ca exista riscul ca numarul de angajati sa aiba de suferit.

Vlad Barza: Deci veti propune o moderare a cresterilor salariale, in caz contrar productia putand sa fie mutata in alta parte?

Nicolas Maure: Vrem sa privim partea pozitiva. daca putem gasi un compromis bun pe partea de salarii, atunci putem discuta despre pastrarea unui anumit nivel al activitatii la uzina in urmatorii doi-trei ani.

Vlad Barza: Dar ce parere au angajatii din Maroc despre discutiile legate de salarii in Romania? Nu vor cere si ei cresteri mari si nu pot declansa si acolo conflicte de munca?


Nicolas Maure
: Nu, sunt multumiti sa aiba un loc de munca in Tanger sau Casablanca, platim la nivelul pietei in Maroc si sunt multumiti, mai ales ca au vazut ca o parte din productia de Sandero a fost mutata de la Mioveni la Tanger si o parte din productia de Logan, de la Mioveni la Casablanca. Au fost foarte multumiti de cresterea volumului si discutiile cu sindicatele din Maroc sunt foarte bune si nu exista riscul sa se intample ce s-a intamplat in trecut in Romania. 

Vlad Barza: Dacia are nevoie de o autostrada intre Sibiu si Pitesti si s-au facut multe declaratii pe subiect. Insa tinand cont ca in Romania infrastructura se construieste ingrozitor de greu indiferent cine este la putere, chiar credeti ca poate fi facuta autostrada pana in 2020 2022 si nu pana prin 2040...

Nicolas Maure: Daca e vointa politica da, cred ca se poate face. Exista si fonduri europene, dar intrebarea e in ce mod sa traversezi cel mai bine Carpatii fiindca vorbim de lucrari grele, de vai dificile, de nevoia de tunele numeroase. Insa se poate face, dovada ca sunt in Elvetia, Austria, Franta. Italia sau Spania astfel de autostrazi. Ce e fezabil acolo e fezabil si in Romania, nu vad probleme tehnice de nedepasit.

Vlad Barza: Da, insa la noi se repeta studiile de fezabilitate, se amana termenele, diverse parti implicate se cearta. Nu suntem precum Elvetia, avem alta mentalitate...


Nicolas Maure: Sunteti parte a Europei si trebuie sa credei ca o puteti face. As spune ca romanii se descurca foarte bine cu provocarile pe termen scurt, insa cand e vorba de termen lung si de multe planuri, apar probleme. Dar cred ca autostrada se va face si ca pana in 2020 va fi gata. Trebuie sa fie gata!

Vlad Barza: Renault este de 15 ani in Romania si a investit 2,2 miliarde euro. Ce elemente trebuie sa se imbine, sa se intrepatrunda astfel incat peste 15 ani sa avem, ca si acum, o fabrica mare a Groupe Renault aici?

Nicolas Maure
: Raspunsul e legat si de ce am spus mai devreme, de competitivitate si de aptitudinile angajatilor, iar astazi Pitesti e a doua cea mai mare platforma a grupului (dupa Lada-AvtoVAZ). Ambitia mea este ca Pitesti sa ramana a doua mare platforma din grup si pentru asta trebuie sa fim la nivel maxim cu calitatea, cu sincronizarea productiei si mai ales sa avem oameni foarte buni la tehnic si la management pentru a participa cu succes la reinnoirea produselor. Peste 15 ani automobilele vor fi diferite. M-ati intrebat mai devreme de transmisia automata, insa in cativa ani ma veti intreba despre masini electrice, despre hibride, despre masini autonome, despre masini conectate si chiar si la Dacia acestea vor veni intr-o zi. Evolutia va fi uriasa in urmatorii 15 ani pentru a trece de la produsele de acum, la cele foarte diferite de atunci, astfel ca trebuie sa avem oamenii potriviti cu care sa facem toate acestea.

Vlad Barza: Simtiti efectele crizei din Rusia, dat fiind ca trimiteti piese de la Mioveni acolo?


Nicoas Maure
: Piata rusa a scazut cu 20% si simtim si noi caderea pietei in transporturile pe care le trimitem de la Mioveni si de la furnziori. Intrebarea politica e cat va dura criza, iar la ea nimeni nu poate raspunde. In afara de asta, de o luna am incetat livrarile catre Iran dupa ce in prima parte a anului am livrat. Embargoul fusese ridicat temporar si acum se poarta discutii pentru reinnoirea autorizarii de a face comert cu Iranul.  

Vlad Barza: Daca aveti un mesaj de transmis cititorilor la finalul discutiei, va invit sa o faceti


Nicolas Maure: Ar fi doua puncte Primul: Sunt foarte optimist in ceea ce priveste prognoza pentru urmatorii ani, cu conditia sa putem controla evolutia salariilor si ideea este sa nu fie scaderi, ci sa avem cresteri salariale in concordanta cu performanta, fie ca e vorba de fabricatie sau inginerie. Asta inseamna ca trebuie sa discutam in noi moduri cu sindicalistii si cu muncitorii. Al doilea punct tine de aptitudini si trebuie sa lucram la partea asta si cu universitatile astfel incat sa-si ajusteze programele la ceea ce are nevoie industria in 3 - 5 -10 ani. De exemplu, daca stam sa comparam nivelul de educatie romanesc cu cel din India, cel de acolo e mai bun fata de cel de aici si trebuie lucrat intens cu mediul universitar si cu guvernul pentru un upgrade si pentru a anticipa nevoie viitorului.

Despre Nicolas Maure


Nascut pe 22 aprilie 1960, Nicolas Maure este inginer, absolvent al Ecole Centrale de Paris (ECP) si titular al unui MBA la Institut Europeen d’Administration des Affaires (INSEAD).

Intre 1985 si 1987, Nicolas Maure a fost consultant la Boston Consulting Group (BCG). Cariera sa a continuat in domeniul auto, in cadrul Valeo (1988-1993) si Faurecia (1993-2000). El si-a inceput activitatea la Renault in 2000, ca director cumparari piese si accesorii, devenind apoi director plan calitate si director general al Societe de Transmissions Automatiques.

