Dealerii de masini din Marea Britanie s-au aratat extrem de nemultumiti, dupa ce autoritatile au propus ca prima de casare de 2.000 lire (2.230 euro) pentru viitorul program Rabla sa fie platita in mod egal de stat, dar si de comerciantii de masini, noteaza Financial Times. Reprezentantii industriei auto spun ca ideea e un dezastru, iar multi dealeri ar vinde in pierdere daca ar trebui sa dea 1.000 de lire pentru fiecare masina.

Guvernul britanic a inceput sa lucreze la proiectul unui program Rabla, dupa ce piata a tot scazut cu peste 30% in ultimele luni. Cea mai recenta propunere prevede o prima de casare de 2.000 de lire, data celor care-si schimba masina mai veche de noua ani, cu una noua. Insa, daca in toate programele Rabla de pe continent, prima de casare vine de la stat, britanicii vor ca dealerii sa puna 1.000 de lire pentru fiecare masina din program, iar autoritatile pun cealalta jumatate - tot 1.000 de lirre.

Autoritatile spun ca daca dealerii pun si ei 1.000 de lire, se evita situatia prin care banii oferiti de stat nu ar face altceva decat sa inlocuiasca discount-uri care sunt deja oferite de producatori. Comerciantii se opun masurii si spun ca ideea e total gresita, iar unii dealeri ar vinde in pierdere, daca ar trebui sa puna 1.000 de lire la fiecare masina noua. Pe de alta parte, daca prima de casare ar fi de numai 1.000 de lire, ar fi prea mica si programul nu ar merge.

Programul Rabla nici nu a inceput, dar deja da dureri de cap autoritatilor. Si nu numai din cauiza ideii cu impartirea primei de casare, ci si fiindca acest program va ajuta in special marcile straine, deoarece 80% din masinile noi vandute in UK sunt importate.

Cel mai de succes program Rabla de pe continent este cel german, care dupa ce a fost prelungit va permite unui numar de doua milioane de oameni sa-si ia masina noua.