​Scania a fost amendata de Comisia Europeana cu 880 milioane euro pentru ca ar fi participat alaturi de cinci mari companii concurente la un cartel industrial care a functionat timp de 14 ani. Companiile s-au inteles la preturi si au amanat adoptarea unor tehnologii mai prietenoase cu mediul. Celelalte cinci companii au fost amendate in 2016 cu o suma totala de 2,6 miliarde euro. MAN a scapat de o amenda de 1,2 miliarde euro pentru ca a fost cea care a dezvaluit cartelul catre autoritati.

Camion ScaniaFoto: Scania

Cele sase companii care domina autoritar piata camioanelor sunt acuzate ca s-au inteles la preturi intre 1997 si 2011 si ca au decis sa amane cat mai mult introducerea noilor tehnologii care reduc emisiile nocive si scad consumul mediu. Companiile in cauza sunt DAF, Daimler, Iveco, Scania, MAN si Volvo/Renault.

Scania spune ca va ataca hotararea pe doua capete de acuzare, mentionand ca nu a participat in vreun cartel si nici nu a amanat introducerea de noi tehnologii.

Mai multe organizatii de mediu spun ca este inadmisibil faptul ca in industria producatoare de autocamioane lucrurile s-au imbunatatit extrem de putin din 1990 incoace, spre deosebire de autoturisme, unde vehiculele sunt clar mai economice si mai ecologice.

Activistii de medii acuza industria productoare de camioane ca a rezistat oricaror schmbari care ar fi insemnat investitii mari si, in concluzie, ar fi erodat marja de profit.

Emisiile de la autocamioane cauzeaza ingrijorari fiindca reprezinta un sfert din emisiile totale ale vehiculelor care circula pe sosele, in conditiile in care autocamioanele reprezinta doar 5% din parcul auto total. Desi consumul mediu al acestor vehicule grele nu s-a imbunatatit intre 1990 si 2014, un raport emis in 2010 arata ca emisiile de CO2 au crescut cu 36% in doua decenii.

Organizatiile de mediu spun ca si tari precum Franta si Suedia au facut lobby puternic pentru amanarea pe cat posibil a unor schimbari tehnologice majore in industrie, statele dorind sa-si protejeze companiile.

Comisia Europeana spunea in 2013 ca actualele camioane la care cabina are „forma de caramida”, nu sunt sigure si nici eficiente, si tocmai de aceea propunea norme care sa permita producatorilor sa conceapa camioane mai aerodinamice, fapt care va reduce consumul de carburant cu 7-10 %, va scadea emisiile de gaze cu efect de sera si va spori totodata siguranta utilizatorilor vulnerabili ai drumurilor.