Cum a devenit Norvegia o uriasa poveste de succes pentru masinile electrice si de ce alte tari NU ii pot urma exemplul

de Vlad Barza     HotNews.ro
Luni, 11 aprilie 2016, 9:40 Economie | Auto

Masina electrica la incarcat
Foto: Nissan
​Norvegia, o tara de numai 5 milioane de locuitori, este una dintre cele mai mari cinci piete mondiale pentru masinile electrice si au fost luni in care electricele au fost numarul unu la vanzari. Statul nordic a demarat acum un deceniu un experiment care a adus pe sosele peste 70.000 de masini electrice si care este dat ca exemplu pentru viitor. Insa "electrificarea" parcului auto s-a facut in Norvegia datorita unor factori speciali care nu sunt prezenti in alte tari. In articol puteti ctiti despre o situatie unica in industria auto si despre tara in care masinile pe benzina si motorina ajung sa coste cu peste 15.000 de euro mai mult din cauza taxelor.

In Norvegia s-au vandut anul trecut 26.000 de masini electrice dintr-un total de 150.000 de masini noi, ponderea fiind uimitoare, de aproape o cincime. Daca ne gandim ca in Romania nu s-au vandut nici macar 50 de masini electrice, la o piata de peste 80.000, ne putem da seama cat de departe este Norvegia.

Tara scandinava a decis acum peste zece ani sa transforme parcul auto si sa ajute in mod eficient introducerea masinilor electrice. In Oslo a inceput inca din 2008 crearea unei infrastructuri de incarcare, iar masinile electrice au inceput sa se vanda bine dupa 2010 cand au aparut si modele precum Nissan Leaf si mai tarziu Tesla.

Subventiile si diversele scutiri de taxe au facut ca masinile 100% electrice sa fie si cu peste 10-15.000 de euro mai ieftine decat pretul de lista si in acest fel, modele precum Tesla Model S, Volkswagen e-Golf sau Nissan Leaf au ajuns sa se vanda in cateva mii de exemplare/an fiecare, in timp ce in multe tari europene abia isi gasesc cateva zeci de clienti.

In afara de subventii, cumparatorii sunt scutiti si de taxa la cumparare, care poate depasi 25% din valoarea vehiculului si au o multime de gratuitati zi de zi: parcare in centrul orasului, scutiri de taxe la intrarea in tuneluri si pe ferryboat si dreptul de a merge pe banda de autouz. Intr-o tara cu autostrazi, tunele si tarife mari de parcare, aceste scutiri pot aduce, arata unele calcule, chiar si economii de peste 8.000 de euro/an.

Citeste articolul complet pe 0-100.ro


Citeste mai multe despre   











[P] ​Accepta provocarea unui business fara hartii! E mai simplu decat crezi               

Activitatile noastre zilnice sunt din ce in ce mai orientate catre mediul electronic si online. Traim intr-un ritm care ne-a impus sa adoptam solutii eficiente si sigure pentru a plati facturi si taxe, a face cumparaturi, a verifica soldurile bancare, etc. Este o practica pe care am ales-o din dorinta de a simplifica lucrurile si pe care multi dintre noi ne dorim sa o regasim si in viata profesionala, unde cautam solutii pentru a depasi constrangerile de timp si spatiu atunci cand trebuie sa obtinem  o aprobare, sa  semnam rapid un contract sau sa accesam un document de la distanta.
15337 vizualizari
  • -1 (21 voturi)    
    Exista o mica problema (Luni, 11 aprilie 2016, 9:53)

    V. Veroiu [utilizator]

    Se numeste CME (Coronal Mass Ejection) si este o ejectie de plasma din coroana (atmosfera Soarelui). Desi relativ frecventa la maxim solar (acel ciclu de 11 ani), probabilitatea de a "lovi" Terra este foarte mica din 3 motive: Terra e mica, Terra e departe, 360 de grade in toate directiile.

