Programul "Rabla"

de Dan Selaru     HotNews.ro
Luni, 23 martie 2009, 8:48 Economie | Auto

Cifrele sunt ipotetice. Mecanismul e real. Sa zicem ca statul are 75 de milioane de euro pentru Programul "Rabla" de anul asta. Anul trecut a avut 50 de milioane si a dat o prima de 1.000 de euro. O masina a costat 10.000 de euro. S-au vandut cu ajutorul acestui program 50.000 de masini. Adica toti banii din program au fost consumati, scrie Dan Selaru pe blogul sau.

Cetateanul a avut de platit 9.000 de euro. La un curs de 3,5 lei, avea de platit 31.500 de lei. La un credit de nevoi personale pe 4 ani avea de platit cam 42.000 de lei.

Anul asta, vreme de criza, o masina costa 8.500 de euro. Statul da 1.500 de euro. Adica tot pentru 50.000 de masini. Cetateanul are de platit 7.000 de euro. La 4,3 lei suma de 30.100 lei. La un credit de nevoi personale pe 4 ani are de dat tot cam 42.000 de lei.

Doar ca veniturile populatiei au scazut, leul s-a devalorizat, conditiile de creditare sunt mai drastice, cei care pot accesa programul rabla sunt mai putini, tocmai din cauza reusitelor de anul trecut si a conditiilor de creditare, oamenii cu bani si-au schimbat masina, oamenii renunta sa-si schimbe masina cand se simt nesiguri fata de locurile de munca, chestie de psihologie.

Ce a facut Guvernul? Cu cifre reale. A marit de la 3.000 de RON la 3.800 de RON pe masina, în euro, de la 860 la 885, nimic practic si a dublat numarul de masini. Firmele s-au straduit sa coboare pretul, poate chiar mai mult decat 1.500 de euro cat am zis eu. Dobanzile la credite si devalorizarea au blocat programul. Guvernul putea calcula cat trebuie sa fie prima astfel încat sa existe o motivatie reala de a cumpara prin acest program. Chiar daca pentru mai putine masini.

Cu dedicatie, domnului Pogea. Ultimul banc despre personaj. De pe FuckYouTovarasi.

"Un inginer, ministrul finantelor Gheorghe Pogea, sta pe un pod si arunca caramizi in apa. Se apropie altul, ministrul economiei Adriean Videanu, si il intreaba:

- De ce arunci caramizi in apa?

Pogea raspunde:

- Incerc sa inteleg ...
- Ce sa intelegi?
- De ce o caramida patrata face, in apa, cercuri rotunde?"

Citeste si comenteaza pe blogul lui Dan Selaru.


Citeste mai multe despre   






















Material sustinut de Banca Transilvania

Intreb BT. Cum eficientizezi costurile cu serviciile bancare pentru afacerea ta? Doi specialisti raspund intrebarilor voastre. Intalnirea a inceput

Doi specialisti in produse bancare pentru afaceri mici si mijlocii de la Banca Transilvania raspund joi, 23 noiembrie 2017, de la ora 12.00, la intrebari puse de cititorii StartupCafe.ro, la o noua intalnire online "Intreb BT" pe tema dezvoltarii afacerilor cu ajutorul diverselor instrumente bancare. Vei primi raspunsuri la intrebarile tale, indiferent daca esti la inceput de drum cu bussinesul tau sau daca ai o afacere deja existenta.
  • Adreseaza-le intrebari prin intermediul formularului de comentarii de pe StartupCafe.ro

1759 vizualizari

  • 0 (2 voturi)    
    so, uat? (Luni, 23 martie 2009, 9:09)

    Codruta N [utilizator]

    Si de ce trebuiesc dati bani publici, pentru a incuraja cumpararea de masini?

    Intr-o tzara ca asta, unde: cultura de trafic este ca si nula, nu avem sosele, nu avem locuri de parcare, e poluare cat incape, nu mai poti sa circuli 10 km fara sa te imbolnavesti de nervi... De ce?

    "Programul" asta trebuia sa nu existe de la bun inceput! Ar fi trebuit dati banii ca prima de casare si atat! Iar cel care isi ducea rabla la gunoi sa-si fi luat de banii aceia ce voiau muschii lui - cal, bicicleta, role sau un abomnament pe un sezon la schi!

    Pana nu avem sosele, acest "program" ar trebui nici macar sa nu existe!
    • +1 (1 vot)    
      Gresit (Luni, 23 martie 2009, 10:07)

      Marius [anonim] i-a raspuns lui Codruta N

      Daca ar fi doar banii si atat, romanul ar fi luat banii si s-ar fi dus in Germania sa aduca o rabla. Asa statul roman intoarce banii in economie
      • -1 (1 vot)    
        oare? (Luni, 23 martie 2009, 13:19)

        Codruta N [utilizator] i-a raspuns lui Marius

        Si cam ce "rabla" putea sa-si cumpere romanul din strainatate cu 3800 RON? Mai, sa fie!

        Mai pune la socoteala si cat costa drumul pana acolo si inapoi! Ca numai acela deja te-a aranjat de mai mult de jumatate din suma aia!

