Am auzit cu totii despre panouri solare, pompe de caldura, masini electrice. La prima vedere, par niste lucruri care nu sunt pentru noi, lucruri in general scumpe, pe care si le permit doar oamenii cu multi bani. Oare asa sa fie ?

Adrian IovescuFoto: Arhiva personala

Haideti sa le luam pe rand.

O casa clasica - cu totii stim ca o casa are niste costuri atunci cand o cumperi sau o construiesti si apoi mai are si costurile lunare, de intretinere, care pot sa ajunga chiar la sume importante din bugetul noastru. Ca sa facem un calcul realist al costurilor unei case, ar trebui sa facem un calcul pe 10-15 ani, in care sa adunam valorarea initiala de investitie si valoarea medie a intretinerii pe perioada respectiva si aceasta valoare totala sa o impartim la numarul de luni, ca sa vedem ce cheltuieli reale ne genereaza ea lunar.

Dar daca luam in calcul o CASA ECOLOGICA ? Investitia initiala va fi mai mare, pentru a acoperi si costurile in panouri solare termice, panouri fotovoltaice, pompe de caldura sau alte sisteme, dar costurile cu intretinerea casei vor fi diminuate foarte mult.

Am facut intr-un articol anterior un calcul, unde am comparat aceeasi casa in doua variante: casa construita clasic si cu instalatii standard, sau a doua varianta cu izolatii termice bine dimensionate si ventilatie cu recuperare de caldura. Din calcul a rezultat o reducere a costurilor pentru incalzire si apa calda cu 85% ! Am ajuns asadar de la 2587 euro/an la 390 euro/an. Acesta investitie suplimentara se amortizeaza in aproximativ 5 ani, iar la un calcul pe 10 ani deja genereaza economii de aproximativ 10.000 euro pentru proprietar.

Si solutiile folosite nu sunt decat o mica parte din secretele unei case ecologice.

Haideti sa enumeram care ar fi cele mai importante. In cazul fiecarei cladiri se va face un mix de solutii, in functie de situatie si de buget:

1. Izolatia termica calculata exact ca grosime si pozitionare, printr-un calcul realizat de un auditor energetic (materiale izolante eficiente sunt polistirenul, vata minerala sau bazaltica, spuma poliuretanica).

2. Ferestre tripan, care sunt acum mult mai accesibile si care au o rezistenta termica R>1 (mp*k/W), fata de ferestrele duble care au in jur de 0,6(mp*k/W)

3. Pozitionarea corecta a casei fata de punctele cardinale, atunci cand casa este proiectata de la 0. In functie de pozitionarea se poate urmari o iluminare cat mai intensa a ferestrelor iarna pentru a obtine aporturi solare de caldura (iarna soarele este jos), iar printr-un sistem inteligent de umbrire, pe perioada verii ferestrele vor fi in totalitate umbrite (este usor de umbrit pe orientarea spre sud, soarele vara avand un unghi mai ridicat) si vor anula aproape complet nevoia de aer contitionat pentru racire, generand economii financiare. Un arhitect va poate optimiza aceste aspecte.

4. Ventilatia cu recuperare de caldura – recupereaza pana la 75% din caldura pierduta prin aerisire, care in cazul unei case bine izolate poate sa insemne chiar 50% din totalul pierderilor.

5. Pompa de caldura. Principiul ei este ca foloseste 25% curent electric si genereaza 100% caldura, deci recuperam 75% din surse ecologice. De remarcat insa ca pretul unui Kwh la curent electric este de aprox 3,5 ori mai mare decat cel al gazului, la valorile actuale de pret.

6. Panouri solare termice – produc apa calda menajera cel putin pentru 9 luni pe an, in functie de dimensionare, iar iarna este ajutata de sursa clasica (centrala, pompa de cladura, etc)

7. Panouri fotovoltaice – produc curent electric, care poate fi stocat si folosit pe termen scurt, sau stocat in acumulatori mai mari si folosit in termen mai lung sau trimis partial in reteaua stradala (grid).

