Producatorii indieni de automobile, precum Tata Motors, sau cei chinezi isi expun automobilele la primul mare salon auto al anului, in Elvetia, insa intrarea lor pe scara larga pe pietele europene e inca departe, noteaza Tribune de Geneve, cotidian din orasul unde se desfasoara salonul. Ziarul noteaza ca producatorii europeni raspund, lansand modele produse in tari cu forta de munca mai ieftina, Sandero fiind dat ca exemplu.

Tribune de Geneve noteaza ca intrarea indienilor si chinezilor in Europa este ipotetica. Masinile lor susicta tot mai mult interes la saloanele auto si se creaza impresia ca industriile auto occidentale au incetinit ritmul in fata celor din Asia.

Indienii de la Tata au fost in centrul atentiei cu al lor Nano, cel mai ieftin automobil din lume care urmeaza a fi vandut in India cu circa 1.600 de euro. Nu are climatizare, geamuri electrice si directie asistata, insa isi propune sa schimbe fata Indiei. Totusi, indienii au spus ca nu se pune problema lansarii in Europa prea curand, lasand o usa deschisa pentru o versiune varf de gama care ar putea fi vanduta peste patru ani. Ultimele informatii arata ca Tata vrea sa lanseze Nano in Europa cand va primi patru stele la testele EuroNCAP, valoare care nu a fost atinsa nici de o serie de modele care se vand bine la noi, Logan fiind cel mai bun exemplu.

Aceeasi companie indiana e pe cale de a cumpara de la Ford marcile prestigioase Jaguar si Land Rover, iar anuntul oficial va fi facut in curand. Reprezentantii Tata au spus ca vor pastra caracterul britanic al acestor marci si au promis ca nu vor muta productia in tari low-cost.

Partea chineza este si ea prezenta la Geneva cu un nou nume: BYD care vrea sa lanseze o masina electrica la preturi rezonabile. Compania, care a inceput acum 13 ani sa produca baterii, vrea sa-si fructifice experienta in domeniu prin lansarea unei masini electrice care sa fie viabila pentru europeni si sa intre in doi - trei ani pe aceste piete. Insa reprezentantii companiei sunt constienti ca mai au mult de lucru la calitatea masinilor si la partea cu respectarea normelor stricte de poluare. BYD vrea, pana una alta, sa se dezvolte pe piata chineza si sa-si dubleze productia anul acesta, la 200.000 de unitati, dar si exporturile, la 25.000 de unitati.

Elvetienii scriu si despre experientele nereusite ale primilor producatori chinezi care au inceput sa vanda in Occident. SUV-ul Landwind a obtinut rezultate dezastruoase la un crash-test in 2005. Anul trecut, modelul Brilliance BS6 a patit-o si el, iesind sifonat dintr-un test.

Tribune de Geneve mai scrie ca europeni raspund cu aceeasi arma invaziei promisa de indieni si chinezi: productia in tari cu forta de munca ieftina. E oferit exemplul clasic, Renault care a lansat Sandero, sora Logan-ului.