​ANALIZA Uzina Dacia - Presiuni crescande, amenintarea Tanger si despre cum robotii tind sa devina mai ieftini decat oamenii la Mioveni

de Vlad Barza     HotNews.ro
Luni, 13 octombrie 2014, 11:29 Economie | Auto

Un robot din uzina Dacia
Foto: Dacia
​Dacia nu va pleca de la Mioveni in urmatorii foarte multi ani, insa presiunea venita din Franta este tot mai mare, fiindca salariile au crescut mult si tara noastra nu mai e un loc de productie low-cost. Multe se vor schimba si un mare risc pentru angajati tine de automatizare, francezii gandindu-se tot mai serios sa mai duca roboti in sectii, daca salariile nu-si vor modera cresterea. Cat de importanta e autostrada Pitesti-Sibiu pentru Dacia, ce concedieri ar putea aduce robotizarea si cat de dura e concurenta cu Tanger si Turcia puteti citi in articol.

Puneti frana salariilor, iar noi punem frana delocalizarii


Toata problema pleaca de la faptul ca salariile de la uzina Dacia au ajuns mult mai mari decat ar fi vrut Renault, un articol recent al pubicatiei franceze Les Echos relevand ca salariul mediu brut la Dacia (950 euro) este mult mai mare decat in Maroc (340 euro/luna), dar mai mare si decat in Turcia (920 de euro). De amenintarea Maroc s-a vorbit in ultimii trei ani, insa mai nou amenintarea vine si din Turcia, seful Dacia vorbiind despre ea recent intr-un interviu pentru HotNews.

Ce pericol planeaza asupra uzinei? Atat Carlos Ghosn, carismaticul sef al Renault-Nissan, cat si alti importanti oficiali dau tot mai multe semnale: Romania trebuie sa ramana competitiva. Fiindca altfel...

Christophe Kugler, seful regiunii Eurasia la Renault, a spus-o cat se poate de clar: directia centrala Renault repartizeaza noile proiecte de fabricatie doar celor mai competitive uzine si poate sa si ia proiecte de la cele mai putin competitive.

Dacia nu va pleca de la Mioveni, cel putin nu in acest deceniu, insa problemele sunt tot mai complicate pentru cel mai mare constructor auto roman. Pentru ca salariile au crescut mult peste cat ar fi dorit Groupe Renault - datorita unui sindicat insistent si organizat - Romania nu mai e o baza low-cost pentru constructorul auto.

E normal ca oamenii sa doreasca salarii mai mari si e foarte bine ca le si primesc. Pe de alta parte, Renault, precum toate marile companii auto, calculeaza costurile "la sange" si se zbate sa faca economii din orice, dovada ca in uzina sunt afise care le amintesc angajatilor ce pierderi aduce un robinet care picura sau un bec uitat aprins...

"Micul paradis" de la Mioveni simte amenintarea Tanger-ului

Problema este ca daca acum cativa ani uzina de la Mioveni nu avea rival in grupul Renault, acum are, uzina de la Tanger ajungand in 2014 sa faca 200.000 de masini si cel mult in cinci ani sa ajunga la 350.000-400.000. Mai grav pentru Mioveni este ca se imbunatateste si calitatea masinilor facute in Maroc, ele fiind la un nivel extrem de apropiat de cele fabricate in tara.

Marocul nu avea mare traditie in industria auto, dar usor recupereaza terenul, insa in tara nord-africana sindicatele nu sunt atat de bine organizate ca la noi, astfel ca acolo salariile nu vor creste in ritmul sustinut din Romania si deci uzina africana va produce la costuri mici.

Seful Dacia, Nicolas Maure, spune ca salariile mari au dus la crearea unui "mic paradis" in jurul uzinei, iar asta se reflecta si in nivelul de trai al oamenilor din zona.

