Planul controversat al Annei Hidalgo, primar al Parisului, a fost aprobat de consiliul capitalei, astfel ca in trei etape vor fi interzise de pe strazile metropolei multe tipuri de autoturisme pana in 2020. Anne Hidalgo spune ca parizienii sunt de acord cu planul si adauga ca transportul in comun va fi imbunatatit. Au fost insa mai multe proteste, cei mai suparati fiind motociclistii care nu inteleg de ce si vehiculele pe doua roti sunt incluse in plan, desi in majoritatea capitalelor europene sunt considerate o alternativa viabila la masini. "Parisul anului 2020 va deveni un fel de Beijing de pe vremea lui Mao", spun criticii.

HotNews.roFoto: Hotnews

Interdictiile intra in vigoare in trei etape intre 2015 si 2020, vehiculele fiind impartite in patru categorii, in functie de emisiile poluante. Nu s-a stabilit exact zona de interdictie, insa, de la etapa la etapa creste la fel si tipul de vehicule intezise. De la 1 iulie 2015 deja cele mai poluante camioane, autoturisme si motocicletele (din categoria 1 de poluare) nu vor mai avea voie sa intre in oras, in 2016 si in anii urmatori crescand numarul interdictiilor.

Categoriile pentru care se acorda stele (dupa nivelul de poluare) cuprind urmatoarele tipuri de vehicule:

Pentru autoturisme

O stea: Vehicule diesel si benzina Non Euro si Euro 1 inmatriculate inainte de 1 ianuarie 1997

Doua stele: Vehicule diesel Euro 2 sau inferioare inmatriculate inainte de 1 ianuarie 2002

Trei stele: Vehicule diesel Euro 3 sau inferioare inmatriculate inainte de 1 ianuarie 2006.

Patru stele: Diesel si benzina, Euro 4 sau inferioare ca norma de poluare, inmatriculate inainte de 1 ianuarie 2011.

Vehicule motorizate pe doua roti

O stea: Euro 1 sau Non-Euro inmatriculate inainte de 1 iunie 2000

Doua stele: Non Euro 1, 2 inmatriculate inainte de 1 iulie 2004

Trei stele: Euro 2 si 3 inmatriculate inainte de 1 iulie 2015.

Se doreste ca pana in 2020 sa fie "eradicate" vehiculele diesel din Paris, Anne Hidalgo citand studii care ar arata ca 85% dintre parizieni sunt de acord cu planul sau anti-poluare. Planul prevede si reduceri la abonamentele de transport in comun, in unele cazuri si gratuitate timp de un an, plus reduceri la serviciile de bike sharing Velib si de auto-sharing Autolib. In plus, se poate ajunge la reduceri de pana la 9.000 euro la achizitia unui vehicul electric nou.

Planul a fost criticat masiv, cei mai vocali fiind motociclistii, prin vocea Federatiei Motociclistilor Furiosi (Fédération Française des Motards en Colère). Ei se arata extrem de suparati ca si motociclete sunt incluse in planul de reducere a poluarii, in conditiile in care acestea consuma putin si sunt o alternativa viabila la blocajul din trafic.

In presa franceza planul a fost criticat pe scara larga, iata cateva idei

- Parisul anului 2020 va deveni un fel de Beijing de pe vremea lui Mao fiindca vor fi cozi uriase la inchiriatul de biciclete si de masini electrice.

- Metroul va fi tot mai aglomerat, pana la nivelul maxim al suportabilitatii

- Oamenii care lucreaza in afara Parisului si depind de masina, vor fi grav afectati. La fel si cei care au doi-trei copii si au nevoie de masina pentru a-i duce la scoala.

- Oamenii cu venituri mai mici care au masini mai vechi si nu-si permit una noua, vor fi afectati grav.

- Planul de "ecologie punitiva" nu are cum sa functioneze fiindca vine cu mult prea multe interdictii intr-un timp prea scurt si ofera prea putine lucruri compensatorii.