Intre septembrie 2006 si august 2008, Nicolas Maure a fost directorul Uzinei Mecanica Dacia (UMCD). Dupa perioada petrecuta in Romania, a devenit vicepresedinte pentru Mecanica al Renault-Nissan Purchasing Organization si Director Performanta Fabricatie Renault. De la 1 ianuarie 2014 este director general Dacia, dar si al Renault Romania.


Citeste mai multe despre   
























Material sustinut de Superbrands

Help Net, 19 ani de excelenta pe piata farma

Help Net Farma opereaza una dintre cele mai importante retele de farmacii din Romania si face parte alaturi de Green Net - importatorul si distribuitorul de suplimenti nutritivi si dezvoltatorul lantului exclusivist Beautik Haute Perfumerie, din grupul Farmexim, primul importator si distribuitor de produse farmaceutice din Romania.

16804 vizualizari

  • -8 (24 voturi)    
    Hai baieti dati i cu competitivitatea.... (Luni, 29 septembrie 2014, 12:27)

    lucadd [utilizator]

    Doar doar va cresteti la nivel de conducere salariile la 3-4 si pulsati ceva dividende la actionari pe spinarea turmei de 10000-20000 de baieti care trag la banda.

    Santajul clasic...
    • +17 (31 voturi)    
      Asta intelegi tu din economia de piata? (Luni, 29 septembrie 2014, 12:48)

      bogdan1477 [utilizator] i-a raspuns lui lucadd

      Ai vrun argument pentru care nu ar muta productia in Turcia, unde salariile sunt nitel mia mici, au autostrazi, stabilitate legislativa, stabilitate fiscala?

      baietii aia care trag la banda se vor trezi intr-o zi ca raman fara job. Si abia atunci isi vor da seama ce voia nenea asta sa spuna.
      • +8 (16 voturi)    
        Pai e de piata sau paiata? (Luni, 29 septembrie 2014, 13:05)

        pathfinder [utilizator] i-a raspuns lui bogdan1477

        Turcia nu face (si nici nu va face vreodata) parte din UE.
        La fel si Marocul.
        Daca astia de la Renault vor sa-si mute productia in afara UE atunci sa fie sanctionati aplicand niste taxe vamale corespunzatoare produselor "importate" din Turcia sau Maroc.
        Si uite-asa devin "competitivi" si astia de la Mioveni.
        Pai se poate sa incurajezi economic tari din afara UE in detrimentul celor care chiar sunt in UE?
        Cocosi-cocosi dar nu-i nimeni gaina lor...
        • +8 (10 voturi)    
          Renaulturile se vand bine in Africa si Asia (Luni, 29 septembrie 2014, 15:26)

          Wanheda [utilizator] i-a raspuns lui pathfinder

          Pentru asta si sunt fabricile din Maroc si Turcia.
        • +10 (12 voturi)    
          Turcia nu are taxe vamale (Luni, 29 septembrie 2014, 17:58)

          Texanul Petrolist [utilizator] i-a raspuns lui pathfinder

          Turcia nu face parte din UE, dar - ATENTIE - face parte din Uniunea Vamala a UE. Deci nu se pot impune taxe vamale la produsele din Turcia.

          http://en.wikipedia.org/wiki/European_Union_Customs_Union

          Consider ca ar fi rolul HotNews sa puna astfel de declaratii in context si sa insereze in astfel de articole o "caseta" explicativa. Managementul de la Renault stie de astfel de lucruri (Turcia in Uniunea Vamala), dar publicul romanesc nu.
          • +2 (4 voturi)    
            corect! (Marţi, 30 septembrie 2014, 6:31)

            T34 [utilizator] i-a raspuns lui Texanul Petrolist

            Turcia e un fel de Anglia din punctul asta de vedere (in Anglia ajung produsele din SUA fara taxe vamale, dupa care intra in EU tot fara taxe, pentru a se evita taxele importului direct SUA-UE). Nimeni nu-i impiedica sa produca in Maroc, dupa care sa le importe in EU via Turcia. Fara a mai discuta ca Marocul are acorduri de liber schimb cu ceva tari europene...
            Numai ca... poate isi vor cam pune in cap Comisia Europeana (da' se rezolva si asta, ca au invatat multe tehnici de persuasiune de cand sunt in Romania) :)
        • +2 (2 voturi)    
          Turcia este membra a Uniunii Vamale (Marţi, 30 septembrie 2014, 10:08)

          bancher [utilizator] i-a raspuns lui pathfinder

          si nu are taxe la comertul cu UE (inclusiv Romania).
          Mai riscanta este productia in Maroc, care nu este nici membru NATO, nici UE, si care este si tara cu risc ridicat.
          In Maroc se produc masini pt Africa si Asia, si cam la fel si in Turica (ex se produce Clio Symbol, care nu se vinde in Europa de Vest). Deci, daca nu ar fi fost piata africana si din Orientul Apropia, Renault nu ar fi investiti niciodata in Turcia si Maroc.
          Pe de alta parte atat Turcia cat si Maroc sunt tari musulmane, si de aici toate riscurile care pot aparea, (gen extremistii musulmani sa preia controlul). Dupa recenta ofensiva a ISIS, ma indoiesc ca Renault isi va mari investitia in Maroc.
          Chiar daca in Romania francezii nu ar castiga la fel de mult pe termen scurt ca in Maroc sau Turcia, nu exista riscul ca toata investitia de 2 mld euro sa se piarda peste noapte.
        • 0 (0 voturi)    
          Astea-s chestii contabilicesti (Marţi, 30 septembrie 2014, 16:48)

          bogdan1477 [utilizator] i-a raspuns lui pathfinder

          Pina nu de mult Daciile pentru UK se faceau in India. Deci se poate.

          Iar problema taxelor se poate pune si altfel. Poate ramane linia de asamblare la noi, dar 95% din piese sa se faca la turci. Daca vrei sa fii competitiv iti trebuie avantaje reale, nu taxe marite.
      • +8 (18 voturi)    
        Salarii mici pe naiba (Luni, 29 septembrie 2014, 13:45)

        Cristi_B [utilizator] i-a raspuns lui bogdan1477

        Imi plac patronii nostrii autohtoni (asa ca tine), care se plang mereu ca salariile din Romania sunt cele mai mari. I-as recunoaste oriunde pe forum-uri...

