Daca europenii spuneau despre americani ca au reguli complicate si atat de complexe, incat pun bariere in calea dezvoltarii industriale, scandalul Volkswagen anuleaza orice avantaj moral pe care Europa credea ca il are, scrie think-tank-ul The Brookings Institute. Scandalul Volkswagen a pornit din SUA, ca dovada ca autoritatile de acolo sunt mai severe si actioneaza mai repede. Acum, Volkswagen este trasa la raspundere si pe "batranul continent", insa efectul ar putea fi ca America va deveni tara care face regulile la nivel mondial, inclusiv in controversatul tratat TTIP, arata articolul semnat de Carlo Bastasin.

Intr-un service VolkswagenFoto: Volkswagen

Faptul ca Volkswagen a putut sa "triseze" la masuratorile pentru emisii poluante si faptul ca ilegalitatea a fost descoperita din intamplare de doi cercetatori reprezinta o dovada ca autoritatile de reglementare nu functioneaza cum trebuie.

Nu este un secret ca existenta unor reglementari clare ajuta mult economia, insa stabilirea unor reguli care sa multumeasca pe toata lumea s-a dovedit extrem de greu de realizat in negocierile pentru parteneriatul TTIP, un acord comercial mamut care ar trebui sa simplifice enorm relatiile comerciale dintre Europa si SUA.

Europenii care negociau pentru TTIP considerau ca au un oarecare avantaj moral fata de americanii pe care-i acuzau ca stabilesc reglementari ce nu prea tin cont de mediu si care necesita o multime de standarde care variaza de la un stat la altul in SUA si pun bariere in calea comertului.

Insa acum, europenii nu mai pot considera ca pot conduce discutiile, scrie Carlo Bastasin pe The Brookings Institute, fiindca scandalul Volkswagen a pornit din America si nimic nu ar fi fost scos la iveala daca regulile din SUA nu ar fi fost mai stricte decat in Europa si daca autoritatea de Mediu EPA nu ar fi fost extrem de hotarata sa actioneze.

Afacerea Volkswagen dovedeste inca o data ca sistemul european de reglementare este plin de slabiciuni, mai ales fiindca reguli comune sunt aplicate in moduri diferite de autoritatile nationale, iar Comisia Europeana rar poate interveni. Statele vor sa-si mentina suveranitatea, iar Comisia nu poate interveni sa repare anumite derapaje sau discrepante majore.

Volkswagen este o companie germana extrem de respectata si faptul ca a putut trisa atat de mult, este o dovada ca reglementarile europene nu sunt suficient de stricte si autoritatile nationale tind sa avantajeze companiile locale, sprijinind protectionismul. Uneori, guvernele nationale ascund cu buna stiinta ilegalitati aparute la mari corporatii si, desi America nu este ferita de coruptie si de scandaluri, au fost multe exemple in care autoritatile au intervenit in forta, aplicand amenzi companiilor care au incalcat legea.

In negocierile pentru parteneriatul TTIP, Europa risca sa cada pe planul doi si sa nu mai aiba putere de decizie in domenii precum protectia mediului sau protectia datelor personale, America avand mari sanse sa dicteze si sa devina un "super reglementator mondial".

In plus, este foarte probabil ca acordul final sa nu fie semnat pana la sfarsitul mandatului presedintelui Obama.