Din cauza scaderii brutale a pietelor auto, Dacia se vede nevoita sa isi intrerupa productia in perioada 20 noiembrie - 7 decembrie 2008. Adancirea crizei financiare si economice in luna octombrie duce la o scadere importanta a pietelor auto, inclusiv cea a Romaniei, a anuntat luni compania, intr-un comunicat de presa.

Astfel, piata auto a scazut in octombrie 2008 fata de octombrie 2007 in Romania cu circa 30%, in Spania cu 40%, in Marea Britanie cu 23%, in Suedia cu 22,7%, in Italia cu 18,9%, in Germania cu 8%, in Franta cu 6,2%.

Aceasta tendinta va continua probabil si in lunile urmatoare, precizeaza uzinele Dacia.

Salariatii care vor ramane la domiciliu ca urmare a intreruperii activitatii vor fi remunerati cu 85% din salariul total brut

Dacia - un succes la export pe piete in cadere

In conditiile in care piata mondiala a scazut cu 9% in octombrie 2008 fata de perioada similara din 2007, exporturile Dacia au crescut cu 20,2%.

Dacia a exportat 23.794 vehicule in octombrie 2008, respectiv 142.124 vehicule pe primele 10 luni ale lui 2008. Dintre acestea din urma, in Franta au fost vandute 35.329 unitati (vezi anexa).

Desi Dacia este un succes la export, cresterea cotelor sale de piata nu poate compensa scaderea masiva a pietelor auto din Europa.

Vehiculele uzate sufoca Romania

Conform datelor preliminare ale APIA, piata de vehicule noi din Romania a scazut cu circa 30% in octombrie 2008 fata de aceeasi luna a lui 2007, adica de la 33.835 unitati in octombrie 2007, la 23.526 unitati in octombrie 2008.

Dacia a vandut in Romania in octombrie 2008 un numar de 6.664 unitati (in raport cu 9.094 in octombrie 2007), ceea ce reprezinta o cota de 28% din piata.

Aceasta scadere se explica prin consecintele crizei financiare asupra creditului (peste 60% din masinile noi marca Dacia se cumpara pe credit sau leasing), dar mai ales prin invazia de vehicule uzate importate odata cu aplicarea noii legislatii. In perioada iulie-septembrie 2008 s-au importat 93.996 unitati, fata de 123.842 pentru tot anul 2007. In plus, marea parte a acestor masini are o vechime de peste 10 ani.

Importul masiv de vehicule uzate duce la pierderi de locuri de munca in sectorul productiei si distributiei de autovehicule noi, reducerea veniturilor la buget din neincasarea de TVA si a impozitului pe profit, evaziune fiscala, descurajarea investitiilor, scaderea sigurantei in trafic, cresterea poluarii.

Aceasta situatie aduce prejudicii industriei auto nationale, care asigura peste 200.000 locuri de munca. O parte dintre aceste locuri de munca este acum in pericol.

Conform cifrelor furnizate de APIA, volumul vanzarilor de masini uzate a crescut de la 123.842 unitati in 2007 la 168.339 unitati pe primele 9 luni ale lui 2008.

Impactul legislatiei a fost semnificativ. Pe primele 6 luni ale lui 2008 s-au vandut 75.349 vehicule uzate, in timp ce doar in lunile iulie - septembrie 2008 s-au vandut 93.996 unitati.

Daca pe primele 9 luni ale lui 2007 ponderea vanzarilor de masini uzate era de 27% din totalul vanzarilor de vehicule din Romania, in aceeasi perioada a lui 2008 ponderea a ajuns la 43%.

Daca in trimestrul 3 din 2007, ponderea masinilor importate cu vechime de peste 10 ani in total masini uzate era zero, in trimestrul 3 din 2008 ea depaseste 42%.

Dacia intrerupe productia in perioada 20 noiembrie – 7 decembrie 2008

Ca urmare a degradarii situatiei pe pietele auto, atat la export cat mai ales pe principala sa piata, Romania, situatie care risca sa se prelungeasca, si pentru a nu-si creste stocurile, Dacia este nevoita sa isi intrerupa productia in perioada 20 noiembrie – 7 decembrie 2008. Doar activitatea CKD va continua.

Salariatii care vor ramane la domiciliu ca urmare a intreruperii activitatii vor fi remunerati cu 85% din salariul total brut, conform Contractului Colectiv de Munca Dacia 2008. Totodata, ei vor beneficia de tichetele de restaurant aferente zilelor de intrerupere a activitatii, tichete pe care le-au primit in avans.

Dacia se afla in topul primelor zece marci in Franta

Inmatricularile Dacia in Franta au crescut cu 42,1% in primele zece luni ale anului in curs, fata de aceeasi perioada a anului trecut. Dacia se afla in topul primelor zece marci in Franta.

Dacia a mai exportat in primele zece luni din 2008 in Germania un numar de 21.164 unitati, in Ucraina 12.082 unitati, in Algeria 10.946 unitati, in Italia 6.762 unitati, in Spania 5.516 unitati, in Olanda 4.057 unitati etc. (anexa 2).

Vanzarile Dacia in Europa au crescut cu 125% in octombrie 2008 fata de octombrie 2007. Vanzarile Dacia in Europa pe primele zece luni ale lui 2008 au crescut cu 43,7% fata de perioada similara a lui 2007. In interiorul acestei cresteri, succesul Logan MCV este intarit de sosirea Sandero diesel.

Dacia a atins cote de piata de 1,72% in Franta, 1,71% in Austria, 1,08% in Germania, 0,92% in Elvetia, 0,84% in Olanda etc. Dacia a atins cote de piata semnificative de 28,6% in Republica Moldova, 14,9% in Maroc, 10,5% in Belarus, 10% in Mali etc.

In acest an, Dacia a inceput sa exporte si in Grecia, unde a livrat 327 de unitati in perioada august – octombrie si in Portugalia, unde a livrat 309 unitati.