Pana la final de an ar trebui sa fie gata studiul de fezabilitate pentru autostrada Pitesti-Sibiu, a spus premierul Dacian Ciolos, dupa o vizita la uzinele Dacia. Proiectul autostrazii a suferit multe amanari si oficialii Dacia au spus in repetate randuri ca si de el depinde viitorul investitiilor in Romania. Autostrada va fi in cel mai bun caz gata in 2021 sau 2022. Premierul mai spune ca vrea sa propuna pana la final de an o schema de finantare si de ajutor de stat pentru sustinerea intreprinderilor mici si mijlocii si se cauta si solutii pentru ca programul Rabla sa se poata desfasura trei-patru ani de acum inainte.

Dacian Ciolos la Mioveni, alaturi de seful Dacia. Yves CaracatzanisFoto: AGERPRES

"Am confirmat conducerii uzinei ca proiectul autostrazii Pitesti-Sibiu ramane in randul celor prioritare. Avem si finantarea si obiectivul nostru este sa finalizam studiul de fezabilitate. Dupa cum stiti, acest studiu a fost gandit si licitat defectuos, astfel ca a trebuit sa prelungim contractul pentru finalizarea lui. Obiectivul este ca pana la sfarsitul anului sa avem un studiu de fezabilitate bun, consistent, care sa ne permita alcatuirea unui proiect tehnic, in asa fel incat sa mentinem calendarul pe care-l avem in master-plan-ul pentru transporturi".

Ciolos a mai precizat si ce masuri au fost luate pentru stimularea cercetarii, inclusiv in domeniul auto. "Saptamana aceasta am decis in Guvern ca, incepand cu luna august, pentru toti cei care lucreaza in centrele de cercetare dezvoltare tehnologica cum este cel de la Titu al Renault, dar si altele, sa eliminam impozitele si taxele pe salarii. Asta inseamna o crestere proportionala a veniturilor cercetatorilor si in felul acesta vrem sa atragem tineri in domeniu, dar si sa reducem pe cat posibil migratia fortei de munca calificata, ingineri si specialisti care de multe ori dupa experiente de cateva luni in astfel de centre de cercetare-dezvoltare pleaca in alte tari unde salariile sunt mai mari. Sigur ca reducerea taxelor si impozitelor nu reprezinta o crestere foarte mare, insa este un semn ca pentru Guvern domeniul este important si vom cauta facilitati pentru a stimula acest sector".

Premierul a mai spus ca vrea sa existe si o "abordare mai predictibila a programului Rabla", asta insemnand sa se gaseasca o modalitate prin care sa se garanteze ca acest program se va desfasura mai multi ani de acum inainte si ca va exista buget. "Sa ne gandim, chiar daca bugetul este anual, cum putem introduce programul Rabla cu viziune pe doi, trei sau patru ani a bugetului care poate sa fie alocat. Aceasta predictibilitate este importanta si pentru producatori, dar si pentru consumatori".

Programul Rabla a inceput in acest an foarte tarziu anul acesta, persoanele fizice putand sa se inscrie abia dupa jumartatea lui iunie.

Ciolos spune ca Guvernul ar vrea sa stimuleze si investitiile furnizorilor auto cu capital autohton, prezenti in numar destul de mic acum. "Avem in vedere ca pana la sfarsitul anului sa propunem o schema de finantare si de ajutor de stat pentru sustinerea intreprinderilor mici si mijlocii, cu precadere cele care lucreaza in domeniul creativ, industrial, care pot sa fie funrizori de lunga durata pentru Dacia sau alti operatori industriali care lucreaza in domeniu".