Situatia dificila cu care se confrunta piata auto din Europa isi arata tot mai pregnant gravitatea si in Romania, astfel ca octombrie a fost o luna extrem de slaba, cu scaderi de peste 30% ale vanzarilor de masini, fata de a zecea luna din 2007. Vanzarile de masini produse in tara au scazut cu aproape 40% in octombrie. Per total, romanii au cumparat circa 20.000 de masini luna trecuta, fata de 29.000 in luna similara a anului trecut, spun reprezentantii APIA.

Datele de mai sus ne arata ca actuala criza financiara incepe sa afecteze puternic principalul motor de crestere economica: industria auto. In conditiile in care datele de vanzari reflecta comenzi de acum cateva luni (este deci de asteptat ca situatia sa se deterioreze in continuare) industria are nevoie de o politica de descurajare a intrarilor de autovehicule vechi", mentioneaza reprezentantii APIA.

Vanzarile de automobile in Romania au scazut cu 2,3% in primele zece luni, de la circa 300.000 la 292.000 unitati, conform datelor Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile din Romania (APIA). Daca pana acum, vehiculele comerciale puneau piata totala pe plus, iata ca lucrurile s-au schimbat. In plus, vanzarile de autoturisme au scazut cu 25% in octombrie, fata de septembrie, iar pe primele zece luni majoritatea marcilor de volum sunt pe minus.

Vanzarile de autoturisme au scazut cu 6% in primele zece luni, de la 258.000 de unitati anul trecut, la 243.000 anul acesta. La vehicule comerciale, vanzarile au urcat cu 16%, de la circa 38.000, spre 45.000 de unitati. Procentual, autobuzele stau cel mai bine, crestere de 64%, insa volumele sunt mici - 3.904 unitati.

La Dacia, vanzarile de autoturisme au scazut cu 13% in primele zece luni, de la 78.000 de unitati, la circa 67.000. Dintre acestea, circa 7.500 au fost Sandero, 46.500 Logan sedan si 13.800 Logan MCV.

Skoda a fost marca de import cu cele mai bune vanzari, 21.400 unitati - crestere de 13% la zece luni, urmata de Volkswagen, ale carei vanzari totalizeaza circa 18.000 de masini, scazand cu 7%. Vanzarile de masini Renault au scazut cu 28%, pana la circa 17.500 unitati. Dintre marcile care se mentin pe plus, se numara Ford (+21%), Fiat (10,5%) si Hyundai (+7%). La capitolul scaderi mai severe pot fi incluse marcile Peugeot si Chevrolet, ambele cu -22% dupa zece luni.

Desi piata scade per total, vanzarile de SUV-uri au crescut cu 7% spre 16.000 de unitati, cele mai vandute modele fiind Volkswagen Tiguan, Hyundai Tucson si Volkswagen Touareg. Si clasa mini merge bine, crestere de 31%, pana spre 8.500 unitati, cele mai vandute modele fiind Chevrolet Spark, Hyundai i10 si Fiat Panda. Clasa monovolum sta ceva mai rau, cu scaderi de aproape 20% la zece luni, pana la nivelul de 2.200 de unitati. Opel Zafira e lider pe segment, urmat de Skoda Roomster.

Renault Clio a fost cel mai cautat model de import, cu peste 10.000 de clienti, insa scaderea fata de anul trecut a fost de 24%. Skoda Octavia a fost pe locul doi, cu peste 8.600 de unitati vandute, iar Ford Focus pe trei - cu circa 7.200. Renault Megane a inregistrat o scadere dramatica a vanzarilor, 41%, probabil si pe fondul asteptarii noii generatii, care apare in 2009.