"Cand e vorba de viitorul uzinei de la Pitesti trebuie sa ne referim la doua elemente: cresterea salariilor si productivitatea industriala. Nu includ si paritatea leu - euro fiindca in ultimul timp cursul a fost stabil. Insa cand e vorba de salarii, a fost o adevarata deriva fiindca am avut cresteri care au dus la crearea unui mic paradis in jurul uzinei de la Mioveni, paradis de care se bucura angajatii nostri. Ritmul a fost insa accelerat fiindca salariul mediu de la Mioveni este astazi de doua ori mai mare decat salariul mediu national.", spune Maure care precizeaza ca intre 2007 si 2013 salariile medii au crescut la Dacia cu 170%, iar productivitatea s-a imbunatatit cu numai 30-40%", spune directorul general Dacia, Nicolas Maure.

Citeste articolul complet pe 0-100.ro


Citeste mai multe despre   






















8983 vizualizari

  • -8 (24 voturi)    
    Trebuie sa (Luni, 13 octombrie 2014, 11:59)

    Alor [utilizator]

    ,,Romania trebuie sa ramana competitiva"... adica trebuie sa ramaneti sclavi cu salarii mici
    • +13 (23 voturi)    
      Nu-i problema, nu vom fi "sclavi", doar someri (Luni, 13 octombrie 2014, 12:20)

      slakeritul [utilizator] i-a raspuns lui Alor

      Cam la asta vom ajunge daca ne mentinem cu mentalitatea socialista si n dam de ceasulortii ca suntem sclavi ai chiaburului occidental. Cand ai de 2 ori salariu mediu pe economie si aproape ti s-a triplat salariu in mai putin de 10ani ar trebui s-o lasi mai moale cu pretentiile si sa incepi sa te gandesti ca poate iti pierzi locul de munca. Asta e, semnalele incep sa fie din ce in ce mai frecvente si cum s-au inchis fabrici in Europa de vest la fel de bine se va intampla si la noi daca nu stim sa ne jucam cartile cum trebuie.
      • +5 (19 voturi)    
        Sa vezi distractie... (Luni, 13 octombrie 2014, 12:55)

        HansBrinker [utilizator] i-a raspuns lui slakeritul

        ...cand o sa fie vreo revolutie prin Maroc. Ori vreun guvern fundamentalist.
        Asta e capitalismul: costa sa faci afaceri intr-o tara stabila din UE.
        Nu va convine? Mergeti in Africa, Rusia ori China. Sa vedeti ce grija au acolo de investitiile straine.
        • +14 (14 voturi)    
          Dap (Luni, 13 octombrie 2014, 13:17)

          kelye [utilizator] i-a raspuns lui HansBrinker

          Sa vina la stabilitate aici in Romania.
          Dar nu in an electoral, ca atunci e foame mare si apar 2-3 taxe.
          Si nici anul urmator, ca inca vor fi de plata pomenile electorale.

          'Tara stabila' e o notiune mai complicata cand vorbim de industrii ce necesita investitii de zeci-sute de milioane.
      • -12 (22 voturi)    
        Nu pierdem nimic daca pleaca Renault (Luni, 13 octombrie 2014, 13:11)

        dumitrica [utilizator] i-a raspuns lui slakeritul

        Salariile pe care Dacia - Renault le da angajatilor se compenseaza arhi suficient cu masinile vindute catre bugetarii romani si pe ansamblu nu avem nimic de cistigat. Practic, toata forta de munca a uzinei este platita de statul Roman. Fabrica reprezinta o paguba pentru tara. Francezii fac profit fara sa cheltuiasca nimic.
        • +2 (6 voturi)    
          Big Picture (Luni, 13 octombrie 2014, 13:37)

          Mihai1310 [utilizator] i-a raspuns lui dumitrica

          Angajatii Dacia sunt doar o mica parte din poza de ansamblu.
          Pe intregul lant de productie lucreaza peste 100.000 de angajati romani.
          Fabrica Dacia in niciun ca nu reprezinta o paguba!
          • -3 (7 voturi)    
            Reno profit 1.24 mld. E cere drum de 3.2 mld. E!! (Luni, 13 octombrie 2014, 15:05)

            dumitrica [utilizator] i-a raspuns lui Mihai1310

            Reno a obtinut un profit operational de 1.24 miliarde Euro in 2013 (nu doar pentru Dacia ci toata compania cit e de mare si intinsa in lume).
            Cum pot avea tupeul francezii sa ceara autostrada Pitesti - Sibiu care costa minim 3.2 miliarde Euro, de 2.58 ori mai mult decit profitul operational anual al intregului Reno?
            • +2 (6 voturi)    
              Nu o sa aiba exclusivitate (Luni, 13 octombrie 2014, 15:20)

              Mihai1310 [utilizator] i-a raspuns lui dumitrica

              Nu este vorba de tupeu aici, ci pur si simplu logica de business. Masinile Dacia o sa ajunga mai repede la cumparatori folosind o autostrada, reducand costul total de productie si crescand per total competitivitatea liniei de productie.

