Presedintele SUA, Barack Obama, a declarat luni ca industria auto se afla in criza din cauza greselilor comise de conducerea acestei industrii dar si a erorilor administratiei, anunta AFP.

El a declarat ca administratia pe care o conduce ia in calcul procedura de faliment pentru restructurarea constructorilor auto, dar a subliniat ca "nu vom lasa sa dispara industria noastra automobilistica".

"Nu putem, nu suntem obligati si nu vom lasa sa dispara industria auto americana", a promis presedintele SUA, la Casa Alba.

El a avertizat insa ca "vor exista locuri de munca ce nu vor putea fi salvate si uzine care nu se vor mai redeschide".

Grupurile General Motors si Chrysler trebuie sa faca fata "unor alegeri dificile", a subliniat Obama.

"Acest sector este, mai mult decat oricare altul, o emblema a spiritului american si un simbol trecut, dar si al viitorului, al succesului Americii. Este un stalp al economiei noastre", a declarat liderul de la Casa Alba.

Obama a anuntat si o serie de ajutoare financiare, sugerand insa ca General Motors si Chrysler si-ar putea depune bilantul pentru a se plasa sub control judiciar, potrivit capitolului 11 al legii americane a falimentului, "pentru a-i ajuta sa se restructureze si pentru a iesi mai puternici" din aceasta criza.

Pentru a sustine vanzarile de masini, aflate in plina cadere in Statele Unite, presedintele a promis adoptarea unui plan de masuri fiscale care va favoriza in special cumpararea de autovehicule "curate".

GM, Ford si Chrysler - gigantii centenari cu o jumatate de milion de angajati

General Motors, Ford si Chrysler, cei trei constructori de automobile fondati la inceputul secolului XX in jurul Detroitului, au peste o jumatate de milion de angajati in intreaga lume si au vandut anul trecut 13,24 milioane de masini.

GENERAL MOTORS

  • Este cel mai mare constructor american de automobile si a sarbatorit anul trecut un secol de existenta. La sfarsitul lui 2008, avea 244.000 de angajati in lume, dintre care jumatate in SUA. Constructorul va desfiinta in acest an 47.000 de locuri de munca, dintre care 26.000 in afara SUA.
  • GM a pierdut in 2008, in favoarea Toyota, locul I la nivel mondial in industria auto, cu vanzari totale de 8,35 milioane unitati. Grupul detine marcile Buick, Cadillac, Chevrolet, GMC, GM Daewoo, Holden, Hummer, Opel, Pontiac, Saab, Saturn, Vauxhall si Wuling.
  • Pe viitor, grupul vrea sa se concentreze pe Cadillac, Buick, Chevrolet et GMC. Viitorul filialelor sale europene Opel, cu 50.000 de angajati, si Saab, cu 4.100 angajati, este sub semnul intrebarii.
  • GM a pierdut peste 82 de miliarde de dolari incepand cu 2005, dintre care 31 miliarde doar in 2008.

FORD

  • Cel mai vechi dintre cei trei mari, fondat in 1903, are 213.000 angajati in intreaga lume. Spre deosebire de GM si Chrysler, Ford a refuzat in 2008 un ajutor federal si a dat asigurari ca se poate redresa de unul singur.
  • In 2008, a vandut 5,4 milioane de vehicule sub marcile Ford, Lincoln, Mercury, Volvo si Mazda.
  • Condus din 2006 de Alan Mulally, Ford are 95 de uzine in intreaga lume, dintre care 37 in America de Nord.
  • Grupul a acumulat pierderi de aproape 30 de miliarde de dolari din 2006.
  • Ford, care a vandut deja filialele sale Jaguar si Land Rover, negociaza acum cedarea filialei suedeze Volvo Cars.

CHRYSLER

  • Cel mai mic dintre cei trei giganti, Chrysler exista sub acest nume din 1925. Constructorul are in prezent circa 54.000 de angajati in aproximativ 30 de locatii.
  • Chrysler va desfiinta 3.000 de locuri de munca in intreaga lume in 2009, dupa ce si-a redus efectivele cu 32.000 in perioada 2007 - 2008.
  • Proprietar al marcilor Jeep si Dodge, constructorul a vandut doar 2 milioane de masini in 2008. Chrysler se bazeaza acum pe un parteneriat cu italienii de la Fiat pentru a-si completa gama cu masini mici si economice.
  • Cumparat in vara lui 2007 de fondul de investitii Cerberus, Chrysler nu mai este cotata la bursa si deci nu are obligatia de a publica date financiare.