ANALIZA Iranul, un posibil "El Dorado" pentru producatorii auto mondiali - Cum arata una dintre cele mai putin cunoscute piete auto

de Vlad Barza     HotNews.ro
Joi, 16 iulie 2015, 11:18 Economie | Auto

In Teheran
Foto: Wikimedia Commons
​Iranul, o tara cu 80 de milioane de locuitori, este pe cale sa devina noua tinta pentru cei mai mari producatori auto mondiali, dupa acordul nuclear istoric semnat de Teheran si marile puteri. Iranul este o piata atipica, plina de masini Peugeot vechi, dar si de modele chinezesti, Iranul fiind principala destinatie de export a industriei auto din China. Despre o piata auto cu totul speciala si despre efectele pe care le poate avea intelegerea istorica puteti citi in articol.

Industria auto din Iran si piata auto iraniana

    Iranul este o piata uriasa cu cei 80 de milioane locuitori, suprafata tarii este de sapte ori peste cea a Romaniei.
    Primele masini au fost construite inainte de 1970 cand la putere era sahul Reza Pahlavi.
     In anii 70' in orasul Tabriz a existat o linie de montaj a Tractorul Brasov.
    Revolutia din 1979 a dat o puternica lovitura industriei, la fel si razboil cu Irakul, insa productia a crescut dupa 2000, depasind in 2008 un milion de masini si atingand maximul in 2011: peste 1,6 milioane.
    In 2014 s-au produs 1,1 milioane masini. In Iran s-au vandut tot 1,1 milioane, din care peste 140.000 importate din China.
    Sectorul auto este al doilea ca marime in Iran, dupa cel petrolier. Numarul de angajati trece de 400.000. In 2013 a avut loc  relaxare a sanctiunilor care a ajutat industria auto locala, insa acordul semnat acum la Viena va elimina barierele comerciale.
    Cel mai mare producator auto este Iran Khodro care asambleaza circa 500.000 masini/an. Alte companii mari sunt Pars si Saipa. Producatorii strain pot face masini in Iran doar colaborand cu companiile locale.
    Cele mai multe masini din Iran sunt practic modele foarte vechi ale Peugeot (de exemplu Peugeot 405 si 206).


Acordul nuclear iranian semnat cu marile puteri la Viena va deschide total piata auto din tara asiatica unde clasa medie este dispusa sa-si ia masini straine, insa nu avea cum din cauza sanctiunilor. In Iran exista aproape 10 milioane de masini si in fiecare an se vand cam un milion de autoturisme noi. Insa este vorba de modele frantuzesti de conceptie veche si de masini chinezesti Chery, Lifan, Geely si Jianghuai. Interesant este ca Iranul reprezinta principala destinatie de export a companiilor chineze, 114.000 masini ajungand anul trecut in tara cu capitala la Teheran.

Daca totul va merge bine si sanctiunile vor fi inlaturate, din 2016 companiile auto mari vor putea vinde oficial in Iran si miza este mare, fiindca o piata de 80 de milioane de oameni nu este de neglijat, in conditiile in care cresterile uluitoare din Brazilia, China si Rusia au devenit istorie.

In plus, fiindca tara este plina de masini vechi, exista o dorinta extrem de mare de achizitionare a unor masini de ultima generatie, atat in randul persoanelor fizice, cat si a celor juridice si a institutiilor de stat.

Mai mult, data fiind estimarea legata de cererea care va "exploda" sunt prognozate valori extrem de mari ale productiei nationale (chiar 3-4 milioane/an catre 2020). Probabil ca nu se va ajunge atat de departe, insa pentru cele mai mari companii auto franceze Iranul este important.

Renault lansa in primavara lui 2007 Logan in Iran (vandut sub numele Tondar), masina fiind asamblata de parteneri locali precum Pars si Saipa din colectii CKD trimise de la Mioveni. Se anunta atunci ca cererea intiala era de 100.000 de masini si ca productia anuala putea ajunge la 300.000 unitati/an, insa lucrurile nu au mers bine, iar anul trecut s-au vandut doar 33.000 de masini Renault in Iran..

Au existat probleme cu furnizorii si calitatea componentelor produse acolo, apoi Iranul a fost tinta sanctiunilor Occidentului din cauza programului nuclear desfasurat de tara asiatica. Renault a incetat orice relatie comerciala cu Iranul in vara lui 2013, dar s-au reluat discutiile dupa acodul preliminar si compania ar putea reintra rapid in piata, urmand ca o parte dintre piese sa plece de la Mioveni.

Mai dura a fost situatia pentru PSA Peugeot Citroen care asamblase prin partenerii locali 450.000 de masini in Iran in 2011, tara fiind a doua in topul vanzarilor, dupa Franta. Chiar daca erau trimise spre asamblare kit-uri pentru modele mai vechi, Iranul era important in rezultatele PSA care si asa trecea printr-o perioada sumbra. Relatiile cu PSA au incetat in vara lui 2012 si atunci s-a spus ca mii de angajati isi pot pierde locurile de munca in Franta din cauza stoparii exporturilor.

