Cati kilometri de autostrada va avea Romania in 2012?

de Cristian Orgonas     khris
Miercuri, 28 ianuarie 2009, 9:53 Economie | Auto

Pentru a putea raspunde la intrebarea din titlu, trebuie sa vedem ce s-a intamplat pana acum. Din motive lesne de inteles, pana in anul 2000 nu s-a construit nici un km de autostrada, noi fiind mult mai ocupati cu mineriadele si daramarea guvernelor decat cu elaborarea unor strategii de dezvoltare pe termen lung.

De bine de rau, lucrurile au inceput sa se miste sub guvernarea Nastase, cand s-au construit primii 100 km de autostrada, tot in aceeasi perioada semnandu-se si celebrul contract cu Bechtel, prin care americanii se angajau ca pana in 2012 sa termine autostrada Transilvania in schimbul a 2,2 miliarde de euro. Intre timp, Bechtel a inaugurat 5 km din cei 415 iar costurile se pare ca se vor tripla.

Alegerile din 2004 au adus la putere Alianta DA iar programul cu care aceasta alianta a venit la guvernare prevedea realizarea urmatoarelor lucrari de infrastructura (sursa).

    *
      Autostrada Nadlac-Deva-Sibiu-Pitesti (prima cale, inclusiv variantele ocolitoare Pitesti, Sibiu, Sebes, Orastie si Deva): 459 km
    *
      Autostrada Drajna-Cernavoda-Constanta: 115 km
    *
      Centura de autostrada Bucuresti Nord (prima cale): 50 km
    *
      Autostrada Bucuresti-Ploiesti si Comarnic-Brasov (prima cale): 138 km
    *
      Autostrada Brasov-Cluj (prima cale) si Bors-Oradea (prima cale): 257 km

Conform acestor promisiuni, la sfarsitul anului 2008 trebuia sa avem in lucru sau finalizati exact 1.019 km de autostrada. Ce s-a realizat din toate acestea? Conform Ministerului Transporturilor, la sfarsitul anului 2007 Romania avea 281 km de autostrada si cum anul trecut s-au inaugurat 5 km, inseamna ca in acest moment lungimea totala a drumurilor cu profil de autostrada a ajuns la 286 km.

Pe fondul dezvoltarii economiei in ultimii ani, problema infrastructurii a devenit una cronica, lipsa autostrazilor incetinind cresterea economica si ducand la pierderea unor investitii importante, noua fabrica Daimler din Ungaria fiind doar una dintre ele.

Comparativ cu 1990, parcul auto national s-a dublat (4,5 milioane de masini acum vs 2,2 in 1990) in timp ce infrastructura s-a pastrat practic aceeasi, situatie care genereaza conditii de trafic absolut de neacceptat intr-o tara care se vrea civilizata. De la Timisoara la Bucuresti sunt 600 km, dar ai nevoie de 9 ore pentru a ii parcurge, asta in conditii normale de trafic, fara zapada, ploaie sau polei. Circulatia in interiorul oraselor este si mai dificila, nervii soferilor fiind pusi la grea incercare de eternele blocaje existente in fiecare intersectie.

Tot datorita infrastructurii proaste, Romania se afla in topul european al accidentelor auto mortale, cu 749 de morti la un milion de masini, rata care este de 6 ori mai mare decat in Germania spre ex. (sursa)

Cum este la altii

Privind peste gard la vecinii nostri unguri, cehi sau polonezi (germanii sunt prea departe), vedem ca acestia stau „ceva” mai bine decat noi la capitolul infrastructura: Ungaria are 1.013 km de autostrada, Cehia 962 iar Polonia 761. Cifrele in sine nu sunt insa relevante avand in vedere diferentele mari intre suprafetele diferitelor tari si tocmai de aceea vom compara cifrele prin prisma densitatii autostrazilor pe km patrat de teritoriu.(sursa)

Acest indice are valoarea de 6,18 in Ungaria, 12,2 in Cehia si 2,05 in Polonia, in vreme ce Romania, cu o densitate de 1,2 metri de autostrada pe km patrat se situeaza mult in urma acestor tari. Pentru a ajunge la standardul pe care il au acum ungurii, am avea nevoie de peste 1.400 km de autostrada iar pentru a ajunge din urma Germania, avem nevoie de peste 8.000 km.

