General Motors lucreaza la parbrize "inteligente" care sa-i ghideze pe soferii in varsta

de Vlad Barza     HotNews.ro
Vineri, 18 iulie 2008, 13:14 Economie | Auto

Parbrizul inteligent iti arata drumul
Foto: foxnews.com
General Motors lucreaza la o tehnologie care, combinand lasere, senzori infrarosii si camere video, poate ajuta soferii in varsta sa vada mai bine ce se intampla in trafic, datorita unor proiectii pe parbriz, scrie foxnews.com. Tehnologia nu are cum sa imbunatateasca vederea soferilor, dar va scoate in evidenta obstacole si diverse obiecte de pe sosea.

Desi e doar in faza de cercetare, tehnologia va fi in viitor extrem de utila, mai ales ca in SUA populatia de peste 65 de ani se va dubla si, in consecinta, numarul soferilor cu deficiente de vedere va creste.

Cei de la GM spun ca tehnologia nu-i va face pe soferi sa iasa pe aratura, pentru ca cel de la volan nu va fi inundat cu informatii, ci va fi atentionat doar asupra unor lucruri importante. Spre exemplu, in zilele cetoase, laserul poate proiecta pe parbriz o linie albastra care sa indice marginea soselei. Sau noaptea, daca pe sosea sunt persoane sau animale, conturul lor poate fi indicat pe parbriz, pentru ca soferul sa vada unde e obstacolul.

Totul este posibil datorita unui strat transparent care devine luminos cand intra in contact cu razele ultraviolete. Dar nu e doar atat, senzorii trebuie sa determine pozitia masinii pe sosea, dar si fata de obstacole.

Tehnologia este inca departe de momentul intrarii pe masinile de serie, iar scepticii spun ca e neplacut sa vezi afisaje pe tot parbrizul. Cei de la GM spun ca totul este gandit pentru soferii in varsta care, desi au probleme de vedere, nu renunta la condus.

In prezent exista cateva modele la care pe parbriz sunt proiectate pe o suprafata mica o serie de informatii, cum ar fi viteza de rulare si frecventa postului de radio. Insa, GM propune un sistem in care proiectiile se pot face in orice punct al parbrizului, si in ideea de a putea fi vazute fara ca soferul sa trebuiasca sa-si schimbe pozitia.

Unele caracteristici vor putea fi utile pentru toti soferii, nu doar pentru cei cu probleme de vedere. Spre exemplu, un mic patrat poate clipi pe parbriz pentru a-i indica soferului ca trece pe langa un semn care-i cere sa reduca viteza. Sau, daca foloseste GPS, celui de la volan i se poate indica tot prin proiectii pe parbriz, exact cladirea unde trebuie sa ajunga.
























Material sustinut de Superbrands

Recomandari de vara de la librarii Humanitas

Librariile Humanitas au aparut ca entitate juridica in anul 1993, insa primele doua librarii au fost deschise sub egida Editurii Humanitas inca din 1991. Cu peste 25 de ani in piata de distributie si vanzare de carte din Romania, compania isi propune sa ramana in continuare lantul de librarii cu cea mai mare pondere de carte din Romania, acordand editurilor nationale si locale, dar si autorilor romani, sansa de a ajunge la public.

1572 vizualizari

  • -1 (1 vot)    
    ideal (Vineri, 18 iulie 2008, 13:45)

    gicu [anonim]

    cred ca niste filme ar fi mai util de proiectat pe parbriz, pentru soferii din Bucuresti... nici nu'ti distrag atentia cand stai la semafor :))
  • -3 (3 voturi)    
    G M (Vineri, 18 iulie 2008, 13:46)

    Nicolae [anonim]

    G M sa se gandeasca la testructurarea productiei si sa faca cevaq Loganuri pentru a-si salva pielea !!!
    La peste 10 miliarde de dolari pierdere are o problema de client tinta si nu de parbrize inteligente !!!!
    • +1 (1 vot)    
      Exact deaia au iesit americanii inainte mereu (Vineri, 18 iulie 2008, 15:00)

      Alex Sotir [anonim] i-a raspuns lui Nicolae

      Exact deaia au iesit americanii inainte mereu, au stiut ca cercetarea e totul.
      Crezi ca unii nu ar cumpara o masina echipata cu asa ceva? Mai ales batranii care nu vad prea bine?

