GM, Ford si Chrysler cer urgent cu umilinta 34 de miliarde dolari, Congresul nu e convins inca sa dea banii

de Vlad Barza     HotNews.ro
Vineri, 5 decembrie 2008, 11:30 Economie | Auto

Sefii General Motors, Ford si Chrysler au revenit joi la Washington in incercarea disperata de a primi ajutoare totale de 34 miliarde dolari, fara de care companiile s-ar prabusi. Daca la ultimele discutii sefii companiilor au venit cu avioanele personale, de data aceasta au preferat masini hibride, pentru a nu mai fi criticati ca risipesc banii. Totusi, nu e inca destul, noteaza detnews.com, Congresul inca e sceptic si e foarte posibil sa acorde in curand numai o parte din suma ceruta, lasand decizia finala pentru momentul cand administratia Obama se va instala.

La audierile de joi, destui senatori s-au aratat multumiti de planurile de redresare aduse de companii si au spus ca prabusirea industriei auto ar avea repercusiuni grave. Sunt voci care au atras atentia ca deja e tarziu si trebuie luata o decizie. Cei trei producatori cer ajutoare totale de 34 miliarde dolari, ceva mai mult decat cele 25 de miliarde vehiculate la primele discutii.

General Motors e in cea mai grava situatie, are nevoie de 18 miliarde dolari, dintre care patru in decembrie si alte patru in ianuarie. Altfel, spun sefii GM, compania va ramane fara lichiditati. Ford cere noua miliarde dolari, iar foarte recent s-a anuntat ca producatorul vrea sa vanda Volvo pentru care asteapta sa ia sase miliarde dolari. Chrysler, cel mai mic dintre cei trei, cere sapte miliarde si multi cred ca e cel mai vulnerabil.

Detroit News citeaza surse care spun ca e posibil ca saptamana viitoare Congresul sa aprobe o prima transa de 10 miliarde dolari, iar decizia finala va fi luata cand echipa lui Obama preia controlul.

Oricum, in niciun caz nu va fi usor, presedintele Bush spune ca producatorii vor fi ajutati doar daca e sigur ca planurile prezentate le asigura viabilitatea pe termen lung, pentru binele platitorilor de taxe.

Liderul sindicatului United Auto Workers a tras semnalul de alarma si spune ca GM ar putea cadea pana la finalul acestei luni, daca nu primeste ajutor. Chrysler a spus ca fara patru miliarde dolari nu trece de primul trimestrul din 2009.

Primirea de joi din Congres a fost mult mai calda decat cea de acum doua sapatamani, cand "greii" industriei au fost criticati pentru ca au venit cu avioanele particulare. Acum s-au simtit nevoiti sa fie mai umili si au ales sa vina cu masini hibride sute de kilometri, iar zilele trecute au acceptat sa lucreze pe salarii simbolice de un dolar.

General Motors a venit cu cel mai convingator plan, a promis ca va renunta la 31.000 de locuri de munca pana in 2012, va vinde patru din cele opt marci si va inchide noua fabrici. Ford e in cea mai buna stare dintre toti trei, in timp ce Chrysler a fost tratat ca un caz separat si are nevoie de un partener cu care sa fuzioneze.

Dar, in ciuda acestor semnale trase de cei trei mari, senatorul de Alabama Richard Shelby spune ca are mari indoieli in legatura cu ajutarea industriei auto, mai ales ca suma ceruta a crescut in doar doua sapatamani de la 25, la 34 de miliarde dolari.

Mark Zandi, economist sef la agentia de rating Moody's a avertizat ca in opinia sa, costurile salvarii industriei auto vor fi intre 75 si 125 miliarde dolari, suma care include cele 25 de miliarde in imprumuturi aprobate deja pentru dezvoltarea de tehnologii mai eficiente si ecologice.























1545 vizualizari

  • +4 (4 voturi)    
    hmmm (Vineri, 5 decembrie 2008, 12:17)

    mamalustefancelmare [utilizator]

    poate cu criza asta o sa vedem masini ecologice mult mai devreme decat ne asteptam. cu ocazia asta le da in cap si la arabi cu petrolul lor
    • 0 (0 voturi)    
      bani aruncati.. (Vineri, 5 decembrie 2008, 12:55)

      alin [anonim] i-a raspuns lui mamalustefancelmare

      nu o sa vezi nici o masina ecologica. de ce crezi ca cer bani de la congres? pai daca s-ar apuca toti 3 sa produca masini din clasa mini cu motoare hibride ar pune pe butuci si companiile petroliere, si producatorii de materii prime.. probabil ca faci 4-5 masini gen C1/107/aygo cu aceeasi cantitate de materiale cu care faci un monstrulet de suv conform "visului" american..
      daca s-ar dori asa ceva, va dati seama ce ar insemna $34bln investiti direct in R&D pentru masini ecologice?
  • 0 (0 voturi)    
    Producatorii americani de automobile ! (Vineri, 5 decembrie 2008, 12:33)

