Directiva europeana pentru infractiunile rutiere

Soferii romani sanctionati in UE vor primi amenzile acasa

de Iolanda Badilita, Attila Biro     HotNews.ro
Joi, 11 septembrie 2008, 20:43 Economie | Auto

Infractiunile pe sosele vor fi platite in tara de origine
Foto: AGERPRES
Comisia pentru Transport a Parlamentului European  a aprobat marti un proiect de directiva in baza careia soferii care incalca regulile de circulatie in orice stat membru vor putea fi amendati la ei acasa. Se preved patru tipuri de infractiuni rutiere pentru care amenzile vor fi trimise in tara de origine a soferilor. Acestea sunt: depasirea vitezei legale, conducerea unui autovehicul sub influenta alcoolului, conducerea unui autovehicol fara a purta centura de siguranta si nerespectarea culorii rosii a semaforului. Noile reglementari ar putea intra in vigoare la sfarsitul anului viitor.

Statele membre vor pune la punct un sistem electronic de schimb de informatii. Cu ajutorul lui, odata ce numarul vehiculului care a comis o infractiune este identificat vor fi obtinute si toate datele personale ale posesorului acestuia.

Infractiunea este inregistrata de catre politisti si se completeaza un document tipizat in care sunt mentionate datele amintite mai sus. Acest document este apoi trimis catre tara in care posesorul masinii isi are rezidenta. Apoi amenda ajunge la posesorul masinii.

ANAF, posibil colector de amenzi

Statele membre vor fi obligate sa nominalizeze o institutie centrala care sa preia amenzile aplicate soferilor care au comis infractiuni in alte state decat cele de origine. In cazul Romaniei, cel mai probabil aceste institutii vor fi Ministerul Finantelor sau ANAF.

In proiectul directivei se mai mentioneaza ca soferii amendati au dreptul sa conteste amenda, insa nu se specifica unde vor fi judecate aceste contestatii. Pentru ca acest sistem sa functioneze, s-a prevazut o perioada de tranzit de 12 luni pana cand statele membre pun la punct sistemele ectronice si cele juridice.

Cum se procedeaza acum

Reprezentantii Inspectoratului General al Politiei Romane (IGPR) au declarat pentru HotNews.ro ca in acest moment agentii de politie aplica amenzi soferilor din statele membre UE, altele decat Romania si le trimit catre Ministerul Finantelor. “In ceea ce priveste incasarea amenzilor, daca un sofer nu plateste amenda, aceste atributii cad in sarcina Ministerului Finantelor”, a declarat Diana Popa, purtatorul de cuvant al IGPR.

Potrivit reprezentantilor Ministerului Finantelor, in ceea ce priveste plata amenzilor in cazul in care un cetatean roman este amendat in alta tara sau un cetatean strain este amendat in Romania, situatia este clara: amenzile se pot plati la orice oficiu al Trezoreriei Romane. Situatia se complica insa daca amenzile nu sunt achitate de cetatenii statelor UE care comit infractiuni rutiere in Romania.

Din cate stim, aceste amenzi sunt trimise care consulatele Romaniei din aceste state”, au declarat repezentantii Ministerului, care au mentionat ca de recuperarea sumelor provenite din amenzi se ocupa ANAF. De la ANAF am primit urmatorul raspuns: “trebuie sa vedem ce protocoale avem cu statele membre UE”.

50% mai putini morti pe sosele pana in 2012

In raportul Comisiei Europene se arata ca aceasta directiva a fost gandita pentru a reduce cu 50% numarul accidentelor mortale produse in Europa pana in anul 2012. Potrivit unui raport al Comisiei, in 2007, peste 40.000 de persoane au decedat in urma accidentelor rutiere. Principalele cauze sunt: depasirea vitezei legale, sofatul sub influenta alcoolului, lipsa centurii de siguranta si nerespectarea culorii semaforului. Adica exact regulile pe care directiva doreste sa le intareasca.

Datele Comisiei Europene arata ca, in momentul de fata, cei mai multi dintre soferii care incalca regulile de circulatie intr-un alt stat decat cel de origine se sustrag platii amenzilor.

