Hibride, masini 100% electrice sau pe baza de hidrogen - producatorii auto japonezi vad diferit calea spre masina viitorului

de Vlad Barza     HotNews.ro
Joi, 17 iulie 2008, 12:14 Economie | Auto

Toyota vinde bine hibride dar studiaza si tehnologia celulei de hidrigen, Honda spune ca nu are incredere in masinile electrice si promoveaza masinile cu hidrogen, care insa sunt scumpe pentru productia de serie, in timp ce Mitsubishi si Nissan sunt convinse ca masinile care se incarca de la priza sunt pariul castigator in viitor. Producatorii auto japonezi vad diferit calea spre succes in cursa pentru masina viitorului, iar Financial Times analizeaza ce face fiecare in aceasta batalie.

In prezent, tot mai multi producatori vin cu alternative la combustibili clasici, care devin scumpi si afecteaza mediul. In industrie exista o disputa intre cei care sustin masinile care se incarca la priza si cele pe baza de celule de combustibil, care genereaza energie electrica, folosind hidrogen.

Seful Honda nu crede ca bateriile vor deveni suficient de puternice pentru a fi viabile in viitor. El spune ca gama de hibride se va mari, insa numai la sectiunea masinilor de clasa mica, dar subliniaza ca Honda nu vrea sa produca un vehicul ce va fi propulsat exclusiv de baterii incarcabile la priza. Honda spune ca cele mai noi baterii litiu-ion sunt viabile doar pentru cei care merg mai putin de 100 km zilnic cu masina. In plus, pentru ca sedanul Accord sa mearga 600 de km incarcat doar de la priza, "bateria ar trebui sa reprezinte doua treimi din masina", crede Takeo Fukui, CEO al Honda.

Producatorul promoveaza puternic tehnologia celulei de combustibil si a inceput productia de serie, in volume limitate ce-i drept, a vehiculului FCX Clarity, care trebuie alimentat cu hidrogen si are ca emisii doar apa. Insa, masina va fi produsa in doar cateva sute de exemplare, iar criticii spun ca nu e o solutie pentru viitor, fiindca productia unei masini ii costa pe cei de la Honda cam 950.000 de dolari. Si chiar daca avansurile tehnologiei o vor face mai ieftina, ea nu va putea ajunge sa coste mai putin de 100.000 de dolari peste un deceniu, insuficient pentru a o face populara.

Pe de alta parte, Mitsubishi si Nissan nu-s de acord cu Honda si considera ca masinile incarcabile de la priza, cu baterii litiu-ion, sunt solutia ideala pentru viitor. Cei doi producatori le vor scoate pe piata curand - Mitsubishi chiar anul viitor, iar Nissan in 2010 pe pietele din Japonia si SUA.

Nissan lucreaza cu grupul nipon NEC pentru constructia viitoarelor baterii si considera ca masinile vor avea o autonomie de 160 km si vor putea fi incarcate in proportie de 80% in doar 20 de minute. Niponii spun ca in cativa ani autonomia ar putea ajunge la 300 km.

Toyota pare sa stea departe de disputa, dar analizeaza toate posibilitatile. In prezent hibridele sale merg bine in SUA, dar japonezii studiaza atat constructia unor baterii cu Panasonic, cat si tehnologia celulei de combustibil. Totusi, chiar si Toyota inclina balanta catre baterii, din moment ce seful companiei, Katsuaki Watanabe, a spus ca masinile pe hidrogen vor deveni viabile abia peste un deceniu. Toyota a promis ca va pune accent pe versiuni ale lui Prius ce pot fi incarcate la priza si a promis ca in 2020 toate modelele din gama vor avea versiuni hibride.

Totusi, crede Koji Endo de la Credit Suisse, Toyota are suficiente fonduri sa astepte si apoi sa marseze pe tehnolgia care va iesi castigatoare din aceasta disputa.
