              Si totusi, Reno nu o sa aiba exclusivitate pe acea autostrada, nici nu o sa puna taxa [probabil]... autostrada va fi folosita cam de toti care au drum pe acolo. Nu inteleg ce cauta tupeul intr-o discutie despre autostrazi... traficul pe acel sector de drum se desfasoara destul de greu/incet...
              • -1 (3 voturi)    
                Transportul masinilor se face cu trenul (Luni, 13 octombrie 2014, 15:35)

                dumitrica [utilizator] i-a raspuns lui Mihai1310

                Transportul masinilor Dacia se face cu trenul si asa va ramine din considerente de cost chiar daca s-ar da in functiune autostrada Pitesti - Sibiu.
            • +3 (5 voturi)    
              "cere drum" (Luni, 13 octombrie 2014, 15:42)

              zapada reloaded [utilizator] i-a raspuns lui dumitrica

              mai drumitrica dar de cand a cere un drum decent e "cerere"-si exclusivista?
              Da ce, pleaca Renault cu drumul in spate?

              io inteleg ca la voi acolo la pesedeu, va cara cu carutzele, dar poate ca noi vreu autostrazi si nu carutze.
        • +6 (8 voturi)    
          doctor in economie (Luni, 13 octombrie 2014, 14:25)

          Razvan_M [utilizator] i-a raspuns lui dumitrica

          Rar am vazut o descriere atat de concisa a fenomenelor economice. Si atat de slaba.
      • +8 (10 voturi)    
        Dacia (Luni, 13 octombrie 2014, 13:16)

        gebeleizis2020 [utilizator] i-a raspuns lui slakeritul

        Uzina Dacia genereaza peste 8 miliarde de euro in PIB-ul Romaniei, prin productie proprie, furnizori, logistica etc
        Daca am face amarata aia de autostrada, le-am putea reface marja francezilor si am ramane competitivi. Iar guvernul ar trebui sa porneasca chiar acum autostrada si sa negocieze pastrarea angajatilor.
        Robotii oricum nu vor plati impozit pe salarii si CAS deci Statul are enorm de pierdut din asta...
        Din fericire pentru noi, experimentul India a aratat ca aceste tari subdezvoltate au probleme majore la calitatea executiei. Renault a trebuit sa mute productia de acolo.
        Este si cazul Marocului, modelele asamblate la Tanger au vanzari slabe si ceva probleme de fiabilitate generate de asamblare.
        Trebuie doar sa avem putina minte si sa ne punem cu batzul pe cei care nu fac treaba.
        • -3 (5 voturi)    
          Deci fiecare Dacie genereaza 18600 E in PIB!!! (Luni, 13 octombrie 2014, 15:21)

          dumitrica [utilizator] i-a raspuns lui gebeleizis2020

          Daca Dacia, care in 2013 a fabricat 430 000 masini, genereaza 8 miliarde Euro in PIB pe an inseamna ca fiecare masina aduce Romaniei un profit de 18604 Euro. Francezii abia au scos 1.24 miliarde Euro cistig si acela operational (inainte de impozitare) in 2013 pe toata compania Reno iar Romania inhata 8 miliarde doar din activitatea locala a fabricii Dacia?
          Nu are nici o logica.
          Romania cistiga de 8/1.24 = 6.45 ori mai mult ca tot Renoul?!
          • -2 (4 voturi)    
            PIB-ul e un indicator inselator, ca rata somajului (Luni, 13 octombrie 2014, 16:02)

            dumitrica [utilizator] i-a raspuns lui dumitrica

            De exemplu, daca Dacia fabrica la Pitesti masini de 8 miliarde Euro si le vinde in strainatate, francezii bagind toti banii obtinuti in buzunar fara sa dea un leu Romaniei, atunci se zice ca Dacia a contribuit la PIB-ul tarii cu 8 miliarde Euro cind in realitate noi nu am incasat nimic.
          • 0 (0 voturi)    
            Votati-l pe Dumitrica!!! (Marţi, 14 octombrie 2014, 14:19)

            quietguy58 [utilizator] i-a raspuns lui dumitrica

            Votati-l pe Dumitrica!!!

