Ce concluzii putem trage din primul accident mortal in care a fost implicata o masina Tesla cu "pilot automat"

de Vlad Barza     HotNews.ro
Luni, 4 iulie 2016, 16:09 Economie | Auto

Tesla Autopilot
Foto: Captura YouTube
La finalul saptamanii trecute o stire a facut senzatie pe internet. Pe o autostrada din SUA un sofer de Tesla a murit dupa ce masina s-a izbit de remorca unui camion. Soferul nu era atent la drum pentru ca masina era in modul "Autopilot" in care se conduce aproape singura, insa de data aceasta software-ul nu a detectat remorca. Tesla scrie in manualul masinii ca Autopilot nu inseamna ca masina se conduce singura, insa cei mai multi nu citesc. In plus, Elon Musk a prezentat cu atat de multa incantare tehnologia, incat cei care au instalat-o o considera mult mai buna decat este in realitate. Intrebarea este insa daca e normal ca o tehnologie aflata in faza beta sa fie prezenta la discretia a mii de soferi dornici sa-i afle limitele.

Joshua Brown, in varsta de 40 de ani, a murit in data de 7 mai dupa ce masina sa Tesla Model S s-a izbit la viteza mare de o remorca pe o autostrada din Florida. Se pare ca soferul se uita la unul dintre filmele cu Harry Potter in acel moment, dar cu siguranta ca masina Tesla era pe modul Autopilot care ii da vehiculului un grad sporit de autonomie.

Software-ul este gandit sa "vada" toate" obstacolele" de pe drum si sa puna frana in caz de pericol. De data aceasta insa nu a existat nicio reactie si masina s-a lovit de remorca inaltata a unui camion, cei de la Tesla spunand ca, din cauza ca remorca era alba si soarele batea din fata, soft-ul nu a detectat-o si cabina masinii a fost "rasa".

Sistemul Autopilot, lansat in octombrie 2015, functioneaza datorita unui software ce foloseste camere video, senzori, radare, GPS si harti pentru a „vedea” ce se intampla in jurul masinii. Automobilul detecteaza alte masini si franeaza pentru a evita coliziunile, putand sa schimbe si banda de rulare, daca soferul apasa semnalizarea. La destinatie masina „scaneaza” zona din jurul ei, detecteaza un loc de parcare si poate sa parcheze singura.

Imediat dupa lansarea primei variante, soferii au vrut cu entuziasm sa vada ce poate si au pus pe YouTube filmulete in care masina era subiectul unor situatii limita.

Autoritatea de siguranta a traficului NHTSA a deschis o ancheta pentru a vedea exact ce s-a intamplat, insa incidentul ridica probleme legate de viitorul masinilor care se conduc singure. Peste 10 companii testeaza pe sosele masini autonome si calendarul este ca intre 2022 si 2025 sa fie lansate primele modele, evident si daca autoritatile le vor omologa.

Cei care nu vor sa auda de masina condusa de un software spun ca accidentul este o dovada ca tehnologia este foarte periculoasa si ca masina autonoma reprezinta o idee stupida. Sustinatorii masinilor autonome spun ca Tesla a avertizat clientii ca Autopilot nu inseamna masina autonoma, ci un sistem de asistenta a soferului. Ei dau ca exemplu numeroasele sfaturi din manualul Tesla care spun ca omul nu trebuie sa-si ia niciodata ochii de la drum sau mainile de pe volan.

Apoi sunt alte cateva zeci de avertismente, de la cele legate de faptul ca sistemul nu ar trebui folosit noaptea, pe ploaie. pe ninsoare sau cand soarele bate puternic din fata. Insa in general posesorii nu au chef si nici timp sa citeasca avertismentele si in general oamenii vor sa testeze la maxim limitele unei tehnologii "cool".

Tesla a numit acvest software "Autopilot", denumire aleasa cu grija ca sa sune bine si sa te duca cu gandul la pilotul automat din aviatie care ghideaza aeronava pe aproape tot zborul. Insa la Tesla, pilotul automat nu inseamna masina autonoma si cel aflat la volan trebuie sa fie mereu atent si nu trebuie sa astepte ca masina sa il duca la destinatie.

