Desi e criza si vanzarile de masini scad puternic, companiile prezente la salonul auto de la Detroit au anuntat numeroase noutati si promit ca vor scoate masini hibride si 100% electrice in numar mare anii urmatori. De la companii aflate pe marginea prapastiei, cum ar fi Chrysler, pana la chinezii necunoscuti de la BYD, aproape toti se jura ca vor produce in serie masini cu tehnologii alternative.

General Motors tocmai a primit imprumuturi de aproape 10 miliarde dolari pentru a nu se prabusi, iar compania e increzatoare si spune ca masina electrica Volt va iesi, conform planului, la sfarsitul lui 2010.

GM isi pune toate sperantele in Volt, masina capabila sa parcurga 60 de kilometri exclusiv cu motorul electric si cateva sute cu ajutorul unui motor pe benzina care va reincarca bateriile. Trebuie spus ca spre deosebire de masinile hibride stil Prius, Volt va fi propulsata exclusiv de motorul electric. Motorul pe benzina nu conduce niciodata direct rotile, ci furnizeaza energie pentru propulsorul electric.

Ford, care nu e intr-o situatie financiara atat de disperata, promite ca in 2011 va scoate in SUA o masina electrica ce va avea o autonomie de circa 160 km pentru care la inceput are obiective de vanzari reduse la cateva mii de unitati. Producatorul va lansa in 2010 o varianta cu motor electric a vehiculului comercial Transit Connect si spre 2012 va lansa si hibride ce se pot incarca la priza.

Chrysler e tinuta in viata de ajutoarele guvernamentale, dar e convinsa ca isi va reveni, iar in 2010 va putea sa scoata o masina electrica.

Totusi, directorii companiilor se plang ca nu mai e un climat favorabil pentru hibride, acum cand benzina s-a ieftinit mult, iar oamenii cauta sa dea cat mai putini bani pe o masina noua. Hibridele si masinile electrice sunt, din cauza tehnologiilor incorporate, mai scumpe decat masinile care au doar clasicul motor termic, iar acest lucru descurajeaza multi clienti.

O prezenta interesanta, greu de trecut cu vederea, este cea a companiei chineze BYD Auto. Asiaticii vor sa lanseze anul acesta in China o masina 100% electrica, dar ambitia lor este sa aduca peste doi ani in SUA si Europa hibride incarcabile la priza. Vehiculul 100% electric, numit E6, foloseste baterii litiu - fier fosfat, despre care chinezii spun ca sunt mult mai ieftine si mai durabile decat litiu - ion. Problema este ca la masina E6 bateriile sunt foarte grele, cantarind 600 kg. Este totusi inca prea devreme pentru a stii daca masinile BYD sunt fiabile, iar bateriile atat de durabile precum spune producatorul. In plus, producatorii chinezii isi propun de ani buni sa cucereasca pietele din SUA si Europa, insa pana acum nimeni nu a rupt gura targului.

Dar cand e vorba de lucruri serioase legate de hibride, Honda si Toyota sunt in frunte pentru ca au o istorie de un deceniu in domeniu. In ultimii zece ani, Honda a vandut 300.000 de hibride, iar Toyota 1,7 milioane. Honda incearca sa recupereze din diferenta si a prezentat varianta de serie a hibridului Insight care va intra pe piata japoneza in februarie. Interesant e ca producatorul spune ca Insight face parte din noua generatie a hibridelor "low-cost", iar in Japonia, unde preturile masinii ar trebui sa inceapa de la sub 20.000 dolari.

Toyota e numarul unu mondial cand e vorba de hibride, iar cea mai asteptata noutate este a treia generatie a hibridului Prius. Japonezii vor ca imediat dupa 2010 sa vanda anual un milion de hibride, iar pentru asta vor lansa zece modele noi din aceasta categorie.

Toyota vrea sa mearga si mai departe, iar in 2012 intentioneaza sa lanseze in SUA o masina 100% electrica, de mici dimensiuni, destinata drumurilor prin oras.

La nicio alta editia a salonului auto Detroit (11 - 25 ianaurie) nu au fost prezentate atat de multe proiecte de masini hibride si total electrice. Chiar si daca numai o mica parte dintre ele vor deveni realitate, e clar ca pe piata vor fi tot mai multe modele cu propulsie alternativa, iar clientii vor avea din ce alege. Ramane de vazut daca si preturile noilor modele vor fi suficient de atragatoare.