Comisarul european pe probleme de mediu avertiza inca din 2013 ca exista constructori auto care trucheaza testele de emisii pentru a se conforma normelor, scrie Financial Times care citeaza corespondenta dintre comisarul european pe probleme de mediu si cel pentru industrie. Un raport al unui centru de cercetare al Comisiei Europene avertiza in 2013 in legatura cu posibilitatea pacalirii testelor de emisii prin mecanisme software, insa autoritatile europene nu au reactionat, dovedindu-se inabile, scria publicatia, pe 26 septembrie. Mai mult, primele avertismente despre problema au venit in 2011.

Slovenul Janoz Potocnik - comisar european pe probleme de mediu pana in octombrie 2014 - a trimis acum doi ani o scrisoare comisarului pe politici industriale, Antonoi Tajani, avertizand ca exista discrepante dramatice intre rezultatele testelor din laborator si cele din trafic.

Potocnik spunea ca exista ingrijorari la nivelul industriei pe tema faptului ca performanta masinilor poate varia atat de mult incat sa fie conforma cu teslele doar cand acestea se desfasoara, in timp ce pe sosea emisiile sunt mult mai mari. Nu s-a vorbit despre software si nici nu s-au inaintat nume, insa comisarul pe probleme de mediu spunea ca este pus in situatii complicate fiindca multa lume percepe Comisia ca fiind incapabila sa actioneze pe problema.

Comisarul sloven il indemna pe Tajani sa propuna masuri noi care sa-i oblige pe constructori sa renunte la manipulari, fiind sugerata retragerea omologarilor pentru unele masini si desfasurarea unor actiuni de remediere.

Corespondenta dintre comisarii europeni a pornit de la Ida Auken (pe atunci ministrul danez al mediului), care a trimis amandorura scrisori in care critica planurile comisiei de a introduce abia in 2017 teste de emisii mult mai relevante. Ea spunea ca acest termen este inacceptabil de indepartat, fiindca situatia este critica.

Intr-un raport al Centrului Comun de Cercetare al UE (Joint Research Centre), in 2013 se mentiona faptul ca masinile diesel ar trebui testate pe sosea, si nu in laborator, fiindca senzorii si componentele electronice din masinile diesel moderne pot detecta cand se fac teste de laborator si doar la acele teste emisiile scad extrem de mult, pentru ca rezultatele sa arate bine.

Raportul mentiona cat se poate de clar ca detectarea nivelului real de noxe la teste este problematic fiindca se pot instala mecanisme software care pot modula, activa si manipula sistemele de control al emsiiilor. Practic eficienta acestor sisteme de control creste puternic doar in timpul testelor si doar atunci rezultatele sunt excelente, urmand ca apoi, in conditiile reale de sosea emisiile sa fie chiar si de 30-40 de ori mai mari.

Faptul ca nicio autoritate nu a reactionat in 2013, desi problema a fost expusa, arata nu doar inabilitatea autoritatilor din tarile europene, ci si puternicul lobby facut masinilor diesel de catre industria auto.

Masinile diesel au inceput sa inunde piata din 1997, cand nu aveau nici 10% din vanzarile de masini noi din Europa, iar acum ponderea lor este de 53%. Si guvernele au incurajat dezvoltarea diesel-urilor, in multe tari aceste masini avand impozite mai mici fiindca si emisiile de CO2 erau mai mici decat la masinile pe benzina.

In ultimii ani s-a insistat mult p faptul ca la diesel emisiile de noxe sunt extrem de mari si acum mai multe tari europene vor sa interzica masinile diesel si scandalul Volkswagen poate grabi involutia diese;-urlor.