Si in acest punct al ajuns la al doilea subiect – MASINILE ELECTRICE, care pot fi alimentate de la priza sau si de la panourile fotovoltaice.

Panourile fotovoltaice au doua probleme:

- stocarea (daca curentul nu este folosite pe termen scurt, stocarea unei cantitati mai mari genereaza costuri mari, acumulatorii sunt scumpi)

- decalarea productiei pe sezoane – daca este dimensionata sa asigure o anumita cantitate de curent electric iarna, vara vom avea un exces de curent cu care nu vom stii ce sa facem. Dar daca vara l-am folosi sa incarcam, gratuit, masina electrica ?

Masinile electrice sunt inca scumpe, dar tendinta mondiala va fi sa se ieftineasca intr-un termen foarte scurt, atat prin aparitia concurentei reale in piata cat si prin inovatiile continue in performantele acumulatorilor, care vor fi din ce in ce mai ieftini, cu o capacitate mai mare si mai rapid de incarcat.

De curand, Tesla a anuntat o masina electrica mult mai ieftina decat modelele anterioare - Model 3, cu un pret de start de 35.000 dolari, care in cateva saptamani a strans comenzi de peste 400.000 de masini. Daca facem un calcul simplu, avem comenzi la un singur model, la o singura companie auto de 14 miliarde de dolari, dar suma totala va fi mai mare, multe masini vor avea si optionale. Ca termen de comparatie, Romania are un PIB de aprox. 160 miliare euro. E de la sine inteles ca va creste foarte mult cererea pentru masinile electrice in urmatoarea perioada.

Dar, de ce sunt masinile electrice atat de tentante?

1. In primul rand sunt mult mai ieftine in utilizare. De exemplu Nissan Leaf declara un consum mediu de 15 Kwh/100km, adica 6,7 lei/100Km. Asta este echivalent cu la pretul a ~1,5 litri de benzina sau motorina/100Km. Cum vi se pare? Este evident ca o masina electrica face o economie financiara de 75-85%, fata de o masina pe motorina/benzina.

2. Statul ofera subventii din ce in ce mai mari prin programul Rabla Plus din 2016, care pot ajunge chiar pana la 6000 de euro/masina !

3. Motorizarea electrica asigura o accelerare rapida si un feedback placut la volan, mai ales in conditii de oras.

4. Au poluare zero si un zgomot mult redus – aspecte foarte importante si benefice pentru marile aglomerari urbane

5. Ne reduce dependenta de resursele fosile din alte tari mai putin prietenoase

6. Au un risc mai redus de incendiu sau explozie in cazul unui accident, neavand combustibili inflamabili

7. Pot refolosi energia franarii, se incarca bateriile si micsoreaza uzura sistemului de franare.

Dezavantaje: autonomie limitata, incarcare intr-un timp mai lung, incarcare dificila pentru cei care locuiesc la bloc, puncte de incarcare publice aproape inexistente in Romania, pret achizitie. Toate aceste dezavantaje insa se pot anula in scurt timp, prin evolutia rapida a tehnologiei, a retelei de incarcare si a concurentei din piata. De curand Kaufland a anuntat ca a lansat prima retea publica de incarcare rapida a masinilor electrice, deci lucrurile incep sa se miste si la noi.

Daca facem un calcul pe 10 ani de utilizare – in cazul meu, cheltui in jur de 1200 euro /an pentru o utilizare medie a masinii diesel. Pe zece ani, in jur de 12.000 euro. Daca consumul s-ar reduce la 20%, as plati 2400 euro in zece ani, deci as economisi aproape 10.000 euro ! Deci chiar daca masina initiala este mai scumpa, trebuie calculat daca nu cumva va deveni mai ieftina in timp, decat una clasica.

Va provoc sa va ganditi si voi la aceste idei si astept comentariile voastre.

Adrian Iovescu, Arhitect si auditor energetic. www.ArhitecturaEcologica.ro