Comisia pentru Transport a Parlamentului European a aprobat marti un proiect de directiva in baza careia soferii care incalca regulile de circulatie in orice stat membru vor putea fi amendati la ei acasa. Se preved patru tipuri de infractiuni rutiere pentru care amenzile vor fi trimise in tara de origine a soferilor. Acestea sunt: depasirea vitezei legale, conducerea unui autovehicul sub influenta alcoolului, conducerea unui autovehicol fara a purta centura de siguranta si nerespectarea culorii rosii a semaforului. Noile reglementari ar putea intra in vigoare la sfarsitul anului viitor.

Statele membre vor pune la punct un sistem electronic de schimb de informatii. Cu ajutorul lui, odata ce numarul vehiculului care a comis o infractiune este identificat vor fi obtinute si toate datele personale ale posesorului acestuia.

Infractiunea este inregistrata de catre politisti si se completeaza un document tipizat in care sunt mentionate datele amintite mai sus. Acest document este apoi trimis catre tara in care posesorul masinii isi are rezidenta. Apoi amenda ajunge la posesorul masinii.

ANAF, posibil colector de amenzi

Statele membre vor fi obligate sa nominalizeze o institutie centrala care sa preia amenzile aplicate soferilor care au comis infractiuni in alte state decat cele de origine. In cazul Romaniei, cel mai probabil aceste institutii vor fi Ministerul Finantelor sau ANAF.

In proiectul directivei se mai mentioneaza ca soferii amendati au dreptul sa conteste amenda, insa nu se specifica unde vor fi judecate aceste contestatii. Pentru ca acest sistem sa functioneze, s-a prevazut o perioada de tranzit de 12 luni pana cand statele membre pun la punct sistemele ectronice si cele juridice.

Cum se procedeaza acum

Reprezentantii Inspectoratului General al Politiei Romane (IGPR) au declarat pentru HotNews.ro ca in acest moment agentii de politie aplica amenzi soferilor din statele membre UE, altele decat Romania si le trimit catre Ministerul Finantelor. “In ceea ce priveste incasarea amenzilor, daca un sofer nu plateste amenda, aceste atributii cad in sarcina Ministerului Finantelor”, a declarat Diana Popa, purtatorul de cuvant al IGPR.

Potrivit reprezentantilor Ministerului Finantelor, in ceea ce priveste plata amenzilor in cazul in care un cetatean roman este amendat in alta tara sau un cetatean strain este amendat in Romania, situatia este clara: amenzile se pot plati la orice oficiu al Trezoreriei Romane. Situatia se complica insa daca amenzile nu sunt achitate de cetatenii statelor UE care comit infractiuni rutiere in Romania.

“Din cate stim, aceste amenzi sunt trimise care consulatele Romaniei din aceste state”, au declarat repezentantii Ministerului, care au mentionat ca de recuperarea sumelor provenite din amenzi se ocupa ANAF. De la ANAF am primit urmatorul raspuns: “trebuie sa vedem ce protocoale avem cu statele membre UE”.

50% mai putini morti pe sosele pana in 2012

In raportul Comisiei Europene se arata ca aceasta directiva a fost gandita pentru a reduce cu 50% numarul accidentelor mortale produse in Europa pana in anul 2012. Potrivit unui raport al Comisiei, in 2007, peste 40.000 de persoane au decedat in urma accidentelor rutiere. Principalele cauze sunt: depasirea vitezei legale, sofatul sub influenta alcoolului, lipsa centurii de siguranta si nerespectarea culorii semaforului. Adica exact regulile pe care directiva doreste sa le intareasca.

Datele Comisiei Europene arata ca, in momentul de fata, cei mai multi dintre soferii care incalca regulile de circulatie intr-un alt stat decat cel de origine se sustrag platii amenzilor.

Studiul mai arata ca cetatenii nerezidenti sunt implicati mai des decat cei rezindenti in accidente de circulatie si asta in primul rand din cauza depasirii vitezei legale. In raport se mentioneaza ca soferii ignora regulile de circulatie mai ales in zonele unde sunt instalate camere de filmat si sisteme de radar fixe. Potrivit comisiei, soferii nerezidenti nu se tem ca vor fi sanctionati daca incalca legea.

De trei ori mai periculos sofatul in tarile baltice decat in restul UE

Pe de alta parte, raportul releva diferente majore in privinta sigurantei traficului in randul celor 27 de state membre ale Uniunii Europene. Spre exemplu, exista o probabilitate de trei ori mai mare sa mori intr-un accident in tarile baltice decat in Suedia si Olanda, tari care se pot lauda cu cele mai sigure drumuri.

La polul opus se afla Grecia si tarile din centrul si estul Europei. Odata ce directiva va intra in vigoare, numarul controalelor de viteza in Uniunea Europeana va creste cu 30 la suta concomitent cu intensificarea verificarilor privind centurile de siguranta.

Cele mai multe voci dau ca sigur votul pozitiv al deputatilor europeni in sesiunea Parlamentului din octombrie, ultima etapa pe care o mai are de parcurs directiva inainte de a fi parte a legislatiei Uniunii Europene, cel mai probabil la sfarsitul anului 2009.