Inginerii de la Nissan au dezvoltat un sistem de evitare a coliziunilor inspirat din felul in care albinele zboara fara a se ciocni de obiecte. Tehnologia va fi prezentata sapatamana viitoare la o expozitie japoneza pe o masina - robot, scrie PC World.

Sistemul BR23C (Biomimetic car robot drive) dezvoltat in colaborare cu Tokyo University, e parte a unui proiect major de siguranta al Nissan care si-a propus ca in 2015 numarul celor care mor sau sunt raniti grav in accidente in care sunt implicate masinile sale sa se injumatateasca fata de 1995.

Inginerii s-au inspirat de la albine fiindca acestea zboara la viteze mari fara sa se loveasca de obiectele inconjuratoare. Ele isi creeaza o "zona tampon" si au un camp vizual de 300 de grade datorita ochilor complecsi. Cand un obiect e detectat ele pot rapid sa-si ajusteze traiectoria de zbor. Albina are cinci ochi: doi mari, compusi, dispusi lateral si trei ochi simpli, mici dispusi in forma de triunghi, frontal, in partea superioara a capului.

La Nissan, un telemetru cu laser performant "imita" ochii de albina si scaneaza un camp vizual de 180 de grade pentru a detecta obstacolele. Cand ceva este in calea masinii se calculeaza distanta pana la obstacol si in functie de timpul ramas pana la impact computerul masinii poate actiona franele sau schimba directia, pentru a evita pericolul.

Sigur ca tehnologia e inca departe de productia de serie si exista multe limitari fiindca, spre deosebire de albine, masinile nu pot sa se ridice peste obstacole si trebuie sa ramana pe sosea. In plus, la evitarea unui obstacol conteaza mult viteza si cat de sigura e o schimbare brusca de directie, daca masina merge prea repede.

Producatorul va prezenta sistemul sapatamana viitoare la expozitia Ceatec care se va desfasura intre 30 septembrie si 4 octombrie in Chiba, Japonia.

"Zona tampon" de la albine se regaseste in proiectul Safety Shield la care Nissan lucreaza de ani buni. Exista sase nivele, pornind de la sisteme care avertizeaza ca sunt obstacole pe drum, altele mai avansate care pot automat schimba directia masinii pentru a evita coliziunea si ajungand pana la sisteme care preiau integral controlul masinii cand un impact e inevitabil