4568 vizualizari

  • -1 (3 voturi)    
    solutia este folosirea bateriilor (Joi, 17 iulie 2008, 12:44)

    Inginer [anonim]

    Sa ne mai lase in pace cu hidrogenul lor. Nu vreau sa fiu nevoit sa alimentez din nou la pompele unor "baieti destepti".
    Bateriile evolueaza destul de repede, si ar fi evoluat si mai repede daca petrolistii nu puneau din toate puterile piedici in calea automobilelor electrice.
    Chiar daca la nivelul actual stocarea energiei este cuiul lui pepelea, viitorul apropiat pare foarte promitator:
    http://news-service.stanford.edu/news/2008/january9/nanowire-010908.html
    http://en.wikipedia.org/wiki/EEStor
    Eu personal as prefera solutia cu supercapacitoare, pentru faptul ca nu se degradeaza in urma ciclurilor incarcare/descarcare, (aproape) nu au restrictii la curentul absorbit/furnizat, se autodescarca infim de putin, si nu contin electroliti.
    • +1 (1 vot)    
      atunci vei incarca la priza baietilor destepti (Joi, 17 iulie 2008, 13:44)

      adimfx [anonim] i-a raspuns lui Inginer

      Ce te face sa crezi ca baietii destepti exista doar in industria petroliera?

      De fapt, cand Baselu a zis de baietii destepti din energie era intr-un context legat de Grivco (firma lui Voiculescu care vinde energie electrica) si de niste societati de stat.

      Deci baietii destepti sunt peste tot.

      Daca mafia si cartelurile petrolului vor disparea treptat, atunci e clar ca vor aparea altele si e normal sa fie asa.

      Daca voi va imaginati ca veti putea cumpara o masina electrica cu 20-30 de mii de euro, pe care sa o alimentati cu 5 lei pentru 100 de kilometri, va inselati. Daca vom ajunge acolo vom avea traficul sufocat de masini electrice + alea vechi pe benzina si diesel. "Reglementarea" se face fie printr-un cost de achizitie ridicat, fie prin costuri de exploatare similare cu cele din prezent ale automobilelor.
      • 0 (2 voturi)    
        ... sau NU ! (Joi, 17 iulie 2008, 14:26)

        Inginer [anonim] i-a raspuns lui adimfx

        Ai vrut sa spui ca poate la propriile panouri solare si centrala eoliana, nu la baietii destepti. Si nici n-am spus ca baietii destepti exista numai in industria petroliera, era o denumire generica.
        Un link interesant, acordati-va ragazul sa-l cititi tot:
        http://www.electrifyingtimes.com/hurryupandwait.html

        Estimarile tale din ultimul paragraf, pe ce se bazeaza? Pina imi dai raspunsul, iti reamintesc eu citeva lucruri: motoarele electrice nu polueaza in functionare, au o durata de viata normala de 100000h, sintde citeva ori mai reduse ca gabarit comparativ cu cele pe combustie, convertesc cel putin 85% din energie in lucru mecanic, nu 20%, etc.
        Si mai important, in ceea ce priveste costurile totale si reale: nu necesita practic intretinere, nu au racire cu apa, nu au esapamente, nu au filtre, bujii, distributie, sau ulei de schimbat, nu necesita izolare fonica, pentru a avea un confort rezonabil, si costa in sine mai putin decit panaramele astea cu care inca mai umblam noi.
        Nu in ultimul rind, costurile masinilor electrice sint mari pentru ca se fac in volume mici, si pentru ca parazitii care detin patentele cer niste preturi ridicol de mari pentru bateriile de mari dimensiuni.
        • 0 (0 voturi)    
          pana a urma o sa fie ceva (Joi, 17 iulie 2008, 18:55)

          c [anonim] i-a raspuns lui Inginer

          Inventii foarte bune au tot fost. Proiectele au fost cumparate sau compromise de companii/institutii care aveau interesul sa le incuie intr-un sertar. Totusi intr-un efort global, nu cred ca o sa mai poata nimeni sa mai compromita toate proiectele...doar ca o sa fie prea multe si niciodata nu o sa se ajunga la un standard.
    • 0 (0 voturi)    
      atunci vei incarca la priza baietilor destepti (Joi, 17 iulie 2008, 13:44)

      adimfx [anonim] i-a raspuns lui Inginer

      Ce te face sa crezi ca baietii destepti exista doar in industria petroliera?

      De fapt, cand Baselu a zis de baietii destepti din energie era intr-un context legat de Grivco (firma lui Voiculescu care vinde energie electrica) si de niste societati de stat.

