Directorii celor mai mari producatori auto americani dar si reprezentantii sindicatelor au pledat marti in fata Congresului in favoarea acordarii unui ajutor de 25 miliarde dolari, fara de care, spun ei, sectorul auto se va prabusi iar economia americana va simti efecte devastatoare. O parte dintre senatori sunt sceptici si spun ca marii producatori auto au facut greseli in trecut, nu au strategii bune, fac schimbari prea lent si ar putea veni sa ceara alte miliarde de dolari, noteaza presa internationala. Au fost si voici care sustin ca trei producatori locali sunt prea multi, pe o piata care scade atat de tare.

Producatorii spun ca au nevoie de bani ca de aer si se jura ca-i vor folosi cu cap

"Cereti enorm de mult si ma astept ca aceste 25 de miliarde sa nu reprezinte sfarsitul solicitarilor", spune senatorul democrat de Connecticut, Chris Dodd.

Sefii General Motors Corp., Ford Motor Co., Chrysler LLC si ai sindicatului UAW cer frenetic ajutoare de mai bine de o luna, de cand criza s-a acutizat. Ei spun ca fac deja reduceri de costuri, au in plan modele economice si subliniaza ca sunt gata sa faca sacrificii mari pentru a ramane pe piata.

"Industria noastra, care reprezinta adevarata economie a Americii, are nevoie de un pod care s-o ajute sa treaca prapastia financiara ce s-a deschis in fata noastra", spune Rick Wagoner, sef al GM.

Presedintele Chrysler, Bob Nardelli spune ca a luat in calcul si posibilitatea de a intra in faliment si adauga ca ajutorul guvernamental e singura solutie pentru o companie ce ar putea ramane fara lichiditati pana la finele anului. "Suntem intr-o situatie foarte fragila", avertizeaza el.

Sefii din industrie spun la unsion ca efectele ar fi devastatoare daca producatori nu sunt ajutati. Un tsunami economic s-ar abate asupra Americii daca titanii industriei auto nu sunt ajutati de guvern cat mai repede. "Daca vreuna dintre companii va da faliment sunt convins ca va mai atrage inca una, daca nu chiar toate trei vor cunoaste aceeasi soarta", spune Ron Gettelfinge, presedintele puternicului sindicat UAW.

Senatorii nu resping ideea de ajutor, insa vor dovezi clare ca banii vor fi utilizati bine

Daca producatorii auto au pus accent pe planuri, senatorii le-au atras atentia ca au gresit in trecut si spun ca se indoiesc de capacitatea marilor companii de a face suficient de multe reduceri pentru a se pune pe picoare fara a fi nevoie sa revina pentru ajutor din nou.

"Suntem rugati aici in Senat sa facilitam crearea unui sector auto mai puternic si competitiv, sau sa mentinem o piata care esueaza?", se intreba senatorul republican de Alabama, Richard Shelby.

Antipatia fata de cererile industriei auto a venit din ambele tabere, chiar si democratul Dodd, care sustine cererile industriei auto, spunea ca jucatorii de pe piata au fost "lipsiti de viziune". Senatorul democrat de New York Charles Schumer este si el de partea "greilor" din auto insa adauga ca planurile lor trebuie sa fie prezentate in detaliu. "Vrem sa ne dea asigurari ca nu vor reveni peste sase luni in aceeasi barca gata sa se scufunde, cerandu-ne 50 de miliarde de dolari ca sa astupe alte gauri", spune el.

Alti senatori au spus ca sectorul auto e unul cheie si trebuie ajutat. Daca guvernul da 25 de miliarde pentru salvarea unei singure banci, e clar ca intreg sectorul auto merita aceasta suma, e de parere Sherrod Brown, senator democrat de Ohio.

Totusi, nu toti sunt de acord cu directionarea unor sume atat de mari spre sectorul auto. Sunt voci care spun ca acesti bani nu vor salva industria: "Ajungem la vanzari anuale de 10 milioane de masini in tara asta si e posibil sa nu avem nevoie de trei producatori nationali", crede Bob Corker, senator republican de Tennessee. In anii trecuti s-au vandut cam 15-16 milioane de masini in SUA.

Constructorii auto au trebuit sa raspunda si la intrebari mai delicate in legatura cu imprumuturile guvernamentale de 25 de miliarde dolari. Au spus fiecare cat ar dori: General Motors vrea cam 10-12 miliarde dolari, iar Chrysler si Ford se gandesc la cate 7 miliarde. Sumele se bazeaza pe cotele de piata.