        Ca sa-ti faci doar o mica idee despre salariile romanilor, tin sa-ti atrag atentia ca in Tunisia, salariile sunt cu 25% mai mari ca in Romania, iar in Turcia, aproape duble...

        Asa ca plimba ursu' si lasa-ne patroane!!!!...
        • +2 (10 voturi)    
          asa este (Luni, 29 septembrie 2014, 14:52)

          Ed___ [utilizator] i-a raspuns lui Cristi_B

          se tot plang ca in Romania sunt salariile mari, dar ei considera Romania o tara din afara Uniunii Europene !!! o tara africana (Maroc) sau asiatica (Turcia) !

          Nu ma intereseaza cata infrastructura sau ce salarii mici au cei din Maroc sau Turcia, cei de la Dacia au facut mereu santaj economic la adresa Romaniei !

          Nu au decat sa renunte la sigla Dacia si sa se mute cu totul in Turcia !!!!!

          Sa vedem cine le mai cumpara lor masinile lor low-cost.
          • 0 (0 voturi)    
            Pai de ce sa renunte la sigla Dacia? (Miercuri, 1 octombrie 2014, 12:59)

            bogdan1477 [utilizator] i-a raspuns lui Ed___

            Ai cumva impresia ca sigla Dacia e un bun obstesc pe care Renault trebuie sa-l lase in Romania? Ford a renuntat la sigla pentru ca produce in Romania?

            Pe tine nu te intereseaza salariile din Turcia sau Maroc, da pe astia de la Dacia ii intereseaza, ca ei sunt interesati sa produca cint mai ieftin. Da' dupa ce se va muta mare parte din productie in Turcia si va scadea numarul de angajati cu 50%, daca vei fi printre aia concediati, vei deveni brusc interesat. Dar va fi prea tirziu.
        • 0 (0 voturi)    
          Hehe (Joi, 2 octombrie 2014, 13:17)

          bogdan1477 [utilizator] i-a raspuns lui Cristi_B

          Nu-s patron Cristi, sunt un angajat. Deci ai o pererea prea buna despre capacitatea ta de a recunoaste patronii :D. Diferenta dintre noi doi e ca eu inteleg mecanismele economiei de piata pe cind tu nu te intelegi.

          Acu, daca citeai si articolul, nu numai titlul, vedeai ca in el se vorbeste despre costurile salariale la uzinele Dacia, nu asha in general. Iar costurile sunt de 920 eur in Turcia, 950 eur in Romania si 340 EUR in Maroc (Tunisia nu ne intereseaza momentan). Pentru managerul Renault nu conteaza foarte tare ca din costurile astea in Romania salariul net e de 520 eur si in Turcia de 600-650 eur, asta e treaba celor doua state si a cetatenilor care voteaza dupa cit ii duce capul. Ar fi indicat sa citesti cu atentie articolul si comentariile inainte de a da verdicte. Ca sa nu mai spu ca faptul ca eu sunt sau nu patron n-are nici o relevanta pe forum.
      • +2 (4 voturi)    
        am gresit, Maroc, nu Tunisia (Luni, 29 septembrie 2014, 13:55)

        Cristi_B [utilizator] i-a raspuns lui bogdan1477

        Scuze, am facut referire la Tunisia in loc de Maroc. In Maroc salariile sunt la fel ca in Romania, doar nu-si imagineaza cei de la Renault ca-i vor plati pe marocani cu salariul minim pe economie, pentru a scade costurile cu salariile cu 50%?
        • 0 (0 voturi)    
          Confuzia (Miercuri, 1 octombrie 2014, 13:31)

          bogdan1477 [utilizator] i-a raspuns lui Cristi_B

          Confunzi salariul mediu din cele 3 tari cu costurile salariale ale uzinelor Dacia din cele 3 tari.
          In Maroc, costurile salariale la uzina Dacia sunt de 340 eur, in Turcia 925 eur iar la noi 950 eur (adica ~520 eur, adica 2300 lei, adica cu 43% peste salariul mediu, cu crestere de 170% din 2008 pina-n 2014). Tine cont de faptul ca la noi impozitele-s mari, undeva la 45% din costul cu salariul, spre deosebire de maroc, unde sunt undeva la 27%. Nu stiu cum e in Turcia, da' probabil taxele sunt mici si acolo.

          Acu, cu scaderea CAS, costul va deveni 915 eur, oleak sub Turcia. Ceea ce zice nenea asta e ca din 2008 pina-n 2014 salariul a crescut cu 170% si daca se mentine tendinta, uzina va deveni ne-interesanta pentru noi investitii.
      • +1 (5 voturi)    
        Corigent francezul (Luni, 29 septembrie 2014, 21:23)

        Electorul [utilizator] i-a raspuns lui bogdan1477

        la matematica si economie. Citez: "Salariile au crescut la Mioveni in medie cu 170% din 2007 in 2013, inflatia fiind 30%. ceea ce inseamna ca salariile au crescut in mod real cu 140%, adica foarte mult." Pe datele de mai sus salariul a crescut in mod real cu aproape 85%. Sa mai puna mana pe carte.
        • 0 (2 voturi)    
          Pai el vrea sa sperie angajatii... (Marţi, 30 septembrie 2014, 11:49)

          lucadd [utilizator] i-a raspuns lui Electorul

          Nu sa vorbeasca in mod real de cifre... se pare ca face aici totusi ecou pentru spalatii pe creier care raspund la chemarea "crede si nu cerceta" ca eu sunt mare patron si foarte intelept- deci nu pot minti :).
      • 0 (2 voturi)    
        hihi... (Marţi, 30 septembrie 2014, 6:26)

        T34 [utilizator] i-a raspuns lui bogdan1477

        Inteleg ca ti se par prea mari salariile din Romanica. Cool, you're the only one! :D
        • 0 (0 voturi)    
          Asta ai inteles? (Joi, 2 octombrie 2014, 13:18)

          bogdan1477 [utilizator] i-a raspuns lui T34

          Era vorba de salariile de la fabricile Dacia si de competitivitate, nu de salariul mediu in Romania.
    • +4 (12 voturi)    
      bag-o si p-aia... (Luni, 29 septembrie 2014, 13:02)

      demaGOGU [utilizator] i-a raspuns lui lucadd

      ...cu colonia si cu exploatarea omului de catre om.
      • +3 (11 voturi)    
        DPDV al competitivitatii...in ciuda caricaturii (Luni, 29 septembrie 2014, 15:17)

        lucadd [utilizator] i-a raspuns lui demaGOGU

        cam despre asta este vorba ... la noi totul e low cost in comparatie cu FR.