    DAR: este doar un joc al hazardului pana cand un CME puternic va lovi Terra. Magnetosfera terestra va respinge particulele incarcate de la Soare cu exceptie: polii. Acolo exact opusul se intampla: particulele incarcate electric sunt canalizate spre atmosfera. Efectul: aurorele si, daca CME-ul este puternic, pene de electricitate.

    Cum un CME dureaza cateva zile, exista un plan de urgenta pentru protejarea gridului in caz de CME. Oprirea sa. Acum incercati sa va imaginati viata 4 zile fara electricitate. Daca vor fi probleme la grid, extindeti perioada la 10-14 zile. Cu zero curent. Aveti aragaz cu gaz acasa si puteti gati? Excelent. E la teava sau la butelie? Daca e la teava, gazul pe teava e pompat si pompele sunt electrice.

    DECI: Daca "grid-ul" e distribuit si multi produc energia local (panouri solare, eolian, etc) e bine. Daca insa ne bazam intreaga viata pe un gird gigantic atunci in caz de CME direct vom avea extrem de mult de suferit. De unde aceste scenarii apocaliptice? Simplu: nu ar fi primul CME luat direct de Terra. Celelalte insa au fost cu decenii in urma cand populatia era mai mica si dependenta de electricitate tot mai mica.

    Partea buna: vom sti de un CME cu 16 - 25 ore inainte si vom sti cam tot atat inainte deca e orientat spre Terra sau nu.
    • -5 (11 voturi)    
      nu esti in tema...... (Luni, 11 aprilie 2016, 11:31)

      oxxxxxyyyyya [utilizator] i-a raspuns lui V. Veroiu

      ce putem face noi -omenirea......subiect de SF>>!!??...MULTUMIM DE AVERTIZARE.
      • +2 (8 voturi)    
        Pupa moaste (Luni, 11 aprilie 2016, 13:08)

        V. Veroiu [utilizator] i-a raspuns lui oxxxxxyyyyya

        Daca asta crezi ca ajuta.
  • -8 (32 voturi)    
    Discriminare gresita (Luni, 11 aprilie 2016, 10:17)

    Robert M [utilizator]

    Masinile electrice polueaza cand sunt fabricate, cand sunt utilizate si atunci cand vor fi casate.
    In prima si ultima etapa polueaza mult mai mult decat masinile cu motor cu ardere interna.
    Aici nu mai este vorba despre ecologie, este politica.
    Cei care au studii tehnice inteleg ca bateriile sunt mult mai poluante decat benzina arsa.
    • -3 (27 voturi)    
      ... (Luni, 11 aprilie 2016, 10:34)

      cartograful [utilizator] i-a raspuns lui Robert M

      Un mare plus pt. Robert M. Masinile electrice au o cantitate de poluare (inclusiv cu carbon) inglobata la fabricatie mult mai mare decat masinile cu ardere interna. Au totusi o calitate, scot poluarea din orase.
      Mai exact din orasele cu oameni bogati care si le permit. Si o duc in zona fabricilor, in zona fabricilor e componente a minelor de litiu, samd.
      Plus ca nu se vorbeste inca de nimic in legatura cu poluarea inerenta cu elemente exotice care va rezulta din folosirea pe scara larga a masinilor electrice:
      litiu din acumulatori, metale rare (neodimiu, cobalt, samariu) de la motoarele electrice performante, a materialelor compozite care sunt greu reciclabile sau nereciclabile, samd.
    • +11 (23 voturi)    
      Nu stiu (Luni, 11 aprilie 2016, 10:56)

      mache [utilizator] i-a raspuns lui Robert M

      ... de unde pana unde unii "inteleg ca bateriile sunt mult mai poluante decat benzina arsa"... dar cei cu studii tehnice de regula vin cu argumente tehnice ca sa sustina o teorie.
      • 0 (16 voturi)    
        Daca nu ma insel (Luni, 11 aprilie 2016, 12:11)

        antrax [utilizator] i-a raspuns lui mache

        Au facut unii un studiu ca sa calculaze ce poluare se genereaza pentru a avea o masina electrica construita. Comparat apoi ca folosire vs masini pe benzina/diesel.
        Adica exact ce zice omul mai sus, poluarea generate de extractia de litiu si celelalte componente, fabricarea bateriei in sine, etc.

