​Anul 2014 a fost relativ linistit in piata auto si, desi vanzarile de masini noi au crescut, blocajul de pe piata second-hand nu a disparut. Anul care abia a inceput depinde enorm de cum se vor desfasura cele doua programe (Prima Masina si Rabla) care ar putea ajuta persoanele fizice sa-si ia masini noi intr-o piata dominata de persoanele juridice, arata o analiza Autovit.ro care propune si o varianta de timbru de mediu care sa aduca si bani la buget, dar sa nu afecteze tranzactiile second-hand.

Situatia din 2014 si estimari pentru piata auto pentru perioada urmatoare

- Piata masinilor noi a reusit sa intrerupa o serie neagra de sase ani consecutivi de scadere. A contat si programul Rabla care a inceput in martie si a generat un sfert din vanzarile totale datorita faptului ca a fost mai bine organizat, coreland eficient cererea cu oferta.

- A contat pe piata masinilor noi si diversitatea tot mai mare de modele, in special in sfera SUV-urilor compacte de oras care se vand din ce in ce mai bine. Piata a crescut si datorita Dacia care si-a reinnoit gama in ultimii doi ani si a avut anul trecut o crestere de peste 25% in tara. Piata a fost ajutata enorm si de achizitiile facute de firme: peste 70% din total.

- Piata masinilor second-hand din import a ramas la nivelul din 2013, al doilea semestru fiind mult mai bun decat primul. Reinmatricularile au crescut cu aproape 6%, insa nu au putut compensa scaderea de 40% din 2013. Este doilea an consecutiv cand volumul acestora este sub cel al inmatricularilor de masinilor rulate de import!

- Desi la inceput de 2014 autoritatile au lasat de inteles ca timbrul de mediu va fi schimbat, acest lucru nu s-a intamplat, mai ales ca au fost remanieri guvernamentale si alegeri prezidentiale si nu a fost timp de strategii coerente de mediu. In aceste conditii, efectele negative pe care timbrul le-a avut asupra pietei auto in 2013 nu au avut cum sa dispara in 2014, iar reinmatricularile nu au revenit la valorile normale.

- Piata de masini noi ramane afectata de blocarea programele de trade-in si buy-back la dealerii autorizati pentru autoturismele comercializate de acestia in anii precedenti ce nu au taxa platita. "Dealerii trebuie sa inceapa sa cumpere masini, intr-o piata dezvoltata, dealerii controleaza si piata de second-hand, nu ca la noi, persoanele fizice. Dealerii trebuie sa controleze piata second-hand fiindca numai asa pot sa inchida circuitul masinii", spune Mihai Cune, director de business Autovit.ro.

- Programul Prima Masina, despre care s-a vorbit inca din vara si care a fost anuntat cu declaratii foarte optimiste in octombrie, nu a inceput la 1 noiembrie cum s-a promis. Programul gandit sa ajute tinerii sa-si ia o masina noua, statul garantand jumatate din valoarea creditului, nu pare sa fi fost foarte bine gandit si nici nu a starnit interesul bancilor. "Auzeam ca se discuta despre atragerea unor banci in program fiindca acum nu este atractiv pentru ele. Daca programul va demara trebuie vazut cum poate fi programul Prima masina integrat cu Rabla, ar fi bine sa se coreleze, sa casezi si o rabla, sa iei un vocher si sa poti lua si un credit subventionat sia tunci ponderea persobnaelor fizice in piata masinilor noi ar fi mult maI mare", spune Mihai Cune.

- Scaderea semnificativa a pretului benzinei in ultimele luni reprezinta o veste buna pentru soferi, insa este estompata de cresterea puternica a pretului politelor RCA. Cei mai loviti sunt exact soferii tineri pentru care este descurajanta o polita anuala de 2.000 lei, 3.000 lei sau chiar mai mult. Este posibil ca multi tineri sa amane achizitia unei masini din cauza acestor tarife extreme de mari. Polita RCA a ajuns sa fie la acelasi nivel cu timbrul de mediu in anumite cazuri. Tinand cont ca ambele se platesc la achizitionarea masinii, rezulta o crestere considerabila a bugetului si asa mic al noilor posesori de masini.

- In 2015 piata masinilor noi ar putea sa creasca fata de anul in curs, o conditia esentiala fiind ca Programul Rabla sa se mai desfasoare. Reprezentantii Ministerului Mediului s-au aratat incantati de cum a mers programul in 2014 si vor sa se tina si in acest an, chiar daca probabil unele reguli vor fi modificate. Programul de reinnoire a parcului auto nu trebuie subestimat: prin el s-au vandut 17.000 de masini anul trecut.

- Programul Prima Masina este inca o necunoscuta si este cert ca prognozele date in toamna, 20.000 de masini vandute cu ajutorul lui in 2015, sunt mult prea optimiste

- Schimbarile frecvente ale strategiilor de autostrazi si de drumuri expres dovedesc indecizia autoritatilor si conduc spre o singura concluzie: multi ani de aici inainte vom circula anevoios dintr-o parte in alta a tarii.

Citeste articolul complet pe 0-100.ro