        Bine ca nu a zis ca Bangladesul e mai competitiv ... daca ar face astfel de declaratii in Fr un mare patron sa vzi ce cafteala si ar primi.
        • 0 (0 voturi)    
          Competitivitatea (Miercuri, 1 octombrie 2014, 16:03)

          bogdan1477 [utilizator] i-a raspuns lui lucadd

          Competitivitatea nu e neaparat low cost. Competitivitatea reprezinta realizarea produsului la cel mai mic cost.

          De exemplu daca iti faci fabrica in Afganistan, degeaba e forta de lucru ieftina, ca n-ai securitate si drumuri. In Bangladesh probabil n-ai nici macar urme de know-how in industria auto, deci degeaba salariul e 50 de dolari daca nu stie nimeni mecanica.

          La noi de exemplu competitivitatea e trasa serios in jos de:
          1. lipsa infrastructurii rutiere, de care se tot plinge Renault de 15 ani. A cara masinile cu tirul rpin sate inseamna consturi foarte ridicate cu benzina, cu salariul soferului de tir (care daca ar avea autostrada ar face doua transporturi in acelasi timp), cu uzura tirului, cu numarul de tiruri necesare transportului a x masini, etc,etc
          2. imprevizibilitatea fiscala: tot felul de taxe cresc si scad haotic, obligind Renault sa aibe o suma de bani bugetata pentru schimbarile de taxe din Romania. Si asta inseamna cost suplimentar
          3. birocratia, imprevizibilitatea legislativa, coruptia, etc, etc. Toate astea creeaza disconfort si dauga costuri

          Daca te uiti atent, cam tot ce inseamna asamblare de masini fuge de europa de vest, pentru ca oricite avantaje ar avea infrastructura(rutiera, fiscala, legislativa, administrativa, judiciara, etc) excelenta, costul cu fiorta de munca e prea mare. In europa de vest se proiecteaza motoare, se proiecteaza partea electrica (desi si aia a cam inceput sa fuga spre tari precum Romania), se fac in general munci cu valoare adaugata mare, care se preteaza la salariile mari. Cind asamblezi masini, daca treci de un anumit cost per angajat, robotii devin mai competitivi. Si aia nu fac greva, nu racesc, nu fac copii, nu isi iau concediu, etc.
    • +10 (12 voturi)    
      Pretentii si competente (Luni, 29 septembrie 2014, 13:23)

      denvarel [utilizator] i-a raspuns lui lucadd

      Cred ca ti-a scapat din vedere urmatoarea afirmatie:

      "Am inceput de la automatizare zero si am ajuns la 10% si daca salariile cresc in ritmul din ultimii ani, vom creste mai mult gradul de automatizare. Robotii nu fac greva si acesta e un plus, astfel ca exista riscul ca numarul de angajati sa aiba de suferit."

      Cand o sa ai competente sa faci roboti nu sa fii mana ieftina de lucru care-i face (inca) nerentabili atunci sa mai emiti vreo judecata.
      Pana atunci voteaza ca oaia pe unii care nici abecedar nu pot sa-ti puna in fata de corupti ce sunt. Asta e cale sigura spre invatare. Invatare de minte!

      A inceput inlocuitorul roabei sa emita judecati economice... Nu mai ai nici un sac de carat, ceva?
      • -6 (10 voturi)    
        si sa vanda masinile (Luni, 29 septembrie 2014, 17:40)

        andrei1245 [utilizator] i-a raspuns lui denvarel

        tot robotilor ca oamenii nu vor avea bani sa cumpere
        • +5 (9 voturi)    
          Andrei, incearca sa gandesti... (Luni, 29 septembrie 2014, 22:53)

          denvarel [utilizator] i-a raspuns lui andrei1245

          Daca primele greve ale revolutiei industriale aveau succes si razboiaiele de tesut care au inlocuit gramezile de muncitori ar fi fost distruse, ai fi trait si acum avand o camasa si o pereche de pantaloni. Poate nici pe alea.

          Robotii nu cumpara nimic, nu au nevoie de nimic. Oamenii traiesc din ce in ce mai bine datorita evolutiei tehnologice. Ca inlocuiea muncii umane cu a robotilor implica saracirea este fals, de fapt este exact invers.

          Pierderea unei slujbe care presupune reactii mecanice nu ar trebui sa fie o problema decat daca nu ai nici un pic de creativitate, daca esti un sclav prost. O maimuta mecanica...

          Esti?

          Daca da, te rog nu-ti mai expune pozitia. Te faci de rusine si odata cu tine pe noi toti. Noi nu suntem sclavi, noi nu suntem maimute. Noi gandim si cream! Nu suntem Charlie Chaplin in Modern Times.
          • 0 (0 voturi)    
            mai maimuta ganditoare (Marţi, 30 septembrie 2014, 14:08)

            andrei1245 [utilizator] i-a raspuns lui denvarel

            aici era vb despre acesti manageri de
            doi lei care ameninta cu delocalizare
            si robotizare oamenii pentru a i face sa renunte
            la pretentii salariale

            deocamdata , tiparirea de diplome si birocratizarea nu mai reusesc sa acopere excedentul de forta de munca, profiturile nu mai pot gasi debusee in investitii imobiliare

            si ideea ta simplista de la scoala si din romanele sf pe care le ai citit ca vom sta toti cu burtile la soare in timp ce robotii lucreaza pentru noi e viabila ca si comunismul
              #showComment()
  • +10 (12 voturi)    
    pai normal frate... (Luni, 29 septembrie 2014, 13:15)

    liviu_ [utilizator]

    ai nostrii fac o autostrada in 30 de ani... si aia au tot.
    normal ca se muta acolo.
    nu e vorba numai de salarii, e vorba si de implicarea autoritatilor
  • +5 (9 voturi)    
    Incompetenta ciumei rosii! (Luni, 29 septembrie 2014, 14:37)

    Miky60 [utilizator]