        Apoi, energia aia cu care se incarca nu este nici ea 100% verde, decat poate in putine tari/zone, asa ca depinde unde se va conduce masina electrica. Uneori e facuta din carbune, alteori din gaze, alteori pe baza reactiilor nucleare.

        Pe urma, o baterie cica ar tine cam 50.000Km, pe urma se schimba. Deci mai adaugi odata poluarea pt a face o a doua baterie si a recicla prima baterie

        Si asa mai departe...

        Concluzia studiului era ca poluarea unei masini electrice la aproape 100.000km este echivalenta cu o masina diesel/benzina.

        Cauta cu o fraza gen "how much pollution does electric cars produce" si gasesti destule articole...
      • +2 (12 voturi)    
        ... (Luni, 11 aprilie 2016, 13:16)

        cartograful [utilizator] i-a raspuns lui mache

        http://www.theguardian.com/environment/green-living-blog/2010/sep/23/carbon-footprint-new-car

        masinile electrice-deocamdata sunt o noua fatza a cosumerismului pe pietele unde cererea de masini clasice a fost saturata sau chiar depasita.
        • +2 (8 voturi)    
          suntem in 2016 (Luni, 11 aprilie 2016, 13:34)

          mache [utilizator] i-a raspuns lui cartograful

          ... si ma indoiesc ca nu s-au facut progrese majore in domeniu de cand a fost acel articol scris.

          Iar bullshit-ul cu consumerismul e total nelegat de articolul de fata.
      • 0 (4 voturi)    
        bateria in sine nu este foarte poluanta (Luni, 11 aprilie 2016, 14:47)

        IancuJianu [utilizator] i-a raspuns lui mache

        ci producerea ei.
    • +15 (29 voturi)    
      "discriminare gresita" (Luni, 11 aprilie 2016, 10:57)

      bud [utilizator] i-a raspuns lui Robert M

      Bateriile sunt poluante cand "nea Gheorghe",o arunca pe unde nimereste.In tot vestul civilizat,bateriile de toate felurile,incepand de la cele de ceas si pana la cele pentru automobile,sunt colectate in centre speciale,iar apoi sunt reciclate fara a produce poluare.Si,da,am studii tehnice,stiu ce spun !
      • +2 (8 voturi)    
        Incepand cu mineritul (Luni, 11 aprilie 2016, 15:45)

        Locke Lamora [utilizator] i-a raspuns lui bud

        si pana in faza finala a procesului de productie, bateriile sunt extrem de poluante. Daca CO2 este in mare parte absorbit de plante/ape/pamant....deseurile rezultate in urma mineritului si productiei polueaza enorm.
    • +11 (15 voturi)    
      E discutabil (Luni, 11 aprilie 2016, 10:59)

      banel [utilizator] i-a raspuns lui Robert M

      Uite un exemplu de productie eficienta din punct de vedere al poluarii:

      https://www.teslamotors.com/gigafactory

      Apoi, urmand tendintele de crestere a ponderii energiei verzi in dauna celei conventionale, energia electrica consumata va avea o provenienta din ce in ce mai putin poluanta (in Islanda de exemplu in curand energia electrica va fi 100% verde), spre deosebire de motoarele cu combustie unde diminuarea poluarii incepe sa-si atinga limitele (vezi eforturile pe care companiile le fac pentru incadrearea in normele Euro 6)
    • +2 (14 voturi)    
      este o aberatie ce spui (Luni, 11 aprilie 2016, 11:35)

