Cum arata viitorul masinii electrice construite la un institut de cercetare din Ramnicu Valcea

de Vlad Barza     HotNews.ro
Luni, 18 aprilie 2016, 17:39 Economie | Auto

-
Foto: ICSI
Un institut de cercetare din Rm Valcea lucreaza la un nou prototip de masina electrica ce functioneaza pe pile de combustie pe hidrogen. In doi ani ar trebui sa fie gata un exemplar cu autonomie de 350 km si, daca totul merge bine, in cateva orase din tara autoritatile ar putea utiliza pentru transport sau salubrizare o mica flota de masini electrice care nu trebuie sa stea ore in sir la incarcat, ci pot fi alimentate la statii speciale, in cateva minute. Intr-un interviu realizat de HotNews cu Ioan Stefanescu, directorul institutului, puteti citi despre stadiul cercetarilor si despre planurile proiectului pentru care sunt disponibili 200.000 euro. Proiectul este derulat la Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Tehnologii Criogenice si Izotopice.

La institutul de stat ICSI exista un Centru National pentru Hidrogen si Pile de Combustibil, a carui inaugurare a avut loc in luna octombrie 2009, Acolo se fac cercetari in domeniul electrochimiei, dar si pentru dezvoltarea de laboratoare privind cercetarea fundamentala in domeniul electrochimiei.

Inca din 2006 institutul a venit cu un concept de masina pe hidrogen, iar  "Lupul electric", o dubita adaptata sa functioneze pe tehnologia pilei de combustie, a fost creat in anul 2012 de catre cercetatorii valceni. Acestia lucreaza insa la un prototip cu autonomie dubla, prototip care sa ar trebui fie gata peste doi ani. Pana acum s-a investit 120.000 euro in prototip.

Trebuie precizat ca nu vorbim de un al treilea producator auto local si nici de pornirea din Romania a unei revolutii in segmentul masinilor electrice. Institutul are un buget mic si directorul sau exclude orice colaborare cu marii constructori auto pe tema acestei tehnologii. "Nu se poate, nu vor sa colaboreze, lumea este inchisa si nu gasesti in industria auto colaborari".

Asadar se fac cercetari la pilele de combustie pentru a fi lansata o generatie noua a "Lupului", principala schimbare tinand de cresterea productivitatii energetice, marind practic densitatea de curemt electric pe suprafata de membrana.

Insa care este viitorul proiectului, daca un parteneriat cu un constructor auto este exclus?

"Discutam cu mici intreprinzatori din Italia din Germania, care sa produca subansamble. Facem noi partea de proiectare, ei ne produc cateva componente, astfel incat noi sa "injghebam" masina in institut. (...) Nu va pot spune foarte multe detalii fiindca vreau si eu sa aducem o masina complet noua. Nu stiu daca va fi chiar noua fata de ce fac si altii pentru ca se lupta multi in zona asta si noi nu suntem atat de mari. Noi avem chiar bani putini, maxim 200.000 de euro, insa avem inteligenta", spune directorul ICSI, Ioan Stefanescu.

Citeste articolul complet pe 0-100.ro



Citeste mai multe despre   











[P] JYSK Romania plateste 15 lei / zi pentru tichetele de masa ale angajatilor sai

JYSK Romania, parte a grupului scandinav JYSK Nordic, unul dintre cei mai mari retaileri de mobilier si decoratiuni interioare din Europa, a majorat, incepand cu data de 1 decembrie 2016, valoarea tichetelor de masa acordate angajatilor sai. Astfel, valoarea nominala a unui tichet de masa a ajuns la 15 lei, suma maxima prevazuta de lege.
12188 vizualizari
  • +7 (21 voturi)    
    ... (Luni, 18 aprilie 2016, 17:52)

    pathfinder [utilizator]

    Astia au (re)inventat apa calda.
    Dupa cum recunosc chiar ei...
    • +9 (15 voturi)    
      Hidrogenul cam pare drumul greșit (Luni, 18 aprilie 2016, 19:24)

      Alex Danila [utilizator] i-a raspuns lui pathfinder

      Le urez tot succesul, dar:
      1. hidrogenul ăla trebuie întîi extras de undeva: ~80% eficiență din gaz petrolier (1)
      2. stocat: ~98% eficiență și varii dificultăți (2)
      3. consumat: 40-50% eficiență dacă e ars, ~80% în cele mai eficiente celule (3)

      Asta așa văzut din avion, că n-am mai pus mîna pe cartea de fizică din liceu.