      Deci baietii destepti sunt peste tot.

      Daca mafia si cartelurile petrolului vor disparea treptat, atunci e clar ca vor aparea altele si e normal sa fie asa.

      Daca voi va imaginati ca veti putea cumpara o masina electrica cu 20-30 de mii de euro, pe care sa o alimentati cu 5 lei pentru 100 de kilometri, va inselati. Daca vom ajunge acolo vom avea traficul sufocat de masini electrice + alea vechi pe benzina si diesel. "Reglementarea" se face fie printr-un cost de achizitie ridicat, fie prin costuri de exploatare similare cu cele din prezent ale automobilelor.
    • -1 (1 vot)    
      bateriile (Vineri, 18 iulie 2008, 1:14)

      bals [anonim] i-a raspuns lui Inginer

      o baterie pe baza de uraniu nu ar avea moarte
  • 0 (0 voturi)    
    Sa se certe! (Joi, 17 iulie 2008, 13:09)

    Alin [anonim]

    Dar sa scoata mai repede pe piata un produs cu o autonomie semnificativa, cu calitati asemanatoare masinilor de acum si cu pret mai mic de 100000E.
    • 0 (2 voturi)    
      Solutii exista (Joi, 17 iulie 2008, 14:43)

      nobody [anonim] i-a raspuns lui Alin

      Uitati ce dezvolta agentia de cercetare a armatei in SUA. E prezentat in raportul catre Congres pe 2008. Tehnologiile de acolo sunt reale si functionale. Daca s-ar vrea s-ar putea trece foarte repede la auto pe baterii. Dar mai sunt si alte interese...
      http://www.darpa.mil/body/news/2008/hasc3-13-08.pdf
  • 0 (2 voturi)    
    buna disputa (Joi, 17 iulie 2008, 13:49)

    cube [anonim]

    ce beton vor arata blocurile cu cabluri de curent trase pana la mashina , atarnand pe la geamuri :) , ....dar nu e rau mai intinzi o rufa , ochestie :) >>>>>>
  • -1 (1 vot)    
    Din lac in put (Joi, 17 iulie 2008, 13:50)

    goe [anonim]

    Nu sunt foarte convins ca pila pe hidrogen e o solutie chiar curata, in ciuda faptului ca tot ceea ce se elimina e doar apa. S-a gandit cineva ca la traficul din ziua de azi daca toate masinile ar elimina numai apa, ce umiditate s-ar elibera in atmosfera.
    Riscam sa dam dintr-o problema (incalzirea globala) in alta (umiditate globala.)
    • -1 (1 vot)    
      cam asa ... (Joi, 17 iulie 2008, 18:58)

      c [anonim] i-a raspuns lui goe

      Si mie mi se pare la fel. Un oras plin cu masini care elimina aburi nu l-as vedea prea bine.
    • 0 (0 voturi)    
      pt. goe (Vineri, 18 iulie 2008, 1:14)

      Vlad I [anonim] i-a raspuns lui goe

      Bateria de hidrogen nu-i curata, hidrogenul nu se gaseste in natura, deci trebuie sa-l sintetizam, consumand energie, deci ardem carbune in termocentrala ca sa facem hidrogen. Placile fotovoltaice produc energie scumpa de moment, 10X mai scumpa decat cea produsa din alte surse ieftine, si cum guvernele nu se omoara cu cercetarea, nu vad placi eficiente prea repede. O masina consuma multa energie, 1 cal putre are vro 745W, deci daca vrei sa bagi in priza masina ca sa poata merge a doua zi, o sa-ti iasa fum din contor.
      • -1 (1 vot)    
        consumul de electricitate (Vineri, 18 iulie 2008, 13:22)

        Inginer [anonim] i-a raspuns lui Vlad I

        O masina electrica consuma undeva in jur de 200-300 Wh / Km. Calculul este simplu: faci 100 km/zi => 20-30 KWh consumati, adica .... nu mai stiu cit costa KWh acum :)

        Pentru cei care sustin drept cistigator pila de combustie: cine va suporta costurile statiilor de H necesare? O singura statie costa de ordinul milioanelor de $. Mizeazeaza pe faptul ca ni le vor face cadou petrolistii, gen Chevron-Texaco, adica cei care tin capacul pe oala cu baterii Ni-Mh mari?
        Eu n-as crede.