Si pentru a nu exista niciun dubiu ca la ei se poate iar la noi nu, va spun ca in Ungaria s-au construit in ultimii 4 ani peste 440 de km de autostrada (in conditiile in care tara a trecut printr-o criza crunta ce a generat inclusiv lupte de strada), in Cehia 400 iar in Polonia doar 200 (desi la nivel de autostrazi nu sunt cu mult peste noi, per total polonezii stau mult mai bine avand in vedere ca la ei densitatea drumurilor publice pe km patrat este de 4 ori mai mare decat in Romania).

Ce promit actualii guvernanti

In campania electorala, partidele s-au intrecut in a promite rezolvarea problemei infrastructurii iar in noul program de guvernare se da ca sigura inaugurarea a 1.000 km de autostrada pana in 2012, in timp ce alte cateva sute vor fi in constructie, ceea ce ar insemna in medie finalizarea a 250 km de autostrada pe an de mandat.

Privind la promisiunile facute in ultimii ani dar neonorate, ne intrebam in mod logic daca sa mai avem sau nu incredere in planurile guvernului. Nu doresc sa critic inainte de a astepta materializarea acestor promisiuni insa se pare ca acum conditiile ne sunt ceva mai favorabile.

Pana in 2015, vom primi de la UE peste 4,5 miliarde de euro pentru investitii in infrastructura, deci bani sunt. Intrebarea este daca autoritatile romane vor fi capabile sa cheltuiasca acesti bani, avand in vedere ca pana acum nu s-a reusit cheltuirea nici unui cent din fondurile alocate in 2007 si 2008, desi am avut la dispozitie 700 de milioane de euro.

Un mare pas inainte il reprezinta simplificarea de catre guvern a procedurii de expropriere a terenurilor pe care se vor construi autostrazi, fiind simplificata si procedura de solutionare a contestatiilor depuse in urma achizitiilor publice privind autostrazile. In acest fel, lucrarile nu vor mai fi intarziate de catre cei care pe baza unor informatii confidentiale, au cumparat terenuri exact pe traseul autostrazilor iar acum doresc ca statul sa le plateasca un pret de cateva ori mai mare.

Anul 2009 a inceput cum nu se poate mai bine pentru Ministerul Transporturilor: saptamana trecuta, dl Berceanu a inaugurat primii 100 de metri de autostrada din acest an, ceea ce inseamna ca au mai ramas de inaugurat doar 249,9 km pana la sfarsitul lui 2009.

Hai ca se poate!

Citeste si comenteaza pe khris.ro.


Citeste mai multe despre   
























Material sustinut de Siemens

"Comorile" detinute de primarii: cum pot fi folosite marile baze de date pentru a imbunatati serviciile oferite cetatenilor. Studiu de caz City Pulse

Brasovul si orasul Aarhus din Danemarca au luat parte timp de trei ani la un proiect inedit de cercetare - City Pulse, finantat de Uniunea Europeana. Pe scurt, scopul proiectului a fost sa colecteze si sa coreleze cat mai multe date despre cele doua orase, iar pe baza acestora primariile sau companiile sa dezvolte aplicatii gratuite care sa imbunatateasca serviciile oferite cetatenilor.

10545 vizualizari

  • +12 (12 voturi)    
    Dar milioanele din Bechtel? (Miercuri, 28 ianuarie 2009, 10:03)

    Autostopistul [anonim]

    Lucrurile sint complicate in general in mod voit sa se piarda urma responsabililor. O singura intrebare ma macina. Cine raspunde de contractul cu Bechtel in care s-au investit sute de milioane si nu s-a facut nimic atitia ani? Nu cumva cel care la semnat? Nu cumva in acest caz lucrurile sint extrem de simple? Nastase Adrian cunoascut si sub numele de Bombonel a semnat un contract prin care tara asta este inselata? Nu ar trebui pedeapsa maxima , pe viata si confiscarea averii pina la ultima ruda?
    • +3 (3 voturi)    
      nu dau nume (Miercuri, 28 ianuarie 2009, 10:37)

      ovidiu [anonim] i-a raspuns lui Autostopistul

      Dar parca un anume Piron Pitrea a atribuit redactarea contractului unei avocate (prietena buna) contra a aprox 4 milioane de EUR, bani care au stat f putin in contul duduiei.

