General Motors si Chrysler vor putea accesa imediat imprumuturi in valoare de 13,4 miliarde dolari, iar o alta transa de 4 miliarde va fi pusa la dispozitia lor in februarie, daca si Congresul isi va da acordul, au anuntat reprezentantii Casei Albe. Imprumuturile vor fi retrase daca producatorii nu dovedesc pana la 31 martie ca pot deveni viabili din punct de vedere financiar, noteaza agentiile internationale de presa Reuters si AFP. Despre Ford, care e in situatie mult mai buna decat ceilalti doi, nu se pomeneste nimic. UPDATE: Ford a spus ca pentru moment nu are nevoie de un imprumut si saluta decizia de ajutor pentru concurentii sai.

Executivul american a anuntat ca 13,4 miliarde dolari vor fi disponibili pentru General Motors si Chrysler in decembrie si ianuarie, suma venind din fondul de 700 miliarde dolari destinat salvarii bancilor.

Cea de-a doua transa a planului de salvare, de 4 miliarde dolari, va fi la dispozitia celor doua companii din auto in februarie, dar numai daca Congresul va aproba a doua parte a planului de salvare a bancilor.

Se pare ca din totalul celor 17,4 miliarde dolari, peste 13 miliarde vor merge catre General Motors, iar 4 miliarde spre Chrysler LLC.

Imprumuturile sunt oferite pe trei ani, dar companiile trebuie sa dovedeasca pana la sfarsitul lui martie ca sunt viabile, asta neinsemnand ca trebuie sa devina imediat profitabile, insa totusi sa ajunga destul de curand la acel nivel. Statul pune si conditii inainte de a oferi banii, vrea garantii care sa-i permita sa obtina actiuni preferentiale, cere limitarea primelor oferite conducerii si eliminarea unor avantaje cum ar fi utilizarea unor avioane private.

Ford a confirmat ca pentru moment nu are nevoie de un ajutor de urgenta pentru ca are suficiente lichiditati pe termen scurt. Compania a spus din nou ca are o situatie diferita - mult mai buna - comparativ cu ceilalti doi producatori, dar saluta decizia de ajutor pentru concurentii sai.

Cei trei producatori auto americani au cerut impreuna 34 miliarde dolari, iar GM a cerut cea mai mare suma, 18 miliarde dolari si a tras semnalul de alarma, spunand ca daca nu primeste ajutor pana la finele anului, ramane fara lichiditati. Chrysler e cel mai mic si mai vulnerabil dintre cei trei "mari" si ca dovada ca e in mare dificultate, a decis sa-si inchida toate uzinele o luna.

Ford e in cea mai buna situatie si se mai poate descurca cateva luni fara ajutor, insa daca situatia se va agrava, nu va mai putea face fata. Ford a spus in repetate randuri ca GM si Chrysler trebuie ajutati, fiindca un faliment in randul acestor companii ar avea efecte grave.