      Asta e mentalitatea romaneasca, castigul rapid.

      Intotdeauna cercetarea va iesi in fatza.Bravo lor ca au curaj.

      Si asa ca idee: GM are vanzari de 180 de miliarde pe an.GM ESTE CEL MAI MARE CONSTRUCTOR DE MASINI DIN LUME.Stiai treaba asta? Ce inseamna asta? Inseamna ca daca reduc din personal trec lejer pe profit dar scade productia.

      Deocamdata GM sunt raniti rau de pretul petrolului, da stai tu linistit ca or sa iasa in fatza, au facuto mereu.
      • +1 (1 vot)    
        GM? (Vineri, 18 iulie 2008, 17:41)

        Scientician [anonim] i-a raspuns lui Alex Sotir

        Situatia la GM nu e chiar asa roza. In ultima luna au avut o scadere a vanzarilor de 20%. Da, sunt un colos, dar nu se stie cum vor iesi din criza actuala. Au inchis deja cateva fabrici de truck-uri si nu pot face fata la cererea de masini mici (ca de alftel si alti producatori). Alt aspect e ca la GM raportul de pensionari/oameni activ e 2.5 si GM s-a obligat prin contract sa asigure pensie la toti care se pensioneaza de la GM. Cand au acceptat targul asta cu sindicatele s-au temut mai mult de greve care le-ar fi putut strica afacerile pe termen scurt decat ce se va intampla cand vor trebui sa plateasca pensiile respective. In 5 ani, 60% din lucratorii activi se vor pensiona. O masina GM e mai scumpa decat altele pt. ca include in pret si pensia fostilor lucratori. Si va fi si mai scumpa. Cercetarea e mareata la GM (dar si la Ford, Toyota si Honda), dar sunt multe challenge-uri si cat de bine se va descurca GM-ul ramane de vazut.
  • +2 (2 voturi)    
    foarte util (Vineri, 18 iulie 2008, 13:52)

    SA [anonim]

    dar mi-as dori sa se realizeze acele sisteme care sa nu te lase sa incalci regulile de circulatie, ar fi util in romania cu atati oligofreni analfafebeti si pentru baietii si fetele care si-au luat permisul pe spaga. la sfarsitul zilei sa faca un raport automat catre calculatorul politiei care sa inregistreze tentativele de sofat prost. Pe baza acestui punctaj politia sa te cheme la rescolarizare cel putin teoretica sau sa iti ridice permisul depinde de gravitatea intentiilor. Nu ar fi rau daca ar fi conectat un senzor care sa iti masoare pulsul si care ar putea sa deduca daca esti agitat sau ai stari se somnolenta. Nu este SF si cred ca nu suntem departe de astfel de sisteme.
  • +1 (1 vot)    
    ai conduce tu aşa ceva? (Vineri, 18 iulie 2008, 14:15)

    adimfx [anonim]

    Tu ai conduce aşa ceva? Pe bune, unii ca tine ar trebui să folosească mijlocul de transport în comun, nu să militeze pentru supra tehnologizarea automobilelor personale.

    Acestea trebuie să ofere şi distracţie, şi bătăi de cap.

    Ăştia ca tine să meargă cu tramvaiul, metroul, trenul şi avionul. Sunt cele mai sigure mijloace de transport!
    • 0 (0 voturi)    
      esti unul dintre cei enumerati mai sus? (Vineri, 18 iulie 2008, 14:39)

      SA [anonim] i-a raspuns lui adimfx

      cand o intra un incepator fraier in tine ca depasit pe linie continua sau a vrut sa isi testeze ursuletul la mana a cincea, sau ca nu ti-a acordat proritate si nu a oprit la semnul Stop ca nu stie sa citeasca. Poate iti vor salva chiar tie viata, oprindu-te sa te sui or mort de somn ori mort de beat la volan.
      la tine condusul de placere nu se incadreaza in respectarea regulilor de circulatie?
      Si da-mi voie sa te contrazic...condusul masinii nu inseamna distractie(ma intreb cum definesti asta in termeni automobilistici) ci responsabilitate si respectul celorlalti in trafic. Ar fi rau daca astfel de sisteme i-ar opri pe taximetristi sa incalce regulile?
  • +1 (1 vot)    
    tehnologia nu ţine loc de educaţie (Vineri, 18 iulie 2008, 17:16)

    adimfx [anonim]

    şi cu asta ţi-am răspuns la tot.

