Producatorii japonezi de automobile au redus cu peste 20% productia in noiembrie si vor continua sa o scada si in lunile urmatoare, dupa ce si cererea la export s-a diminuat masiv, noteaza Detroit News. Situatia e inrautatita de piata japoneza care, spre deosebire de alte piete mari, e in scadere de vreo 20 de ani incoace si ar putea atinge anul acesta cel mai mic nivel al vanzarilor din 1977 pana in prezent.

Productia auto in Japonia s-a redus cu 20% in noiembrie, dar lucrurile nu stau deloc bine, mai ales ca Toyota, Nissan si Honda se bazau mult pe export. Insa, dupa ce vanzarile in America de Nord au cazut, iata ca acum si piete traditional bune pentru niponi, precum cele din Orientul Mijlociu, Africa si Europa, aduc scaderi.

Astfel, exporturile catre tarile emergente nu mai pot compensa scaderile drastice ale cererii in tarile dezvoltate si exista riscul ca producatorii auto niponi sa fie nevoiti sa faca reduceri la fel de mari ca cei americani, crede Kohei Takahashi, analist J.P. Morgan.

Japonia a devenit dependenta de exporturi, dupa ce piata locala e in declin de aproape 20 de ani, iar anul acesta e de asteptat sa atinga cel mai slab nivel al vanzarilor din ultimii 31 de ani, si anume sub 5 milioane de unitati. La inceputul anilor '90 in Japonia se vindeau anual 7,8 milioane de unitati.

In timp ce vanzarile de pe marile piete auto evolueaza in functie de situatia economica, in Japonia, cresterea varstei medie a populatiei dar si reducerea numarului de locuitori au dus piata auto la un nivel alarmant de slab.

In aceste conditii, Toyota, dupa ce si-a tot redus prognozele de profit, estimeaza ca va inregistra pierderi operationale pentru prima oara in ultima jumatate de secol, iar productia a fost redusa cu 27% in noiembrie. E de asteptat ca producatorul sa taie in continuare productia, chiar si mai dur, cu 34% in ianuarie si 39% in februarie. Si asta nu e tot, se pare ca producatorul va reduce si dupa 1 aprilie productia, fiindca piata nu da semne sa-si revina, considera agentia de rating Moody's.