Studiul mai arata ca cetatenii nerezidenti sunt implicati mai des decat cei rezindenti in accidente de circulatie si asta in primul rand din cauza depasirii vitezei legale. In raport se mentioneaza ca soferii ignora regulile de circulatie mai ales in zonele unde sunt instalate camere de filmat si sisteme de radar fixe. Potrivit comisiei, soferii nerezidenti nu se tem ca vor fi sanctionati daca incalca legea.

De trei ori mai periculos sofatul in tarile baltice decat in restul UE

Pe de alta parte, raportul releva diferente majore in privinta sigurantei traficului in randul celor 27 de state membre ale Uniunii Europene. Spre exemplu, exista o probabilitate de trei ori mai mare sa mori intr-un accident in tarile baltice decat in Suedia si Olanda, tari care se pot lauda cu cele mai sigure drumuri.

La polul opus se afla Grecia si tarile din centrul si estul Europei. Odata ce directiva va intra in vigoare, numarul controalelor de viteza in Uniunea Europeana va creste cu 30 la suta concomitent cu intensificarea verificarilor privind centurile de siguranta.

Cele mai multe voci dau ca sigur votul pozitiv al deputatilor europeni in sesiunea Parlamentului din octombrie, ultima etapa pe care o mai are de parcurs directiva inainte de a fi parte a legislatiei Uniunii Europene, cel mai probabil la sfarsitul anului 2009.





















Intreb BT: Credite pentru IMM-uri, in 2018. Doi specialisti raspund intrebarilor cititorilor. Intalnirea online s-a incheiat

Doi specialisti in credite pentru IMM de la Banca Transilvania au raspuns vineri, 15 decembrie 2017, de la ora 12.00 la intrebari puse de cititorii StartupCafe.ro si HotNews.ro, la o noua intalnire online "Intreb BT", pe tema creditelor pentru intreprinderi mici si mijlocii - IMM. Daniel Szekely si Marsela Petreus vor raspunde la intrebari pe teme precum planificarea creditarii, la inceputul unui nou an de business, tipuri de credite, in functie de nevoile afacerii, tipuri de garantii.
  • Citeste raspunsurile invitatilor pe StartupCafe.ro

9532 vizualizari

  • 0 (0 voturi)    
    Radar bulgaresc (Joi, 11 septembrie 2008, 21:46)

    anti-radar [anonim]

    Asta vara in Bulgaria eram prima masina dintr-o coloana.Aveam cam 90 km/h in afara localitatii.Ma opreste un echipaj de la politia rutiera bulgara, imi arata pe afisajul unui radar de-al lor 105 km/h.Radarele lor sunt fara poza, fara imagine, doar un afisaj numeric digital.Mi-a spus ca amenda e de 40 euro si tb sa intocmeasca proces-verbal.L-am intrebat cat e amenda, daca nu scrie PV-ul si a raspuns pe romaneste : jumatate.Era o intrebare pe care o astepta.Am scos banii, am platit si am plecat mai departe.
    Poate odata cu intrarea in vigoare a noilor reglementari se termina cu astfel de practici si isi vor pune si ei radare etalonate si cu camere foto sau video.Efectiv nu aveam de unde sti daca 105 km/h era viteza mea sau a unei masini anterioare si ramasa in memoria aparatului.N-ai cum sa verifici, n-ai cum sa contesti.
    • 0 (0 voturi)    
      Neah (Joi, 11 septembrie 2008, 23:56)

      Aph [anonim] i-a raspuns lui anti-radar

      N-ai ce sa faci cu bulgarii... Cu radarele e simplu, iti gasesti si tu un bulgar mai grabit (dar nu un smecher cu audi, cele mai bune sunt dubitele de marfa) si te tii dupa el, ca nu le e rusine sa goneasca si cam stiu pe unde sunt amplasate. Insa chiar si-asa, iti gasesc eu nod in papura: pe mine m-au oprit ca am taiat linia continua. Eu ma bagasem sa depasesc un tir, evident nu am vazut semnul din cauza lui si m-am incadrat la loc exact cand incepea linia continua. Am scapat cu 5 evro, asta acu' 2 ani, insa am auzit ca s-au nesimtit pana la 20-30...

