Povestea pietei masinilor noi in 2008 - De la un demaraj in tromba, la colaps

de Vlad Barza     HotNews.ro
Miercuri, 14 ianuarie 2009, 16:57 Economie | Auto

Acum un an, optimismul domnea pe piata masinilor noi, erau prognozate chiar si cresteri de 20% pentru 2008. Totul era roz, dar nu a ramas asa decat un trimestru. Piata a trecut pe minus in mai si nu si-a mai revenit. Ba mai mult, in ultimele trei luni a cazut la niveluri record si a sfarsit cu -14%. Daca in prima luna din an, 11 marci vindeau peste 1.000 de masini, in decembrie doar trei au trecut peste acest prag.

Informatia pe scurt:

- Ianuarie a fost o luna excelenta de vanzari, primul trimestru ducea piata la peste 10%
- In mai piata a trecut pe minus, dar iunie a fost cea mai buna luna a anului
- Introducerea noii taxe auto in iulie a pus frana cresterii, dar trimestrul trei a fost acceptabil
- Criza si-a facut simitite efectele in noiembrie si decembrie, piata s-a dus in jos cu 50%
- Marci care in lunile bune vindeau peste 2.000 de masini au ajuns in decembrie sa se zbata pe la 6- 700.
- Dacia a ajuns sa vanda putin peste 3.200 de masini in decembrie, foarte putin fata de lunile de maxim in care atingea 9.000
- Renault a fost marca de volum cu cea mai mare scadere a vanzarilor, iar Fiat si Hyundai au fost printre putinele care au crescut.

Inceput de vis

Anul parea sa inceapa bine pentru masinile noi, nici nu se banuia ca va fi criza, iar taxa auto era foarte mare pentru masinile vechi. In acest conditii, vanzarile de masini au urcat cu 38%, pana spre 20.000 de masini, iar 11 marci au vandut peste 1.000 de unitati.

Februarie, martie si aprilie au fost si ele luni extrem de bune, vanzarile au trecut si de 25.000 de unitati, iar dupa patru luni, piata masinilor noi era pe plus cu 9%, nivel conform cu asteptarile oamenilor din industrie. Principalii importatori isi mentineau prognozele de crestere si estimarile pentru intreg anul indicau o urcare cu 5% a pietei, totul parea ok.

Semnele furtunii, mascate de cifre mari

Piata a trecut pentru prima oara in mai pe minus, in primele cinci luni ale anului vanzarile de masini noi au fost pe minus cu 1,6%, dar cifrele nu erau ingrijoratoare, pentru ca se vandusera peste 23.000 de masini noi in mai si mai mult de 30.000 in iunie. A sasea luna a fost maximul pietei masinilor noi, Dacia a trecut de 8.000 de masini, Renault, Skoda, Daewoo si Volkswagen au trecut de 2.000. Erau 11 marci care vindeau peste 1.000 de masini, si desi vanzarile erau la un nivel mai mic decat in iunie 2007, nu era motiv de ingrijorare, mai ales ca 2007 a fost un an extraordinar pentru vanzari, greu de egalat.

Noua taxa auto a bruiat piata in trimestrul al treilea, criza nu ajunsese

Dupa luna de maxim, iulie a consemnat o usoara scadere, putin sub 30.000 de masini vandute, in timp ce august si septembrie au venit cu niveluri semnificativ mai mici (circa 24.000) si decat iulie dar si in comparatie cu lunile respective din 2007. Dar nici in septembrie nu era tragedie, vanzarile scazusera, dar Dacia s-a apropiat de 8.000 de masini, si alte opt marci au vandut peste 1.000 de masini.

Tot in acest trimestru, oamenii din industrie au inceput sa fie mai rezervati cand e vorba de prognoze, putini se mai incumetau sa spuna cum se va incheia anul, cand la noua luni piata era pe minus cu 2,6%. Noua taxa auto a fost gasita tap ispasitor pentru deteriorarea vanzarilor de masini noi, formula intrata in vigoare la 1 iulie incuraja importul de masini second-hand, iar multi au decis sa-si aduca autoturisme la mana a doua, renuntand la cumpararea unei masini noi.

