Sefii General Motors, Ford si Chrysler au revenit joi la Washington in incercarea disperata de a primi ajutoare totale de 34 miliarde dolari, fara de care companiile s-ar prabusi. Daca la ultimele discutii sefii companiilor au venit cu avioanele personale, de data aceasta au preferat masini hibride, pentru a nu mai fi criticati ca risipesc banii. Totusi, nu e inca destul, noteaza detnews.com, Congresul inca e sceptic si e foarte posibil sa acorde in curand numai o parte din suma ceruta, lasand decizia finala pentru momentul cand administratia Obama se va instala.

La audierile de joi, destui senatori s-au aratat multumiti de planurile de redresare aduse de companii si au spus ca prabusirea industriei auto ar avea repercusiuni grave. Sunt voci care au atras atentia ca deja e tarziu si trebuie luata o decizie. Cei trei producatori cer ajutoare totale de 34 miliarde dolari, ceva mai mult decat cele 25 de miliarde vehiculate la primele discutii.

General Motors e in cea mai grava situatie, are nevoie de 18 miliarde dolari, dintre care patru in decembrie si alte patru in ianuarie. Altfel, spun sefii GM, compania va ramane fara lichiditati. Ford cere noua miliarde dolari, iar foarte recent s-a anuntat ca producatorul vrea sa vanda Volvo pentru care asteapta sa ia sase miliarde dolari. Chrysler, cel mai mic dintre cei trei, cere sapte miliarde si multi cred ca e cel mai vulnerabil.

Detroit News citeaza surse care spun ca e posibil ca saptamana viitoare Congresul sa aprobe o prima transa de 10 miliarde dolari, iar decizia finala va fi luata cand echipa lui Obama preia controlul.

Oricum, in niciun caz nu va fi usor, presedintele Bush spune ca producatorii vor fi ajutati doar daca e sigur ca planurile prezentate le asigura viabilitatea pe termen lung, pentru binele platitorilor de taxe.

Liderul sindicatului United Auto Workers a tras semnalul de alarma si spune ca GM ar putea cadea pana la finalul acestei luni, daca nu primeste ajutor. Chrysler a spus ca fara patru miliarde dolari nu trece de primul trimestrul din 2009.

Primirea de joi din Congres a fost mult mai calda decat cea de acum doua sapatamani, cand "greii" industriei au fost criticati pentru ca au venit cu avioanele particulare. Acum s-au simtit nevoiti sa fie mai umili si au ales sa vina cu masini hibride sute de kilometri, iar zilele trecute au acceptat sa lucreze pe salarii simbolice de un dolar.

General Motors a venit cu cel mai convingator plan, a promis ca va renunta la 31.000 de locuri de munca pana in 2012, va vinde patru din cele opt marci si va inchide noua fabrici. Ford e in cea mai buna stare dintre toti trei, in timp ce Chrysler a fost tratat ca un caz separat si are nevoie de un partener cu care sa fuzioneze.

Dar, in ciuda acestor semnale trase de cei trei mari, senatorul de Alabama Richard Shelby spune ca are mari indoieli in legatura cu ajutarea industriei auto, mai ales ca suma ceruta a crescut in doar doua sapatamani de la 25, la 34 de miliarde dolari.

Mark Zandi, economist sef la agentia de rating Moody's a avertizat ca in opinia sa, costurile salvarii industriei auto vor fi intre 75 si 125 miliarde dolari, suma care include cele 25 de miliarde in imprumuturi aprobate deja pentru dezvoltarea de tehnologii mai eficiente si ecologice.