            Vreti economie socialista? Votati-l pe Dumitrica!!!

            Vreti sa stati la coada la lapte, piine ca in '89? Votati-l pe Dumitrica!!!

            Vreti sa va uitati la 2 ore de TV pe zi? Votati-l pe Dumitrica!!!

            Ce mai....Votati-l pe Dumitrica!!! Comunist redivivus, desi nu cred ca Dumitrica cunoaste acest cuvint.

            Oricum, dragilor....Votati-l pe Dumitrica!!!
      • +5 (5 voturi)    
        e greu sa-ti mai pui pofta in cui (Luni, 13 octombrie 2014, 13:35)

        qwerasdf [utilizator] i-a raspuns lui slakeritul

        adica a salariului, a cat castigi...

        dar cu problema asta s-au confruntat si nemtii, carora intr-o anumita perioada nu le-au crescut salariile prea mult, pt ca au preferat sa-si pastreze joburile decat sa ceara lefuri care se sustin cu greu intr-o piata dinamica. Intotdeauna exista mai la est, oameni mai saraci care sunt dispusi sa faca aceeasi treaba pe mai putin decat tine.
      • 0 (2 voturi)    
        Profitul... (Luni, 13 octombrie 2014, 16:43)

        newlook [utilizator] i-a raspuns lui slakeritul

        Profitul (partea lui cea mai importanta) se face pentru ca piata de desfacere e Europa, nu Marocul. Nu sunt multi marocani capabili sa cumpere masini de 20.000 euro.
        Dar, ca modelul de dezvoltare sa fie sustenabil, trebuie ca populatia vizata, respectiv europenii sa fie capabila sa sustina un asemenea pret si cresterile viitoare. Deci, sa aiba venituri pe masura.
        Nu exista dezvoltare durabila cu productia in Maroc, vanzarea in Germania si eventual plata impozitelor in Cipru.
        Americanii au priceput ca modelul asta nu merge si incep sa-si aduca inapoi productia - CU TOATE COSTURILE IMPLICATE de chestia asta- . Ramane de vazut daca este prea tarziu pentru a se sparge spirala pauperitatii, dar macar incep sa miste in directia cea buna.
        Asadar, daca Renault insista pe linia asta cu "forta de munca" prea scumpa, cand ea de fapt este de 5 ori mai ieftina decat in occident, trebuie lasat si incurajat sa plece. Asta e, daca vrem dezvoltare, nu trebuie sa acceptam nici santajul lui LukOil, nici pe cel al lui Renault.
    • +8 (8 voturi)    
      nu sclavi (Luni, 13 octombrie 2014, 14:13)

      catelu [utilizator] i-a raspuns lui Alor

      Cata vreme romanii sunt platiti sa stranga suruburi, nu pot pretinde salarii mai mari decat alti muncitori dispusi sa stranga suruburi. Prin Maroc, Turcia sau aiurea.
      Daca insa centrul de cercetare al Renault va produce proiecte valoroase, nu am niciun dubiu ca cei care lucreaza la ele vor fi platiti foarte bine.
    • +2 (2 voturi)    
      da (Luni, 13 octombrie 2014, 14:42)

      baronul stanganbuch [utilizator] i-a raspuns lui Alor

      mai bine sa fie someri multi, ca le da mon go dawn ajutoare, primeste ruble si yuani gratis de la putin si china, prietenii lui cei mai buni.
    • 0 (0 voturi)    
      Nici o problema, Renault o sa plece din Romania (Marţi, 14 octombrie 2014, 14:14)

      quietguy58 [utilizator] i-a raspuns lui Alor

      Nici o problema, Renault o sa plece din Romania si tu o sa ramii cu lozincile, sau mai rog muncitorii de la Mioveni.

