Centrul de inginerie Bosch de la Cluj testează tehnologii legate de mașinile autonome, iar cele mai recente teste se referă la modul în care funcționează diverși algoritmi, atât în medii de simulare, cât și în condiții reale de trafic, adică și pe străzile din oraș.

Masini ale centrului de inginerieFoto: Bosch

„Pentru a putea testa, în țară, end-to-end sistemele de automatizare pe drumurile publice (inclusiv partea de acționare automatizată a mașinii) așteptăm aplicarea noului cadru legislativ”, spun cei de la Bosch România, într-un interviu pentru HotNews.ro.

La Cluj și București Bosch testează partea de „percepție a scenelor” care implică interpretarea în timp real a scenelor de trafic și identificarea obiectelor în mișcare (mașini de orice fel, cicliști, pietoni, animale) precum și a celor de infrastructură (borduri, marcaje, semne de circulație).

Tehnologii de parcare și de condus autonom dezvoltate la Cluj

Centrul de Inginerie Bosch din Cluj dezvoltă tehnologii de parcare și de condus autonom. „Dezvoltăm software de procesare a semnalului de la senzori precum RADAR, video si ultrasunete, dar si software care rulează pe un calculator central (vehicle computer). În cotextul în care mașinile se transformă din ce în ce mai mult într-un device IoT (internetul lucrurilor) pe roți, și care rulează mai mult de 100 milioane de linii de cod, suntem implicați și în dezvoltarea de soluții cloud care gestioneză și procesează datele primite de la senzorii aflați în mașină”, explică pentru HotNews.ro directorul departamentului de Computer Vision de la Cluj, Cătălin Golban.

Citește și: Bosch va angaja câteva sute de oameni în țară și va extinde o parte dintre capacitățile de producție

Din punct de vedere al progreselor tehnice făcute în ultimii ani, Golban s-a referit la trecerea de la sisteme cu o singură cameră video folosite pentru funcții precum frânare automată de urgență si păstrarea benzii de rulare (lane keeping support) la sisteme multi-cameră care permit o percepție 360 pentru funcții mai complexe de conducere automatizată precum asistență pentru conducerea pe autostradă (highway assist/pilot) sau asistență în traficul urban intens (traffic jam assist/pilot).

De asemenea, sunt folosite din ce în ce mai mult metode avansate de inteligența artificială (AI), precum rețelele neuronale profunde (Deep Learning) și crește constant performanța acestor sisteme.

Ce poate face mașina fără șofer

Bosch lucrează atât la îmbunătățirea nivelului 2 de automatizare (L2), cât și pentru nivelul 3 de automatizare (L3). Diferența între cele două este că la nivelul 2 șoferul este permanent responsabil de supervizarea sistemului, iar la nivelul 3 sistemul din mașină este responsabil de ghidarea mașinii, precizează Golban.

„Șoferul trebuie doar să fie pregătit să preia controlul dacă sistemul cere explicit acest lucru. Această trecere este una importantă. Pare simplu și incremental să trecem de la un nivel de automaitzare la altul, dar această trecere la nivelul 3 este de fapt un pas foare mare, deoarece nivelul de performanță pe care îl au astfel de sisteme de conducere autonomă, și implicit nivelul de încredere pe care-l oferă este mult mai ridicat”.

În viitor sistemele de nivelul 3 de automatizare vor ajunge să fie produse în volume mari datorită progreselor care se fac în prezent. Pe de o parte senzorii și algoritmii devin din ce în ce mai performanți (prin metode avansate de inteligența artificială), pe de altă parte, puterea de calcul pe care o folosim în mașină (vehicle computers) este din ce în ce mai accesibilă pentru producția de serie.

Drumul către testarea pe drumurile publice este lung, dar a început

În cadrul Departamentului de Computer Vision sunt testate în prezent părți din sistem. „Spre exemplu, la Cluj și recent și în București, facem partea de percepție a scenelor. Aceasta implică interpretarea în timp real a scenelor de trafic și identificarea obiectelor în mișcare (mașini de orice fel, cicliști, pietoni, animale, etc.) precum și a celor de infrastructură (borduri, marcaje, semne de circulație, etc). În România testăm modul în care funcționează acești algoritmi atât în medii de simulare, cât și în condiții reale de trafic, deci pe străzile din Cluj”.

Pe baza acestora se iau decizii de control lateral sau longitudinal al mașinii. Deciziile sunt verificate, în faza de dezvoltare, la nivel de simulare, pe pistele de teste și în ultima fază pe drumurile publice. „Pentru verificarea pe drumurile publice, testele le efectuăm în prezent în Germania sau în alte țări unde legislația asigură cadrul legal pentru ele”, explică oficialul de la Bosch România.

Compania se va implica și în dezvoltarea legislației pentru testarea mașinilor automatizate pe drumurile publice.

„La invitația reprezentanților Ministerului Cercetării, Inovării și Digitalizării împreună cu Ministerul Afacerilor Interne, ne-am alăturat, ca și consultanți, în crearea cadrului legislativ pentru testarea vehiculelor automatizate pe drumurile publice (nivelul de automatizare 3-4) prin departamentele tehnice și de inovare. Legea a trecut de etapa de transparență decizională aflându-se acum în faza de avizare în comisiile ministerelor. Ne bucurăm de succesul acestei prime etape și vom continua să fim implicați și să sprijinim crearea de legi pentru operaționalizarea vehiculelor automatizate (L3-L4)”.

Reamintim că la final de aprilie, Ministerul de Interne a publicat un proiect de modificare a Codului Rutier care va permite testarea pe drumurile publice, în anumite condiții de siguranță, a unor mașini care se pot conduce singure.

Ce testează Bosch pe drumurile publice

Pe drumurile publice Bosch testează în prezent în România module separate din sistemul complet de automatizare, de exemplu partea de percepție (interpretarea informațiilor de la senzori), fără activarea automată a sistemelor de frânare, accelerație și direcție, acestea fiind lăsate la decizia inginerului care conduce mașina.

„Prin aceste teste, ne asigurăm că algoritmii de percepție dezvoltați de noi detectează corect și complet toate informațiile. Pentru a putea testa, în țară, end-to-end sistemele de automatizare pe drumurile publice (inclusiv partea de acționare automatizată a mașinii) așteptăm aplicarea noului cadru legislativ. Etapa ulterioară testării prevede omologarea acestor tehnologii și producția de serie”.