      jackalphonse [utilizator] i-a raspuns lui Robert M

      Eu am studii tehnice si nu cred nicio iota din ce spui.
      Daca tot te dai rotund cu "tehnic" asta, uita te la durata de viata a unei baterii, vezi de cate ori poate fi reincarcata, raporteaza la nr de km parcursi si pune un consum de combustibil de 4.5%, dupa are calculeaza emisiile. Hai, fa calcule inainte sa vorbesti aiureli. Nu poti convinge doar recitand ce ti au spus altii.
      Bateriile nu sunt mai poluante nici daca le ar arunca cocalarii in drum, pentru ca ar veni "ceilalti" si le ar recicla pe bani buni.
      Poate in curand o sa vedem si baterii de combustie pe baza de hidrogen.
      • +4 (6 voturi)    
        ;) (Luni, 11 aprilie 2016, 13:53)

        cvi [utilizator] i-a raspuns lui jackalphonse

        "pentru ca ar veni "ceilalti" si le ar recicla pe bani buni"

        - bateriile nu se recicleaza pe bani buni. Doar cele cu plumb, dar pe alea nu le mai gasesti pe masinile electrice noi. Sau nu ar trebui sa le mai gasesti.
        • +2 (2 voturi)    
          hai nu serios. da astea cu ce sunt? (Luni, 11 aprilie 2016, 14:42)

          jackalphonse [utilizator] i-a raspuns lui cvi

          Ca n-or fi polimerice 100%. Li, Fe etc.
          • 0 (0 voturi)    
            hai serios (Luni, 11 aprilie 2016, 21:31)

            cvi [utilizator] i-a raspuns lui jackalphonse

            Masinile electrice actuale nu mai folosesc baterii cu plumb:
            https://en.wikipedia.org/wiki/Electric_vehicle_battery
      • +1 (7 voturi)    
        Ai habar cat minerit ar trebui sa se faca (Luni, 11 aprilie 2016, 15:46)

        Locke Lamora [utilizator] i-a raspuns lui jackalphonse

        pt a produce baterii pt toata planeta? Ai cam distruge Pamantul.
  • -6 (16 voturi)    
    haha (Luni, 11 aprilie 2016, 11:05)

    pardalian [utilizator]

    In tara cu cea mai scumpa benzina din lume... era de asteptat sa se dezvolte alternative.
    • +6 (10 voturi)    
      No shit (Luni, 11 aprilie 2016, 12:35)

      tudor74 [utilizator] i-a raspuns lui pardalian

      Pretul unui litru de benzina 95 in Norvegia este 1,5 euro, 6.6 lei .... cam tot atat era si in Romania acum cativa ani.

      Iar salariul mediu in NO este ~22.000 de lei brut, deci pam pam !

      Spre deosebire de tine, ma documentez inainte sa debitez ineptii pe net
      https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_European_countries_by_average_wage
  • +6 (20 voturi)    
    "discriminare gresita" (Luni, 11 aprilie 2016, 11:13)

    bud [utilizator]

    @Robert.Nu pot fi de acord cu afirmatia asta.Bateriile sunt poluante doar daca sunt aruncate aiurea,fara a fi reciclate.Asa cum se mai intampla inca la noi ! In tarile din vest,toate bateriile incepand de la cele pentru ceasurile de mana si terminand cu bateriile pentru automobile,sunt colectate in centre speciale,si apoi reciclate fara a produce poluare.Nici nu se compara cu poluarea facuta de arderea hidrocarburilor.
    • +5 (7 voturi)    
      :) (Luni, 11 aprilie 2016, 13:51)

      cvi [utilizator] i-a raspuns lui bud

      Bateriile folosite la masinile electrice nu pot fi reciclate, asa cum se recicleaza plasticul sau hartia. De exemplu, bateriile moderne, cu Litiu, nu se recicleaza. Procedeul exista, doar ca nu este rentabil. Se prefera extragerea Litiului pentru ca se face la un cost mult mai mic decat reciclarea.

