Vanzarile de masini noi au scazut cu peste 50% in noiembrie, si cu 10% la 11 luni, de la 288.000 de masini, la 258.000. La vehicule comerciale vanzarile au scazut si ele drastic luna trecuta, insa raman pe plus per total in acest an, cu crestere de 9%, la peste 47.000 de unitati, conform datelor APIA. Un numar mic de marci de volum sunt inca pe crestere, insa moderat, iar cateva marci mai slab reprezentate cresc puternic, cum ar fi Mazda, Kia si Cadillac. Francezii nu o duc prea bine, Renault, Citroen si Peugeot au scaderi de peste 25%.

Numeroasele intreruperi de la Dacia au facut ca productia interna de automobile sa scada in noiembrie cu circa 40%. Astfel, daca in luna a 11-a din 2007 se produceau 25.000 de masini, luna trecuta nu s-a depasit pragul de 15.000. Totusi, in acest an productia de automobile a urcat cu 8% fata de anul trecut, la circa 241.000 de masini.

Exporturile au mers ceva mai bine, avansand cu 38%, de la 110.000 de automobile, la 152.000.

La capitolul autoturisme, vanzarile Dacia au scazut cu 18% in intervalul ianuarie-noiembrie, pana la 72.000 de masini. La marcile de volum din import evolutiile au fost variate, dar scaderile predomina la 11 luni.

Dupa ce ani buni a fost lidera la vanzarile de masini de import, Renault a ajuns pe locul trei, destul de departe de Skoda. In primele 11 luni s-au vandut peste 22.000 de masini ale marcii Skoda, crestere de 6% fata de perioada similara a anului trecut. Volkswagen se afla pe locul doi in clasamentul marcilor de import cu vanzari de circa 19.200 de unitati, scadere de 10% fata de anul trecut. Vanzarile Renault s-au diminuat cu 30%, spre 18.500 de unitati, dar scaderi mari au cunoscut si alti francezi, Peugeot, ale caror vanzari s-au diminuat cu 26%, la 9.500 de masini.

Si alte marci cu vanzari mai mici au raportat scaderi drastice la 11 luni: Geely (-89%), Daewoo (-55,8%), Great Wall (-50%), SsangYong (-48%), Chrysler (-40%), Alfa Romeo (-33%),

Marcile de volum care au crescut au fost Ford si Hyundai cu 7%, dar si Fiat cu 5%. Cresterile cele mai mari le-au avut marcile cu vanzari mai reduse, ale caror cote de piata in tara sunt sub cele din Europa: Mazda (crestere 217%), Kia (189%), Cadillac (123%), Jaguar (94%), Suzuki (86%), Subaru (66%), Maserati (58%), Lancia (55%), Saab (53%) si Smart (50%).

Cel mai vandut model de import este tot Renault Clio, ale carui vanzari au scazut cu 26%, dar s-au apropiat de 11.000 de unitati. Pe locurile urmatoare in topul celor mai vandute modele de import s-au clasat Skoda Octavia, Ford Focus si Kia Cee'd.

La clase, supermini-urile merg bine, cu un avans de 25% la vanzarile la 11 luni, iar SUV-urile sunt inca pe plus, insa cu numai 1%, dupa ce anul trecut au avansat cu 70%. Clasa monovolum e intr-un declin mai accelerat (-22%).