Vanzarile de masini noi in Statele Unite au scazut in decembrie cu 36%, iar pe intreg anul trecut scaderea a fost de 18%, informeaza Bloomberg. Piata nu a mai fost la un nivel atat de slab din 1992, iar in decembrie, chiar si marci care traditional mergeau peste media pietei, cum ar fi Toyota, au avut scaderi masive.

Conform Autodata, vanzarile de masini au ajuns anul trecut la 13,2 milioane unitati, fata de 16,1 milioane in 2007.

"Cel mai bun lucru legat de 2008 este ca s-a terminat", declara recent intr-o conferinta Jim Lentz, seful diviziei de vanzari a Toyota in SUA. Nici 2009 nu pare insa plin de promisiuni pozitive, unii analisti dand ca sigura o alta scadere masiva, pana la un total de 10,5 milioane de unitati.

In orice caz, in decembrie scaderile au fost mai amare ca niciodata, vanzarile Toyota s-au dus in jos cu 37%, cele ale Honda cu 35%, la Chrysler vanzarile s-au contractat cu 53%, la Ford cu 32%, iar la General Motors cu 31%. Si ca dezastrul sa fie complet pentru marcile americane, anul trecut a fost primul in care cotele cumulate ale celor trei mari grupuri americane au scazut sub 50%, atingand nivelul de 47,5%, fata de 51% in 2007. Spre comparatie, acum un deceniu, cota cumulata de piata a celor trei era de peste 70%.

Ajutorul aprobat de Guvernul american pentru GM si Chrysler pe 19 decembrie nu a avut cum sa influenteze pozitiv vanzarile, iar per total, GM a comercializat 2,9 milioane de masini anul trecut, cel mai slab nivel din ultima jumatate de secol.

Pentru anul viitor, prognozele GM pe intreaga piata americana indica vanzari cuprinse intre 10,5 si 12 milioane de masini.

Comerciantii au incercat din rasputeri sa vanda masinile de dimensiuni mari in decembrie, reducerile ajungand si la 7.000 - 8.000 de dolari pentru camionetele masive.