      In sfarsit, nu are nici o legatura cu topic-ul, stai linistit ca nu o sa se schimbe nimic.
    • 0 (0 voturi)    
      Acelasi lucru (Vineri, 12 septembrie 2008, 12:26)

      Dorin [anonim] i-a raspuns lui anti-radar

      Acelasi lucru am patit si eu in Bulgaria. Aveam detectorul de radar pornit, peste 100km/h iar peste deal era politia. Eu eram primul si m-a oprit. Detectorul nu a zis nimic deci nu a avut radar, mai ales ca ei au din cele din vremea maretiei Egiptului. Pe display-ul verde imi arata 83km/h :) A inceput sa scrie Proces si tot imi zicea de problemele pe care o sa lea am cu plata lui. Pana la urma dc a vazut ca nu dau nimic mi-a zis: "Polis compromis" :); "Multumesc nene" am zis si am plecat.
  • 0 (0 voturi)    
    Civilizat (Vineri, 12 septembrie 2008, 0:01)

    Aph [anonim]

    Imi povesteau niste francezi ca acum au pe autostrazi numai camere, au disparut raderele mobile. Si idea este simpla, nu sunt gestionate de politie ci de o firma care are procent din amenzi, asa ca interesul lor e sa nu le scape nimic.
    Problema pe care o au e cu elvetienii, fiindca amenzile alea nu au nici o valoare in afara UE, asa ca gonesc ca nebunii...
    • 0 (0 voturi)    
      la Cluj exista camere, dar... (Vineri, 12 septembrie 2008, 8:38)

      clujean [anonim] i-a raspuns lui Aph

      ...licitatia prin care s-a desemnat firma castigatoare a fost contestata asa ca amenzile de pe drumul Cluj-Turda (unde circulatia a fost mult ordonata dupa instalarea camerelor) ar putea fi restituite, iar soferii sa-si faca iar de cap! problema pt autoritatile judetene actuale nu e sa rezolve circulatia haotica ci sa fie la butoane o firma agreata de PD-L (firma castigatoare a fost agreata de PNL, care a pierdut alegerile la Con. Jud. Cluj).
  • 0 (0 voturi)    
    INFRACTIUNI? (Vineri, 12 septembrie 2008, 2:00)

    lucian [anonim]

    fratilor, mai intai va documentati, cititi si apoi scrieti! cum poti spune INFRACTIUNI care se sanctioneaza cu AMENDA. in orice stat din lumea asta, pentru infractiuni se face puscarie, nu primesti amenda!
    • 0 (0 voturi)    
      Da, infractiuni. :) (Vineri, 12 septembrie 2008, 3:31)

      paven [anonim] i-a raspuns lui lucian

      Lucian... Hop si tu!
      In unele sisteme de drept, Dreptul Penal e ceva mai subtil decat la noi. Si la noi, pana la sfarsitul perioadei Codului Penal Carol II, nu exista o delimitare intre Dreptul Penal si Dreptul Contraventional, iar INFRACTIUNILE prezentau o clasificare tripartita: crime, delicte, contraventii. Unele sisteme de drept au ales sa pastreze inca aceste caracteristici.
      Prin urmare, raportat la alte sisteme de drept (intracomunitare), poate fi corecta sanctionarea cu amenda cand se face referire la infractiuni.