      (1)https://en.wikipedia.org/wiki/Hydrogen_production#Steam_reforming
      https://en.wikipedia.org/wiki/Hydrogen_storage
      (2)https://en.wikipedia.org/wiki/Hydrogen_storage#Chemical_storage
      (3)https://en.wikipedia.org/wiki/Direct_carbon_fuel_cell
      • +3 (9 voturi)    
        H2O = sursa de hidrogen (Luni, 18 aprilie 2016, 22:10)

        adma [utilizator] i-a raspuns lui Alex Danila

        cea mai nepoluanta
        • +2 (10 voturi)    
          H2O e si cea mai costisitoare sursa de hidrogen (Marţi, 19 aprilie 2016, 4:36)

          Eu the first [utilizator] i-a raspuns lui adma

          Bine, daca s-ar lua in calcul si impactul asupra mediului, n-ar mai fi atat de scumpa, comparativ cu hidrocarburile fosile. Da' agentii economici nu pot decat sa se adapteze pietei, si unu' care descompune apa n-o sa poata niciodata concura la pret cu unu' care descompune hidrocarburi.
      • +2 (8 voturi)    
        MOTANU' DANILA... (Marţi, 19 aprilie 2016, 8:18)

        schroedinger [utilizator] i-a raspuns lui Alex Danila

        Ai mare dreptate. H2 este dus!
        De aceea japonezii au deschis recent o fabrica TOYOTA numai pentru masini pe H2 in USA.
        Si inca ceva domnu'expert: in Japonia si cred ca deja si in EU sunt disponibile statii de incarcare "LA PURTATOR"! Vine firma specializata si ti-o livreaza ca pe un container si o monteaza unda doresti.
        Totul trebuie extras de undev: si hidrocarburile si apa si sarea, etc.!
      • 0 (4 voturi)    
        De regulă.. (Marţi, 19 aprilie 2016, 9:16)

        stos [utilizator] i-a raspuns lui Alex Danila

        De regulă, pui mîna pe mouse sau pe altceva,
        mai bărbătesc.
      • +2 (4 voturi)    
        pune mana pe o carte de chimie si una de fizica (Marţi, 19 aprilie 2016, 10:09)

        jackalphonse [utilizator] i-a raspuns lui Alex Danila

        Nu mai marsati asa tare pe hidrcarburi, ca alea sunt finite si pretul va creste in curand.
        In plus, wikipedia nu este chiar site stiintific, este pentru popularizare.
        Ce spune @adma cu apa este perfect viabil. se numesc pile de combustie. Nu sunt inca foarte bine puse la punct, dar progresam si asta este viitorul, dar va fi o batalie crancena pe metale rare.
        H2 din apa poate fi extras cu energie electrica de la o eoliana sau un panou solar, dispozitiv care va [utea fi achizitionat si de o companie mica, spargandu se monopolul rafinariilor si fumurile araboilor.
        • 0 (2 voturi)    
          Marșez pe baterii (Miercuri, 20 aprilie 2016, 12:27)

          Alex Danila [utilizator] i-a raspuns lui jackalphonse

          Nu marșez pe hidrocarburi, dar randamentul total al soluțiilor cu hidrogen mă cam sperie.

          Trăgeam speranțe la o standardizare a stațiilor de schimbat baterii, dar Better Place s-a închis după ce a tocat vreun miliard; pare-se că israelienii sunt vîrfuri tehnologice doar la arme.