    Distracţie în termeni automobilistici înseamnă pentru mine să-mi facă plăcere să schimb vitezele şi să manevrez volanul, să calc pedalele alea trei şi să privesc în oglinzile retrovizoare. Condusul este ceva relaxant şi o artă atunci când o faci unde şi când trebuie, cu starea de spirit potrivită.

    A.... dacă faci o oră pe 2 km de acasă până la serviciu şi vrei maxim de confort, te sfătuisc să iei un taxi sau mijlocul de transport în comun. Nu sunt de acord cu transformarea maşinii într-un fotoliu de tablă + piele. Nu pentru asta a fost creat.
    • 0 (0 voturi)    
      tehnologia............. (Luni, 6 octombrie 2008, 7:21)

      xx [anonim] i-a raspuns lui adimfx

      Dar pentru ce a fost creat autovehicolul? Daca nu pentru transport.

      Probabil ca unii oligofreni au alte dorinte si viziuni.
      Aveti grija, cang alegeti sa muriti in auto, macar nu mai luati cu voi si nevinovati. Alegeti un pom sanatos, un picior de pod, ceva...

      Asta o spune un om care detine o masina cu motor de 3800 cmc, 265 cp.
  • 0 (0 voturi)    
    sfatul meu.... (Vineri, 18 iulie 2008, 17:56)

    SA [anonim]

    paranteza...daca asta inseamna distractie de acord cu tine..nu reiese ca iti place sa incalci regulile bravo tie tot respectul. eu vorbeam de cu totul altceva..si anume incalcarea regulilor de circulatie dar nu am fost pe deplin inteles se pare.
    Si acum revenind la sfat...avand in vedere ca scandalul permiselor este in plina desfasurare si ca se pare ca in momentul de fata pe strazi sunt niste potentiali criminali, iar deja a iesit la iveala ca persoane cu permise luate pe NV deja au comis-o si cu victime implicit morti...MARE ATENTIE IN TRAFIC,,dar sa nu imi spui ca nu ti-ai dori ca acei ce au permis pe spaga sa foloseasca niste sisteme de control la condus.
    si da tehnologia nu tine de educatie....insa ai garanta cu viata ta...pentru acei needucati in trafic?
    ideea era ca acele sisteme sa iti INFRANEZE IMPULSURILE AGRESIVE SI SA TE FACA SA RESPECTI REGULILE.
    tu esti educat...bv tie nu ai nevoie....dar cine garanteaza pt ceilalti?
    • 0 (0 voturi)    
      sistemul perfect (Marţi, 22 iulie 2008, 17:53)

      adimfx [anonim] i-a raspuns lui SA

      De potentialii criminali, cum ii numesti tu, te apara un sistem (nu electronic :-p ) bine pus la punct. Politia care sa ii suspende permisul cand greseste de exemplu.

      Oricum, ala care si-a luat permis pe naspa nu isi va cumpara un GM dinasta robotizat ci un Passat TDI masina vietii din 2000 frate sau o banala Toyota ca sa se dea intelectual si asa mai departe.

      Din pacate cei care ar plati pentru o asemenea dotare sunt tot oamenii normali care nu fac excese. Ala care se stie tampit si maniac va cumpara o masina fara acel sistem, iar daca sistemul ar fi standard la ORICE masina noua, atunci isi va cumpara una mai veche...

      Repet, educatia este singura care poate frana excesele.

      Revenind scurt la permisele pe naspa... Sunt locuri in tara asta in care numai daca platesti iei acea bucata de plastic care-ti da dreptul sa calci niste pedale si sa invarti de un volan... Asa sunt nascuti militienii aia. CORUPTI.

      "Nu dai banul, nu iei permisul. Nu ma intereseaza pe mine, garcea buricul pamantului care sunt cat de bun sofer esti tu sau cat de mult ai invatat pentru examen!"
  • 0 (0 voturi)    
    Tara arde si baba se piaptana. (Vineri, 18 iulie 2008, 19:50)

    Alin [anonim]

    GM sa se concentreze sa faca masini care consuma mai putin decat un tanc la suta de km.


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Duminică