​Viitorul uzinei Ford de la Craiova este îngrijorător după ce la jumătatea lui martie s-a anunțat că a fost preluată de grupul turcesc Koc, este de părere Călin Popescu Tăriceanu, președinte de onoare al APIA, care a făcut declarațiile la o conferință de presă.

In uzina Ford CraiovaFoto: Ford

Dan Vardie, președinte APIA, spune că promisiunile Ford nu sunt pe termen foarte lung și că nu se știe dacă după 2025 va continua producția de autoturisme sau uzina din Oltenia va face doar utilitare.

De la ce a pornit totul? Pe 14 martie compania Ford a anunțat că ​Ford Otosan preia uzina Ford din Craiova, începând cu al treilea trimestru din 2022. Concret, Ford of Europe a făcut un transfer de proprietate al uzinei din România către Ford Otosan. Din 2024 Ford a anunțat că va produce Puma electric, dar și utilitarele Tourneo Courier electric și Transit Courier electric.

Tranzacția este de 575 + 140 milioane euro, iar fiindcă tranzacția are loc în interiorul unui grup de afaceri în care Ford este puternic implicat, operațiunea este numită „transfer de proprietate”, nu „vânzare” efectivă. Ford spune că a investit 2 miliarde euro la Craiova și a produs un milion de mașini în 13 ani.

„Turcia pe primul loc, România pe doi”

„Decizia Ford ne-a afectat pe amândoi (pe Tăriceanu și pe Dan Vardie n. a.). Cei de la Ford s-au întâlnit cu o zi înainte cu cei de la Guvern și nu au avut eleganța de a-i anunța de această decizie a Ford Europa de a vinde participația de la Craiova către grupul Koc din Turcia. În acest context avem îngrijorări cu privire la viitorul uzinei de la Craiova”, a spus Călin Popescu Tăriceanu, președinte de onoare al APIA (Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile).

El a mai spus că în 2007 Ford a avut de ales între Turcia și România locul uzinei, dar a ales România pentru forța de muncă. În plus, uzina Daewoo era una modernă.

Tăriceanu a avut vorbe de laudă despre Dacia, spunând că Dacia a salvat Renault. Regretul său este că Ford nu a investit în România într-un mare proiect auto precum a făcut Renault la Titu.

Tăriceanu spune că în 2007, înainte să fie semnat contractul de privatizare cu Ford, s-a pus problema ce va produce compania la Craiova „Eu i-am spus lui John Fleming, care era șeful Ford Europa atunci, că ar fi o idee să aducă și utilitarele, iar el a spus . Am insistat să le aducă aici, pentru a nu plăti taxe vamale, iar el a spus că nu se poate, fiindcă familia Koc, care deține grupul Otosan sunt prieteni cu de 90 de ani și așa ceva nu se poate. Era subiect tabu. Ei bine, devine Otosan acționar unic la Craiova și Otosan are interesele lui, care nu știu dacă sunt aceleași pe care le-a avut Ford”.

Ford s-a angajat să producă 300.000 de unități/an prin contract, dar nu a atins acest nivel niciodată, iar anul trecut a produs 163.000 de mașini.

Se teme Tăriceanu că va scădea producția la Craiova? „Da, îmi este teamă că vor face producție mult mai mică și eu nu știu dacă Ford îi va da lui Otosan să producă mașinile electrice pentru Europa. Ford este într-o situație proastă în Europa, nu face față concurenței. Ați văzut că General Motors a vândut Opel, iar Opel a fost cumpărată de Peugeot - Citroen. Una este să te preia PSA și să te integreze într-o corporație mare și alta este să te ia Otosan. Și să nu credeți că am o părere rea despre Otosan, însă nu știu ce planuri au, pentru că este clar că vor favoriza Turcia, să nu credeți că România va fi pe primul plan și Turcia pe doi”.

Dan Vardie, președinte APIA, spune că promisiunile Ford nu sunt pe termen foarte lung și că nu se știe dacă după 2025 va continua producția de autoturisme, cum este Ford Puma, sau toată va fi de utilitare, domeniu în care Ford Otosan din Turcia este super-specializată.

În plus, scade influența României în cadrul Ford Europa ”Din discuțiile pe care le-am avut în ultimul timp am înțeles că între Ford Europe și Ford Otosan nu este o relație de subordonare, ci una de colaborare”, spune Dan Vardie.

Ce a spus Ford despre planurile sale la Craiova

​Ford Craiova trăiește cea mai bună perioadă, în ciuda dificultăților legate de semiconductori și de războiul din Ucraina, au spus șefii companiei, în aprilie. Investițiile pentru noi modele sunt în fază de implementare și există perspective pentru noi angajări. La tranziția către electrificare se va munci din greu în următoarele 24 luni. Transferul de proprietate către Ford Otosan este așteptat să fie finalizat în al treilea trimestru din acest an.

Investițiile de 300 de milioane dolari anunțate de Ford anul trecut pentru uzina din Craiova sunt în fază de implementare. Ele sunt necesare pentru intrarea în producție a noilor modele pe care Ford le va produce în Craiova: Ford Puma electric, Ford Transit Courier și Ford Tourneo Courier (ambele produse în variante electrice și pe combustie), a spus Josephine Payne, președinte Ford România.

Uzina va ajunge să producă trei modele simultan și va atinge maxim 250.000 de automobile/an. Ford Puma ocupă în proporție de 80% producția Ford din Craiova din acest moment, restul de 20% fiind reprezentat de Ecosport, model care va ieși din fabricație până la finalul acestui an.

Din 2024 va fi fabricată varianta 100% electrică a modelului Puma, pe aceeași linie de asamblare cu varianta pe combustie. Tot din 2024 vor fi fabricate alte două modele electrice, dar utilitare: Tourneo Courier electric și Transit Courier.