          Referitor la Wikipedia, știu bine ce e. Iar un articol de pe Wiki e în medie mai corect decît un articol de pe contributors.ro al domnului Cranganu. Linkurile sunt ca confirme numărul de procese, cine e interesat poate da click pe referințele din josul paginilor.
    • -10 (16 voturi)    
      Lupul isi schimba parul.. (Luni, 18 aprilie 2016, 19:39)

      FA [utilizator] i-a raspuns lui pathfinder

      Institutul asta pare a fi format din doctori in stiinte inexacte de mare success la nivel mitic, din pacate finantati din bani publici.

      Lupul isi schimba parul da naravul ba!
  • -10 (18 voturi)    
    Oare ăștia ... (Luni, 18 aprilie 2016, 19:35)

    LianBerthold1 [anonim]

    ... or fi auzit de Hindenburg?
    • -5 (11 voturi)    
      Ha! Ha! (Luni, 18 aprilie 2016, 20:51)

      LiviuX [utilizator] i-a raspuns lui LianBerthold1

      Vad ca ai luat un minus (ca de obicei fara sa-si bata capul sa explice de ce l-a dat). Se pare ca unora le-ar place sa le explodeze rezervorul de hidrogen... Nu zic ca nu ar putea fi facut sigur, dar cu ce cheltuieli, greutate, posibilitati de reincarcare, etc., deci ce eficienta ar avea??
      • +5 (11 voturi)    
        IMI PARE RAU CA IMI PIERD TIMPUL... (Marţi, 19 aprilie 2016, 8:21)

        schroedinger [utilizator] i-a raspuns lui LiviuX

        Dar e plin de manelistule! Bine ar fi sa-ti explodeze tie basica aia care iti tine loc de cap!
        • -1 (3 voturi)    
          Foarte inteligent raspunsul... (Marţi, 19 aprilie 2016, 15:23)

          LiviuX [utilizator] i-a raspuns lui schroedinger

          Si intr-adevar arata clar care sunt si cum pot fi rezolvate problemele. Surprinzator pentru cineva care, dupa cum a raspuns, nu cred ca a absolvit nici clasa a patra... Nu mai vorbesc de educatia de acasa...
      • -6 (6 voturi)    
        Ei, şi eu am fost rău ... (Marţi, 19 aprilie 2016, 10:56)

        Lomecuza [utilizator] i-a raspuns lui LiviuX

        ... săracii s-or fi gîndit la fostul preşedinte al Germaniei, ăla de dinainte de Hitler, nu la dirijabilul nemţesc care a luat foc la Lakehurst (NJ) :D :D :D
  • +6 (8 voturi)    
    Ciudat (Luni, 18 aprilie 2016, 19:53)

    Martinezu [utilizator]

    Am crezut ca ne dezvaluie cum arata " noul automobil" de la Valcea.
    Nici de data asta nu am avut noroc se pare.
  • -3 (15 voturi)    
    Articolul e chiar distractiv! (Luni, 18 aprilie 2016, 20:40)

    LiviuX [utilizator]

    Pai Tesla au investit milioane ca sa faca o masina care sa merite (autonomie, performanta). Si ei vor "colaborare"! Pai aici e o lupta de a crea o masina eficienta, ce vor ei, sa le dea secretele? Apple si Samsung s-au judecat si pentru niste butoane pe telefoane, astia ce "colaborare" vor?
    • +9 (11 voturi)    
      Target-ul lu' Tesla e diferit (Marţi, 19 aprilie 2016, 4:48)

      Eu the first [utilizator] i-a raspuns lui LiviuX

      Tesla face masini care sa le inlocuiasca pe cele de uz personal. Alea au nevoie de o autonomie mai mare de doar 1-2 ore, si nu se pot baza pe un sistem de realimentare bazat pe butelii sau rezervoare de combustibil, asa ca in loc de pile cu combustie merg cu acumulatori.

