In decurs de o saptamina, am fost nevoit sa ajung de doua ori la Porsche Bucuresti Nord. Prima data pentru revizia anuala (deh, un Polo care a facut aproape 6.000 de kilometri intr-un an), in speta pe motiv ca daca n-a facut 15.000 de kilometri, atunci macar la un an sa-i schimbe uleiul, iar a doua oara ca sa dreaga geamul spart in noaptea de miercuri spre joi de catre un drogat care, probabil, n-avea ce GPS sa vinda ca sa-si mai cumpere o doza (nu, GPS-ul nu era in geam, dar era suportul lipit de parbriz).

Preturi pentru masini noi

Ce am constatat? Ca Porsche Bucuresti Nord are lichidari de stoc la Volkswagen. Asta inseamna ca, in loc sa platesti in jur de 18.000 de euro pe un VW Golf VI cu motor de 2.0 TDI, cu nu-stiu-cite dotari incluse, pretul este de 13.800 de euro (TVA inclus, daca-mi aduc bine aminte). Adica vreo 4.000 de euro mai putin. Acelasi importator, Porsche Romania, mai are o promotie pentru leasing-urile la Seat. Adica Porsche Leasing a taiat definitiv dobinda pentru masinile cumparate pina la nu-stiu-ce data.

Mai departe, reduceri au aparut si la Gold & Platin, care are reduceri la Opel si la Chevrolet (pretul unui Aveo pleaca de la 6.300 de euro). La fel, reduceri se aplica si la Mazda (aici as fi adaugat si Toyota, dar ofertele de pe site lasa de dorit), care ofera reducere la 800 de euro pentru fiecare model in parte (la Mazda 2, cel putin). ca sa nu mai spun de AutoItalia, care face reducere de 3.000 de euro pentru Fiat Bravo cu motor diesel de 1,4, cumparat pina pe 12 februarie. Plus oferta prin care se doreste fentarea crizei, pe principiul “platesti acum jumate, restul din 2010, ca poate pina atunci scapam de criza“.

Preturi pentru masini la mina a tispea

Pe de alta parte, imi pun o intrebare oarecum logica: ce sens are sa imi cumpar o masina noua, sa rup zece mii de euro timp de vreo cinci-sase ani ca sa imi fac un leasing, cind la fel de bine pot sa imi cumpar un VW Golf la mina tispea, din 1995 sau 1996, cu 1.500-2.500 de euro?

E drept, aici intervine problema taxei de inmatriculare si, printre altele, infloreste industria inmatricularilor in Bulgaria. Pentru ca, la un motor diesel de 1,8 litri, dotat si cu filtru de particule (desi nu sint sigur ca diesel-urile din 1995 au asa ceva in dotare), taxa este de aproximativ 6.100 de lei. Adica, la un curs BNR considerat de aproximativ 3,7 lei per euro, asta inseamna inca 1.600 de euro. In cazul unei motorizari pe benzina, calculul este un pic diferit, in speta pentru ca se mai adauga minimum 25%.

Si totusi, nu stiu daca sint multi romani doritori sa-si inmatriculeze masinile in Bulgaria. Eu, unul, nu as face asta, poate si pentru ca n-am de unde sa stiu cu cine am de-a face daca negociez inmatricularea, poate si din cauza ca nu am chef sa merg pina la Ruse ori poate pentru simplul motiv ca n-am incredere in sistemul bulgaresc nici macar cit in cel autohton.

Ce e de facut?

In principiu, la fel ca in cazul crizei imobiliare, asteptam. Preturile pentru masinile la mina a nu-stiu-cita vor continua sa scada. La fel, pretul automobilelor noi. Nu va sta nici un dealer auto cu marfa nevinduta doar de dragul preturilor, iar ofertele vor continua sa apara. Nici nu e de mirare ca Porsche Bucuresti Nord are o reducere de aproximativ 4.000 de euro la Golf si de aproximativ 1.500 de euro la Polo.

In ceea ce priveste masinile vechi, azi am vazut, pe strada, un domn care tocmai ce modifica pretul unui Audi 100 pe care, acum vreo doua luni, intentiona sa-l vinda cu 3.200 de euro. Ieri, aceeasi masina costa 2.800 de euro, pret modificat undeva in ultima luna, in timp ce astazi a afisat inca o reducere. Masina, veche probabil de pe la inceputul anilor ‘90, costa acum 2.200 de euro. Aceeasi masina, daca nu se va vinde in urmatoarea luna, probabil ca va costa, prin martie, in jur de 1.500 de euro.

Avind in vedere ca, desi la noi nu prea se resimte la nivel de buzunar, este totusi criza, sint convins ca peste doua sau trei luni, in loc sa platesc 11.000 de euro pe o Mazda 2, voi plati in jur de 9.000 de euro. Pe de alta parte, Fiat 500 este ceva mai ieftin decit atunci cind l-am avut eu in teste si, probabil, se va mai ieftini.

Si totusi, eu ce masina imi iau?

Daca tot urmeaza sa-mi iau permisul, ma gindeam foarte serios sa imi iau o masina. Da, stiu, inca unul care va polua un oras deja poluat. Logan n-o sa-mi iau decit daca e diesel si mi-l da gratis Dacia-Renault. Poate un Fiat 500 daca imi ofera AutoItalia un discount de vreo 60% sau, in aceleasi conditii, m-ar tenta o Mazda 2 sau un Renault Symbol (oricit nu mi-ar placea mie masinile frantuzesti). Astept oferte! Glumesc, cine s-ar risca?

Prin urmare, ma uitam la un Golf III parcat la vreo doi pasi de mine, inmatriculat in Romania, pe care posesorul vrea sa il dea cu 3.500 de euro. Daca nu-l da in vreo doua luni, oare am sanse sa il iau la 2.500 de euro? Exista variante mai bune?

Citeste si comenteaza pe Subiectiv.