Clientul roman de automobile va mai renunta la pretentii acum cand criza ii afecteaza finantele. Va mai renunta la optionale de fite cand isi ia masina noua, se va gandi si la dotarile utile in viata de zi cu zi in detrimentul celor care creeaza imagine, a declarat intr-un interviu acordat Hotnews.ro, Brent Valmar, vicepresedinte APIA si director general la Porsche Romania. Referitor la anularea salonului auto din 2009 el spune ca membrii APIA nu au luat in calcul organizarea unui salon auto low-cost, pentru ca asta ar fi insemnat un regres fata de editiile anterioare. Valmar spune ca vanzarile scad si la Porsche Romania, insa nu sunt in plan disponibilizari sau amanari de proiecte, dar cheltuielile excesive vor fi evitate.

Rep: De ce s-a amanat salonul auto cu atat de mult timp inainte?

Brent Valmar: Am convocat saptamana trecuta o adunare generala a APIA in care am dezbatut subiectul, a reiesit de la majoritatea celor implicati in discutii ca exista o retinere in a porni pregatirile salonului auto. Deja ar fi trebuit sa inceapa pregatirea participarii si sa se fixeze bugetele. Marea majoritate a colegilor au fost de parere ca e foarte dificil de facut un salon. Am preferat sa luam o decizie care doare, dar macar am luat-o acum si nu mai tarziu, si macar nu ne stricam imaginea in fata publicului si a organizatiei internationale OICA.(...) Practic am decis sa folosim eficient resursele financiare care in ultima vreme nu sunt in exces. Poate va trebui sa folosim acele resurse financiare pentru a sprijini activitatea curenta sau pentru a extinde liniile de credite de lucru acordate dealerilor, sa ne sustinem in continuare programul de investitii

Rep: Nu era o solutie organizarea unui salon mai modest ?

Brent Valmar: Salonul auto e intr-adevar un prilej ideal pentru public sa ia contact cu noutatile, totusi toti producatorii si importatorii au o baza materiala bine pusa la punct, ma refer la showroom-uri, si pana la urma opinia unanima a fost ca un salon mai mic si mai modest nu are rost. Sa te duci inapoi si sa faci compromisuri nu avea rost, salon low-cost sa faca altii, noi facem saloane internationale.

Rep: Credeti ca noua formula a taxei auto va tempera importurile de masini foarte vechi ?

Brent Valmar: Sunt foarte multe masini vechi aflate in tara si probabil ca vor aparea in statistici in decembrie si ma astept ca 30 - 40.000 de masini vechi sa avem si luna aceasta in statistici. Oricum, avem nevoie de o astfel de legislatie prietenoasa fata de industria autohtona si care sa incurajeze inmatricularea de masini noi. E o decizie corecta, temporara. Totusi, ceea ce nu e chiar asa de bine, si ma refer la masinile noi Euro 4 de peste 2.000 cmc, e ca pentru ele se plateste mult, o triplare a taxei e o masura extrema, de inteles pentru o perioada de timp, insa masura trebuie regandita pentru ca si importatorii care au in paleta de modele motorizari superioare celor de 2 litri creeaza locuri de munca si contribuie la cresterea economica.

Rep: Sunteti un sustinator al programului Rabla si al extinderii lui, insa cum explicati faptul ca 10.000 de locuri au ramas anul acesta neocupate?

Brent Valmar: Programul Rabla a fost sabotat in ultimele luni de importurile masive de rable de-asta nu s-au completat locurile si s-a ajuns la situatia tragi-comica de a incasa taxe la vanzarea de masini noi, iar de la samsarii de rable nu am incasat nimic, ei neplatind taxe, neplatind TVA

Rep: Se va schimba si gandirea clientului roman sub presiunea crizei ?

Brent Valmar: Practic vom asista la o reorientare intre clase, o reorientare intre modele, Si clientul roman o sa inceapa sa fuga de anumite echipamente care sunt doar de imagine, ca sa nu spun de fiţe, si o sa se orienteze mai pragmatic catre ce are nevoie, un portbagaj mai mare, o masina care sa mearga in teren, un echipament care e util ca siguranta si mai putin pentru imagine. S-au schimbat si alti clienti in Europa, buzunarul il va determina si pe roman sa se schimbe, daca nu mai are suficienti bani pentru rosii cartofi si branza, renunta la cartofi, spre exemplu. Pragmatismul trebuie sa invinga si in zona asta, de ce ti-ar trebui neaparat la o masina scaune comandate electric, poate nu le folosesti niciodata?. Toate dotarile optionale au rolul lor, dar daca poti sa-ti faci treaba spre exemplu cu un Polo, de ce sa-ti cumperi un Golf?. Lumea se intoarce la nevoi mai simple, se vor vinde mai bine masinile mici.

Rep: Cum vor evolua vanzarile Porsche Romania si ce masuri anti - criza veti lua?

Brent Valmar: O sa vindem ceva mai putin, dar intr-o piata care scade, noi vom scadea mai putin decat altii si ne vom creste cota de piata. Pentru anul viitor ne asteptam la un regres la fel cum asteptam si pentru piata totala. (...) N-am modificat planurile de investitii si nu avem de gand sa facem disponibilizari, insa e nevoie sa cheltuiesti banii mai eficient (...) Nu vreau sa fac economii, ci sa cheltuiesc mai eficient, iar la noi se poate adapta bugetul de cheltuieli la cota de piata pe care vrem s-o luam din piata totala. Nu mi-am propus ca de maine sa taiem, spre exemplu, deplasarile, insa ne vom deplasa acolo unde e strict nevoie. O sa mai reducem spre exemplu numarul masinilor de serviciu la numarul strict necesar, vom evita excesele sau o sa renuntam la Golf si il inlocuim cu un Polo, dar tot o sa avem masini.

Rep: Vanzarile mai slabe din ultimele luni au determinat acumulari de stocuri la Porsche Romania?

Brent Valmar: Noi avem un plan limpede de gestionare a stocurilor si il vom urma, practic avem la fiecare marca un model nou si cautat, cum ar fi Golf la Volkswagen, Superb la Skoda. Daca e vorba de stocuri, putem identifica niste nepotriviri, spre exemplu in perioada trecuta se vindeau foarte bine SUV-urile, acum, cu taxa tripla nu se mai vand SUV-urile la fel de bine si toti importatorii care au in paleta de modele SUV-uri probabil ca au niste stocuri care o sa se miste ceva mai greu, dar romanii o sa-si cumpere SUV-uri si in continuare.

Rep: Piata masinilor premium e si ea afectata de criza ?

Brent Valmar: Da, insa reactia e intarziata, primele care sunt influentate de criza financiara sunt buzunarele mai subtiri, aceste persoane nu mai primesc usor credite si criza ajunge la segmentul premium cu intarziere. Si aici e vorba si de puterea marcii, o marca puternica in perioada de criza sta mai bine pentru ca are un capital de incredere.