      Cele bune!
    • 0 (0 voturi)    
      Mai documenteaza-te (Vineri, 12 septembrie 2008, 11:13)

      Ion [anonim] i-a raspuns lui lucian

      Carticolul 63 Cod Penal : "Pedeapsa amenzii consta în suma de bani pe care infractorul este condamnat sa o plateasca. Ori de câte ori legea prevede cã o infractiune se pedepseste numai cu amendã, fãrã a-i arãta limitele, minimul special al acesteia este de 150 lei, iar maximul de 10.000 lei." Ia spune, de ciferenta e intre amenda PENALA si amenda CONTRAVENTIONALA ? Ar fi bine sa afli, altfel vei da de mari belele.
  • 0 (0 voturi)    
    Foarte bine le fac la tzoparlani... (Vineri, 12 septembrie 2008, 8:00)

    Cristian [anonim]

    In ultimii ani am avut sansa sa merg in cateva tari vest-europene.
    Singurul care m-a flapat si claxonat sa merg mai repede in Austria(in conditiile in care respectam ca toata lumea restrictia de viteza de 30km impusa) a fost un tzoparlan roman din SM.
    In Franta ,Spania,Elvetia sunt camere instalate in special pe poduri,intrari tunel dar si,atentie,in camp.
    In Germania sunt radare in special pe drumurile nationale unde tre'sa intepenesti in max 90 km(pe autostrada nu exista limitare viteza).
    NU AM VAZUT PE NIMENI SA FACA FITZE PE AUTOSTRAZILE SI DRUMURILE RESPECTIVE!
    DE CE OARE???????????
  • 0 (0 voturi)    
    Amenda Greia (Vineri, 12 septembrie 2008, 9:05)

    Victor [anonim]

    Fix marti am primit in Grecia amenda pentru centura in valoare de 360 de euro - cam cat m-a costat biletul cu tot cu avion :D

    Era un filtru si le dadeau drumul fara amenda doar la greci. Mi s-a parut gretoasa treaba iar stirea asta vine ca o coincidenta - probabil ca nu, mai ales ca am auzit pe multi sa fie opriti de politie in Grecia si lasati fara sa fie amendati.

    Nu stiu insa daca si unde sa platesc. Amenda e in greceste si politistii stiau max 10 cuvinte in engleza.
    Nu comentez faptul ca eram pe litoral si conditiile nu erau de purtat centura - dupa o zi intreaga de stat pe barca la soare pielea devine foarte sensibila.

    Mi-e sa nu am surprize daca nu o platesc cand ma mai misc print Europa.
    • 0 (0 voturi)    
      conditiile nu erau de purtat centura?!!! (Vineri, 12 septembrie 2008, 10:42)

      c [anonim] i-a raspuns lui Victor

      asta e remarca tipic romaneasca. Centura se poarta cand esti la volan sau pe alt loc in masina. N-are nicio relevanta viteza, ploaia, ninsoarea, bronzajul sau intoxicatia alimentara. uitati aici si mai cugetati in loc sa debitati tampenii

      http://www.youtube.com/watch?v=BGG_WSOVDWY&feature=related
    • 0 (0 voturi)    
      amenda grecia (Luni, 9 august 2010, 14:42)

      gabi [anonim] i-a raspuns lui Victor

      si eu am primit amenda pe 15 iulie 2008 in thassos.Au trecut 2ani si n-am platit dar intrebarea este: pot sa intru in grecia sau verifica aia la frontiera si pot sa am belele?
    • 0 (0 voturi)    
      amenda grecia (Luni, 9 august 2010, 14:43)

      gabi [anonim] i-a raspuns lui Victor

      ai platit-o? azi e 9.08.2010
  • 0 (0 voturi)    
    Daca nu platesti pe loc, adio (Vineri, 12 septembrie 2008, 9:40)

    gianni [anonim]

    Proiect de directiva, mai e mult.

    Pe straini si pe capsunarii cu numere straine ii doare in cot de telecamerele si radarele fixe instalate in Romania. Veti spune cum asa, vai de mine? Uite asa, ca romanii nu sunt in stare sa trimita nici o amenda de viteza in alt stat european. Nici macar una. Nici macar in Ungaria sau Bulgaria. Aratati-mi o amenda venita la o adresa din afara romaniei prin posta si o mananc. Cum acum nici la granita nu se fac mari controale, slabe sanse sa recupereze ANAF amenda.