      Reciclarea bateriilor uzate (folosite de catre masinile electrice) consta in refolosirea bateriilor, care in urma uzurii raman cu o capacitate redusa de stocare (<75-80%). Se folosesc inseriate pentru a stoca energia produsa de panouri solare, turbine.. Sau sa iti alimentezi diferite jucarii pe acasa.
      Va fi funny in cativa ani, cand vor fi cateva milioane de astfel de baterii, daca nu inventam o metoda ieftina de reciclare.
  • +4 (12 voturi)    
    Este mai complicat decât pare la prima vedere (Luni, 11 aprilie 2016, 13:02)

    marius v [utilizator]

    În primul rând, România nu este Norvegia. Nici măcar Germania, Franța sau Olanda nu sunt Norvegia, ca să nu mai vorbim despre țările din sudul Europei. Dar asta-i altă poveste și excede discuția despre mașini și poluare. Să le luăm pe rând.
    De ce ne trebuie automobile? Ca să parcurgem distanțe mari într-un timp scurt.
    Mașinile electrice actuale au un mare neajuns. AUTONOMIA. Care este distanța pe care o parcurgi cu o limuzină alimentată cu benzină/motorină/GPL? Între 800 și 950 km. Când s-a terminat carburantul, alimentezi în maximum 3 minute și poți merge mai departe. Cel mai performant automobil Tesla, încă neintrat în fabricație dar cu vreo 120000 de precomenzi (dacă am reținut bine), are autonomia de 350 km. Adică mergi de la București la Bacău și acolo îi pui bateria la încărcat vreo 8 ore și lași porțiunea Bacău - Suceava pentru a doua zi. Dai banii pe hotel (iar când se vor prinde hotelierii că lumea s-a contaminat cu ecologism, vor urca prețurile la cer). În sfârșit, ajungi la Suceava și în timp ce mănânci hribi cu smântână îți faci un mic calcul și ajungi la concluzia că era mai ieftin să mergi cu avionul la clasa business. Apropo, avioanele vor polua întotdeauna. Sau ne luăm mașini electrice doar ca să mergem la serviciu și să arătăm cât de eco-friendly suntem noi? Troleibuzele și tramvaiele s-au inventat de peste jumătate de secol. Mai există și metroul.
    V-ați prins! Automobilul electric este un moft dacă nu se vor îmbunătăți tehnologiile actuale,
    Cele mai poluante sunt camioanele pentru mărfuri. Aveți cunoștință să se fi inventat camioane electrice? Să presupunem că se vor face și acelea. Într-adevăr, atât fabricarea cât și reciclarea bateriilor sunt deosebit de poluante. Sunt amuzanți cei care se referă la reciclare de parcă bateriile acelea, odată reciclate, s-ar transforma în mici cu muștar.
    Totuși, dacă se va trece în totalitate la transportul electric, s-ar schimba paradigma; nu știu dacă în bine sau în rău - pentru o țară ca România, sigur în rău
  • +4 (8 voturi)    
    Este mai complicat decât pare la prima vedere 2 (Luni, 11 aprilie 2016, 13:29)

    marius v [utilizator]

    Poluarea globală va deveni locală. Adică nu s-ar mai polua atmosfera, ci solul și apa. Iar dacă poluarea aerului poate fi stopată iar ecosistemele și-ar regăsi echilibrul într-un deceniu, poluarea solului și a apelor, pe lângă faptul că este mult mai nocivă, este și mai persistentă - adică poate dura secole. În perspectivă, dacă ne gândim un pic mai departe decât până unde ni se întinde umbra, s-ar putea să rezolvăm problema încălzirii globale și să ne confruntăm cu o criză alimentară și a apei potabile, precum și cu o poluare a ecosistemelor marine.
    Desigur, inițiativa norvegienilor este lăudabilă, dar n-au luat în calcul faptul că nu se află sub un clopot de sticlă. Adică prin 2030 ar putea să nu mai existe roată de automobil cu ardere internă în Norvegia, dar să aibă surpriza că au început să crească palmieri prin fiorduri, pentru că Rusia, China, India, Pakistan... poluează în continuare. Iar ca ironia să fie completă, acele țări poluează atmosfera inclusiv cu ajutorul... Norvegiei. Da, pentru Norvegia este una dintre țările exportatoare de petrol (din Marea Nordului). De-aia zic eu că lumea este mai complexă.


Abonare la comentarii cu RSS





ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version