      Cand vorbim de utilitati locale insa, gen salubritate, interventii la retelele de apa, canal sau curent electric, sau de autobuze, situatia se schimba. Masina intra oricum in pauza dupa o tura de lucru de 1-2, hai 4 ore, sau poate cel putin face o pauza la fiecare 1-2 ore, si pauza aia si-o petrece/poate petrece intr-un loc de garare unde se poate fara probleme sa stochezi butelii si sa montezi un troliu pentru schimbarea lor. Butelii de hidrogen se folosesc oricum, si in alte domenii, asa ca tehnologia de stocare si manipulare e deja pusa la punct.

      Parerea mea e ca oricum si-n cazul lu' Tesla ideea cu acumulatori e o solutie temporara, pana cand mai creste eficienta si durata de viata a membranelor la pilele de combustie cu hidrocarburi. Densitatea de energie stocata ce se poate obtine cu acumulatori e in continuare mult sub cea a hidrocarburilor, si pilele de combustie cu hidrocarburi deja au randamente duble fata de motoarele cu ardere interna. Problema e doar faptul ca membrana se corodeaza rapid - electrolitul e de obicei o sare sau o baza topita.
  • +5 (7 voturi)    
    ..pe apa Sambetei (Luni, 18 aprilie 2016, 21:24)

    ipolitic [utilizator]

    Stiinta au multa, bani mai putini, simt pragmatic de loc.
    Exista un produs mult mai usor de realizat, si pentru care exista o cerere crescuta pe piata: stivuitoare cu pile de combustie. Intrucat reglementarile nu permit utilizarea in interior a stivuitoarelor cu motor de ardere interna (cu produse petroliere) solutia care devine dominanta pe piata sunt cele cu pile. Productia anuala depaseste milionul, si e in crestere.
    • +1 (1 vot)    
      excelenta idee! (Marţi, 19 aprilie 2016, 17:39)

      Cristioan [utilizator] i-a raspuns lui ipolitic

      Despre autoturismul cu pile de combustie se discuta inca din anii '60.
      Tehnologia a evoluat mult, dar tot este foarte greu sa faci o masina electrica care sa concureze direct autoturismele pe benzina, care sa aiba viteza maxima de 200 la ora si autonomie de 500 km.
      Atunci de ce sa nu fie atacate tocmai domeniile in care avantajul unui motor electric este esential?!
      Si in schimb nu se impun nici viteza ridicata, nici autonomie mare, iar priza este aproape!
  • +3 (7 voturi)    
    Sustinem cercetarea (Luni, 18 aprilie 2016, 22:02)

    Vlad-I [utilizator]

    Probabil fac unele proiecte autohtone cu tehnologie de varf. Este bine si asa. Nu ne asteptam cu 200 000 euro sa iasa vro inventie revolutionara.
  • -1 (13 voturi)    
    Finantare "pe pile" (Marţi, 19 aprilie 2016, 8:29)

    fLoreign [utilizator]

    Baieti, nu rezolvati nimic dpv energetic daca va bazati pe hidrogen. Unicul rezultat este ca descompuneti metanul la centrala, de unde il luati si il ardeti "curat" in oras.

    Ma intreb cine va finanteaza abureala asta. Sau v-au ramas ceva bani de pe vremea cand guvernatorul Terminator sponsoriza asemenea initiative in California si in alte parti?
  • -1 (1 vot)    
    Cum arata viitorul masinii electrice.. (Marţi, 19 aprilie 2016, 14:47)

    Jupanu1970 [utilizator]

    .. arata sumbru ! Niste fripturisti tocatori de buget.Ce dracu de proiect de cercetare faci tu cind PM book scrie clar ca un proiect trebuie sa fie UNIC. Ce fac ei acolo ? ...hai sa fim seriosi...
    • 0 (0 voturi)    
      ..pai e unic (Marţi, 19 aprilie 2016, 19:11)

      moses112233 [utilizator] i-a raspuns lui Jupanu1970

      ..ai mai vazut asa proiect cu asa buget ??!!?


Abonare la comentarii cu RSS





ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Miercuri