Trimestrul al patrulea - Sosirea crizei bulverseaza cifrele de vanzari

Daca pana in octombrie, criza din industria auto ne era cunoscuta doar din stiri, dupa aceasta luna efectele s-au vazut si la noi, iar vanzarile s-au dus puternic in jos. Astfel, daca in octombrie, vanzarile de masini noi au trecut de 20.000 de unitati, in noiembrie si decembrie au fost cu 50% mai mici decat la finalul lui 2007, nedepasind 15.000 de unitati lunar.

In decembrie s-au atins valori de neimaginat in vara, Dacia a vandut 3.200 de autoturisme si, alaturi de Volkswagen si Hyundai, a fost singura marca la care vanzarile au trecut de 1.000 de unitati. In rest, alte marci care in lunile medii treceau de 1.500, iar in cele bune depaseau 2.000 si mai rar 3.000, au avut rezultate modeste, la nivelul celor de acum trei ani (Ford 530 de masini, Opel 635 de masini, Renault 826 de masini, Skoda, 752 de masini).

Taxa auto a fost schimbata la 15 decembrie, pentru a impulsiona achizitionarea de masini noi, dar efectul nu s-a vazut. Decembrie a fost cea mai slaba luna din ultimii ani pentru vanzarile de autoturisme autohtone care in trecut, cand exista si Daewoo, se apropiau de 15.000 de masini. Acum, abia au trecut de 3.000.

Si vanzarile din import au atins un nivel scazut, sub 10.000 de masini, departe de lunile cele mai bune cand romanii cumparau peste 20.000 de masini straine lunar.

Per total, s-au vandut 270.000 de masini anul trecut in tara, o medie lunara de 22.500 de unitati. Vanzarile de masini au scazut cu 14%, cele de vehicule comerciale au urcat cu 2%, iar cele de autobuze au urcat cu 29%. Productia interna a crescut cu 1,5%, sustinuta de exportul Dacia ale carei exporturi au avansat cu 27%.

Evolutia vanzarilor de masini in 2008, comparativ cu 2007.


Dacia                75.241     -20,8%
Skoda               23.064     -0,3%
Volkswagen     20.641     -11,5%
Ford                 17.170      -1%
Opel                 16.673      -13,6%
Hyundai            13.019       +0,3%
Fiat                   10.070       +3,5%

(Cifrele nu includ si vanzarile de vehicule comerciale)























VIDEO Economistii-sefi ai primelor 3 banci comerciale, despre evolutia economiei romanesti. Ce proiecte mari de investitii finanteaza bancile la ora actuala?

Economistii sefi ai primelor 3 banci comerciale, Horia Braun (BCR), Florian Libocor (BRD-GSG) si Andrei Radulescu (BT) au discutat luni dimineata, in cadrul unei mesei rotunde organizate de HotNews.ro si StartupCafe.ro, despre investitiile bancilor in economie romaneasca si starea actuala a economiei, precum si despre fluctuatiile care au tinut prima pagina in ultima perioada.
  • A. Radulescu: Daca statul nu investeste, atunci de ce sa isi asume sectorul privat riscuri?
  • F. Libocor: Banii se duc acolo unde exista certitudini, predictibilitate, stabilitate. Lipsa acestor caracteristici loveste in mai multe zone, cu precadere in investitii.
  • H. Braun: Speram la o dinamica pozitiva, insa trebuie sa puna umarulul statul,bancile, si managementul companiilor.

3013 vizualizari

  • +2 (2 voturi)    
    dacia (Miercuri, 14 ianuarie 2009, 17:24)

    cos [anonim]

    Poate Dacia ar trebui sa mai lase ceva din pret
    si-ar permite un discount de 1500 EUR numai din diferenta de curs

    toti ceilalti dealeri au oferte, reduceri si diverse metode de finantare.