      Daca romanii sint asa de buni, faceti-va companie proprie, samd.
  • +16 (18 voturi)    
    fara francezi (Luni, 13 octombrie 2014, 12:28)

    xanti [utilizator]

    Dacia era falimentara.
    Pentru cei care spun ca suntem sclavi sa spuna o singura firma de pe glob care ar veni in Romania si ar plati salarii foarte mari atata timp cat salariul minim este sub 200 euro.
    Daca vroia guvernul sa nu fie sclavi pe plantatie era bune sa finanteze cercetarea,sa sprijine producatorii autohtoni prin taxe mici si nu in ultimul rand sa faca economia sa mearga pentru ca salariul minim sa creasca.
    Atata timp cat politicienii doresc o masa saraca de manevra nu ne vom ridica de la nivelul de sclavi.
    • +2 (2 voturi)    
      corelatia (Luni, 13 octombrie 2014, 21:31)

      kripton [utilizator] i-a raspuns lui xanti

      dintre salariul muncitorilor de la mioveni cu salariul mediu din RO este o manarie;poti compara salariile de la fabricile de textile cu salarile celor care fac masini duster?? pana la urma oamenii aceia creeaza plusvaloare cum f putini altii o fac in romania. sa platesti muncitori de inalta calificare ca pe niste oarecare din kaufland sau bugetari,este nu numai ridicol si aberant,dar chiar periculos. asa cum un inginer bun sau un medic bun merita platit DUPA COMPETENTE nu dupa salariul mediu de la institutiile de peste drum,asa si cu muncitorii de inalta calificare; daca ei imbogatzesc actionariatul, a le face salarii dupa restul gropii de gunoi este o marsavie care poate avea consecintze.
    • 0 (0 voturi)    
      Asa este (Marţi, 14 octombrie 2014, 14:22)

      quietguy58 [utilizator] i-a raspuns lui xanti

      Din pacate, exista si specimene gen Dumitrica, este nenea comunist care ar dori ca Renault sa plece din Romania pentru a putea dezvolta agricultura cu plug de lemn.

      Votati-l pe Dumitrica si va veti intoarce cu doua secole inapoi. Votati-l pe Dumitrica!!!
  • +14 (14 voturi)    
    ALOO ! DEȘTEPTAREA ! MAARE NOUTATE ! (Luni, 13 octombrie 2014, 12:42)

    pointless man [utilizator]

    România află abia ACUM (anul de grație 2014) că roboții sînt mai ieftini și mai productivi decît oamenii.

    Numai că, de vreo cîteva DECENII, ”trendul” a primit niscai corecții: roboții NU POT înlocui integral oamenii (cel puțin în faza actuală).

    Restul problemelor cu salariile țin de infernalele noastre reguli fanarioto-bolșevice (taxe aberante, ascunse sub tot felul de șmecherii - ”cît plătește patronul și cît plătește angajatul”, etc.)

    Păi din ce ”să se DEA” mălai și găleți de plastic ?
  • +8 (12 voturi)    
    pai cum??? (Luni, 13 octombrie 2014, 12:57)

    Reshape [utilizator]

    Pai "industria auto romaneasca" (asa cum o numea Tariceanu) e in pericol sa nu mai fie chiar romaneasca, ci marocana?
    Si, daca pleaca, dau inapoi aia 15 milioane de euro pe care li le-a dat Tariceanu pe final de mandat, ca ajutoare sa treaca prin criza?
    Si banii care s-au incasat pe taxa de prima inmatriculare (transformata mai tirziu in taxa ecologica) tocmai ca sa protejeze aceasta industrie auto "romaneasca" -- cu banii aia cum ramine?
  • +7 (9 voturi)    
    ziceți-o p-aia cu autostrada (Luni, 13 octombrie 2014, 13:18)

    ploiesteanu [utilizator]

    lasați productivitatea, salariile și toate prostiile astea. E autostradă, problema e ca și rezolvată.
    • -6 (10 voturi)    
      păi (Luni, 13 octombrie 2014, 13:41)