      Ii tare Pitrea asta!
    • -7 (7 voturi)    
      plm (Miercuri, 28 ianuarie 2009, 10:44)

      plm [anonim] i-a raspuns lui Autostopistul

      Inchisoare pe viata nu exista in ro... :) iti e ciuda ca n-ai furat cat el?:)))
    • -3 (3 voturi)    
      sunt sute de milioane bechtel (Miercuri, 28 ianuarie 2009, 12:29)

      luxea [anonim] i-a raspuns lui Autostopistul

      Mai autostopistule si alti asemenea nauci.
      Raspunsul la intrebarea macinatoare este asta:
      -Nastase a demarat tot programul autostrazilor, de bine de rau a facut si el ceva vreo cativa zeci de autostrada, altii ciu ciu;
      - cine e responsabil de contract cu Bechtel? nimeni e raspunsul, este un contract care a trebuit sa fie asa pentru ca SUA a cerut asa, Bechtel are un cerc mare de interese, influent si daca vroiai Nato, vest etc, trebuia sa-i indupleci pe americani, asa ca lasati vrajeala cu spgi etc, s-a jucat cartea asa cum trebuie
      - cine e responsabil ca nu s-a facut mai nimic pe autostrada asta? pai mai baietilor inconstienti, Nastase a facut contractul in 2004, apoi au venit salvatorii la putere, au zis ca nu e bine, e manareala contractul, vrajeli tv, etc,nu s-afacut nimic pana prin 2006, bechtel s-a suparat, apoi salvatorii au intelesca n-au ce face si l-au continuat de atunci cu preturi actaulizate.
      Deci concluzia corecta inteligentilor ar fi sa va intrebati, daca nu s-a facut nimic si dovedit nimmic cu contractul, cine e responsabil ca vreo 2 aani s-a stat degeaba si i0-am suparat pe Bechtel ( a se veda cine era la transporturi).
      Asta da penal, ai contractul si tu stai sa investighezi bla bla bla ca sa vezi ca e corect si sa-l continui peste vreo 2 ani.
      Ar trebui sa te mai intrebi si daca iesea Nastase in 2004, oare nu se face mai mult, si data viitoare cand te duci la vot sa faci o cura de telenovelism tv si sa fii mai pragmatic daca vrei autostrada.
      • +2 (2 voturi)    
        Cum ziceam.... (Miercuri, 28 ianuarie 2009, 13:07)

        Autostopistul [anonim] i-a raspuns lui luxea

        Fel si fel de Luxati , ne imbroboada cu argumente bine intemeiate si documentate ca vina e in cu totul alta parte. Exact ce ziceam mai sus. Vina in general se disipeaza, la fel si fondurile. Arestarea si interogarea lui Nastase ar fi un prim punct de plecare. Sa imi spui insa ca Nastase ar fi facut si dres, e gargara ordinara. S-a vazut clar ce a facut el si ceilalti baroni. Ai vazut citi km s-au realizat cit timp au fost la putere. Numai ca in acest caz , are o semnatura pe un contract extrem de pagubos. Cum dracu o mai intorci ca la Porcesti?
        • -1 (1 vot)    
          asa este (Miercuri, 28 ianuarie 2009, 14:53)

          luxea [anonim] i-a raspuns lui Autostopistul

          Da domle ai dreptate ce sa mai, e ca si cum tu faci un contract de abonament la telefonul de acasa, eu cumpar casa si preiau telefonul pe numele meu, iau la injuraturi compania de tel si nu platesc ca e costu mare, ca stiu eu ca e "ceva putred", pna la urma n-am decatsa platesc, ca imi trebuie si tel, si sa aprob, da iti zic tie ca esti penal ca am preluat contractu tau, cu care te -ai inteles, si ai vrut sa furi la puscarieee!!!

          Aaa apropos, zi-mi si mie daca s-a intamplat vreodata ca rivalii politici sa zica, domle ce contract beton ne-a lasat ala dinainte, mama ce autostrada si conditii am preluat, nuuu domle era aiurea foarte prost, stim noi cum e bine si iata ca se vede abia astept sa ies pe autostrada de 400 m sau cat are
  • +8 (8 voturi)    
    Autostrada ? (Miercuri, 28 ianuarie 2009, 10:07)

    M-Teo [utilizator]

    Vor fi 0 km de Autostrada si se vor cheltui 500 mil euro. Au venit alti domni cu buzunarele goale ... Simplu.
    • +2 (4 voturi)    
      TE INSELI! (Miercuri, 28 ianuarie 2009, 10:16)

