Toyota, cel mai mare producator auto mondial, a anuntat marti ca vanzarile sale globale au scazut cu 4%, la sub 9 milioane de vehicule, dupa ce criza financiara i-a facut pe tot mai multi sa renunte la achizitia unei masini noi in pietele principale din Europa, America de Nord si Japonia. Niponii au vandut 8,97 milioane de vehicule pe plan mondial, dar e prima data in ultimii 10 ani cand vanzarile scad.

Din cele aproape 9 milioane de vehicule vandute de grup, 7,99 milioane au fost marca Toyota, restul fiind masini de clasa mica Daihatsu si vehicule comerciale Hino. General Motors, care a ocupat mult timp pozitia de lider la vanzarile de automobile, nu a raportat inca rezultatele, insa e de asteptat ca acestea sa fie mai slabe decat ale Toyota.

Scaderea s-a inregistrat pe fondul crizei mondiale care a ingreunat accesul la credite, facandu-i pe multi sa renunte la ideea cumpararii unei masini noi.

Vanzarile pe piata japoneza au scazut cu 5%, la 2,15 milioane unitati, iar cele din strainatate au coborat cu 4%, la 6,82 milioane automobile, a anuntat constructorul.

Toyota anunta recent ca va reduce productia mai multor fabrici din America de Nord in urmatoarele luni, cu scopul de a injumatati stocul de autoturisme.

Toyota, care in anul fiscal curent va inregistra prima pierdere operationala din istorie, a precizat ca stocurile de autoturisme din America de Nord acopera 80-90 zile, dublandu-se in ultimul an. Grupul spera sa reduca stocurile la jumatate pana in al doilea trimestru. Toyota a anuntat saptamana trecuta ca va opri productia fabricilor japoneze pentru 11 zile in februarie si martie.

Toyota a vandut in Romania aproape 10.100 de vehicule anul trecut.