      Mazeta [utilizator] i-a raspuns lui ploiesteanu

      Dacă autostrada este în folosul privaților, să o facă privații, nu? Tot statul să facă și să dreagă? Gata, e capitalism, terminați cu mentalitatea socialistă.
      • +2 (4 voturi)    
        Mă, tu n-ai înțeles (Luni, 13 octombrie 2014, 14:20)

        ploiesteanu [utilizator] i-a raspuns lui Mazeta

        c-am făcut mișto? Aveam pretenție la tine, ce dracu'.
        • -2 (2 voturi)    
          mda (Luni, 13 octombrie 2014, 14:37)

          Mazeta [utilizator] i-a raspuns lui ploiesteanu

          Cred ca va trebui să încep să citesc comentariile cărora le răspund. :D
      • +4 (4 voturi)    
        ai probleme grave de intelegere (Luni, 13 octombrie 2014, 14:35)

        Razvan_M [utilizator] i-a raspuns lui Mazeta

        Statul nu are bani proprii. Bugetul de stat este ceea ce platesc privatii. Executia bugetului trebuie sa se faca in interesul privatilor. Termina cu mentalitatea de Ponta.
  • +5 (7 voturi)    
    e grav (Luni, 13 octombrie 2014, 13:56)

    kripton [utilizator]

    e ff grav si trebuie rezolvat urgent cu aceasta aberatie a aparitiei unui mic paradis in pustiul de disperare numit romanistan. trebuie facut ceva domnule!
    cum e posibil sa ai salarii 2x mai mari decat salariul mediu din cloaca pastorita de omul de stanga [iliescu] si haita lui de lupi flamanzi?
    trebuie restabilit eqilibrul!!
    asa ca sa aleaga sindicatul: sau ramaneti someri si descoperiti adevarata romanie[in toata hidosenia ei] sau lucrati pe bani putini,[si iar descoperiti romania in ce are ea mai bun de data asta] cum e trendu' global: aia de muncesc sa faca foamea iar aia de investesc sa nu mai stie ce sa faca cu raurile de bani care le inunda depozitele din banci!
  • +4 (4 voturi)    
    De-ar pleca odata, (Luni, 13 octombrie 2014, 14:13)

    mopsu [utilizator]

    asa nu mai este nevoie de autostrada,nici de taxa de timbru, un abuz supracomunist de taxare acelor saraci si nici pretentii de salarii mari. Atentie salariati Dacia , sa-r putea sa ramaneti cu salariul minim pe economie, nu-i de ras...
  • +7 (7 voturi)    
    Ce nu intelege lumea (Luni, 13 octombrie 2014, 14:48)

    AndreiIV [utilizator]

    Ceea ce multi pierd din vedere este faptul ca nu salariile care cresc sunt problema.
    Angajatorul trebuie sa plateasca taxe pentru fiecare angajat aproximativ echivalent cu salariul acestuia.
    Astfel costul de productie se duce la cer. Daca nu s-ar mai taxa si aerul atunci salariile ar putea creste si competitivitatea s-ar pastra.
  • 0 (4 voturi)    
    Daca .... (Luni, 13 octombrie 2014, 16:26)

    newlook [utilizator]

    Daca la Renault competitivitatea are la baza munca platita prost a populatiei indigene, atunci nu e rau ca Renault sa plece, sa lase locul altora, mai performanti Daca salariile erau la nivelul VW Skoda din Republica Ceha, atunci se putea discuta situatia asta.
  • -2 (2 voturi)    
    de ce va pasa doar de dacia ? (Luni, 13 octombrie 2014, 17:26)

    kkciosuldelahamangia [utilizator]

    eu nu sunt nici angajat dar nici actionar la Dacia, asa ca nu au decat sa plece !
    aproape toata industria siderurgica de feroase si neferoase, extractie si prelucrare e pe butuci, si voua va pasa doar de Dacia ! sa nu mai pomenesc de alte domenii, ca ar trebui sa scriu o saptamana.
    dar ARO !? dar...
  • +1 (1 vot)    
    O sa le cumpere robitii masinile (Luni, 13 octombrie 2014, 19:45)

    Frankie [utilizator]

    In curand, robotii vor face rate la banci ca sa cumpere logan.
    Dar stai... ca robotii nu au salariu si nu au din ce sa plateasca rata la banca :((


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version