Romania ar putea atrage producatori de componente care sa lucreze pentru viitoarea uzina Mercedes din Ungaria, deoarece forta de munca de la noi este inca ieftina, iar cheltuielile cu logistica ar fi mici datorita distantelor reduse, a declarat seful Agentiei Romane pentru Investitii Straine (ARIS), Sorin Vasilescu, la o conferinta auto organizata de ZF.

"Chiar daca Mercedes a ales sa faca uzina in Ungaria, e posibil ca mai multi furnizori de componente sa vina la noi in ideea de a produce pentru Mercedes si nu numai, mai ales ca suntem aproape de orasul Kecskemét si trebuie sa valorificam acest avantaj", crede directorul ARIS. Efectul "bulgare de zapada" se produce cand un constructor decide sa faca o noua uzina si, in consecinta, atrage in acea zona mai multi producatori de componente fara de care nu ar putea produce automobile.

Un astfel de efect s-a produs la noi acum un deceniu, cand Renault a preluat Dacia, iar pe platforma de la Mioveni s-au instalat zeci de producatori de componente. Acelasi lucru este pe cale sa se intample in prezent in jurul Craiovei, unde ARIS estimeaza ca producatorii de componente vor investi circa un miliard de euro pentru nevoile uzinei Ford.

In prezent, in zona Craiovei se doreste extinderea parcului industrial, iar ARIS face demersuri pentru urgentarea rezolvarii problemelor cu terenurile, 80-90 de hectare fiind in litigiu din cauza revendicarilor. Terenul exista, utilitatile sunt la hotar, insa trebuie asteptata clarificarea problemelor juridice, a mai spus seful ARIS.

Vasilescu a adaugat ca furnizorii interesati sa produca pentru Mercedes nu vor veni doar pentru marca germana, ci si pentru altele, iar investitiile nu trebuie sa fie localizate neaparat in vestul tarii, unde deja este deficit mare de forta de munca, astfel ca o companie care ar vrea sa creeze mii de locuri de munca nu ar avea unde sa gaseasca atatia oameni calificati.

Seful ARIS spune ca asociatia primeste saptamanal una-doua noi cereri de la companii interesate sa produca la noi componente auto si a adaugat ca aceasta criza nu pare a fi diminuat cu nimic atractivitatea Romaniei ca tara pentru productia de componente auto.

ARIS discuta cu 40 de companii dornice sa investeasca in producerea de componente auto, iar proiectele sunt in diverse stadii. Investitiile promise de cei 40 totalizeaza doua miliarde euro si ar aduce 21.000 de locuri de munca. Trebuie mentionat ca nu toti cei interesati sa investeasca in industria componentelor auto trec pe la ARIS: altii vin prin intermediul autoritatilor locale sau prin firme de consultanta.

O industrie de opt miliarde de euro­

Cifra de afaceri cumulata a producatorilor de componente auto din Romania este de opt miliarde euro. Printre cele mai mari companii se numara: Continental, Michelin, Takata Petri, Lisa Draxelmaier, Leoni Wiring, INA Schaeffler, Pirelli, Yazaki, Johnson Controls, SEWS, Autoliv, Compa, Valeo si altii. Sunt cateva zone privilegiate in care producatorii s-au concentrat: zona Pitesti a fost aleasa de cei care produc pentru Dacia, in Ardeal au deschis uzine foarte multi producatori nemti care exporta masiv, iar in zona Bucuresti - Ilfov s-au instalat producatori generalisti. Mai nou si zone neglijate pana acum de sectorul auto, cum ar fi Moldova, au primit investitii, cum ar fi uzina Delphi, investitie de peste 100 milioane euro la Iasi.

Companiile produc de toate, de la chedere pentru masini germane scumpe, pana la cablaje pentru masini de volum sau volane pentru automobile care costa o avere.