    Din cauza incompetentei ciumei rosii codusa de ilici-ponta-nastase-voiculescu o sa plece Dacia si noi nu ne vom mai putea lua macar o masina! Sper ca Monica Macovei sa devina presedinta si sa readuca Dacia in Romania si cu preturi pentru Romania! Monica Macovei, presedinta!
  • +10 (14 voturi)    
    sa se mute (Luni, 29 septembrie 2014, 14:43)

    xanti [utilizator]

    Vine Ponta cu oferta de fabrica din China sau Rusia,ce Volga nu e buna pentru bugetarul roman??
    Vrem autostrazi,pentru ce???
    Mai bine face Dragnea niste cosciuge pentru mortii de la vot.
  • +3 (15 voturi)    
    Am o intrebare (Luni, 29 septembrie 2014, 14:53)

    KostasP [utilizator]

    Se mai fura la mioveni asa cum se fura inainte? In locul vostru, al "lucratorilor la banda" m-as duce in fiecare dimineata sa pup mana aluia care m-a angajat si care imi da un salariu frumos pe un job care-l poate face oricine dupa o saptamana de training. Ciocu mic si joc de glezne, baieti si mai cresteti eficienta aia ca altfel va lasa francezu cu ochii in soare.
  • +7 (11 voturi)    
    Un angajat de la (Luni, 29 septembrie 2014, 16:28)

    Alor [utilizator]

    fabrica din Maroc si Turcia are salariul in euro putin mai mic ca la Pitesti dar practic se traieste mai bine pentru ca acolo costurile vietii sunt mai mici. Dar ce faci la noi, la preturi egale sau mai mari chiar ca in occident. Si apoi de ce am intrat in UE ? Sa ramanem la 450 € si preturi ca in vest ?
    • 0 (0 voturi)    
      Nu-i adevarat (Miercuri, 1 octombrie 2014, 16:28)

      bogdan1477 [utilizator] i-a raspuns lui Alor

      1. conform cu: http://www.ziare.com/articole/renault+produce+dacia+maroc
      Costurile salariale sunt de 950 eur Romania, 925 eur Turcia, 920 eur Moscova, Toliatti 500 eur, 340 eur Maroc. Deci nu e la fel ca la noi. Salariul net in Maroc e de 250 eur, la pitesti e de 520 eur.
      2 Pe francez nu-l intereseaza ce faci la noi cu 450 eur si preturi din vest. Asta e treaba romanilor si a clasei politice pe care o tot voteaza de 25 de ani. Francezul e interesat de profit. Si cum s-a relocat mare parte din asamblarea de masini din eurpoa de vest, tot asha se va reloca si din Romania. Iar tu, ca fost angajat Dacia, va trebui sa te multumesti cu vrun post de buticar, cu maxim 1000 de lei salariu, stind la 40 de grade vara si -20 iarna. Si abia atunci vei intelege cit de bine o duceai cu 2000 de lei pe luna la Dacia.
      3. Daca vrei salariu mare trebuie sa stii sa faci ceva cu valoare adaugata mare. In vest salariile sunt mari si pentru ca procentul din populatie cu studii superioare (pe bune) e mult peste al nostru. Una e sa ai o tara cu 50% IT-isti si 50% munca necalificata, alta e sa ai 5% IT-siti si 95% sapatori de santuri. Si pe linga asta adauga si lipsa infrastructurii, coruptia, birocratia, taxele mari, schimbarile de taxe lunare, etc. Toate astea genereaza costuri suplimentare si scad atractivitatea. Cind cari Daciile cu 40 km/h viteza medie in loc de 80 km/h se dubleaza costurile cu numarul de tiruri, salariul soferului, consumul de carburant, etc, etc.
  • +1 (15 voturi)    
    care preturi (Luni, 29 septembrie 2014, 18:38)

    demaGOGU [utilizator]

    sunt la noi ca "in occident"?

    chiriile in Ro sunt de vreo 10 ori mai mici decat in occident iar raportul se mentine ptr orice categorie importanta de cheltuile

    haideti sa nu mai dezinformam "in orb"
    • +2 (4 voturi)    
      Riali? Energia, combustibilii si mancarea (Luni, 29 septembrie 2014, 20:21)

      Wanheda [utilizator] i-a raspuns lui demaGOGU

      au preturi similare cu Occidentul. Cui ii pasa de chirii cand vine sa investeasca? Ii pasa de cheltuieli, taxe si birocratie....or in Romania taxele is 1001 iar birocratia cat Delta Dunarii de stufoasa.
      Cand o sa cumperi o masina de la un roman in 15 minute si o sa o inmatriculezi in alte 15 minute atunci sa stii...ca nu traiesti in Romania ci in occident.
      • +2 (2 voturi)    
        poate n-ai incercat taxele din Italia (Marţi, 30 septembrie 2014, 0:57)

        stefan2008 [utilizator] i-a raspuns lui Wanheda

        be my guest :-)
        • 0 (4 voturi)    
          Ai dreptate... (Marţi, 30 septembrie 2014, 6:12)

          T34 [utilizator] i-a raspuns lui stefan2008

          Dar acolo, pentru taxele platite, primesti servicii (adica nu-ti baga doftoru' mana'n poznar cand te duci la spital, ai drumuri, scoli, asigurari sociale daca devii inapt de munca etc.). Pe cand in Romania tu platesti taxe, dar de beneficii au parte doar cersetorii sociali.
    • +1 (7 voturi)    
      lasa gargara comunista (Marţi, 30 septembrie 2014, 6:19)

