Nori negri pe cerul Detroit-ului european - Producatorii auto din Europa Centrala intrerup lucrul, fac concedieri, taie schimburi

de Vlad Barza     HotNews.ro
Luni, 5 ianuarie 2009, 12:35 Economie | Auto

Europa Centrala simte si ea efectele crizei, iar producatorii auto din regiune sunt afectati, desi au forta de munca mai ieftina si foarte bine calificata, noteaza Financial Times. Desi regiunea noastra realizeaza cam 15% din productia totala de automobile a UE, totusi, scaderea cererii in Occident are efect asupra productiei din zona. In Romania, Ungaria, Slovacia, Polonia si Cehia se iau masuri, de la eliminarea unor schimburi, pana la concedieri. Totul pentru a reduce productia si pentru a o adapta cererii in scadere.

In 2007, tarile Europei Centrale au produs 2,8 milioane de automobile, adica 14% din productia UE si dublu fata de cat produceau aceste tari acum opt ani.

Totusi, fiindca majoritatea masinilor merg la export in Occident si in Rusia, tarile central europene se vad nevoite sa taie din productie pentru a nu acumula stocuri. La noi, Dacia a intrerupt de patru ori productia in ultimele luni, si o va relua saptamana viitoare. Daca vanzarile nu-si revin pana in primavara, e posibil ca 3.000 de muncitori sa ramana fara locuri de munca.

In Ungaria, Audi a oprit productia timp de o luna la uzina din Gyor, a concediat 150 de oameni si e de asteptat sa mai urmeze si altii. Tot in tara vecina, Suzuki a anuntat ca va concedia 1.200 dintre cei 5.500 de muncitori si a redus drastic tintele de productie, astfel ca va construi 210.000 de masini anul acesta, fata de 282.000 anul trecut.

Nici Cehia nu sta prea bine, iar efectele crizei vor lovi puternic industria producatoare de componente auto, unde este de asteptat ca 13.000 de oameni sa-si piarda locurile de munca pana la jumatatea anului.

Slovacia, tara care are cea mai mare productie de automobile raportata la numarul de locuitori (106 masini la 1.000 de locuitori), e cea mai afectata de criza mai ales ca pe teritoriul sau sunt facute SUV-uri scumpe cum ar fi Audi Q7, Porsche Cayenne si Volkswagen Touareg.

La aceste masini cererea a scazut drastic in ultimele luni cand lumea a inceput sa se concentreze pe masinile mai mici cu consum mai redus. In Slovacia, Peugeot produce modele mai economice si nu e atat de afectata precum ceilalti producatori. Datorita fortei de munca mai ieftine din regiune, Peugeot a preferat sa reduca productia in fabricile din Occident si sa lase neschimbat planul din Slovacia, insa daca piata isi va continua scaderea nimic nu mai e sigur.

Nici Polonia nu sta pe roze. General Motors produce de luna aceasta in numai doua schimburi, fata de trei, la fabrica din Gliwice al carui principal produs este MPV-ul Opel Zafira ale carui vanzari au scazut in ultima vreme cu 30%. Totusi, GM va muta productia Opel Astra din Antwerp la Gliwice, unde cheltuielile cu forta de munca sunt cam de trei ori mai mici. Ingrijorarea celor din Polonia tine de masurile protectioniste pe care statele occidentale le adopta, facand astfel mai greu procesul prin care un constructor auto isi va putea muta productia spre Est.





















Jurnal din Israel

FOTOGALERIE Israel pe repede inainte: kit de informatii pentru o calatorie reusita

De la nord la sud, Israelul are putin peste 400 de kilometri, iar de la est la vest, putin peste 100. E printre putinele tari ale lumii in care, in aceeasi zi, poti face si baie in mare si ski la munte. E taramul miracolelor si al sperantelor, tara sfanta a pelerinilor, teritoriu complet liber si dezinhibat pentru hedonistii de pretutindeni. Ca vrei sa te regasesti spiritual sau ca vrei sa gasesti energia unor petreceri fantastice, mergi in Israel. O sa capeti ce cauti si, uneori, chiar mai mult decat atat.

2114 vizualizari

  • 0 (2 voturi)    
    CRIZA (Luni, 5 ianuarie 2009, 13:21)

    CRIZA [anonim]

    Criza, criza, Criza, criza, Criza, criza, Criza, criza, Criza, criza, Criza, criza,Criza, criza, Criza, criza, Criza, criza, Criza, criza,
  • +2 (2 voturi)    
    This is the end ... (Luni, 5 ianuarie 2009, 13:32)

    Bibicu [anonim]

    ...
    Beautiful friend
    This is the end
    My only friend, the end

    Of our elaborate plans, the end
    Of everything that stands, the end
    No safety or surprise, the end
    I'll never look into your eyes...again


    Taves bahtalo bicla !!!
  • +1 (1 vot)    
    Timp de gandire intre schimburi... (Luni, 5 ianuarie 2009, 14:25)

    Ionescu G [anonim]

    Poate Renault o sa aiba timp mai mult de gandire intre doua schimburi si o sa vina cu imbunatatiri calitative substantiale la modelele pe care le fabrica la Pitesti,ca romanului i s-a cam scarbit de cum arata si merge Loganul.
    Poate se mai gandeste sa reduca din pretentiile de castig la fiecare masina si o sa faca un pret mai pentru buzunarele noastre,asa cum a promis dealtfel la inceput ....5000 parca ziceau ..!??.
    • 0 (0 voturi)    
      Poate ca (Luni, 5 ianuarie 2009, 16:13)

      Dumitru [anonim] i-a raspuns lui Ionescu G

      unii romani gandesc ca tine insa uite ca multi occidentali nu sunt atat de scarbiti de cum arata si cum merge Dacia si, culmea tupeului, chiar cumpara aceasta masina...
    • 0 (0 voturi)    
      auzi mai (Luni, 5 ianuarie 2009, 18:27)

      mihai [anonim] i-a raspuns lui Ionescu G

      // : masina in primul rand este mijloc de transport sau de productie , tinichelele la care tu ravnesti sunt facute in Ungaria sau Slovacia .in afara de Polonia (utilaje pt constructii ,vapoare) si URSS nimeni din blocul comunist nu avea utilaje ,autoturisme mai bune decat Romania . asa ca mai lasa tu , tinichelele alea cu 1 cm de vopsea pe ele , pt ca la volan tot un bou se afla.
  • 0 (0 voturi)    
    Rade ciob (Luni, 5 ianuarie 2009, 16:31)

    adrian [anonim]

    Vine FT sa ne spuna ce se mai chinuie europenii din auto! Pai ar trebui sa vina marii smecheri de la GM si Crysler sa vada cum producatorii din Europa fac eforturi sa treaca criza, nu cer pomana de la stat ca ei! Asta e ca si cu ratingul: il reducem la aia din Est ca POATE va fi mai rau, dar il mentinem la cei din Vest, chiar daca ESTE mult mai rau!


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Duminică