Cele mai noi propuneri de modificare a Codului Fiscal vor avea un efect dezastruos asupra producatorilor si distribuitorilor de automobile si piese de schimb, asupra service-urilor auto si firmelor de leasing si vor aduce un val de disponibilizari, crede Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile din Romania (APIA). Asociatia se refera la propuneri precum nedeductibilitatea TVA-ului la achizitii de autoturisme, deductibilitatea limitata a cheltuielilor cu service-ul (30%) si nedeductibilitatea integrala a cheltuielilor cu repararea sau intretinerea masinilor de companie.

Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile din Romania sutine ca a luat cunostinta cu surprindere si ingrijorare de unele prevederi incluse in proiectul de modificare al Codului Fiscal, care, crede APIA, vor afecta in mod grav toate activitatile sectorului auto din Romania, respectiv: productia si distributia de autoturisme si piese de schimb, activitatea de mentenanta si service auto.

In plus vor fi puternic afectate si alte sectoare, precum cel de leasing sau al comertului cu carburanti. "Aceste modificari, in cazul in care vor ajunge sa fie aprobate, vor produce un dezastru in sectorul auto din Romania", spune asociatia, intr-un comunicat.

APIA face referire la 3 prevederi:

1. Nedeductibilitatea TVA-ului la achizitii de autoturisme

"Consideram ca aceasta contravine practicii europene si nu va aduce nici un aport real la buget, singura consecinta fiind scaderea spectaculoasa a vanzarilor de autoturisme

(peste 70% dintre vanzari sunt in acest moment catre persoane juridice) si evident orientarea clientelei spre solutii care sa ocoleasca aceasta decizie, solutiii ce, de regula, se afla in afara cadrului legal sau fiscal", spune APIA.

Reprezentantii industriei auto cred ca se va inregistra o scadere a vanzarilor de masini noi, dar va afectat si sectorul de leasing.

"Companiile de leasing nu-si vor mai putea recupera TVA-ul aplicat ratelor de plata. Acest lucru va determina cresterea costului leasing-ului si, de aici, disparitia din piata a firmelor de profil. Legat de leasing, un alt efect direct va fi cresterea numarului masinilor recuperate de la rau platnici care, intoarse in piata, vor lovi inca odata in vanzarile de masini noi".

2. Deductibilitatea limitata a cheltuielilor cu service-ul (30%)

"Majoritatea beneficiarilor vor dori sa lucreze ''la negru'' in unitati neautorizate. Aceasta va duce la asezarea activitatii de service pe baze concurentiale neloiale, deoarece in costul de productie al unei firme nu va fi reflectat costul real generat de aceste cheltuieli", sustine asociatia. Limitarea sau anularea deductibilitatii cheltuielilor de service va duce si la o micsorare a activitatii in acest segment, iar consecinta ar putea fi pierderea unor locuri de munca.

3. Nedeductibilitatea integrala a cheltuielilor cu repararea sau intretinerea masinilor de companie (fara cele de transport marfa)

"Cheltuielile cu parcul auto nu pot deveni nedeductibile, cel putin in cazul distribuitorilor de autoturisme, pentru ca cel putin 75% din parcul auto sunt masini de “test drive” sau masini de promovare pentru diferite programe. Celelalte sunt masini de companie care sunt folosite pentru buna functionare a companiei", spune APIA.

Asociatia cere eliminarea acestor prevederi

"Prin acest proiect, Ministerul Finantelor Publice propune de fapt un blocaj pe piata auto si sectoarele care depind in mare masura de acesta (mentenanta si service, leasing, asigurari), (...) Aceasta rasturnare, se va reflecta in incasarile la buget din taxe si impozite ori contributii la fondurile de asigurari sociale (mai mici ca urmare a concedierilor determinate de scaderea activitatilor de vanzare, mentenanta si reparatii auto).

APIA cere eliminarea acestor prevederi din proiectul de modificare al Codului Fiscal.