Ministrul Mediului, Gratiela Gavrilescu, a declarat, joi, pentru agentia Mediafax, ca statul va trebui sa dea in judecata Volkswagen pentru recuperarea prejudiciului, creat prin vanzarea a peste 105.000 de masini ce ar avea emisii mai mari decat cele declarate, care se ridica la peste 30 de milioane de euro.

Potrivit reprezentantilor Ministerului Mediului, Administratia Fondului pentru Mediu a calculat prejudiciul cauzat statului roman prin vanzarea aici a 105.303 autovehicule ale caror emisii poluante ar fi fost subevaluate, prin montarea unor dispozitive de manipulare a emisiilor.

Estimarea a fost facuta in absenta informatiilor oficiale de la compania germana, considerandu-se ca masinile vandute ca Euro 5 erau de fapt Euro 4.

Astfel, prejudiciul cauzat prin plata unui timbru de mediu mai mic, ca pentru norma de poluare Euro 5, se ridica la 123.616.827 de lei, echivalentul a peste 30 de milioane de euro.

Daca, in urma furnizarii datelor oficiale de catre companie, se constata ca sunt masini care se incadreaza in norma de poluare Euro 3, atunci prejudiciul va creste.

Compania Volkswagen si autoritatea de omologare din Germania sunt singurele care pot furniza datele privind emisiile reale ale masinilor unde s-a intervenit cu softuri pentru subevaluarea emisiilor, au mai aratat reprezentantii ministerului.

Dupa comunicare si stabilirea prejudiciului, statul roman va trebui sa actioneze in instanta firma pentru recuperarea sumelor pierdute prin plata unui timbru de mediu necorespunzator, a spus ministrul Gratiela Gavrilescu.

"Sa speram ca nu sunt masini sub Euro 4", a mai spus aceasta.

Gavrilescu a atras totodata atentia ca proprietarii celor peste 105.000 masini din Romania dintre cele cu emisiile subevaluate nu au de ce sa plateasca nicio diferenta la timbrul de mediu, intrucat ei au fost de buna-credinta si nu au nicio vina.

Este asteptat in continuare planul de masuri al companiei Volkswagen privind aceste autovehicule.

Masinile Volkswagen cu probleme care au fost vandute in Romania ar putea fi rechemate in service in perioada urmatoare, sustin surse din domeniul auto.

La sfarsitul lunii septembrie, Registrul Auto Roman (RAR) a anuntat ca verifica daca pe masinile pentru care a acordat constructorilor certificate de omologare privind emisiile poluante exista dispozitive de manipulare a emisiilor si a cerut reprezentantei Volkswagen in Romania o lista cu tipurile de vehicule pentru care s-au folosit astfel de dispozitive.

"Conducerea Registrului Auto Roman a contactat conducerea reprezentantei grupului Volkswagen in Romania si a cerut transmiterea, in cel mai scurt timp, a listei tipurilor de vehicule ale marcilor care apartin Grupului Volkswagen, pentru care s-au folosit astfel de dispozitive sau tehnici, precum si actualizarea listei tipurilor de vehicule, pe masura ce aceste informatii vor fi comunicate de catre constructor/autoritatea de omologare responsabila", arata RAR intr-un comunicat.

Potrivit acestuia, pentru certificatele de omologare acordate de RAR referitoare la emisiile poluante, Registrul Auto Roman a contactat titularii acestor certificate si a lansat o actiune de verificare, referitoare la probabilitatea existentei pe vehiculele fabricate pana acum a unor dispozitive de manipulare a emisiilor poluante.

"Actiunile RAR se vor adresa exclusiv constructorilor de autovehicule sau reprezentantilor autorizati ai acestora, nicidecum persoanelor fizice (...) Mentionam ca RAR nu a acordat niciun certificat de conformitate pentru niciun autovehicul echipat cu motor diesel", informa institutia.

Masurile au fost luate in urma solicitarii Comisiei Europene referitoare la efectuarea unor verificari de catre toate statele membre cu privire la probabilitatea folosirii dispozitivelor de manipulare a emisiilor poluante, de catre producatorii ce comercializeaza in Europa autovehicule omologate de tip.

Scandalul emisiilor poluante a izbucnit dupa ce Agentia americana pentru Protectia Mediului (EPA) a acuzat VW ca a instalat sisteme electronice speciale pe unele autoturisme diesel pentru a evita standardele federale din SUA in materie de emisii, expunand cetateni americani la gaze poluante.

Potrivit autoritatilor americane, 482.000 de autoturisme cu motoare diesel au incalcat standardele federale americane privind emisiile de dioxid de carbon: modelul de Volkswagen Jetta din perioada 2009-2014, modelele Beetle si Golf, precum si modelul Volkswagen Passat din 2014-2015 si modelul Audi A3. Grupul Volkswagen a recunoscut instalarea dispozitivului electronic care induce in eroare sistemele de masurare a noxelor.

Guvernul de la Berlin a cerut constructorilor de automobile informatii tehnice suplimentare pentru a se putea verifica daca in Germania sau in Europa exista probleme privind respectarea normelor de poluare, in contextul scandalului in care este implicat grupul auto Volkswagen in Statele Unite. Oficiali din Germania si Franta au cerut la randul lor ca investigatiile referitoare la manipularea de catre Volkswagen a testelor pentru emisiile poluante ale vehiculelor diesel sa fie extinse la nivelul intregii industrii auto.

Grupul auto Volkswagen a anuntat ca 8 milioane de vehicule diesel inmatriculate in Uniunea Europeana au softuri pentru inducerea in eroare a testelor de emisii, conform unei scrisori trimise Parlamentului german.

Volkswagen intentioneaza sa aloce 6,5 miliarde de euro in trimestrul trei pentru acoperirea costurilor remedierii neregulilor legate de emisiile poluante ale motoarelor diesel instalate pe 11 milioane de vehicule la nivel mondial, in conditiile in care scandalul declansat in SUA se extinde.

Grupul va rechema pana la 11 milioane de vehicule diesel implicate in scandalul emisiilor, pentru a se asigura ca motoarele acestora respecta standardele referitoare la nivelul noxelor.

Intre timp, scandalul se extinde si la alte marci ale grupului VW. Aproximativ 1,2 milioane de vehicule Skoda echipate cu motoare pe motorina, din intreaga lume, au dispozitive de manipulare a emisiilor, ca si 2,1 milioane de automobile Audi si 700.000 de automobile Seat.