        Referitor la problema cu umiditatea generata de pilele de combustie, eu credeam ca toata lumea a inteles ca era o gluma subtila...
  • +1 (1 vot)    
    bateriile nu sunt o solutie... (Joi, 17 iulie 2008, 14:19)

    pcd [anonim]

    ...pentru ca de undeva tot va trebui sa luam curentul electric. Realizati cat de mult va creste consumul daca si masinile se vor incarca de la priza? Asta inseamna mai mult combustibil fosil ars si ne-am intors de unde am plecat. Hidrogenul reprezinta solutia pentru viitor. Este cel mai raspandit element din univers si poate fi produs relativ usor. Problemele sunt ridicate de faptul ca este extrem de volatil, explodeaza la cea mai mica scanteie si trebuie masuri deosebite pt a fi stocat in conditii de siguranta. Oricum in cateva decenii toata economia mondiala va functiona pe baza de hidrogen.
    • 0 (2 voturi)    
      mai, sa fie... (Joi, 17 iulie 2008, 14:48)

      Inginer [anonim] i-a raspuns lui pcd

      "Asta inseamna mai mult combustibil fosil ars si ne-am intors de unde am plecat."

      Asta inseamna ori lipsa de informare, ori dezinformare. O masina care trebuie sa ruleze intr-o plaja mult mai mare de variatie a conditiilor de exploatare, nu poate avea niciodata randamentul unei centrale pe aceiasi combustibili. Poluarea in cel de-al doilea caz este mult mai usor de controlat, si nu este in inima oraselor.
      La asta adaugam faptul ca o mare cantitate de energie este din surse "verzi", si nu numai din fosili.
      Tu stii cam ce avans anual au energiile regenerabile, in lume?
    • 0 (0 voturi)    
      perpetuum mobile ? (Vineri, 18 iulie 2008, 14:58)

      barbu [anonim] i-a raspuns lui pcd

      Sursa principala de hidrogen de pe pamant este apa, din pacate este necesara mai multa enrgie pentru disocierea apei decat cea ce se obtine prin arderea hidrogenului, surplusul de energie trebuind sa fie acoperit din alte surse. Poate imi spui si mie de unde ?
  • -1 (1 vot)    
    "Perendev" alias DAMM acum 10 ani! (Joi, 17 iulie 2008, 20:53)

    Un tip [anonim]

    Mda!... As ruga pe toti care posteaza si glumesc pe seama "energiei alternative" si a "energiei libere" sa se intereseze, sa afle cine a adus de fapt "c.a." in viata tuturor si ce a vrut sa mai aduca Tesla Nikola pamantenilor!... Atunci poate nu vor mai fi glume pe seama independentei energetice!... He, he, he!... Si cautati motoare "Perendev"!... Sa vada tot romanul!... O idee care exista pe hartie (in Romania) de aproximativ 8-10 ani!... Incredibil de simplu!... Nebagata in seama de nimeni!...
    • +1 (1 vot)    
      'Perendev' bullshit (Joi, 17 iulie 2008, 22:44)

      asdsd [anonim] i-a raspuns lui Un tip

      Teai uitat prea mult la desene animate
    • +1 (1 vot)    
      Am cautat motoare Perendev. (Vineri, 18 iulie 2008, 12:12)

      Alin [anonim] i-a raspuns lui Un tip

      Iti recomand sa circuli tu mai inainte cu motoare Perendev (perpetuum mobil).
      Ce-am gasit pe internet miroase a sarlatanie crasa.
  • -1 (1 vot)    
    Greseala (Vineri, 18 iulie 2008, 9:09)

    Maximilian Robert [anonim]

    De unde pana unde, d-le Barza, celule de combustibil? =)) fuel cells s-ar traduce prin celule de combustie, nicidecum celule de combustibil. Traduceti mai cu atentie articolele preluate din alte parti, ca altfel dezinformati prin nestiinta dvs!


Abonare la comentarii cu RSS

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Miercuri