Ei bine, acordul istoric semnat la Viena permite ridicarea sanctiunilor comerciale asupra Iranului care, prin presedintele Rouhani, a avut o atitudine de cooperare cu Occidentul si a acceptat limitarea puternica a programului nuclear.

Iar Peugeot-Citroen a inceput inca din aprilie discutii concrete cu iranienii de la Khodro si, cand va fi sigura ca sanctiunile au fost complet ridicate, compania va investi pentru asamblarea unor modele de ultima generatie la un joint-venture 50:50 cu partenerii iranieni.

Iranul nu este o piata de neglijat fiindca in tara de 80 de milioane de oameni se gasesc 9 milioane de masini, din care peste jumatate au mai mult de 25 de ani vechime, fiind modele Paykan de dinaintea Revolutiei Islamice din 1979. In anii buni s-au vandut si peste un milion de masini noi, iar productia auto a fost de circa 1,6 milioane automobile in 2011, pentru ca apoi sa scada la sub 800.000 si apoi sa urce spre 1,1 milioane unitati anul trecut.

Cea mai mare companie auto este Iran Khodro, alte companii mari sunt Pars si Saipa. Iran Khodro spusese in repetate randuri ca vrea ca masinile sale sa fie asamblate in tari precum Belarus, Azerbaijan, Egipt, Siria, Senegal si Venezuela.

Vor trece cateva luni pana la momentul cand comertul va putea fi reluat cu Iranul, insa daca lucrurile vor merge bine, marii producatori auto vor intra pe o piata speciala, unde chinezii au o pozitie puternica si unde multe lucruri vor fi altfel decat in Europa sau SUA.


Citeste mai multe despre   









5473 vizualizari
  • 0 (0 voturi)    
    da dar.. (Joi, 16 iulie 2015, 12:01)

    titi_rulment [anonim]

    corecta stirea dar cu mentiunea ca reinoirea parcului auto se va face prin productie locala. Importurile (cu exceptia china si f putin japonia) sunt egele cu zero datorita taxelor enorme. De exemplu o masina noua care costa in europa 15.000 de euro acolo o poti gasi la cel putin dublu pret daca nu si triplu...doar datorita taxelor. In 10 zile petrecute in Iran n-am vazut niciun WV sau Opel de exemplu, si un singur BMW. De aceea trebuie sa depui si garantie f mare daca vrei sa te duci cu masina sau motocicleta acolo (eu de ex am depus 5.000 de euro). Asta ca sa se inteleaga exact cum e cu piata auto in Iran.
    • 0 (0 voturi)    
      si nu ai observat ca cea mai populara (Joi, 16 iulie 2015, 14:52)

      bancher [utilizator] i-a raspuns lui titi_rulment

      masina de la ei este Dacia Logan? Doar ca nu se numeste nici Dacia, nici Logan....are un nume local...si iranienii sunt f surprinsi sa afle ca se fabrica si in Romania..lor francezii le-au spus ca este marca lor nationala, si se asambleaza doar in Iran.
      mari bagabonti francezii astia..
      • 0 (0 voturi)    
        nu chiar (Joi, 16 iulie 2015, 16:30)

        titi_rulment [anonim] i-a raspuns lui bancher

        sunt multe dar nu majoritare...si se numeste Renault Tondar parca (intradevar nici vorba de dacia sau logan). Majoritatea sunt peugeot 405 etc si o copie dupa Kia cred...Saipa
  • 0 (0 voturi)    
    Fantastica miscare diplomatica! (Joi, 16 iulie 2015, 16:04)

    D_Poroineanu [utilizator]

    Inca odata se dovedeste ca Obama are creer si Bush nu avea.
    Inca un imbold pentru Israel sa faca pace cu arabii si sa-si abandoneze politica paranoica cum ca toti le vor raul. Zidul plangerii ca si arhetip mental.
    Posibil ca americanii si rusii le-au dat garantii de securitate.
    Petrolul la 40USD/baril in curand.
    Rusia cu sapca in mana la Evropa.
    Pace in Ucraina cu un Donbas autonom dar nu rusesc.
    Germanii vor livra ca de obicei BMW-uri si Mercedes.
    Persii sunt oameni extraordinarii - inteligenti, sofisticati, umani. Doar lovitura de stat a lui Reza Pahlavi, marele Shah, a intors tara de la o dezvoltare normala.

    Nu cred ca erau asa de fraieri sa creada ca Tondarul lor e unic.
    • 0 (0 voturi)    
      Iranienii traiesc ca intr-o etuva (Vineri, 17 iulie 2015, 11:06)

      bancher [utilizator] i-a raspuns lui D_Poroineanu

      sunt complet izolati de restul lumii...habar nu au ce se intampla in alte parti, in afara de ce le spune propaganda.
      Da, sunt oameni f destepti si sofisticati, dar nu au acces la informatie. Oamenii normali au fost surpsinsi sa afle ca Tondar se face si in Romania.
  • 0 (0 voturi)    
    politica locala protectionista (Vineri, 17 iulie 2015, 14:38)

    Gobelin [utilizator]

    este ca si in India sau China... daca vrei sa vinzi acolo, trebuie sa produci acolo, in cooperare cu uzinele locale.
    nimic nou pe frontul de ... est!


Abonare la comentarii cu RSS





ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Marţi