    Nicolae [anonim]

    Industria metalurgica nu a fost ajutata si acum e performanta ,GM doar prin lichidare poate deveni competitiva iar Chrysler daca e cumparata de Hyunday !
  • 0 (0 voturi)    
    asta e america.... (Vineri, 5 decembrie 2008, 13:34)

    otonel [anonim]

    ......marii smecheri din finante au primit bani fara niciun comentariu si, dupa, si-au platit si bonusurile. Astia tre sa demonstreze. Ce sa demonstreze? Ca si acolo, ca si aici: fara credite, ioc masina
    • +1 (1 vot)    
      Sacrificii ? (Vineri, 5 decembrie 2008, 14:36)

      Observatore [utilizator] i-a raspuns lui otonel

      Sunt emotionat pina la lacrimi de ce "sacrificii "au facut " greii " si anume :
      -au venit la audieri cu masini hibrid
      - au lucrat citeva zile pt salariu de un dolar !
      si pe buna dreptate stai si te intrebi daca noi prostimea mai merita sa traim cind vezi la citiva alesi atitea " pilde de daruire si sacrificiu "
  • +1 (1 vot)    
    Gluma buna masinile americane (Vineri, 5 decembrie 2008, 14:21)

    Donnie Brasco [anonim]

    hei....gata cu comedia asta
    americanii epuizeaza resursele planetei construind jafuri de masini...atat Chrysler cat si GM au construit unele modele care au reprezentat o rusine pentru ingineria mondiala un fiasco total pe piata si pentru care nu a raspuns nimeni.
    Cum vreti sa construiasca GM o masina cu negrii portoricani si indieni fara studii si sa fie comparabila cu o masina germana unde din tata in fiu familia lucreaza la VW sau BMW....
    Ar trebui sa se imparta task-urile in lumea asta:
    nemtii sa produca masinile, italienii sa le design-eze si americanii sa le lipeasca abtzibilduri pe capota
  • 0 (0 voturi)    
    Vreti bani? Cautati-va mai intai in buzunare (Vineri, 5 decembrie 2008, 17:27)

    goe [anonim]

    Au ocupat cele mai inalte pozitii si au avut libertatea sa conduca "corabia" incotro au dorit. Si-au platit salarii uriase si in cele din urma au intrat cu corabia pe uscat.
    Acum vin si cersesc bani de la guvern. Dar de unde are guvernul bani sa le dea? Evident ca de la contribuabili, bineinteles, adica de la cei care primeau salarii de 1000-2000 pe luna in timp ce imbuibatii care au esuat corabia isi trageau cate 28 milioane pe an.
    Vreti bani? Cautati-va in buzunare inainte sa cereti de la altii.
  • 0 (0 voturi)    
    Masini americane (Luni, 8 decembrie 2008, 12:31)

    Hetzer [anonim]

    Am o masina americana si m-as feri sa o numesc mai buna sau mai rea decat un VW, de exemplu. Este doar altfel si mai ieftin de intretinut decat un VW sau Renault (cu piese cumparate pe net din State nu la suprapret in Romania).

    Ce pot face americanii sa ramana in cursa este sa produca ieftin masini, confortabile, fiabile si sigure care sa se poata vinde macar pe piata lor. Nimeni nu cred ca ar cumpara acum un VAN/SUV care consuma 50% si se strica din 6 in 6 luni. In schimb acelasi spatiu de cargo facut din materiale compozite gen carbon (mai usoare si durabile) cu un consum de 6% si care nu cedeaza dupa primul an ar fi mult mai interesant.

    De exemplu Pontiac (marca GM) fabrica masini din fibra de sticla pe schelet din otel galvanizat inca din anii '90. Am si acum un mini-van Trans-Sport de 1600kg la 7 locuri si spatiu aproape de 2 ori mai mare decat celebrul VW Sharan, caroseria este imuna (revine la forma initiala) la orice lovitura sub 30Km/ora un lucru de nepretuit prin parcarile din supermarket-uri si traficul aglomerat din Bucuresti. Din pacate acum vad ca au revenit din nou la masini patratoase din tabla ordinara. Totusi ma mir ca Ford, o marca de succes cu valente globale, are aceleasi probleme cu "greii" industriei auto americane... Oricum am toata increderea ca isi vor reveni, criza actuala fiind tocmai imboldul de care aveau nevoie ca sa schimbe ce trebuia schimbat acum cativa ani.


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version