Comisia Europeana a anuntat cea mai mare amenda pe care a aplicat-o vreodata: 2,93 miliarde dolari catre patru producatori de camioane care timp de 14 ani s-au inteles asupra preturilor de vanzare. Companiile amendate sunt Volvo/Renault, Daimler, Iveco si DAF. MAN, desi a fost parte a cartelului, nu a primit amenda fiindca este cea care a dezvaluit existenta cartelului.

Camion VolvoFoto: Volvo Trucks

Daimler a primit o amenda de un milliard de euro, DAF 752 milioane euro, Volvo/Renault 670 milioane euro si Iveco, 494 milioane euro. MAN ar fi primit cea mai mare amenda, 1,2 miliarde euro, insa a scapat de ea fiindca i-a dat in vileag pe ceilalti.

Companiile s-au inteles sa tina cat de sus posibil preturile de vanzare ale camioanelor, au tras de timp pentru a introduce cat mai tarziu tehnologii mai prietenoase cu mediul si au transferat in preturile de vanzare investitiile pe care le-au facut pentru a respecta cele mai noi standarde de poluare.

Comisarul european pentru concurenta, Margrethe Vestager spune ca este inacceptabil faptul ca aceste companii care detin 90% din piata camioanelor de gabarit mediu si mare s-au inteles, in loc sa concureze intre ele. Timp de 14 ani aceste companmii au incalcat legile concurentei si de aceea amenda este una uriasa. Amenda se refera la camioanele intre 6 si 16 tine si la cele de peste 16 tone.

Companiile au intretinut cartelul intre 1997 si 2011, punand la icneput la punct detaliile chiar si la targurile de profil si apoi prin e-mail si alte tipuri de comunicatii electronice.

Companiile au mentinut preturile de lista ridicate si s-au inteles asupra momentului in care este cazul sa le mareasca. Cartelul a stabilit si momentul introducerii noilor tehnologii mai putin poluante, sefii companiilor asigurandu-se ca in pretul final se vor regasi cheltuielile facute pentru implementarea acestor tehnologii.

Pe drumurile din UE circula 30 de milioane de camioane care transporta trei sferturi dintre marfurile tranzactionate pe uscat.

Stirea se actualizeaza