      T34 [utilizator] i-a raspuns lui demaGOGU

      Cu exceptia chiriilor la locuinte (nu si la spatii comerciale), TOATE preturile din Romania sunt la fel ca in Vest, sau mai mari (combustibili, mancare, imbracaminte, articole de uz casnic, electronice etc.). Diferenta e ca acolo produsele cumparate sunt, de regula, de buna calitate, pe cand in Romania ajung produsele pe care le arunca ei.
      Btw, am un prieten belgian care a venit in Romania si, socat fiind de preturile mari de la Lidl (comparativ cu preturile unor produse similare vandute de Lidl in Belgia), l-a abordat pe managerul magazinului pentru a-l intreba daca nu-i e rusine sa practice asemenea preturi. So...
      • -1 (3 voturi)    
        sa mori tu (Miercuri, 1 octombrie 2014, 16:38)

        bogdan1477 [utilizator] i-a raspuns lui T34

        Studiaza nitel costurile la orice servicii, de la transportul in comun la baruri/restaorante, de la frizerie la instalatorul care-ti repara teava defecta, de la meciul de fotbal la cinematograf, de la o pus o plomba la un dinte pina la fertilizarea in vitro.
        La fel de ieftin (desi totusi nitel mai scump) e sa cumperi produse de la supermarket, pentru ca-s aceleasi produse si la noi si la ei. La ei salariile angajatilor de la supermarket si chiriile pe spatiu sunt mai mari, dar pe de alta parte mai mari sunt si vinzarile si transportul e mai ieftin pe autostrada decit printre carute asha ca se compenseaza costurile. Restul, toate sunt mult mai scumpe ca la noi.
  • -2 (8 voturi)    
    Scarbele (Luni, 29 septembrie 2014, 18:50)

    zeus333 [utilizator]

    Anul trecut si acum 2 ani cei de la Mioveni au salvat contul Renault prin munca lor si ei vorbesc de competitivitate!Nu o sa cumpar niciodata un Renault,sa va fie rusine !!!!
    • +2 (4 voturi)    
      :) (Marţi, 30 septembrie 2014, 6:21)

      T34 [utilizator] i-a raspuns lui zeus333

      Ba poti sa-ti iei, ca-s ieftine, da' sa nu-l tii mai mult de 3 ani, ca au niste preturi la piesele de schimb de ai sa-ti vinzi casa ca sa-l repari :)
      • +3 (5 voturi)    
        Ba sunt fiabile... (Marţi, 30 septembrie 2014, 9:20)

        Mao2 [utilizator] i-a raspuns lui T34

        avem la firma foarte multe loganuri care pana la 200.000 km nu fac probleme...pe cand citroen, skoda, opel mai pica cate ceva (poate si pentru ca sunt facute special pentru est)...
  • +6 (8 voturi)    
    Infrastructura romanesca = O !Pitesti-Sibiu ? (Luni, 29 septembrie 2014, 19:11)

    Plagarus [utilizator]

    Ex : Un lot al Autostrazii Nadlac - Arad e asfaltat, dar nu are… podete
    Fabrica din Maroc poate livra f usor in Europa (Spania, Franta, Anglia & Germania). din Spania vezi fabrica din Tanger. E mai facil sa faca livrarea de acolo decat din Romania, plus costuri mai mici pe forta de munca. Fabrica din Romania, probabil va deservi tarile regiunii. In Rusia mai au cred ca patru fabrici cei de la Renault, de dimensiunea Pitestiului.
    Scapa cine poate : Compania Izletnik Celje din Slovenia vrea sa vanda firma de transport rutier de marfuri Viator & Vektor Ro din Arges, pe care o detine integral.( 100 camioane proprii, iar unul dintre clienti este Dacia Renault ! )
    Economia a crescut pe baza de Metro, Carrefour, Vodafone, OMV, Renault, Arcelor, Electrolux, Draexlmaier si mai stiu eu cine.
    Cate doua autostrazi peste Carpatii Occidentali, respectiv Carpatii Orientali, o autostrada peste Carpatii Meridionali si inca una intre Orientali si Meridionali - astfel arata, "pe hartie" cel putin, planurile de infrastructura rutiera ale guvernului Ponta pentru urmatorii sase ani. Multe dintre autostrazile pe care statul le vrea gata pana in 2020 nu au insa nici macar studii de fezabilitate, asa cum este cazul Targu-Mures - Targu-Neamt sau Sibiu - Pitesti. "Anul electoral inseamna anul celor mai ridicole angajamente posibile. Experienta de pana acum ne-a aratat ce suntem in stare sa facem.
    Sibiu - Pitesti, cea mai asteptata autostrada peste munti
    O alta autostrada peste munti, ceruta atat de transportatori, cat si de cel mai mare exportator de pe plan local, producatorul auto Dacia-Renault, este Sibiu - Pitesti. Ideea unei autostrazi intre Sibiu - Pitesti dateaza de mai multi ani, astfel ca statul roman a realizat inclusiv un studiu de fezabilitate pentru aceasta autostrada, care in prezent este insa expirat si trebuie revizuit. Estimata sa coste peste 3 miliarde de euro, autostrada Sibiu - Pitesti a fost scoasa la finalul anului trecut de pe lista prioritatilor pe termen scurt !!!!
  • -4 (8 voturi)    
    Du-te in India! (Luni, 29 septembrie 2014, 20:53)

    munuc [utilizator]

    "De exemplu, daca stam sa comparam nivelul de educatie romanesc cu cel din India, cel de acolo e mai bun fata de cel de aici si trebuie lucrat intens cu mediul universitar si cu guvernul pentru un upgrade si pentru a anticipa nevoie viitorului." Bravo moncher!

    Ce mai pierzi vremea pe aici? Ce m-am saturat de atitudinea asta...
    • +1 (1 vot)    
      Matale, ca multi alti romani, ... (Marţi, 30 septembrie 2014, 14:16)

      Eu the first [utilizator] i-a raspuns lui munuc

      ... nu suporti sa ti se spuna adevarul. Atitudinea asta e paguboasa. E parte din sportul national care-i furatul caciulii de unul singur. Tu la ce te-astepti, daca aproape fara intrerupere vreme de mai bine de doua decenii fostii comunisti si acolitii lor n-au facut altceva decat sa distruga sistematic invatamantul romanesc, prin eliminarea sau denaturarea sistemelor de masurare a performantei si prin subfinantare cronica? Sa iasa pruncii gata invatati din burta mamelor? (Acu' c-am zis-o mi-e frica ca i-am dat Abramburicii idei - parca vad c-o sa ofere diplome deja de la nastere, pe care le pot achizitiona parintii ...)

