2008 a fost un an greu pentru piata auto europeana, care a scazut cu 8% in total, dar in state precum Islanda si Letonia, vanzarile de masini au cazut cu mai mult de 40%. Daca in 2007 vanzarile de masini noi cresteau in mai mult de jumatate din statele europene, anul trecut doar o treime au fost pe plus, cele mai mari cresteri fiind in Slovacia si Finlanda. La marci, Jaguar si Nissan au crescut cel ma mult, in timp ce Alfa Romeo si Lexus s-au dus cel mai mult in jos, conform statisticilor Asociatiei Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA)

De la piete stabile, la caderi in lant

Cifrele arata clar diferenta dintre un an normal, cum a fost 2007 si unul marcat de criza - 2008. Astfel, in 2007 piata auto europeana crestea cu 1,1%, iar peste jumatate din cele 28 de tari incluse in statistici erau pe plus. Anul trecut, vanzarile totale au cazut cu 7,8%, de la 15,95 milioane de masini, la 14,71 milioane si numai o treime dintre piete au fost pe plus.

Germania a ramas cea mai mare piata europeana cu 3,09 milioane de masini vandute (-1,8% fata de 2007), urmata de Italia cu 2,16 milioane (-13%) si Marea Britanie cu 2,13 milioane de masini (-11%).

Dar anul crizei a fost unul al marilor variatii si al marilor scaderi. Spre comparatie, daca in 2007, cea mai mare scadere se inregistra in Finlanda (-14%), iar cea mai mare crestere (48% in Lituania), anul acesta lucrurile arata cu totul altfel.

Topul pietelor cu cea mai mare scadere la inmatricularile de masini noi in 2008

Islanda - 43,3%

Letonia -40,9%

Spania -28,1%

Estonia -21,3%

Irlanda -18,7%

Piata islandeza a avut cea mai spectaculoasa evolutie in ultimele luni, in noiembrie a cazut cu peste 90%, la fel si in decembrie, cand inmatricularile s-au redus cu un uimitor 95%, de la 850 de masini, la numai 46!

Dar lucrurile nu au stat rau peste tot, si e interesant de observat ca o serie de tari din regiunea noastra au urcat anul trecut, cand Romania a scazut cu 8,7%.

Topul pietelor cu cea mai mare crestere la inmatricularile de masini noi in 2008

Slovacia +17,3%

Finlanda +11,2%

Polonia +9,4%

Cehia +8,4%

Portugalia +5,7%

Cand e vorba de tarile vecine, trebuie spus ca Bulgaria a urcat cu 3,7%, iar Ungaria a scazut cu 9%

Scaderile mari le-au revenit marcilor mici

Producatorii auto au simtit din plin efectele crizei, iar vanzarile le-au scazut peste asteptari. Evident, unii s-au descurcat mai bine decat altii, dar cele mai mari cresteri dar si scaderi au fost anul trecut la cateva marci mai mici, in timp ce marcile de volum au scazut aproape fara exceptie, dar nu chiar dramatic. Astfel, vanzarile Volkswagen au scazut cu 3,8%, spre 1,57 milioane masini, cele ale Opel au cazut cu 14%, spre 1,15 milioane masini, iar Renault si-a vazut vanzarile contractandu-se cu 8,8%, pana la 1,1 milioane masini. Vanzarile Ford s-au redus si ele cu 4,1%, spre 1,22 milioane masini, iar cele ale Peugeot au coborat cu 9%, spre un milion de masini.

Top cinci al marcilor cu cele mai mari cresteri in 2008

Jaguar +12,6%

Nissan +8,8%

Smart +7%

Dacia +6,2%

Mazda +2,1%

Top cinci al marcilor cu cele mai mari scaderi in 2008

Alfa Romeo -29,1%

Lexus -25,7%

Land Rover -25,2%

Saab -22,7%

Chrysler -22,5%

In razboiul cotelor de piata au castigat marcile cu cele mai bune cote, Volkswagen si Ford, in timp ce Opel, a treia clasata, a pierdut destul de mult. Dacia, cu cele 184.000 de masini vandute, si-a sporit cota de piata, de la 1,1%, la 1,3%.

Top zece al marcilor cu cele mai mari cote de piata in 2008

Cota 2008 Cota 2007

Volkswagen 10,7% 10,3%

Ford 8,3% 8%

Opel 7,9% 8,4%

Renault 7,5% 7,6%

Peugeot 6,8% 6,9%

Fiat 6,5% 6,1%

Citroen 5,8% 5,9%

Toyota 5,3% 5,6%

Mercedes 4,7% 4,4%

Statisticile ACEA prezinta situatia inmatricularilor din 28 de state europene: 25 din UE, fara Cipru si Malta, plus Islanda, Norvegia si Elvetia (statele EFTA).