    La Dacia liniste, eventual sa se interzica importul de masini straine (indiferent ca sunt noi sa second hand).
    • +2 (2 voturi)    
      chiar ca da... (Miercuri, 14 ianuarie 2009, 17:59)

      catalin [anonim] i-a raspuns lui cos

      dupa mintea unora din conducerea romaniei ar trebui interzise vanzarea masinilor de orice fel in afara de dacia si citroen...
    • 0 (0 voturi)    
      Asa e... ar trebui sa scada pretul (Miercuri, 14 ianuarie 2009, 18:18)

      marcel [anonim] i-a raspuns lui cos

      la cateva luni de la lansarea loganului in 2004, cand cursul eur a cazut de de la 4,15 in oct. 2004 la 3,5 in primavara lui 2005, au marit pretul in euro cu peste 1000 de euro.
      • 0 (0 voturi)    
        cica il scad... (Miercuri, 14 ianuarie 2009, 20:22)

        Codruta N [utilizator] i-a raspuns lui marcel

        Au dat in seara asta, ca il scad cu 10%.

        Daca il scad in euro, numai bine in lei, la 10%, se face ceva mai mare... >:)
  • 0 (0 voturi)    
    manageri prosti! (Miercuri, 14 ianuarie 2009, 20:26)

    Codruta N [utilizator]

    Orice tampit s-ar fi gandit ca, la un moment dat, toti cei care au bani (sau posibilitatea de credit) vor avea masini noi - si ca nu se invechesc masinile in ritmul in care voiau ei sa mentina productia!

    Numai fitzosii schimba masina o data pe an - oamenii "medii" nu le arunca, asa, ca pe pantofi...!

    Decat sa smiorcaie, mai bine ar bate matanii, ca au fost subventionate preturile prin prostia aia de "program Rabla" (care de altfel a fost foarte contestat de organizatiile de mediu)!

    Unii, daca nu pot acumula in prostie, ca sobolanii, nu sunt pur-si-simplu multumiti! Si daca le mai scade profitul, CE? Or muri de foame?
  • 0 (0 voturi)    
    Francezi tepari (Miercuri, 14 ianuarie 2009, 20:58)

    dragsor [utilizator]

    Urmaresc de ceva timp evolutia pretului la logan si pot sa va spun ca numai in ultima saptamana pretul a crescut de la 38000 la 42000 roni !
    Si asta numai din devalorizarea leului?
    Pai cand toti ieftinesc marfa ca sa scape de ea din calantar tu cresti pretul?
    Cred ca oamenii asteapta o comanda de stat sa scape de masinile din curte si nu cred ca e corect
    Mari specialist francezii astia in dat tepe!
  • 0 (0 voturi)    
    pretul (Miercuri, 14 ianuarie 2009, 21:09)

    c [anonim]

    De ce la Ford si Skoda nu au scazut vanzarile ? pentru ei nu a fost taxa de poluare sau criza ? Cred ca pretul Daciei e cam departe de valoarea reala a masinii.
    • 0 (0 voturi)    
      pretul (Joi, 15 ianuarie 2009, 10:04)

      anonim [anonim] i-a raspuns lui c

      Clientul care are bani mai putin ca in cazul Daciei este cel mai susceptibil de a fi atras de o masina second hand-majoritatea masinilor sh sunt relativ ieftine. La masinile scumpe ponderea se inverseaza.
    • 0 (0 voturi)    
      Motiv Ford (Joi, 15 ianuarie 2009, 10:19)

      ha [anonim] i-a raspuns lui c

      Din cate tin minte veneau cu reduceri inca inainte de a se vorbi in Romania de scaderea pietei. De pe la inceputul toamnei auzeam reclame ca dau discount de nu stiu cat %.

      Probabil marketing mult mai bun decat restul si dealeri mai putin insetati dupa castiguri imense peste noapte.


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version