      Ca sa-ti faci o idee despre diferenta de atitudine fata de educatie, fata de cultura in general: in India, persoanele mai apropiate de traditie si care la origine provin din castele superioare (brahmani, soldati etc.) se spala la fund in loc sa se stearga, datorita faptului ca la ei hartia e prea puternic asociata cu cartile tiparite, si li se pare putin sacrilegiu s-o foloseasca pt. sters la fund. La noi, daca-i dai unuia de la tara o carte, ai sanse maxime s-o gasesti la buda pe post de hartie igienica deja de-a doua zi, chiar daca omu' face naveta la oras si lucreaza la o fabrica.

      Vorba veche si inteleapta: de ce esti sarac? Ca mi-s prost. De ce esti prost? Ca mi-s sarac. La cercul asta vicios nu exista alt leac decat educatia. Pana nu pricepem asta, nici n-o sa ne mearga mai bine.
      • 0 (0 voturi)    
        Problema e ca... (Miercuri, 1 octombrie 2014, 16:47)

        bogdan1477 [utilizator] i-a raspuns lui Eu the first

        Daca am fi doar saraci si prosti ar fi cum ar fi, da' noi suntem si fuduli. Atit de fuduli ca nici de invatatura nu avem nevoie.
    • 0 (0 voturi)    
      Mai dorele (Miercuri, 1 octombrie 2014, 16:45)

      bogdan1477 [utilizator] i-a raspuns lui munuc

      Omul iti arata punctele slabe pentru ca tu sa le rezolvi. Da' romanul a ramas inca cu lectiile alea de istorie care ne spuneau ca romanii sunt cei mai harnici, cinstiti, primitori, seriosi si talentati din lume.

      Mergi pe la facultatile de mecanica si vezi ca se predau aceleasi cursuri de prin 1990. Mergi pe la liceu si vezi ca tot cu tipul de invatare prin memorare am ramas. Mergi la gimnaziu si vezi ca jumate din absolventii de clasa a 8-a pica la capacitate la matematica cu subiecte de clasa a 4-a. Problema e grava, reala, si va va avea consceinte extrem de dure in 10-20 de ani. Da' romanul mindru, in loc sa priceapa ce vrea sa spuna frantsuzul, ii da cu tifla, ca doar el stie de la istorie ca noi suntem cei mai cei din lume.
  • +8 (10 voturi)    
    ia uite (Luni, 29 septembrie 2014, 21:17)

    Yankeu [utilizator]

    al dracului cum se mai implineste o previziune ( din pacate negativa ) a presedintelui!Cate injuraturi si-a luat cand a spus ca s-ar putea ca Renault sa-si reloce productia!Si cate asigurari ne-a dat mitomanul copiator ca nu e asa!La fel si cu afirmatiile aceluiasi presedinte ca avem nevoie si de meseriasi, nu numai de absolventi de facultate!Ce mistouri s-au facut, ca vrea ospatari, etc, etc.Si acum , toata ziua reclame pe tv pentru zidari si alte meserii.Chiar banoase, daca iti faci treaba cum trebuie.Dar, na prostul daca nu-i fudul, atunci nu-i ponta destul!
  • +7 (9 voturi)    
    SANTAJ ! (Luni, 29 septembrie 2014, 22:59)

    rutger [utilizator]

    SABOTAJ la adresa celui mai cinstit guvern care nu mai pridideste cu extemporale si teze pe la DNA ! Iar fratujii, ca tot sunt socialisti de-ai psd-ului, ataca fara mila pe fratiorii lor foarte incompetenti din Ro ! Afara cu Loganu' din tara ca noua ne place BMW sau Audi Q sau Infinitti !
    • 0 (0 voturi)    
      BMW de 15 ani ... (Marţi, 30 septembrie 2014, 14:19)

      Eu the first [utilizator] i-a raspuns lui rutger

      ... cu 300 000 km la bord rulz. N-ai cum sa fii in rand cu restu' cocalarilor daca n-ai asa ceva. Chiar daca ulterior treci la un model mai nou/mai putin uzat, asta-i musai punctul de pornire - sau parinti bogati, prea prosti sa-si dea seama ca dandu-le copiilor masini scumpe dar nemuncite nu le fac decat rau.
  • 0 (8 voturi)    
    Quelle connerie!! (Marţi, 30 septembrie 2014, 6:04)

    T34 [utilizator]

    Adica cetateanul asta francez cere guvernantilor romani sa nu mareasca salariile (adica sa-si tina poporul in saracie), amenintand ca altfel pleaca ?! De ce nu face astfel de sugestii guvernantilor din Franta? Simplu: fiindca l-ar linsa francezii!!
    Romanii sunt, insa, prosti si inghit toate porcariile unor papagali veniti din vest, care ne vand noua... resursele noastre, iar guvernantii romani abia asteapta sa li se ofere un picior de lins. De ce altceva ar fi distrus ARO Campulung si ar fi vandut pe 2 lei Dacia si Oltcit?
    • +1 (7 voturi)    
      Renault - bulangii (Marţi, 30 septembrie 2014, 9:03)

      Cristi_B [utilizator] i-a raspuns lui T34

      Sa nu uitam ca, pe langa faptul ca au luat fabrica pe nimic, cei de la Renault au fost scutiti de orice fel de taxe in primii cinci ani de functionare a uzinii Dacia, in acest fel facand concurenta neloiala lui Daewoo, care n-a beneficiat de asemenea avantaje...

      Acum au uitat cei de la Renault toate facilitatile avute si fac diverse amenintari, ca de... Ei nu au venit la noi in tara sa faca profit, ci sa dea adevarate TUNURI in acest segment!...

      Intr-o tara de prosti, la ce te-ai fi asteptat?
      • +2 (2 voturi)    
        Daewoo unt du ?! Faliment ! (Marţi, 30 septembrie 2014, 9:24)

        Plagarus [utilizator] i-a raspuns lui Cristi_B

        La un an după ce Dacia a lansat noul model Nova în 1995, pe porţile fabricii Daewoo din Craiova ieşea primul Cielo românesc. O maşină bazată pe vechiul Opel Kadett,
        Statul roman a acordat Daewoo Automobile Romania facilitati fiscale de aproximativ 800 milioane euro. Valoarea sumei este apropiata de nivelul investitiilor realizate in Romania de grupul Daewoo, de circa 850 milioane dolari, anuntate de compania sud coreeana.
        4 ani de faclilitati fiscale !

