De ani de zile piata auto creste puternic si avem parte de rapoarte de vanzari extrem de optimiste, exaltate uneori "Vanzrile ne-au crescut cu 80% pe fondul gamei diversificate si a grijii fata de clienti" e o propozitie pe care si eu ca ziarist dar si cititorii au auzit-o extrem de des. Insa lucrurile se schimba iar scaderile incep sa-si faca simtita prezenta, in cativa ani cresterile si stagnarile vor ajunge sa fie exceptia si nu regula pe piata noastra auto. Iata mai jos cateva moduri in care oamenii implicati direct in comertul cu masini vor incerca sa explice scaderile. Iata la ce sa va asteptati sa vedeti in coloanele ziarelor.

Vanzarile de masini scad pentru ca:

1. Piata se normalizeaza, se asaza, a ajuns la maturitate. E raspunsul cel mai la indemana, cresterile au fost anormal de mari pentru ca suntem o tara submotorizata, numarul de masini e mic raportat la populatie, suntem mult in urma tarilor din centrul Europei, de Occident nici sa nu vorbim suntem la ani lumina, vor spune sefii diferitelor marci. Apoi vor adauga ca in sfarsit piata romaneasca s-a maturizat dupa 10 ani in care a zburdat ca un copil care a vazut pentru prima data dulciuri dupa ani in care a lins doar sare. Cresterile au fost nesanatoase, vor explica ei, in Germania piata variaza cu cel mult cateva procente pe an, numai la noi, liberalizarea venita dupa lipsurile cumplite din comunism ne face acum sa ne repezim ca niste flamanzi spre showroom-uri.

2. E o perioada mai slaba, dar sigur vom trece de ea. E un raspuns diplomatic din care razbate o unde de optimism a carei sinceritate va fi validata, sau nu, doar de cifre. "cu totii avem luni mai slabe dar sa nu ne ingrijoram, cu noile modele vom intra iar pe plus si ne vom realiza obiectivele", vor spune mai marii pietei auto locale, subliniind ca e doar o chestie de moment, de circumstanta, ca vanzarile scad.

3. Concurenta e tot mai puternica. Raspuns pragmatic pe care nu toti sunt dispusi sa-l dea, chiar daca il cred veridic. Totusi, cei care sunt mai la obiect, sau macar vor sa para sinceri, vor da acest raspuns si vor explica faptul ca pe segmentul unde acum cativa ani ei erau singuri, acum se bulucesc o groaza si clientul are de unde alege. Va spune apoi ca totusi, produsul lui este mai bun si clientii fideli stiu asta. Nici pretul nu e rau, vor continua ei, asa ca la NOI, raportul calitate pret e cel mai avantajos si, as adauga eu, inseamna ca esti chiar neinformat domnule client incat nu stii asta:).

4. Noi am vinde, dar ni se aloca putine masini, pe fondul cererii mari pe plan mondial. Argument plauzibil doar la anumite marci nu neaparat de volum si evident la modele foarte noi. Acum ca ziarist nu ai cum sa verfici daca marca ar reusi sa vanda mult mai mult daca ar primi mai multe masini, insa stirile de acest gen pot fi coroborate cu stiri similare pe plan mondial, astfel ca pot totusi sa fie in mare parte verificate. La modele foarte scumpe si fitoase cota mica alocata Romaniei e cu adevarat frustranta pentru multi milionari in euro care fie trebuie sa astepte, fie sa-si gaseasca alte jucarii scumpe cu care sa impresioneze.

5. Avem o gama de modele invechita. E raspunsul care ca ziarist iti face stirea, zici "Uite domne, omul e sincer". Poate ca aceste raspunsuri ascund si alte lucruri nu prea placute, cum ar fi probleme tehnice dese care au intunecat imaginea marcii, dar sunt in general curajoase.

6. Piata nu e pregatita inca pentru astfel de masini - Se aplica la modele de nisa, putin cunoscute. E un argument solid daca modelul e cu adevarat nou ca stil pentru piata. Clientul se educa greu, insa comerciantii care aduc un model, si ca argument pentru vanzarile slabe vin cu cel de la acest capitol sunt de vina ca nu s-au documentat suficient cu privire la ce le place romanilor.

7. Concurenta are masini mai bune decat noi - Daca vedeti asta inseamna ca omul e resemnat rau, poate vrea sa iasa din bransa, Una e sa spui ca sunt tot mai multe masini pe piata, alta e sa spui ca ale tale sunt cam proaste. Acest raspuns va fi auzit foarte rar, dar nu e imposibil sa apara.