Citeste articolul complet pe 0-100.ro


Citeste mai multe despre   











[P] ​Accepta provocarea unui business fara hartii! E mai simplu decat crezi               

Activitatile noastre zilnice sunt din ce in ce mai orientate catre mediul electronic si online. Traim intr-un ritm care ne-a impus sa adoptam solutii eficiente si sigure pentru a plati facturi si taxe, a face cumparaturi, a verifica soldurile bancare, etc. Este o practica pe care am ales-o din dorinta de a simplifica lucrurile si pe care multi dintre noi ne dorim sa o regasim si in viata profesionala, unde cautam solutii pentru a depasi constrangerile de timp si spatiu atunci cand trebuie sa obtinem  o aprobare, sa  semnam rapid un contract sau sa accesam un document de la distanta.
6669 vizualizari
  • +12 (12 voturi)    
    concluzia (Luni, 4 iulie 2016, 16:33)

    misunel [utilizator]

    concluzia e ca nu putem trage nici o concluzie, odata ce nici o ancheta nu a fost finalizata.
    • +6 (6 voturi)    
      asta e una (Luni, 4 iulie 2016, 17:43)

      Adrian_1234 [utilizator] i-a raspuns lui misunel

      Pe de alta parte ce am citit intr-un alt articol spunea ca masinuta era pe banda 2 si camionul de pe banda 1 a facut brusc stanga peste masina. Problema aici ar fi ca masina nu a pus frana dar ... sunt indivizi care baga chestii in priza in baie, deci nu te pui cu Darwin ...
  • +4 (4 voturi)    
    Că pilotul automat nu te face mai deștept. (Luni, 4 iulie 2016, 17:08)

    asavreau [utilizator]

    Alte comentarii unt de prisos.
  • +5 (5 voturi)    
    autopilot la avion (Luni, 4 iulie 2016, 18:20)

    VladSnow [anonim]

    Nici la avion pilotul automat nu iti ofera mai mult decat asistenta: pastrarea/modificarea cursului, vitezei si altitudinii, eventual aterizare automata folosind ILS.

    Dar daca iti apare alt avion in fata primesti doar alarme de la sistemul TCAS, si numai pilotul poate interveni pentru a evita coliziunea. Si chiar si aceste alarme nu le primesti decat daca si celalalt avion are sistem TCAS pe el

    Deci sistemul de la Tesla e mai avansat decat cel de pe avioane, care doar te avertizeaza de posibila coliziune, nu face si manevre automate de evitare, asa ca nu e nicio problema sa fie numit pilot automat, din contra.

    Problema e ca omenii nu inteleg limitarile lui.

    O solutie pentru problema asta ar fi sa puna o camera si in interior si masina sa urle la sofer daca il prinde ca nu se uita la drum mai mult de cateva secunde.
  • +2 (2 voturi)    
    Evident, nici un sistem tehnic nu e bun (Luni, 4 iulie 2016, 22:53)

    LiviuX [utilizator]

    Pentru simplul motiv ca nici unul nu poate concura prostia umana! Asta imi aminteste ce celebrul caz in premiile Darwin: o soferita (nu are nici o importanta ca e vorba de o femeie!) a pus un RV nou cumparat pe cruise control si a plecat in spate sa-si faca o cafea. Evident ca la prima curba masina nu a cotit si ea. Dar a avut noroc si a scapat cu viata. Dar, si aici a prostia, a dat compania producatoare a RV-ului in judecata (si a mai si castigat!) pentru ca in manual nu scria ca NU poti pleca de la volan daca pui pe cruise control. De atunci scrie! Deci cum sa pui pe pilot automat si sa nu te uiti macar cu coada ochiului la drum?
  • +1 (1 vot)    
    Concluzia (Marţi, 5 iulie 2016, 12:27)

    Alethea [utilizator]

    Ca in viata, fiecare vede ce crede :-) Bunul simt spune oricarui om cu discenamant "Nu-ti lua ochii de la drum, nu te lasa pe mainile unei sigurante iluzorii!", este chestie de instinct de supravietuire, cand il inlocuim pe asta cu un soft... it`s over, game over. Si atentie, in realitate NICIODATA nu poti da "load game", prieteni


Abonare la comentarii cu RSS





ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Vineri