      Bogdan [anonim] i-a raspuns lui M-Teo

      COST 1 MILIARD EUR. KM - 0 - fiindca , "din cauza proastei executii, s-au prabusit cei 5 km de autostrada" . Imi pare rau sa iti spun , dar ai fost putin prea Optimist. Lasa ca schimbam noi Constitutia, si sa vezi apoi ce bine ne va fi, intr-un sistem care strange puterea in grupuri cat mai mici .
      Sanatate
  • 0 (0 voturi)    
    autostrada (Miercuri, 28 ianuarie 2009, 10:52)

    observatorul [anonim]

    In timpul guvernarii Nastase s-a intamplat cam asa- Adi i-a strigat lui Mitrea--Miroane fa-te ca muncesti! Apoi s-a stagnat la punctul de lucru Drajna pe tot timpul mandatului.In acest timp s-au miscat foarte bine incasarile.Daca vreodata cineva ar analiza aceste lucrari si ar impartii banii cheltuiti la numarul real de km constriti am mai avea inca un dosar penal care s-ar putea studia la fac.de drept.
    • 0 (0 voturi)    
      OK, si dupa ?? (Miercuri, 28 ianuarie 2009, 11:58)

      gigi [anonim] i-a raspuns lui observatorul

      Si dupa ei ?? Au trecut 5 ani !
    • +1 (1 vot)    
      100km la Nastase (Miercuri, 28 ianuarie 2009, 12:43)

      dunarea_drum_fara_gropi [anonim] i-a raspuns lui observatorul

      Cei 100 de km au fost inceputi din 1989 si fac parte din proiectul unei autostrazi spre Constanta conceputa prin ani '80 pe vremea lui Ceausescu. Pe multe harti europene apare ca termen de finalizare a tronsonului de 100km, 1994-1995. Acum am ajuns sa raportam realizare mareata o intarziere de 10 ani in punere in functiune. Despre cresterea exponentiala a costurilor si calitatea invers proportionala cu costul nu mai spune nimeni nimic.
  • -1 (1 vot)    
    Autostrazi in metri (Miercuri, 28 ianuarie 2009, 11:59)

    maximus [anonim]

    cati km de autostrada se vor construii pana in 2012? pai,cred ca 100 de metri e mult,dar sunt optimist ca se poate depasi 101 metri.
    asa tara ,inapoiata si frumoasa nu mai exista in lume.
    romania nu se poate dezvolta decat daca are autostrazi,dar cred ca cineva nu vrea asta,este f clar.
    in 1991 basescu spunea din calitate de ministru ca nu ne trebuie autostrazi.astazi in 2009 i s-a implinit visul.
    • -1 (1 vot)    
      Pesimistule!! (Miercuri, 28 ianuarie 2009, 13:28)

      metallicus [anonim] i-a raspuns lui maximus

      Te contrazic: în maximum doi ani, Berceanu va inaugura autostrada Coibãsheshti - Pãtîrlagele, în lungime de (pi radical din e) km, construita la standarde sahariene, cu (2-5i) benzi de circulatzie pe sens...
      Pentru cei care vor sa ma acuze de folosirea unui limbaj licentzios: prima dintre cele 2 localitatzi mai sus-enumerate chiar exista pe harta României. pe undeva prin Baragan...
  • 0 (0 voturi)    
    . (Miercuri, 28 ianuarie 2009, 14:09)

    Mda [utilizator]

    1
  • 0 (0 voturi)    
    autostrazi (Joi, 29 ianuarie 2009, 20:31)

    gigel [anonim]

    Vom avea tot atatia km cat s-au facut in mandatul de pana acum al tuturor ministrilor PD(L) adica ZERO. Boagiu, Dobre si Berceanu au fost cei mai "capabili" ministri de la transporturi buni doar de gura. Dar "the best" a fost, ghiciti cine...Traian Basescu, de mai multe ori ministru al transporturilor si care nu numai ca nu a facut nimic altceva decat sa asfalteze de cateva ori Bucuresti-Pitesti (si tot plina de gropi este...Ba chiar s-a opus in perioada 1996-2000 constructiei de autostrazi si a lasat buruienile sa creasca in voie pe Bucuresti-Fetesti....Uitam mult prea repede aceste lucruri sau unii habar nu au pentru ca pe atunci erau prea mici :)
  • 0 (0 voturi)    
    traim in Romania..... (Luni, 9 februarie 2009, 15:13)

    cineva [anonim]

    :d am si eu o sugestie pt o autostrada..(chiar dak nu se face nici una) hmmm... oradea-timisoara-arad-dr tr severin-craiova-alexandria-bucuresti... :):)


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Sâmbătă