    Acelasi lucru se intampla si in tari mai de mult europene, gen Italia. Se analizeaza filmul cu amenzi si de cele mai multe ori se lasa balta cele date autoturismelor cu numere straine. Fiindca e multa birocratie si o gramada de formulare de completat, multi nici nu stiu sa le completeze, dureaza si costa. Unele primarii au lasat treaba asta unor firme recuperatoare, dar si aici astia pot sa faca putin, trimit 2 3 amenintari si daca nu ii bagi in seama nu prea au ce sa-ti faca.

    Totusi cu Elvetia treaba se schimba, daca nu platesti o amenda la ei, ori ti-o trimit acasa si chiar reusesc sa te gaseasca, ori cand mai treci data viitoare pe la ei , sigur esti controlat la granita si te gasesc ca le esti dator. Datoria la ei se poate transforma in interdictie si puscarie. Atentie.
  • 0 (0 voturi)    
    viteza excesiva (Vineri, 12 septembrie 2008, 13:36)

    silcoa [anonim]

    ....nu este buna, toata lumea cred ca este de acord, punct. Dar totusi sunt atat de multe autostrazi prin Austria, Italia, chiar si Franta, unde nu-ti poti explica de ce se impune o limita inferioara de viteza, cand tu stii si simti ca poti conduce in conditii normale si fara riscuri cu 130-140 km/h. Poate s-ar explica in momentul in care s-ar face diferente intre autoturisme, iar restrictiile ar fi preferentiale. Stiti cum este, nu se pot compara parametrii tehnici ai autoturismelor renumitilor constructori germani, cu saraca si batrana dacie, sau chiar alte marci, fara sa dau nume. Ok ,cum legea este pt toti, fara nicio exceptie, cred ca suntem obligati s-o respectam chiar si noi, cei carora ne place s-o mai calcam mai tare cateodata. Acest articol vine sa-i ajute pe vitezomanii care vor mai circula prin Europa pana cel putin la sf acestiu an si sa-i indrume sa mearga linistiti ca oricum n-o sa le vina nicio amenda acasa.
    • 0 (0 voturi)    
      cum se pun limitele de viteza in vest (Vineri, 12 septembrie 2008, 15:39)

      vikingu [anonim] i-a raspuns lui silcoa

      In Germania, cand autostrada este noua de exemplu, va fi limitata cel putin cateva luni pana cand se dovedeste a fi sigura. Apoi se mai relaxeaza limitele pana cand se elimina de tot daca este cazul. In jos limitarile se pun in functie de statisticile de accidente. Nu doar cele mortale ci toate, inclusiv cele usoare. Poti sa ai cea mai buna masina si sa fii cel mai bun sofer, nu o sa bati statisticile la infinit.

      Asa ca de fiecare data cand vad un 120/100/80 in Germania si am 200, pun frana chiar daca drumul e drept, nu vad pe nimeni, etc. Si pana acum am gasit doar foarte putine limitari carora sa nu le gasesc (inca) explicatia. Alea sunt puse acolo cu un scop - dex curba periculoasa la >160Kmh, drum alunecos (in special pe ploaie), intrari pe autostrada, etc.

      Limitarile de 30Kmh intre blocuri au si ele un motiv foarte puternic - reducerea cu 90% a accidentelor mortale la copii. 90%!!!! Adica de 10 ori mai putini copii morti! Si in Romania parca auzisem de cresterea limitei generale de la 50 la 60! Ce sa mai zici...

      Pe de alta parte limitarile de viteza selective sunt foarte stupide! Si de asta iti dai seama cel mai tare cand gonesti cu 200Kmh si treci la 2m pe langa un camion limitat la 80Kmh. Sau brusc un roman iti pune frana in fata pentru ca nu stie sa citeasca ca limitarea este doar pe timp de ploaie, sau doar noaptea. Nu zic ca ar trebui lasate camioanele sa mearga prea repede, oricum cand cauzeaza accidente sunt teribile, dar diferenta prea mare de viteza este unul dintre cele mai importante argumente ale celor care cer limitarea autostrazilor in Germania. Eu nu sunt de acord cu impunerea unei limitari generale, dar asta doar pentru ca traficul pe autostrazile din Germania este foarte disciplinat si mult mai sigur decat oriunde altundeva.


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Sâmbătă