        Astea-s basme!
    • +1 (1 vot)    
      corect se scrie "s-o ouat"! (Luni, 23 martie 2009, 10:33)

      marius [anonim] i-a raspuns lui Codruta N

      In trecut banii au fost dati pentru incurajarea schimbarii parcului auto vechi. In caz ca matale nu stii, doar masinile vechi peste un anumit numar de ani pot primi prima de casare de la stat.
      Iar acum incurajeaza cumparatul de masini ca sa poata si manca si familiile amaratilor aia de lucreaza in industria auto.
      Cultura de trafic nu exista pentru ca este un nonsens (nu sunt nonsens regulile de circulatie!). Sosele ai caaaate vrei (nu avem autostrazi, la scoala de soferi te invata diferenta dintre ele. ma rog, mai putin in Arges...).
      Poluarea vine si din trafic este drept, dar nu este drept ca numai matale soferita sa ma poluezi pe mine pieton. Imi iau si eu masina la randul meu sa-ti poluez plozii (ce aliteratie sublima!)
      Cat despre imbolnavitul de nervi... Exista intotdeauna mijloace de transport in comun, bicicleta, taxi daca te tin buzunarele, mersul pe jos (care ajuta si la pastrarea formei fara diete).
      Asa ca, tanti, las-o jos ca macane: esti doar frustrata ca nu esti singurul sofer din trafic. Am insa o veste buna: exista psihologi pentru asta! Te pup!
      • -1 (1 vot)    
        asculta, unchiuuu... (Luni, 23 martie 2009, 13:17)

        Codruta N [utilizator] i-a raspuns lui marius

        In primul rand nu sunt soferita (si nici nu-mi doresc) asa ca n-am de ce sa fiu "frustrata", nu extrapola asupra altora starile tale de spirit ca nu impresionezi decat cel mult neplacut!

        In al doilea rand STIU cum functioneaza programul Rabla, pentru ca sunt una dintre persoanele care avizeaza firmele inscrise - asa ca nu ma lua pe mine cu "cat stii tu" vs "cat stiu eu"!

        In al 3-lea rand (ref. la circulatia cu bicicleta, mijl de transp in comun samd.) - EXACT asta ziceam si eu! NU e cazul sa se dea bani publici pt ca tot tartanul sa-si lateasca suncile in masina personala, sa mai mearga si pe jos!

        De ce sa incurajeze statul cumparatul de masini "ca sa poata manca si familiile amartilor care lucreaza in industria auto"? Dar ce au aceia? 3 parechi de oaua? De ce familiile acelora sa manance mai mult decat ale altora? De ce sa nu bage statul banii in ceva util si nepoluant, NU in masini! Aceia cu familiile pot foarte bine sa-si schimbe meseria, asa cum au facut altii in mii de cazuri! In afara de asta, sa dea statul bani cand "producatorii" si dealerii n-or mai avea profit! Pana cand producatorii si dealerii au profit, inseamna ca AU de unde sa scada chiar EI pretul!

        Vreti bani de la stat ca sa va luati masina? La munca, nu la intins mana!!!
        • 0 (0 voturi)    
          Hopaaaa! (Luni, 23 martie 2009, 15:17)

          marius [anonim] i-a raspuns lui Codruta N

          Deci matale, persoana cu raspundere in cadrul programului "Rabla", te opui acestui program din varii motive pe care le sustii ca fiind valide!
          Acum inteleg totul, imi cer scuze pentru afirmatiile gratuite de mai sus, imi cer scuze pentru "vestea buna" si imi pare rau ca m-am inselat.
          M-am inselat pentru ca motorul afirmatiilor matale nu este frustrarea de soferita, ci frustrarea persoanei care nu ia sp..., comisionul aferent activitatii de raspundere pe care o desfasoara.

          Pe de alta parte inteleg si supararea pe cei care iti fac concurenta la banii statului. Spaima de a ramane in curand fara sporuri naste monstri in imaginatia bugetarilor fara initiativa in domeniul privat.

          La urma urmei, azi nu trebuia sa fii la miting?
          Te pup!
  • +2 (2 voturi)    
    OK insa (Luni, 23 martie 2009, 9:15)

    Ghita [anonim]

    statul nu trebuie sa subventioneze criza, astfel incat sa ne putem cumpara masini la acelas pret. In plus cresterile din industria auto au avut ca baza si necesarul de auto nu doar dobanzi/preturi etc. Criza a venit in acelas moment in care s-a saturat si piata/
  • 0 (0 voturi)    
    Ce calcule sunt astea? (Luni, 23 martie 2009, 15:36)

    Raluca [anonim]

    Nu stiu ce masina s-a luat in calcul aici, dar stiu..ca spre exemplu Loganul nu s-a ieftinit cu nimic. Mai toate masinile sunt calculate in euro, chiar si Loganul care chipurile e fabricat local. In conditiile acestea as putea spune chiar ca s-a scumpit aceasta masina, din cauza devalorizarii leului.
    De ce trebuie sa dea statul o prima mai mare? De ce nu mai lasa comerciantii la preturi? De ca sa dea statul pomeni, care pana la urma sunt din buzunarul cetateanului (interesat sau nu sa isi ia o masina)?
    Si eu vreau sa imi iau o masina, dar nu inteleg fenomenul crizei din Romania. Salarii mai mici si preturi tot mai mari, chiar daca sunt la obiecte fabricate in tara.


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Vineri