Scaderea puternica a vanzarilor de masini noi din cauza importurilor de vehicule rulate ar putea obliga multi dealeri ai Dacia sa faca disponibilizari, iar daca situatia se va inrautati, unii dintre acestia s-ar putea vedea nevoiti sa isi inchida activitatea.

"De activitatea Dacia depind peste 120 000 de locuri de munca din Romania, atat la furnizori, cat si in reteaua comerciala. Spre deosebire de Dacia, dealerii nu exporta masini, ei le vand in orasele unde sunt prezenti. Or scaderea puternica a vanzarilor in urma importurilor de vehicule second hand risca sa duca in cazul multor dealeri la necesitatea diminuarii numarului de angajati, iar daca situatia se va inrautati, unii dintre acestia s-ar putea vedea nevoiti sa isi inchida activitatea", a declarat directorul general al Automobile Dacia, Francois Fourmont.

El a aratat ca o situatie la fel de dificila o parcurg unii furnizori care depind de comenzile facute de Dacia. "Diminuarea productiei noastre are deci un efect care se resimte atat in amonte - la furnizorii nostri, cat si in aval - la dealeri", a afirmat Fourmont.

Cel mai concludent exemplu este producatorul de componente Leoni, de pe platforma Dacia din Mioveni, care a anuntat, la inceputul lunii noiembrie, disponibilizarea a 10% dintre angajati. In ceea ce priveste situatia personalului Dacia, directorul Fourmont a spus ca producatorul auto isi mentine planul de angajari pentru 2008, insa in 2009 pozitia in domeniul locurilor de munca va fi stabilita in functie de evolutia vanzarilor

De asemenea, el a precizat ca in contextul actual, "de mare incertitudine", proiectele de investitii sunt reanalizate, iar cele care pot fi amanate sunt inghetate, fara a pune insa in discutie investitiile in calitate si cele in noi produse. Principalul motiv pentru scaderea pietei auto romanesti este, in opinia sefului Dacia, importul masiv de masini second-hand dupa 1 iulie, cand taxa auto a fost redusa semnificativ pentru masinile vechi, aflate la prima inmatriculare in Romania, si a crescut usor in cazul autoturismelor noi.

"Dacia nu se teme nici de concurenta, nici de competitie. Insa nu putem vorbi nici de una, nici de alta, atunci cand vezi cum Romania este invadata, incepand de la 1 iulie, de masini vechi de ocazie importate. (...) Daca veti merge in judetele din vestul Romaniei sa vedeti pe marginile drumurilor sau in curti cum arata masinile care asteapta sa fie inmatriculate, veti intelege ca nu este vorba de nici o competitie, ci de transformarea accelerata a Romaniei in lada de gunoi auto a Europei Occidentale", a adaugat Fourmont.

El a aratat ca desi exporturile sunt in crestere, acestea nu pot determina o productie mai mare intrucat atat piata interna, cat si cele europene sunt in scadere. "Cota noastra de piata este in crestere in toate tarile unde exportam (...) Insa, in conditiile in care pietele scad brutal, asa cum a fost cazul in luna octombrie, iar aceasta tendinta risca sa se accentueze in lunile viitoare, cresterea cotei noastre de piata nu poate compensa prabusirea generala a pietelor auto. Pentru a da un singur exemplu, in octombrie 2008 am vandut in Romania 6.664 masini, fata de 9.094 in octombrie 2007 (in scadere cu 36,4%), insa cota noastra de piata a crescut de la 28% la 29% pe o piata care a scazut cu 30%", a explicat Fourmont.

Vanzarile Dacia (autoturisme si vehicule comerciale) au crescut cu 17,6% in primele zece luni la nivel mondial, de la 185.947 unitati in intervalul ianuarie-octombrie al anului trecut la 218.630 autovehicule in aceeasi perioada din acest an.

Sursa: Mediafax