        Daewoo a beneficiat de prevederile Legii 71/1994 prin care companiile straine care investeau mai mult de 50 de mil. dolari in industria romaneasca si exportau minimum 50% din productie erau scutite timp de 7 ani de la plata taxelor vamale la importul utilajelor si materiilor prime.
        In plus, companiile care indeplineau conditiile mentionate erau scutite de la plata impozitului pe profit pentru o perioada de 5 ani de la data obtinerii de profit, dar nu mai mult de 7 ani de la data inceperii activitatii productive.

        Ulterior Daewoo Romania a solicitat trei ani de exceptare de la plata TVA pentru subcontractori si exceptare de la plata taxelor vamale si TVA pentru masini, echipamente si piese de schimb. Guvernele care s-au succedat au promis ca vor analiza cu atentie doleantele Daewoo
    • +1 (3 voturi)    
      Suntem in Detroitul de est ! (Marţi, 30 septembrie 2014, 9:04)

      Plagarus [utilizator] i-a raspuns lui T34

      Tanger-Maroc = 400.000 autovehicule
      Oran- Algeria = 75.000 autovehicule
      România se află pe locul cinci în topul statelor europene cu cel mai mic salariu mediu, după Bulgaria şi Macedonia
      Firmele auto vest europene au avut posibilitatea de a utiliza regiunea " Detroit Ost Blok "ca pe un "atelier extins", unde, datorită salariilor scăzute, au putut exploata forţa de muncă intensivă din această industrie.
      Evoluţia din "Detroitul de Est" devine evidentă şi din cifrele de producție. În 2010, numărul total al angajaţilor în industria auto se afla undeva la 70.000 de lucrători. Aceştia au construit aproximativ 500.000 de vehicule. În 2012, un număr similar de angajaţi a produs aproape 900.000 de vehicule.!
      Acest lucru a avut loc în colaborare cu liderii politici din Europa de Est, dintre care mulţi au apărut din birocraţia socialista.
      Alături de Polonia şi România sunt afectate de criza şi Cehia şi Slovacia. Fiecare a patra maşină produsă în UE este acum fabricată în aceste ţări.
      Orice sincope in domeniul auto (inclusiv componente) se va resimti semnificativ la nivelul contributiei industriei la PIB. Afectarea unui numar mare de locuri de munca din care se realizeaza venituri sensibil peste medie va afecta contributiile la bugetul de stat.
      In România, de exemplu, există peste 400 de companii care produc componente auto.
      Comparatii : Ungaria cu 65.200 de angajați realizează o cifră de afaceri de 13,73 mld. Euro, la noi, 116.600 de angajați generează doar 7,76 mld. Euro.

      Analizând valoarea adăugată raportată la costurile salariale se remarcă faptul că salariile mici nu sunt o condiție obligatorie pentru o productivitate a muncii optimă !!!!! ( costurile totale cu cei 116.600 de angajații din industria auto românească se ridică la 899 milioane de euro)

      Perspectiva pe termen mediu si lung legata de strategia companiei Renault,prefigureaza inclusiv recentrari de productie in Franta (unde s-a semnat contractul colectiv, muncitorii acceptand masuri vizand flexibilizarea prog
    • -1 (3 voturi)    
      "Crede si nu cerceta" (Marţi, 30 septembrie 2014, 11:56)

      lucadd [utilizator] i-a raspuns lui T34

      Cam la asta se reduce cultura economica a multor comentatori pe forum... daca gandesti altcumva decat zice marele patron al lui peste (un tip care vrea sa faca doar profit indiferent de costurile umane- dar nu la el acasa unde nu ar putea ci peste hotare unde inca totul e permis, la sarantoci) te si trateaza lumea de comunist/bolsevic.
  • 0 (2 voturi)    
    Nimic despre salariul real (Marţi, 30 septembrie 2014, 10:41)

    Omics [utilizator]

    Nimeni nu vorbește de nivelul prețurilor în Maroc sau în Turcia, că acolo cu salarii mai mici se trăiește mai bine ca în România.
    • +1 (1 vot)    
      Pai asta e problema frantuzului? (Miercuri, 1 octombrie 2014, 16:55)

      bogdan1477 [utilizator] i-a raspuns lui Omics

      Asta e problema guvernelor din tarile respective. Fratuzul doar produce masini dind de mincare citorva mii de oameni atiti timp cit ii iese gheseftu' Cind se obrazniceste Dorel si vrea mai mult decit conbsidera frantuzul ca-i profitabil sa plteasca, isi muta jucariile in Turcia, Maroc, Moscova sau eventual isi mai face vro fabrica prin zone mai sarace, unde angajatul se multumeste cu mai putin. Confunzi calitalistul cu guvernul mestere.
  • +1 (3 voturi)    
    gandire si din alte unghiuri (Marţi, 30 septembrie 2014, 10:51)

    Razvan_M [utilizator]

    Ca salariile din Romania sunt mici este o afirmatie care trebuie probata: un angajator nu plateste doar salarii in Romania, ci plateste toate costurile cu forta de munca, inclusiv contributii, taxe si impozite. Daca vorbim de birocratie si de lipsa infrastructurii, tot angajatorul plateste si aceste costuri care apoi, impartite la numarul de angajati, dau costurile totale cu un angajat.
    Sa zicem ca avem un salariu mediu de 2000 lei pe luna bani in mana la Automobile Dacia. Pe langa astia, costurile suplimentare ale angajatorului pot fi de 5000 lei per angajat.
    Apoi vine outputul - produsele finite per angajat.

    Dupa toate astea, se ajunge la o marja neta de profit de vreo 2%. Iar la o cifra de afaceri de 4 miliarde euro, profitul companiei este a 50-a parte. Deci undeva la 80 milioane euro pe an.

    Referinta: http://www.wall-street.ro/articol/Companii/167250/top-10-cei-mai-mari-jucatori-din-economia-romaneasca-dacia-accelereaza-si-depaseste-in-premiera-petrom.html.

    As fi foarte retinut in a face judecati de valoare legate de salariul din Romania atata timp cat noi romanii votam niste ciorditori nenorociti care nu sunt in stare sa administreze constructia unor autostrazi - care ne-ar creste enorm productivitatea. Iar cresterea de productivitate ar insemna profituri mai mari si salarii mai mari + locuri de munca suplimentare.


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Duminică